استاندارد جوشکاری تعمیری

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

جوشکاری تعمیری یکی از پرکاربردترین جوشکاری هایی است که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. اما سوالی که وجود دارد این است که استاندارد جوشکاری های تعمیری چیست و برای انجام دادن آن به طرز صحیح و استاندارد باید به چه نکاتی توجه کرد!؟ ما در این مقاله روش ها و نکاتی را درباره استاندارد جوشکاری تعمیری و همچنین انواع این نوع از جوشکاری خدمت شما ارائه کرده ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا با عیب یابی قبل از جوشکاری آشنا شوید.

جوشکاری تعمیری چیست

وسایل موجود در کارخانه ها و شرکت های صنعتی، ممکن است به هر دلیلی آسیب ببیند. به دلیل قیمت بالای آن ها نمیتوان به سادگی دستگاهی جدید و نو تهیه کرد. پس شخص مجبور است همان دستگاه را تعمیر کند و از آن استفاده کند. برای مثال ماشین آلاتی که برای جمع آوری و فرآوری مواد معدنی در کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار ممکن است که این وسایل پس از مدتی دچار سایش شوند و آسیب ببینند.

در اینجا جوشکاری تعمیری کاربرد دارد و می تواند دستگاه ها و وسایل را تعمیر کند. جدای از مسائل گفته شده، با استفاده از این جوشکاری می توان وسایلی را که حتی در هنگام تولید دچار مشکل شده اند ترمیم کرد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

در کل جوشکاری های تعمیری به ۳ دسته تقسیم می شوند. این ۳ دسته عبارتند از: جوشکاری کامل کننده در هنگام تولید، اصلاح کردن جوش کاری های اشتباه و جوشکاری هنگام کارکرد دستگاه.

جوشکاری کامل کننده هنگام تولید قطعه

در موارد زیادی پیش می آید که قطعه پس از تولید، دارای حفره ها و روزنه هایی است که برای رفع آن ها باید از جوشکاری ترمیمی استفاده کرد. در اکثر کارخانه های تولیدی افرادی هستند تا برای قطعاتی که دچار مشکل شده اند با استفاده از این نوع جوشکاری قطعه را تعمیر و قابل استفاده کنند.

اصلاح جوشکاری های اشتباه

شاید پس از جوشکاری یک قطعه، آن دستگاه هنوز هم مشکل داشته باشد. این احتمال وجود دارد که مشکل آن از جوشکاری های اشتباه قبلی باشد. راه کار ترمیم آن استفاده از جوش کاری در دما و حرارت مناسب است. به این شکل علاوه بر اصلاح جوش اشتباه می توان مشکل قطعه را بر طرف کرد.

جوشکاری ترمیمی هنگام کارکرد وسیله

دیگر نوع از جوشکاری تعمیری وقتی کاربرد دارد و از آن استفاده می شود، که آن وسیله یا دستگاه در میان کار کردن دچار آسیب و یا سایش شود و نیاز به جوش داشته باشد تا مشکل آن رفع شود.

تمام موارد گفته شده هنگامی کارکرد دارد که استاندارد ها و نکات مربوط را به طور صحیح اجرا کنیم تا علاوه بر رفع مشکل دستگاه، قطعه مورد نظر خراب نشود. در ادامه این استانداردهای لازم را نام برده ایم.

جوش پذیری فلز پایه

اگر قطعه مد نظر توسط عمل جوشکاری تولید شده باشد، دسترسی و استفاده از اطلاعات جوشکاری اولیه بسیار به جوشکاری تعمیری کمک می کند و سبب می شود کار طبق استانداردهای اصولی صورت گیرد.

اگر به هر دلیلی نتوان به اطلاعات جوشکاری اولیه دست یافت، باید فلز پایه و فلز جوش را بررسی کرد .اگر هم قطعه بدون فرایند جوشکاری تولید شده باشد باید از ترکیبات شیمیایی قطعه اطلاع داشت و با توجه به آن اطلاعات، جوش کاری را شروع کرد.

مونتاژ قطعات

نکته دیگری که در استاندارد بودن جوشکاری تعمیری موثر است، توجه و دقت در مونتاژ کردن قطعات است. به طوری که بسیاری از اشتباهات در جوشکاری ها به دلیل اشتباه قرار دادن قطعات و اشتباه خال جوش زدن صورت می گیرد.

شما می توانید با استفاده از فیکس چر ها فرایند جوشکاری را بهتر انجام دهید. فیکسچر بدین شکل عمل می کند که باعث دقت در کنار هم  قرار گرفتن قطعات و کاربرد های رباتی آن می شود. از گیره هایی با وزن سبک و سنگین می توان به عنوان فیکسچر برای تعمیر دستگاه های بزرگ استفاده کرد. توجه کنید که اگر قطعه ها را خال جوش زدید قبل از فرایند جوشکاری آن ها را از فیکسچر خارج کنید.

حتما برای خال جوش زدن دقت کنید که اندازه و تعداد آن ها نه زیاد باشد و نه کم. بلکه به مقدار استاندارد باشد، تا قطعات را به خوبی نگه دارد.

استانداردهای حرارتی

بعضی از قطعات به دلیل نوع جنس شان طوری هستند که باید آن ها را پیش گرم کرد تا آسیب نبینند و دچار ترک نشوند. اکثرا این عمل را برای فولادهای کم آلیاژ انجام می دهند. پیش گرم کردن هم بدین شکل صورت می گیرد که باید قبل از جوشکاری دمای فلز پایه را نسبت به دمای محیط افزایش داد، می توان برای تعمیر کارهای بزرگ از کوره پیش گرم برای این کار استفاده کرد. البته اگر کارها و قطعات متناسب و کوچک بود، می توانید از مشعل دستی هم استفاده کنید.

شاید این سوال برای تان پیش بیاید که دما برای فرایند پیش گرم باید به چه میزان باشد .در پاسخ باید بگوییم دمای پیش گرم بستگی به مقاومت و سختی فلز پایه و ترکیبات شیمیایی آن دارد.

همانطور که به پیش گرم اشاره کردیم از پس گرم هم نباید غافل شد. زیرا آن هم همین تاثیر و کاربرد را در فرایند جوشکاری تعمیری ما دارد. پس، از سرعت سرد شدن فلز غافل نشوید و این نکته را جدی بگیرید.

آنیل و نرماله کردن

آنیل کردن و نرماله کردن، دو عمل کلی در جوشکاری تعمیری به حساب می آید. آنیل کردن یعنی با توجه به ترکیب شیمیایی آن قطعه، دما را با سرعت مناسبی افزایش داد و حفظ کرد و هنگام اتمام کار با سرعت مناسبی قطعه را سرد کرد.

مواد باید در حالت نرماله مورد استفاده قرار بگیرند. اما نرماله چیست!؟ نرماله کردن یعنی افزایش دمای قطعه تا دمای مناسبی بالاتر از دمای استحاله و هنگام سرد کردن کاهش دمای قطعه تا دمای مناسبی کمتر از دمای استحاله.

سخت کاری و تمپر کردن

با افزایش و کاهش دمای جسم می توان سختی آن قطعه را افزایش داد و از بروز مشکلات زیادی پیشگیری کرد. سخت کاری سطحی لیزری و کربن دهی سطحی و سخت کاری سطحی القایی نمونه هایی از سخت کاری برای انجام جوشکاری تعمیری به حساب می آید.

کوئنچ و تمپر یکی دیگر از نکاتی است که جوشکاران حرفه ای برای تعمیرات از آن ها استفاده می کنند، تا کار آن ها به نحو احسن صورت گیرد و قطعات به درستی ترمیم شوند. تمپر کردن هم بدین شکل است که قطعه آهنی را به سرعت سرد می کنند و سپس دمای آن را افزایش می دهند، تا دمای آن کمتر از دمای یوتکتوئید برسد. پس از انجام تمپر سختی کاهش می یابد و تافنس زیاد می شود. می توان گفت به عبارتی تمپر کردن کاری است که نتیجه ای مخالف سخت کاری دارد. اما هر دو آن ها لازم و ضروری است و به کارنبردن این کارها سبب می شود، جوش کاری ما به صورت استاندارد صورت نگیرد.

بازرسی چشمی

جدای از موارد گفته شده بازرسی و بررسی چشمی توسط متخصص و شخص جوشکار می تواند بسیار مهم و مشکل گشا باشد. برای مثال ناپیوستگی های روی سطح را فقط با بررسی چشمی و مشاهده، می توان این مشکل را رفع کرد، در صورتی که اندازه آن ها نامناسب و غیر استاندارد باشد.

بازرسی چشمی از ابتدای فرایند جوشکاری تعمیری تا پایان آن باید به طور کاملا جدی صورت گیرد. در ابتدا هم باید ویژگی های جوش را بررسی کرد. یعنی میزان و اندازه جوش ها که به راحتی با چشم قابل مشاهده هستند و فقط نیاز به تخصص و مهارت و تجربه دارد.

عیب یابی پیش از جوشکاری تعمیری

یکی از نکاتی که در فرآیند جوشکاری بسیار مهم و اساسی است عیب یابی می باشد. به طوری که ما باید قبل از شروع جوشکاری عیب قطعه را پیدا کنیم و بر همان اصولی که در دستورالعمل ذکر شده است عمل کنیم. اگر ما عیب قطعه را ندانیم قطعاً نمی توانیم به طور صحیح و استاندارد فرآیند جوشکاری تعمیری را پیش ببریم. قطعات و دستگاه ها به دلایل مختلفی می توانند دچار نقص شوند. در ادامه تعدادی از عیوب احتمالی دستگاه ها را ذکر کرده ایم.

  • اشتباه در طراحی قطعه
  • به کار بردن جنس نامناسب برای تولید قطعه
  • عیب های ایجاد شده در هنگام تولید اعم از جوش کاری اشتباه، مونتاژ غلط و عملیات حرارتی با دمای نامناسب
  • ضربه دیدن قطعه و ایجاد حفره و تخلخل در آن
  • سایش بسیار زیاد در اثر اصطکاک

تصویر شماره یازده

استاندارد های دیگر در جوشکاری تعمیری

استفاده و توجه به دفترچه دستورالعمل های استاندارد بسیار تاثیرگذار است. تمام نکات و استاندارد هایی که ذکر کردیم و توضیح دادیم، هنگامی کارساز و مفید واقع می شود، که با دقت و توجه زیاد توسط یک جوشکار با تجربه و حرفه ای صورت بگیرد. پس حتما برای جوشکاری تعمیری که برای قطعه مورد نظر بسیار مهم است، از متخصص و جوش کار استفاده کنید و از انجام این کار توسط شخص بی تجربه و بدون علم جوشکاری جداً بپرهیزید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *