آموزش جوشکاری سربالا

📖 زمان مطالعه : ۳ دقیقه ⏲️

فرآیند جوشکاری علاوه به عملیات جوش زدن فلزات، غیرفلزات گفته می شود که در نوع جوشکاری فلزات از روش های مختلفی استفاده می شود. شاید فکر کنید که جوشکاری فلزات تنها منوط به اسکلت فلزی ساختمان می شود اما این اشتباه است و حتی یک جوشکار با مهارت ها و تخصص های لازم اقدام به جوش زدن لوله ها، قطعات بزرگ کشتی و ساخت نیروگاهها می کند. در صنعت جوشکاری کشتی، جوش زدن لوله به لوله به خصوص در خطوط انتقال نفت و گاز و جوشکاری اسکلت ساختمان باید از جوشکاری سربالا استفاده کرد از این روی یکی از سخت ترین دوره های آموزشی را جوشکاری سربالا می نامند. در جوشکاری سربالا بالا باید طوری عملیات جوش زدن فلزات انجام شود که هیچ گونه مواد مذاب روی جوشکار نریزد و در عین حال کار با بهترین کیفیت تحویل داده شود.

جوشکاری سر بالا چیست؟

جوش زدن فلزات ممکن است تنها به چند خال جوش ختم نشود و به صورت یک خط عمودی رو به بالا یا رو به پایین انجام شود که به این روش جوشکاری سر بالا می گویند. یک جوشکار برای جوش زدن فلزات به صورت عمودی رو به بالا و رو به پایین باید مهارت کافی داشته باشد تا علاوه بر جلوگیری از ریزش مواد مذاب و پاشش مانع از بروز هر گونه عیب جوش چون تخلخل یا سرباره شود.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

جوشکاری سربالا در سایت های ساختمانی

برخلاف گذشته امروزه برای افزایش ایمنی ساختمان اقدام به ساخت اسکلت فلزی ساختمان می کنند که تنها توسط جوشکاران انجام می شود. در واقع با توجه به پروژه کاری ممکن است اسکلت فلزی ساختمان تا ارتفاع بیش از ۵۰ متر نیز برسد با توجه به بالا بردن فلزات عظیم جثه با جرثقیل قطعا سهل انگاری در جوش زدن فلزات می تواند خطرات جانی نیز به همراه داشته باشد. در سایت های ساختمان دو قطعه فلز ایستاده باید به روش جوشکاری سربالا به هم جوش زده شوند.

جوشکاری چوب یا جوشکاری قوس فلزی دو روش متداول برای کاربردهای ساختمان است که به دو صورت عمودی رو به بالا یا عمودی رو به پایین انجام می شود.

جوشکاری عمودی بالا

فرض کنید که یک دیوار آجری رو به روی شما وجود دارد که شما باید در ابتدا باید یک پایه محکم ایجاد کنید و به سمت بالا بروید. در واقع اولین موارد رعایت شده در جوشکاری اسکلت فلزی ساختمان این است که حتما پایه های فلزی را با توجه به پروژه ایجاد کنید. قطعا برای جوش زدن فلزات روی همدیگر باید جوشکاری سربالا انجام شود که در این روش از پایین ترین نقطه زمین شروع و رو به بالا می رود از این جهت به آن عمودی بالا می گویند.

در این روش جوشکاری باید مفاصل شما به خوبی قفل شده باشد و با مهارت بالا و جوشکاری به صورت زیگزاگ یا تکنیک بافت مانع از بروز هر گونه پاشش مواد مذاب شوید. در واقع در این روش حتما باید جوش های ایجاد شده دو برابر قطر الکترود باشد که این کار باعث محکم شدن کار می شود.

جوشکاری عمودی پایین

فرآیند جوشکاری در این روش دقیقا به مانند عمودی بالا است با این تفاوت که از بالا رو به پایین جوشکاری انجام می شود. یکی از نکات مثبت این روش این است که در سریعترین زمان جوشکاری انجام می شود. به منظور جلوگیری از خطر سوختی باید اقدام به تنظیم آمپر دستگاه جوش کنید.

بر خلاف جوشکاری عمودی بالا که نیاز به مکث بود شما باید هیچ مکثی نداشته باشید چون مکث شما باعث ایجاد سربار از بخش بالایی به فضای کاری شما می شود.

نکات مهم در آموزش جوشکاری سربالا

با توجه به خطراتی که در این روش وجود دارد شما باید حتما یک سری نکات مهم را انجام دهید که شامل موارد زیر است.

  • آماده کردن لبه های جوش قبل از جوشکاری
  • تمیز کردن سطوح جوشکاری به منظور خوب جوش خوردن قطعات فلزی
  • شناخت کافی باید از لوله ها یا اتصالات فلزی که قرار است به هم جوش بخورند داشته باشید.
  • دقت داشته باشید که با توجه به نوع اتصال و قطر آنها حتما از خال جوش های مناسب استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که روی دستگاه جوش هیچ گونه کثیفی وجود نداشته باشد و آمپر آنرا به خوبی تنظیم کنید.

 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *