چگونگی آماده سازی فولاد جوشکاری و نکات مهم در رابطه با آن

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

به جرات می توان گفت که یکی از رایج ترین و پر کاربرد ترین موادی که در روی کره زمین وجود دارد فولاد جوشکاری می باشد. فولاد جوشکاری به این خاطر که دارای استحکام و قدرت کششی و از همه مهم تر انطباق پذیری بی مثال و بسیار بالایی است دارای اهمیت بسزایی می باشد و به همین دلیل یکی از مواد پر کاربرد در جهان به شمار می رود، اگر از کاربرد های فولاد برای شما نام ببرم می توانیم بگوییم از نما های منزل گرفته تا خود ساخت و ساز منزل و حتی ساخت مجسمه به کار می رود و به دلیل همین کاربرد های بسیار زیاد آن می باشد که فولاد جوشکاری در اکثریت زمینه ها اهمیت بالایی دارد،در ادامه در مورد نحوه ساخت فولاد جوشکاری و نکات مهمی که در مورد آن وجود دارد صحبت خواهیم کرد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

نکات مهمی که باید قبل از شروع کار با فولاد جوشکاری رعایت شود

قبل از این که شما شروع به جوشکاری با فولاد کنید نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید حتما از آن ها مطلع باشید و همیشه قبل از شروع جوشکاری با فولاد این موارد را رعایت کنید تا دچار مشکلات و خطرات مختلف در حین جوشکاری نشوید چرا که یک جوشکار حرفه ای ابتدا امنیت و نکات مهم را بررسی و رعایت کرده و سپس اقدام به جوشکاری می نماید،از جمله این نکات که همیشه باید رعایت شوند تمیز کردن و گرم کردن و بررسی کردن چند مورد دیگر می باشد که در ادامه همه ی این موارد را به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد.

از بین بردن کثیفی و آلودگی

یکی از این موارد مهم که اغلب جوشکار ها آن را نادیده می گیرند تمیز کردن می باشد، برای این که شما یک عملیات جوشکاری خیلی تمیزی داشته باشید و در آخر کار با کار نامنظمی روبرو نشوید باید آن کثیفی و آلودگی که روی فولاد ضد زنگ وجود دارد را از آن جدا کنید، چرا که اگر شما این کار را انجام ندهید در آخر کار متوجه خواهید شد که عملیات جوشکاری با فولاد شما بسیار بی کیفیت در آمده است و باعث می شود کیفیت جوشکاری شما کاهش پیدا کند.

برطرف نمودن زنگ زدگی در فولاد جوشکاری

یکی دیگر از موارد مهمی که قبل از شروع کار با فولاد جوشکاری باید آن را انجام دهید این مورد می باشد که نواحی که زنگ زدگی دارند را ابتدا شناسایی کرده و سپس آن هارا برطرف نمایید. انجام این کار قبل از جوشکاری باعث می شود که دیگر هیچ گونه نقص یا مشکل اتصال در فلز جوش نداشته باشید و همین مورد باعث می شود کیفیت و سرعت انجام کار شما افزایش پیدا کند. بسیاری از جوشکاران به این دلیل که می خواهند روند جوشکاری سریعتر انجام شود و کار را زودتر به اتمام برسانند از انجام این کار ها سر باز می زنند ولی رعایت نکردن این نکات باعث می شود کار شما خراب شده و مجددا و از نو اقدام به شروع برای انجام عملیات جوشکاری نمایید.

نحوه کار با فولاد جوشکاری

فولاد جوشکاری یا همان جوشکاری فولاد راهی برای ترکیب کردن اجزای فولاد ضد زنگ با یک دیگر می باشد که در صنایع و مشاغل مختلفی می توان از آن استفاده نمود که نمونه ی بارز آن در صنعت تعمیرات ( اکثریت زمینه های تعمیر مثل تعمیر خودرو تا دستگاه ها ) و حتی در پروژه های صنایع دستی و معدن کاربرد بسیار زیادی دارد، البته این موارد تنها بخش بسیار کوچکی از کاربرد های فولاد جوشکاری می باشد . برای شروع کار شما ابتدا نیاز به دو ابزار میله و گیره دارید تا فولاد مورد نظر را روی میز جوش منتقل کنید، و سپس از طریق جوشکاری توسط mg و یا tg آن را بر روی فولاد مورد نظر پیوند دهید . برای کسانی که تفاوت جوشکاری mg با tg را نمی دانند باید بگوییم که جوشکاری با مشعل mg مقرون به صرفه تر و از طرف دیگر برای جوشکاری با قطعات بزرگ بسیار مناسب می باشد ولی جوشکاری با مشعل tg برای جوش هایی با ظرافت و قدرت زیاد به کار می رود.، البته باید به این مورد اشاره کنیم که برای جوشکاری با فولاد مهم نیست از کدام یک از این مشعل ها استفاده نمایید و با توجه به نوع کار خود می توانید از یکی از این دو مشعل استفاده نمایید، در ادامه به طور کامل مراحل انجام کار با فولاد جوشکاری را برای شما توضیح خواهیم داد.

مرحله اول استفاده از تمامی تجهیزات ایمنی

عملیات فولاد جوشکاری یا به اصطلاح فولاد جوشکاری یکی از حساس ترین و خطرناک ترین کار ها در زمینه جوشکاری می باشد و حتما قبل از شروع کار باید تمام نکات ایمنی را رعایت کرده و با رعایت تمامی نکات اقدام به جوشکاری نمایید بی دلیل نیست که می گویند اول ایمنی بعد کار؛ چرا که با عدم وجود ایمنی هیچ تضمینی بر به پایان رساندن پروژه نیست، ولی باید در جوشکاری با فولاد چه نکات ایمنی را رعایت کنیم؟شما باید تا جایی که ممکن می باشد کل بدنتان را بپوشانید تا از خطرات احتمالی به دور باشید ، باید از ماسک جوشکاری و محافظ گوش استفاده نمایید و برای پاهایتان از چکمه مخصوص جوشکاری استفاده نمایید، سعی کنید برای لباس از یک پلیور یقه ای یا لباسی که یقه اش کاملا پوشیده شده است استفاده نمایید و حتما باید کلاه مخصوص کار نیز روی سر شما باشد و در انتها نیز برای اینکه در حین عملیات جوشکاری ممکن است به علت گرما دچار تنگی نفس شوید حتما از ماسک تنفس استفاده نمایید  چرا که شدت گرما در جوشکاری مخصوصا جوشکاری با فولاد بسیار بالا می باشد.

مرحله دوم تهیه و استفاده از گاز محافظ مناسب

شما می بایست برای انجام پروژه فولاد جوشکاری خود از یک گاز مناسب که مخلوط دی اکسید کربن و آرگون می باشد، استفاده نمایید و برای این که بهترین نتیجه را بگیرید سعی کنید کپسولی تهیه کنید که متشکل از %۲ دی اکسید کربن و %۹۸ آرگون باشد که می توانید از فروشگاه های مربوطه و یا از اینترنت تهیه نمایید، البته لازم به ذکر می باشد که مخلوط گاز معرفی شده بیشتر مناسب TG می باشد. اگر شما از مشعل MG استفاده می کنید؛ می توانید با کپسول گازی متشکل از  %۹۰ هلیوم ، %۷.۵ و %۲.۵ دی اکسید کربن استفاده کنید چرا که نتیجه بهتری به همراه دارد، البته این کپسول گاز های پیشنهادی ما بود، شما اگر در این کار حرفه ای می باشید می توانید از کپسولی که خودتان صلاح می دانید استفاده نمایید.

مرحله سوم شناسایی نوع فولاد پایه

در این مرحله شما برای ادامه عملیات جوشکاری نیاز به شناسایی نوع فولاد پایه دارید که از روش های مختلف می توانید آن را به دست آورید که رایج ترین روش آن استفاده از برچسب روی فولاد می باشد، شما باید به دنبال یک برچسب روی فولاد که از ۳ رقم نیز تشکیل شده است باشید که در اکثریت فولاد ها این برچسب نصب شده است و در اکثریت مواقع در نواحی صافی که روی فلز وجود دارد زده می شود ولی اگر به دلایل مختلفی موفق به پیدا کردن برچسب نشدید می توانید با کمک دو ابزار آهن ربا و یک چرخ این کار را انجام دهید که باید شیوه جرقه را که در فلز نمودار در آزمون ایجاد می شود را با یک دیگر مقایسه و مطابقت دهید.

مرحله چهارم شناسایی و انتخاب فلز پرکننده مناسب

در این مرحله شما باید یک فلز پرکننده مناسب برای پروژه خود انتخاب نمایید، باید توجه داشته باشید که این فلزات پر کننده با فلزات پایه ای که در قسمت قبل انتخاب کردید مطابقت کامل را داشته باشند، در غیر این صورت ممکن است پروژه فولاد جوشکاری شما کیفیت خیلی پایینی از لحاظ ساختاری داشته باشد، فلزات پر کننده نیز دقیقا مانند فولاد پایه دارای یک برچسب بر روی خود می باشند و شما برای این که بهترین کیفیت را از کار جوشکاری خود بگیرید باید فلز پر کننده ی مطابقت کامل و صد در صدی را با فولاد پایه ی شما داشته باشد که شما به راحتی می توانید از طریق برچسب هایی که بر روی هر دوی این ها نصب شده است مطابقت لازم را برای کیفیت هرچه بهتر انجام دهید.

مرحله پنجم تمیز کردن فلز پایه و انتخاب نوع اتصال

یکی از مهم ترین مراحلی  که اکثریت جوشکاران نیز اهمیت کمی به آن می دهند تمیز کردن فلز پایه می باشد، در غیر این صورت اگر شما این کار را انجام ندهید احتمال تشکیل اکسید روی فلز پایه وجود دارد که اگر این اتفاق صورت گیرد می توان گفت که کل زحمت هایی که تا اینجا کشیده اید به باد می رود، پس در این مرحله با استفاده از یک دستکش مناسب و برس سیم خوب اقدام به تمیز کردن فلز پایه کنید. آخرین کاری که باید انجام دهید انتخاب نوع اتصال مناسب می باشد که به طور خلاصه برای انتخاب مناسب ترین نوع جوش بستگی به این مورد دارد که شما از چه راهی می خواهید عملیات پیوند قطعات فلزی را انجام دهید و سپس با توجه به این مورد نوع اتصال خود را مشخص کنید و نهایتا شروع به انجام عملیات و تمام کردن کار جوشکاری خود کنید.

جمع بندی

در این مقاله ما به طور کامل نکات مهمی که قبل از شروع به جوشکاری فولاد باید انجام دهید را برای شما شرح دادیم که مهمترین این موارد تمیز کردن نواحی مختلف و از بین بردن زنگ زدگی بود و سپس نحوه کار با فولاد جوشکاری را نیز برای شما به طور کامل شرح دادیم و سپس مرحله به مرحله به شما توضیح و آموزش دادیم که چه کار هایی را باید انجام دهید تا بهترین و با کیفیت ترین جوشکاری ممکن را داشته باشید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *