آیا جوشکاری باعث عقیم شدن میشود

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

میزان دستمزد و حقوق بالای جوشکاری باعث می شود که خیلی از متقاضیان با ثبت نام در آموزشگاه های فنی و حرفه ای و شرکت در دوره های آموزش جوشکاری این شغل و حرفه را یاد بگیرند. البته باید به شما بگوییم که میزان حقوق جوشکاری در ایران نسبت به میانگین استاندارد جهانی خیلی پایین است و نهایتا به ماهیانه ۱۰۰۰ دلار می رسد در صورت که کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان، اتریش و… جزو بهترین کشورها برای جوشکاری هستند که ماهیانه ۳ الی ۶ هزار دلار درآمد دارند. فرای از درآمد و بازار کار جوشکاری یک سری خطرات این شغل را تهدید می کند که شامل برق زدگی چشم، سقوط از ارتفاع، مشکلات تنفسی می باشد و در عین حال تحقیقات نشان می دهد که بر اثر تماس جوشکار با فلزات سمی و همچنین گازهای جوشکاری به ویژه گاز آرگون احتمال عقیم شدن مردان وجود دارد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

 

شماره تماس اورین الکتریک

 

خطرات شغل جوشکاری

درآمد و بازار کار خوب جوشکاری باعث می شود که خیلی ها روی به این شغل بیاورند به خصوص اینکه این حرفه در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، خودروسازی، کشتیرانی، زیردریایی، نظامی و حتی هوا فضا مورد استفاده قرار می گیرد. اما در این بین باید توجه داشته باشید که جوشکاری نیز یک سری خطرات و عوارض دارد که در این بین یکی از آنها احتمال ناباروری و عقیم شدن مردان می باشد.

  • خطر برق گرفتگی و برق زدگی چشم
  • مشکلات ریوی بر اثر گازها و دودهای جوشکاری
  • خطرات مربوط به اشعه ماورای بنفش
  • مشکلات تنفسی و ریوی
  • سقوط از ارتفاع
  • سوختگی دست و صورت

چه مشاغلی باعث ناباروری مردان می شود؟

یک سری از مشاغل وجود دارد که بر اثر تماس با فلزات سمی از جمله مس، کادمیوم، سرب، کرومیوم، منگنز، آهن باعث بالا رفتن سرب خون بدن و کاهش تولید و کیفیت اسپرم می شود که در بین آنها جوشکاران وجود دارند.

  • باطری سازی
  • اسلحه سازی
  • نانوایی
  • جوشکاری
  • لوله سازی
  • تولید رنگ، سرامیک و کالک

عقیم شدن مردان در شغل جوشکاری

با اینکه تغذیه نامناسب، استرس بالا و همچنین سن زیاد جزو فاکتورهای اصلی برای بالا رفتن ناباروری مردان هستند اما در این بین مشاغلی که در آن با فلزات سمی سرکار دارند احتمال ناباروری و عقیم شدن را دارند که یکی از آنها شغل جوشکاری می باشد. متاسفانه طبق تحقیقات ۱۰ الی ۱۸ درصد از ناباروری مردان بر اثر جوشکاری افزایش یافته است و حتی احتمال این وجود دارد که در صورت حاملگی باعث ضعیف شدن جنین شود.

جوشکاری چیست ؟

به فرآیندی که در آن بر اثر حرارت یا فشار دو قطعه فلز و غیر فلز به صورت دائمی متصل می شوند جوشکاری می گویند که به دو صورت ذوبی و غیر ذوبی انجام می شود. انواع روش های جوشکاری وجود دارد که یکی از آنها جوشکاری با گاز است که در آن با دستگاه جوش، سیم جوش و گازهای جوشکاری اعم از اکسیژن، هیدروژن، آرگون، پروپلین، استیلن و… انجام می شود که یکی از مهمترین آنها گاز آرگون است.

انواع جوشکاری

  1. جوشکاری در حالت جامد
  2. جوشکاری با استفاده از گاز اکسیژن
  3. جوشکاری مقاومتی
  4. جوشکاری به وسیله قوس الکتریکی
  5. جوشکاری تنگستن گاز
  6. جوشکاری با استفاده از قوس پلاسما
  7. جوشکاری بدون پوشش
  8. جوشکاری زیر پودری

یکی از انواع روش های جوشکاری به نام جوشکاری تنگستن ( تیگ ) است که با گاز آرگون سرکار دارید و همین گاز تاثیر بالایی روی قوای جنسی مردانه می گذارد.

عامل اصلی تاثیر جوشکاری در عقیم شدن مردان

گاز آرگون جزو گازهای جوشکاری می باشد که خیلی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد و یک نوع گاز آبی رنگ و بی بو با وزن سبک است. در واقع این گاز بغیر از جوشکاری برای تولید لامپ های الکتریکی و مشعل ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

دلیل اصلی استفاده از گاز آرگون در جوشکاری

گاز آرگون جزو گازهای بی اثر در بین گازهای موجود در اتمسفر است که به خاطر اینکه تحت فشار بالا قرار دارد در جوشکاری و برشکاری خیلی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد که البته متاسفانه با وجود عملکرد بهتر در این مشاغل اما عوارضی را در پی دارد که یکی از آنها عقیم شدن مردان است.

عوارض گسترده گاز آرگون بر سلامت انسان ها

بغیر از اینکه ناباروری و عقیم شدن مردان در شغل جوشکاری به خاطر گاز آرگون و تماس با فلزات سمی انجام میشود در عین حال یک سری عوارض دیگر به همراه دارد و البته تاثیراتی روی جانوران  و گیاهان دارد که هنوز شناخته نشده اند.

۱ ــ ایجاد مشکلات ریوی

در زمان جوش زدان فلزات ، دود جوشکاری پخش می شود که با استفاده از گاز آرگون، دودهای جوشکاری همراه با نیکل، بریلیوم، آرسنیک، کروم و کادمیوم و مواد سمی دیگر پخش می شود که برای ریه و حنجره جوشکار مضر است و احتمال بروز مشکلاتی اعم از آسم، التهاب شدید ریه ها، کاهش حجم ریه ها، برونشیت، مشکلات مزمن تنفسی و… به همراه دارد.

۲ ـ تاثیر جوشکاری در عقیم شدن مردان

یکی از عوارض جوشکاری آرگون بر سلامتی جوشکاران بالا بردن درصد ناباروری و عقیم شدن مردان است که باعث می شود که در صورت حاملگی همسر شما جنین ضعیف باشد و درصد سقط جنین بالا برود.

دقت داشته باشید که با وجود این خطرات راه حل های زیادی برای خنثی کردن تاثیرات گاز آرگون وجود دارد.

۳ ــ ایجاد سوختگی های شدید

در فرآیند جوشکاری بغیر از دود یک سری اشعه ها وجود دارد که یکی از مهمترین آنها اشعه ماورای بنفش است که روی عقیم شن مردان تاثیر زیادی می گذارد و بغیر از آنها به خاطر گرمای زیادی که تولید می شود احتمال گرما زدگی، سرگیجه، کاهش اشتها، تهوع بالا، دردهای شکم و سوختگی های زیادی را افزایش می دهد. در واقع همین گرمای زیاد یکی از دلایل است که باعث می شود روی بیضه جوشکار تاثیر منفی بگذارد و احتمال ناباروری و عقیم شدن را افزایش دهد.

۴ ــ ایجاد مشکلات در چشم

اشعه های جوشکاری شامل مادون قرمز و اشعه فرابنفش است که سلامت جوشکار را به خطر می گذارد و حتی وجود زیاد این اشعه ها در جوشکاری آرگون باعث شده است که از لباس قرمز جوشکاری استفاده کنند. بغیر از این احتمال آسیب دیدگی به چشم چون برق زدگی، ایجاد آب مروارید در چشم، تاری دید، درد شدید در چشم، ریزش اشک به صورت گسترده، سوزش چشم و سردرد های متعدد را به همراه دارد.

راه های جلوگیری از تاثیر جوشکاری در عقیم شدن مردان

با وجود تاثیرات منفی جوشکاری روی سلامت افراد و افزایش ناباروری البته یک سری راه حل وجود دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

۱ ــ استفاده از لایه محافظ در شلوار مردان

خیلی مهم است که جوشکار بغیر از مهارت و تجربه از بهترین لباس و تجهیزات جوشکاری استفاده کند تا باعث کاهش عیوب جوش و کیفیت جوش شود. در این بین یکی از لباس های مهم جوشکاری استفاده از یک لایه محافظ در جوشکاری است که بیشترین آسیب در جوشکارهای co2 به همراه دارد.

۲ ــ استفاده از لباس های جوشکاری مناسب

حتی اگر شما خیلی حرفه ای باشید باید علاوه بر رعایت نکات ایمنی از بهترین لباس جوشکاری استفاده کنید.

۳ ــ یادگیری جوشکاری به صورت حرفه ای

خیلی مهم است که شما با آموزش جوشکاری از مربیان و اساتید بتواند به صورت حرفه ای وارد بازار و این حرفه شوید. در صورتی که نادرست به شغل جوشکاری بپردازید علاوه بر اینکه درآمد خوبی نخواهید داشت حتی باعث به خطر افتادن سلامتی خود خواهید شد.

با ثبت نام در بهترین آموزشگاه جوشکاری و با طی کردن دوره های آموزشی تحت مربیان خوب می توانید مدرک بین المللی جوشکاری را بگیرید و حتی در بهترین کشورها به جوشکاری بپردازید.

۴ ــ سعی کنید در خارج از کشور مشغول به کار شوید

با اینکه بازار جوشکاری در ایران خوب است اما همانطور که گفتیم دستمزد و حقوق جوشکاری در ایران نسبت به میانگین جهانی خیلی پایین است به خصوص اینکه شما با کار طولانی مدت قصد افزایش درآمد خود را دارد در صورتی که باعث به خطر افتادن سلامتی خود خواهید شد. بنابراین با استخدام در کشورهای مختلف که بهترین آنها آمریکا، کانادا، آلمان، اتریش و هلند و استرالیا است می توانید از دستمزد و حقوق بالایی بهره مند شوید.

۵ ــ استفاده از ماسک های فیلتردار

برای اینکه از هر گونه مشکل تنفسی در جوشکاری در امان باشید باید از بهترین ماسک جوشکاری استفاده کنید و اینکه در جایی که جوشکاری می کنید باید سیستم تهویه هوا مناسب باشد.

۶ ــ استراحت به صورت متعدد

حتی اگر درآمد جوشکاری خوب باشد اما ارزش این را ندارد که به صورت طولانی مدت به جوشکاری بپردازید بنابراین در زمان کار کردن و جوش زدن فلزات فراموش نکنید که استراحت کنید تا سیستم حفاظتی بدن شما قوی شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *