لوازم مورد نیاز عمومی و ابزار جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

جوشکاری یکی از شغل های ضروری از گذشته تا امروز بوده است. این شغل از مخاطره آمیز ترین مشاغل است و ابزار و وسایل مخصوصی دارد. در ادامه با ابزار جوشکاری آشنا خواهید شد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

 

جوشکاری

جوشکاری یکی از تکنیک های ساختن و متصل کردن مواد مختلف به یکدیگر است. متصل کردن این مصالح با استفاده از حرارت بسیار زیاد انجام می شود و در برخی موارد بدون نیاز به فشار است. جوشکاری اغلب برای متصل کردن فلزات کاربرد دارد که با ذوب کردن قسمتی از آن ها همراه است. قسمت ذوب شده به سرعت خنک می شود و یک اتصال دائمی میان قطعات فلزی را ایجاد می کند. در جوشکاری اصطلاحات متنوعی به کار می رود که مهمترین آن ها، فلز مبنا و فلز جوش است. فلز مبنا به فلزاتی تعلق می گیرد که قرار است به یکدیگر متصل شوند. این اتصال توسط ماده ای به نام فلز جوش انجام می گیرد. فلز جوش را می توان اصلی ترین ابزار برای جوشکاری دانست. این فرآیند تاریخچه گسترده ای دارد و از زمان های بسیار دور برای ساختن قطعات جدید استفاده می شده است.

جوشکاری آرگون و لوازم مورد نیاز برای جوشکاری آرگون

در ابتدا لازم است بدانید که از مواد مختلفی می توان برای انجام جوشکاری استفاده کرد. یکی از این مواد، گاز آرگون می باشد. این گاز به طور طبیعی یک گاز بی خطر است و موجب مسمومیت انسان نمی شود. اما فرآیند قرار گرفتن آرگون در کنار اکسیژن، می تواند بسیار خطرناک باشد. هنگامی که جوشکاران برای اتصال برخی قطعات از این گاز استفاده کنند، اصطلاحا گفته می شود که جوشکاری آرگون صورت گرفته است. موارد استفاده از این نوع جوشکاری بسیار کم است و می توان کاربرد آن را برای جوشکاری قوس تنگستن دانست. همچنین از جوشکاری با گاز آرگون در صنایع نظامی، دریایی و پتروشیمی استفاده می شود.

لازم به ذکر است که برای این نوع از جوشکاری حرارت می تواند تا ۲۰ هزار درجه سانتی گراد افزایش یابد. انجام این نوع جوشکاری به صورت تخصصی نیاز به ابزار آلات متنوع و مخصوصی دارد. اصلی ترین لوازم مورد نیاز برای جوشکاری آرگون سیستم های خنک کننده بادی و در برخی موارد آبی هستند. زیرا همانطور که گفته شد، در این جوشکاری حرارت بسیار بالا است و برای خنک کردن قطعات به سیستم های قوی نیاز است.

از دیگر وسایل مورد نیاز این جوشکاری، می توان به منبع تغذیه، سیلندر گاز محافظ، بست و شیلنگ های گاز، سیم یا فیلر های مخصوص پر کردن فلزات اشاره کرد. همچنین از تورچ آرگون برای بالا بردن کیفیت جوشکاری استفاده می شود. ابزار مورد نیاز دیگر را می توان رگولاتور های مخصوص دانست. این ابزار جوشکاری نقش مهمی را ایفا می کند و فشار بالا گاز را دریافت کرده و یک فشار کمتری از گاز را به عنوان خروجی به جوشکار می دهد. کابل های اتصال و الکترود تنگستن از دیگر ابزار مخصوص جوشکاری آرگون هستند.

ابزار جوشکاری مورد نیاز برای تمامی فرآیندهای جوشکاری

در هر نوع از جوشکاری ابزار و لوازم خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. اما یک سری از ابزار ها در تمامی عملیات ها و فرآیند های جوشکاری کاربرد دارند. در ادامه به معرفی ابزار جوشکاری اصلی و پایه ای می پردازیم. در ابتدا بهتر است به کلاه های جوشکاری اشاره کنیم. زیرا که کلاه مناسب نخستین ابزار جوشکاری است که برای جلوگیری از خطرات ناشی از جوشکاری نیاز است. برای فرآیند های جوشکاری به کلاه های ایمنی مخصوصی نیاز است. اما باید بدانید که کیفیت همه کلاه های این عملیات یکسان نیست و اگر از جوشکاران مبتدی هستید، نیازی به انجام هزینه های گزافی در این باره ندارید. برخی از کلاه های جوشکاری به سیستم تیره کننده خودکار مجهز هستند. این کلاه ها را می توان بهترین نوع آن ها دانست. زیرا که امکان مشاهده کامل قطعات را فراهم می آورند و میزان خطا را کاهش می دهند.

از آهنربا مخصوص جوشکاری می توان به عنوان پرکاربردترین ابزار جوشکاری نام برد. این آهنربا ها در ابعاد مختلفی ارائه می شوند و قطعات را در کنار یکدیگر نگه می دارند. استفاده از گونیا در ایجاد برش های منظم نقش مهمی ایفا می کند. جوشکاران برای برش دادن لوله های مربعی شکل یا ایجاد زاویه های ۴۵ درجه، از گونیا استفاده می کنند. ضخامت سنج را می توان یکی دیگر از ابزارآلات جوشکاری دانست. از ضخامت سنج برای مشخص کردن ضخامت فلز ها استفاده می شود. با تعیین ضخامت دقیق فلز ها می توان نوع جوشکاری موثر تر را شناسایی کرد.

 جوشکاری فرآیندی است که کیفیت کار در آن بسیار مهم است. پس از این که قطعات برش خورده و جوش داده شدند، برای این که ظاهر کار تمیز و منظم باشد از سوهان جوشکاری باید استفاده شود. این سوهان مخصوص بر روی برآمدگی های به وجود آمده بر روی قطعات کشیده می شود و سطح آن ها را صاف می کند. از دیگر ابزار جوشکاری که باید برای هر فرآیند از آن استفاده کرد، گیره جوشکاری می باشد. این گیره های مخصوص در حین انجام فرآیند جوشکاری کاربرد دارد و باعث می شوند که قطعات به صورت محکم در کنار یکدیگر نگه داشته شوند.

 دستکش های مخصوص جوشکاری از وسایل مهمی است که هر جوشکار باید از آنها استفاده کند. همان طور که گفته شد در عمل جوشکاری حرارت بسیار بالایی وجود دارد و باید قطعات فلزی را با دست جا به جا یا نگه داری کنید. از این رو نیاز به استفاده از دستکش های ضخیم و مخصوص ضرورت می یابد تا از سوختگی دست ها جلوگیری کند. یکی از ابزار های جوشکاری که همگان با آن آشنایی داریم، عینک های جوشکاری می باشد. در حین انجام فرایند جوش دادن قطعات، جرقه های خطرناکی تولید می شوند که اگر با چشم برخورد کنند، می توانند نابینایی فرد را به همراه آورند. به همین دلیل استفاده از عینک های مخصوص که عایق حرارت هستند، در عمل جوشکاری بسیار مهم و ضروری می باشد.

اینورتر جوشکاری چیست؟

دستگاه های اینورتر جوشکاری، دستگاه هایی با متد جدید هستند که برای عمل جوشکاری استفاده می شوند. این دستگاه ها می توانند از برق تک فاز و سه فاز به صورت متناوب و مستقیم استفاده کنند. مزیت بزرگ این دستگاه های جوش، کم وزن بودن آنها است که موجب حمل و نقل آسان آنها می شود. لازم به ذکر است که این دستگاه ها، جایگزین مناسبی برای دستگاه های جوشکاری قدیمی عنوان شده اند.

لوازم کارگاه جوشکاری

ابزار جوشکاری که در مطالب پیشین عنوان کردیم، از ابزار هایی بودند که حمل آن ها بسیار آسان می باشد و هر جوشکار باید در کیف مخصوص خود، آن ها را داشته باشد. در ادامه ابزار هایی را معرفی خواهیم کرد که، برای تاسیس هر کارگاه جوشکاری به آن ها نیاز است. یکی از اصلی ترین ابزار جوشکاری که باید در هر کارگاهی وجود داشته باشد، سنگ فرز می باشد. کاربرد سنگ فرز برای آماده کردن لبه های قطعات جوشکاری می باشد. این دستگاه یکی از دستگاه های جوشکاری است که حمل آن بسیار سخت است و تنها در حالت ایستاده باید از آن استفاده کرد.

کابل های جوشکاری در این فرآیند بسیار مهم می باشند. این کابل ها از جنس مس و یا آلومینیوم هستند و عایق قوی و سبکی دارند. از انبرهای جوشکاری می توان به عنوان یکی دیگر از ابزار جوشکاری نام برد. با استفاده از این انبر ها، الکترود گرفته می شود و فرآیند جوشکاری انجام خواهد شد.  گرم کن دستی وسیله ای است که برای گرم کردن درز های جوش در روزهایی که هوا سرد است، استفاده می شود. از دیگر انواع وسایل جوشکاری می توان به ابزار های نصب، اندازه گیری و نشانه گذاری اشاره کرد.

ویژگی های ابزار جوشکاری

هر کدام  از ابزار جوشکاری باید ویژگی های خاصی داشته باشند تا در فرآیند جوشکاری مقاومت از خود نشان دهند. برس سیمی یکی از ابزار های جوشکاری است که باید در برابر ساییدن مقاومت داشته باشد. زیرا که کاربرد آن برای زدودن غبار های روی قطعات فلزی است.  به دلیل این که برق گرفتگی در حین انجام کار با سنگ فرز زیاد است، باید از سالم بودن سیم رابط اطمینان حاصل کرد. همچنین باید دقت داشت که تیغه سنگ ضربه ندیده باشد و پیچ اتصال آن شل نشده باشد. در انبر های جوشکاری از عایق هایی مانند فیبر، کائوچو و پلاستیک استفاده می شود.

خطرات استفاده از ابزار جوشکاری

جوشکاری یکی از شغل های خطرناک است. پس باید در حین انجام کار نکات ایمنی را رعایت کرد. برق گرفتگی اصلی ترین خطری است که در حین استفاده از ابزار جوشکاری ممکن است رخ دهد. به همین دلیل از اتصالی نبودن و سالم بودن سیم های دستگاه های مولد و موتور ها اطمینان حاصل کنید. اشعه های نوری که شامل اشعه های فرابنفش و مادون قرمز است، می تواند مشکلات فراوانی را برای چشم پدید آورند. از این رو استفاده از عینک ها ضروری است. ابزار های جوشکاری اغلب تیز و برنده هستند مانند چکش های جوشکاری. به همین دلیل در استفاده از آن ها باید تمرکز کافی داشت.

قیمت لوازم های جوشکاری

لواز های جوشکاری که در کارگاه ها قرار دارند، اغلب دستگاه های بزرگ و سنگین هستند و جابجایی آنها نیز سخت است. از این رو قیمت های بالایی دارند. اما می توان از لوازمی استفاده کرد که بتوان به راحتی آن ها را جا به جا کرد. این لوازم اغلب قیمت های پایین تری دارند. به طور کلی قیمت ابزار جوشکاری به مدل آنها و کیفیتشان بسیار بستگی دارد. همچنین دستگاه های خارجی از دستگاه هایی که داخل ایران تولید شده اند، قیمت بالاتری دارند.

خرید ابزار های مخصوص جوشکاری

می توانید این ابزار ها را به صورت حضوری خریداری نمایید. علاوه بر آن، بسیاری از آنلاین شاپ ها در این زمینه فعالیت می کنند و می توانید به صورت آنلاین و غیر حضوری انواع ابزار های مربوط به جوشکاری را خریداری کنید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *