نکات آموزش ابتدایی جوش آرگون

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

جوش آرگون، یکی از انواع جوشکاری است. این نوع از جوشکاری در صنایعی کاربرد دارد که، به ظرافت نیاز داشته باشد. از این رو کیفیت کار در این نوع از جوشکاری بسیار بالا و مهم است. در ادامه، اطلاعات جامعی در مورد جوشکاری آرگون را عنوان کرده ایم.

جوش آرگون چیست؟

آرگون یکی از گاز های موجود در اتمسفر است که به صورت عادی و طبیعی خطری برای انسان ندارد. در واقع این گاز، یک گاز بی اثر است که از تقطیر شدن هوای مایع به دست می آید. به طور کلی آرگون به دو صورت مایع و گاز یافت می شود و یکی از گاز های حلال در آب است. بی اثر بودن این گاز، موجب شده در جوشکاری و برش کاری مورد استفاده قرار گیرد. جوشکاری یکی از فرآیند های تولید قطعات است.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

حرارت بالایی که در جوشکاری وجود دارد، موجب شده تا استفاده از گاز آرگون راحت تر باشد. از این رو، این گاز در برخی فرآیند های جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد. بدین ترتیب به این دسته از فرآیند ها، جوش آرگون می گویند. جوشکاری با استفاده از این گاز کاربرد های متفاوتی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. همچنین برخی وسایل مورد نیاز برای جوش آرگون، با دیگر ابزار های جوشکاری متفاوت می باشد که به طور کامل به آن ها اشاره خواهیم کرد. لازم است بدانید که جوش آرگون با نام های جوشکاری قوس تنگستن و جوش تیگ نیز شناخته می شود.

 

آموزش جوشکاری آرگون

جوشکاری با استفاده از گاز آرگون یکی از انواع جوشکاری است که در صنعت کاربرد بسیار زیادی دارد. این نوع جوشکاری به دلیل این که کیفیت بالاتری نسبت به جوشکاری های دیگر دارد، در صنایع مهم و کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد. البته برای یادگیری نحوه کار جوش آرگون نیاز به تخصص و تکنیک های متمایزی دارید.

این رشته به دلیل نکاتی که در بالا اشاره کردیم، بسیار مورد استقبال کارآموزان جوشکاری قرار گرفته و روزانه افراد بسیاری خواهان آموزش تکنیک های آن هستند. این نوع جوشکاری همچنین می تواند درآمد بالایی را به ارمغان آورد. از این رو دوره های متعددی برای آموزش جوش آرگون به وجود آمده اند که می توانید با جست و جو در اینترنت، به نحوه برگزاری این دوره ها دسترسی پیدا کنید. همچنین برخی از موسسه های آموزشی جوشکاری آرگون، به کارآموزان خود مدرک فنی و حرفه ای اختصاص می دهند که کارآموزان پس از آن، می توانند به طور مستقل به جوشکاری آرگون مشغول باشند.

جوشکاری آرگون در کجا کاربرد دارد؟

جوشکاری آرگون از ظرافت و کیفیت خاصی برخوردار است. از این رو در صنایع بزرگ کارایی خاصی ندارد. از این نوع جوشکاری اغلب در صنایعی استفاده می شود که به ظرافت نیاز داشته باشند. به طور کلی این جوشکاری در فلزاتی کاربرد دارد که ضخامت آن ها از پنج میلی متر کمتر باشد که می توان به صفحات مس، آلومینیوم، استیل، فولاد، برنج، منیزیم و … اشاره کرد. یکی از کاربرد های مهم و اصلی استفاده از جوش آرگون، اتصال لوله های تحت فشار می باشد. به طوری که پس از انجام این نوع از جوشکاری، اتصال میان این لوله ها بسیار مستحکم و دائمی خواهد بود. لازم است بدانید که برای جوش دادن فولاد های آلیاژی و کربنی نیز از جوشکاری آرگون استفاده می شود. جوشکاری در صنایع دریایی، تجهیزات نظامی و پتروشیمی یکی دیگر از کاربرد های اساسی و مهم جوشکاری آرگون به حساب می آید.

ابزار مورد نیاز برای جوشکاری آرگون

برای این که بتوان از جوش آرگون در صنایع مختلف استفاده کرد باید دستگاه مخصوص آن را تهیه کنید. این دستگاه مخصوص به تنهایی و به صورت مستقل نمی تواند کارایی خاصی داشته باشد. از این رو نیاز به وسایل جانبی جوشکاری آرگون ضرورت می یابد. منبع تغذیه، نخستین ابزاری است که باید در جوشکاری آرگون از آن استفاده کرد. منبع تغذیه که با نام مولد الکتریکی نیز شناخته می شود، وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی را بر عهده دارند. پس از آن، استفاده از یک سیلندر ضروری می باشد. کاربرد سیلندر در این نوع جوشکاری، نگهداری از گاز محافظ می باشد.

رگلاتور ها در جوشکاری آرگون از مهم ترین ابزار و وسایل جانبی هستند. رگلاتور ها در کاهش فشار جریان گاز در داخل سیلندر ها، نقش موثری را ایفا می کنند. بست ها و شیلنگ ها شاید در ابتدا قطعات کوچک و بی ارزشی به نظر برسند، اما در واقع اگر این دو قطعه نباشند، جوشکاری به ثمر نخواهد رسید. برای آغاز جوشکاری، باید از تورچ یا مشعل ها استفاده گردد. این ابزار جانبی در انواع و اندازه های مختلف در دسترس جوشکاران قرار گرفته است. دستگاه های جوشکاری آرگون با برق فعالیت می کنند. از این رو کابل های برق که مخصوص جوشکاری آرگون هستند، اساسی ترین ابزار در این نوع جوشکاری عنوان شده اند. الکترود تنگستن، انبر اتصال، سیم جوش و انبر جوش از دیگر ابزاری است برای انجام جوشکاری آرگون باید از آن ها استفاده کرد.

انجام جوش آرگون با اینورتر چگونه است؟

اینورتر ها دستگاه های نوظهور در دنیا جوشکاری هستند که امروزه کاربرد فراوانی دارند. این دستگاه ها به نسبت دستگاه های قدیمی جوشکاری، کم حجم تر و کم وزن تر هستند. از این رو امکان جابه جایی آن ها بیشتر است و به دلیل راحتی در استفاده، برای جوش آرگون نیز بسیار مناسب می باشند. انجام جوشکاری آرگون با استفاده از دستگاه اینورتر، موجب می شود که الکترود ها را از بین نروند و اکسید نشوند. در واقع با استفاده از آن ها، می توان در تنگستن ها، قوس مناسبی را ایجاد کرد. بهره وری کار با استفاده از این دستگاه های پیشرفته افزایش می یابد و از مهم ترین مزایا استفاده از اینورتر ها در جوشکاری آرگون، می توان به کاهش جرقه های ناشی از جوش دادن اشاره کرد. کیفیت اتصال قطعات با استفاده از این دستگاه ها نیز افزایش می یابد و موجب می شود که جوشکاری آرگون، آسان تر و ظریف ترانجام گیرد.

عوارض جوش آرگون

جوشکاری به هر روشی که باشد، یکی از شغل های پر مخاطره عنوان شده است. جوش آرگون نیز می تواند تاثیرات بلند مدت و غیر قابل جبرانی را بر سلامتی فرد جوشکار بگذارد. در این نوع جوشکاری به دلیل این که ارتباط با گاز های خطرناک بیشتر است، احتمال ایجاد بیماری های برونشیت، آسم، التهاب ریه و به طور کلی ایجاد بیماری های تنفسی افزایش می یابد. در جوشکاری آرگون حرارت بسیار بالایی نسبت به دیگر انواع جوشکاری وجود دارد. از این رو احتمال سوختگی و گرمازدگی در این جوشکاری بسیار زیاد است و علائمی مانند سرگیجه، تهوع و … را به همراه می آورد.

در برخی موارد این حرارت بالا به همراه اشعه های فرابنفش و مادون قرمز، می تواند موجب ایجاد سرطان پوست شود. همان طور که می دانید اشعه های حین جوشکاری، برای چشم نیز بسیار مضر هستند و استفاده از عینک های مخصوص الزامی می باشد. در این نوع جوشکاری، سر و صدا نیز به اندازه ای زیاد است که می تواند موجب کاهش شنوایی شود. به همین دلیل باید از گوشی های محافظ استفاده شود. همچنین بسیاری از فرآیند های جوشکاری به صورت ایستاده انجام می گیرند و در طولانی مدت می توانند مشکلات عضلانی بی شماری را ایجاد کنند.

مزیت استفاده از جوشکاری آرگون

همان طور که ذکر شد این جوشکاری به دلیل مزیت های بسیاری که دارد، در صنایع ظریف نقش اساسی را ایفا می کنند. می توان گفت که اصلی ترین مزیت جوش آرگون، این است که کنترل الکترونیکی در ان سریع تر و بهتر است. از این رو در صنایع خودرو سازی و برای جوش دادن فلزات نرم بسیار موثر می باشد. در این جوشکاری، دود و جرقه بسیار کم است و منطقه قوس به طور واضح دیده می شود که موجب بالا رفتن کیفیت کار می شود. از دیگر مزیت های این نوع جوشکاری این است که کیفیت فلز جوش در آن بیشتر می باشد. بهره وری در این نوع جوشکاری بسیار بالا است و به کمترین میزان پاکسازی قطعات نیاز دارد. همچنین این نوع جوشکاری برای جوش دادن صفحات ظریف و تزئینی مانند طلا بسیار کارآمد می باشد.

معایب استفاده از جوشکاری آرگون

با این که این نوع جوشکاری بسیار برای صنایع کوچک توصیه می شود، اما معایبی نیز در این میان وجود دارد. یکی از معایب استفاده از جوش آرگون، اتصال یا تماس سیم جوش با الکترود داغ تنگستن می باشد. همچنین نوک الکترود در اثر جرقه ها می تواند آلوده شود. داغ شدن بیش از اندازه الکترود، ناخالص بودن تنگستن، زیاد بودن بیش از حد گاز محافظ، وجود داشتن لایه های اکسید شده بر روی سیم جوش و … از دیگر معایب استفاده از این نوع جوشکاری هستند. به طور کلی معایب ذکر شده، در اثر محافظت گاز به صورت نامناسب، ناخالصی های اکسید شده، عدم ذوب موثر و حبس شدن ذرات تنگستن در فلز جوش به وجود می آیند.

چه الکترود هایی در جوشکاری آرگون بکار می رود؟

در این نوع جوشکاری، برخی از انواع الکترود کاربرد دارد. الکترود ها ابزار اصلی برای جوش آرگون هستند. در این نوع جوشکاری، از الکترود تنگستن خالص برای جوش آلومینیوم استفاده می کنند که سبز رنگ است. از الکترود های کاربردی در این جوشکاری، می توان به الکترود تنگستن زیرکونیوم دار سفید رنگ، الکترود تنگستن لانتان مشکی رنگ و الکترود سزیم دار طلایی رنگ اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *