آموزش جوشکاری زیر آب بصورت گام به گام همراه با عکس

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

جوشکاری زیر آب، فرایندی است که در زمان جنگ جهانی دوم برای تعمیر کردن کشتی های جنگی که در آب آسیب می دیدند، استفاده می شد. تاریخ ابداع این نوع جوشکاری به سال ۱۹۳۲ میلادی باز می گردد. همچنین این فرایند توسط شخصی به نام کنستانتین خرینوف خلق شد. او یک شهروند روسی بود و با خلق این فرایند جوشکاری تحولات عظیمی در صنعت جوشکاری جهانی به وجود آورد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره های  ☎️ ۰۹۱۲۱۵۷۴۷۷۱ و  ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

جوشکاری زیر آب چیست؟

جوشکاری زیر آب شاید در ابتدا عجیب ترین نوع فرایند برای جوشکاری قطعات باشد. اما باید بدانید که اگر به صورت تخصصی به این امر نگاه کنید، آنقدر ها هم عجیب و غریب به نظر نمی رسد. جوشکاری در زیر آب تفاوتی چندانی با جوشکاری در بیرون از آب ندارد. نتیجه هر دو فرایند، جوش دادن و متصل کردن فلزات است که قطعات جدید را ایجاد و یا تعمیر می کند. در فرایند جوش زیر آب بر خلاف جوشکاری در هوا آزاد، هوایی وجود ندارد که بتواند یونیزه شود و فرایند جوشکاری انجام گیرد. بلکه در این فرایند، بخار آب جایگزین هوا شده و با استفاده از آن، قطعات به یکدیگر متصل می گردند.

جوشکاری زیر آب در چند نوع است؟

جوشکاری زیر آب یکی از مهم ترین روش های جوشکاری به حساب می آید. به طور کلی می توان ذکر کرد که جوشکاری در زیر آب به دو دسته تقسیم می شود. دسته نخست به جوشکاری های زیر آب مرطوب، تعلق می گیرد. در این نوع جوشکاری، نیرو های کار مستقیما وارد آب شده و فرایند جوشکاری را در محیط مرطوب آب انجام می دهند. دسته بعدی، با نام جوشکاری های زیر آب خشک شناخته می شوند.

در این دسته، جوشکاران وارد آب نخواهند شد. بلکه در اطراف قطعه ای که قرار است جوش داده شود، اتاقکی می سازند که هیچ گونه رطوبتی در آن وجود ندارد. بنابراین جوشکاران وارد این اتاقک کوچک می شوند و فرایند جوشکاری را به سرانجام می رسانند. جوشکاری خشک شباهت بسیار زیادی به جوشکاری در هوا آزاد دارد. اما قیمت آن بیشتر از جوشکاری مرطوب است. از این نیرو های کار تنها در موارد خاص از آن استفاده می کنند.

مقایسه جوشکاری های زیر آب خشک و مرطوب

این دو نوع جوشکاری هر دو در زیر آب انجام می گیرند. می توان گفت که جوشکاری خشک و مرطوب از مزایا و معایب خاصی برخوردار هستند. جوشکاری مرطوب، یک جوشکاری چند کاره است و طرفداران بیشتری دارد. در این جوشکاری سرعت مناسبی برای جوش خوردن وجود دارد و هزینه آن نیز کم می باشد. از مزیت های اصلی جوشکاری مرطوب، می توان به دسترسی به سازه های فراساحلی اشاره نمود.

کم بودن وسایل مورد نیاز برای جوشکاری، از دیگر ویژگی های جوشکاری مرطوب به حساب می آید. جوشکاری خشک نیز مزیت های قابل توجهی دارد. در این جوشکاری، نیرو کار از امنیت بیشتری برخوردار می باشد. تولید هیدروژن در آن بسیار کمتر از جوشکاری مرطوب است. اما با این وجود، هزینه بالایی دارد. به طوری که انجام فرایند کامل جوشکاری خشک بیشتر از ۸۰ هزار دلار را به ارمغان می آورد.

جوشکاری زیر آب چگونه انجام می گیرد؟

اکنون نوبت به آموزش جوشکاری زیر آب می رسد. در واقع تفاوتی میان مراحل و نحوه انجام فرایند جوش زیر آب با جوشکاری در محیط آزاد وجود ندارد. تمام مراحل انجام جوش، با جوشکاری های دیگر  یکسان است. اما در این میان تفاوت های اندکی به چشم می خورد. نخستین تفاوت میان انجام این دو فرآیند، این است که نیرو های کار در انجام جوشکاری های زیر آب باید از مهارت غواصی به طور کامل برخوردار باشند.

لازم به ذکر است که در فرایند جوشکاری، حرارت و انرژی از طریق شعله های آتش تامین نمی گردد، بلکه قوس الکتریکی عامل تامین حرارت برای جوش قطعات می باشد. از این رو در آب بخار آب یونیده خواهد شد و جوشکاری انجام می گیرد. امروزه آموزش فرآیند جوش در زیر آب، توسط اموزشگاه های مختلفی در سراسر کشور انجام می شود. اما آموزش جوشکاری زیر آب در عسلویه معتبر تر است.

زیرا که این جوشکاری در جنوب و شمال ایران بسیار متداول می باشد. البته موسسات بسیاری نیز به آموزش جوشکاری زیر آب در کرج نیز پرداخته اند که مطابق با موقعیتتان می توانید در دوره های آن شرکت کنید. همچنین یکی از راه هایی که می توان به وسیله آن از نحوه انجام فرایند جوش زیر آب اطلاعات کاملی را به دست آورد، مشاهده فیلم آموزش جوشکاری زیر آب و همچنین استفاده از جلسات آموزش رایگان جوشکاری زیر آب می باشد.

جوشکاری در زیر آب چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از ویژگی هایی که در جوشکاری زیر آب به چشم می خورد، کاهش یافتن خواص مکانیکی جوشکاری می باشد. این خواص با بیشتر شدن عمق جوش نیز بیش از قبل کاهش می یابند. جوشکاری هایی که در آب شور دریا انجام می گیرند، دارای قوس نرم تری هستند که پایداری بیشتری نیز دارد. در این نوع جوشکاری، شدت جریان بیشتر از جوشکاری در محیط آزاد است. به طور کلی شدت جریان، ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش می یابد. همچنین سرد شدن محل جوش خوردگی فلزات در آب سرعت بیشتری دارد.

جوشکاری های زیر آب در کجا کاربرد دارد؟

عمدتا کاربرد این نوع جوشکاری در مناطق زیر آب است. از این رو استفاده از جوشکاری زیر آب برای قطعاتی  که نمی توان آن ها را به بیرون از آب انتقال داد، کاربردی و ضروری می باشد. یکی از مهم ترین کاربردهای این جوشکاری، در هنگام نصب کردن سکو های مخصوص حفاری نفت می باشد. همان طور که می دانید بستر دریا یکی از مهم ترین مناطق برای استخراج نفت است و سکو های مخصوص این کار با استفاد از این نوع جوشکاری نصب می گردند.

لوله هایی در بستر دریا نیز قرار داده شده اند که اگر به تعمیرات نیاز داشته باشند، تنها می توان با استفاده از جوشکاری های زیر آب مشکل آن ها را رفع نمود. ساختن اسکله ها و پایه های درون آب سازه های دریایی، از دیگر مواردی است که باید به وسیله جوشکاری های زیر آب انجام شوند. یکی از متداول ترین کاربرد های این جوشکاری را می توان تعمیرات بدنه های کشتی های درون دریا دانست.

تجهیزات جوشکاری در زیر آب

در جوشکاری های زیر آب نیز از تمام تجهیزاتی استفاده می شود که در جوشکاری های هوا آزاد، کاربرد دارند. در واقع تفاوت میان آن ها این است که ابزار و وسایل جوشکاری و همچنین موتور اصلی جوش، باید ضد آب باشند یا روی آن ها از عایق های آبی استفاده شده باشد. یکی از مهم ترین تجهیزات برای انجام فرایند جوش قطعات زیر آب، الکترود ها می باشند. این الکترود ها در واقع همان الکترود های خشکی هستند و تنها با اعمال خاصی، اصلاح شده اند تا برای استفاده در آب مناسب گردند.

می توان گفت که الکترود های منگنزی و الکترود هایی که از جنس فولاد های کربنی ساخته شده اند، متداول ترین و شناخته شده ترین الکترود های جوشکاری قطعات در زیر آب می باشند. البته استفاده از الکترود های روتیلی نیز در این فرایند جوشکاری بسیار رایج است. به طور کلی این الکترود ها با استفاده از پلاستیک های ضد آب یا مواد موم مانند، پوشیده می شوند. دلیل این امر را می توان کاهش دادن رطوبت نفوذ داده شده به الکترود ها دانست. از دیگر تجهیزات مخصوص این نوع جوشکاری می توان به دستگاه DC دارای ۴۰۰ آمپر، برس سیمی، انبر اتصال، چکش گلزنی و … اشاره کرد.

خطرات و عیوب جوشکاری در زیر آب

از تفاوت های چشمگیری که میان جوشکاری زیر آب با جوشکاری در هوا آزاد وجود دارد، این است که خطرات در آب افزایش می یابد. یکی از رایج ترین مشکلات در این نوع جوشکاری، سریع بودن انتقال حرارت می باشد. در زیر آب حرارت با شدت و سرعت بیشتری به فلزات جوش منتقل می شود و این امر می تواند مشکلاتی را به وجود آورد که مهم ترین آن، کاهش دادن انعطاف پذیری در اتصالات می باشد.

بخار آبی که برای ایجاد حرارت استفاده می شود، می تواند مشکلاتی نظیر ایجاد تخلخل و ترک خوردگی را در محل جوشکاری شده به وجود آورد. با وجود این که در طی سال های اخیر، پیشرفت های بی شماری در زمینه این نوع جوشکاری انجام شده است، اما همچنان نیرو های کار در زیر آب با مشکل عدم دید کافی رو به رو هستند. مسلما این امر در کاهش کیفیت جوشکاری تاثیر گذار است. از شایع ترین خطراتی که سلامت نیرو کار را در زیر آب تحت تاثیر قرار می دهد، برق گرفتگی می باشد.

نکات ایمنی در جوشکاری های زیر آب

اصلی ترین نکته ای که نیرو های کار باید در جوشکاری زیر آب رعایت کنند، انجام دقیق و صحیح فرایند فشار زدایی می باشد. این امر باید توسط دستگاه های عمق سنج اندازه گیری گردند و توسط رایانه ها با دقت زیاد، پایش شوند. عدم انجام صحیح این فرایند، مرگ جوشکار را به همراه می آورد. استفاده از دستگاه های قطع کننده اضطراری برق، در زیر آب بسیار ضرورت می یابد.

این دستگاه هنگامی که با ولتاژ برق درون آب، روبرو می شوند به صورت خودکار برق جوشکاری را قطع می کنند تا از ایجاد شک الکتریکی جلوگیری به عمل آورند. این دستگاه ها غالبا با نام کلید های چاقویی شناخته می شوند. مهارت بالا غواصی، از دیگر نکاتی است که رعایت آن برای جوشکاران زیر آب الزامی می باشد.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *