همه چیز درباره جوشکاری انواع جوش، الزامات و تجهیزات جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

وقتی بخواهید مصالح مختلفی را به منظورهای متفاوتی به یکدیگر جوش دهید، از جوشکاری استفاده می کنیم که برای این اقدام از حرارت، فشار و یا مواد پر کننده می توان استفاده نمود. در این روش مصالح و قطعاتی که متصل می شوند، فلز مبنا نام خواهند گرفت و ماده ای که سبب می شود این اتصال و جوش خوردن رخ دهد، فلز پر کننده نامیده می شود. در این مقاله به بررسی اطلاعاتی درباره جوش دادن، انواع و تجهیزات آن خواهیم پرداخت تا آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید و با کاربردهای آن آشنا شوید.

جوشکاری

در فرآیند جوش دادن، فلز مبنا و فلز جوش را خواهیم داشت که این دو باید ذوب شوند تا به شکل سیال درآیند و بتوان آنها را متصل نمود که برای این منظور از حرارت استفاده خواهد شد. منبع حرارت، انرژی برق می تواند باشد که برای اینکه فولادهای ساختمانی را جوش دهیم، بیشترین کاربرد را دارد و در فرآیند آن از قوس الکتریکی استفاده خواهد شد. قوس الکتریکی تخلیه ای از یک جریان بزرگ است که بین فلز جوش و فلز مبنا رخ می دهد. در حین قوس، ذوب شدن و ‌اتصال را بدون وارد کردن فشار خواهیم داشت.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

انواع جوشکاری

جوش قوس الکتریکی، لحیم کاری، نقطه جوش، جوشکاری فلزات رنگین, جوشکاری به روش برق و گاز، جوشکاری پلاستیک  و جوشکاری زیر آب از جمله جوشکاری هایی است که استفاده می شوند. از آنجا که بشر برای بسیاری از ساخت و سازها و مصارف دیگر به اتصالاتی محکم، مدرن، مقاوم و سبک نیاز دارد  توسعه این صنعت را در سال های اخیر داشته ایم.   بسیاری از صنایع، سرمایه گذاری های نیز در این مورد کرده اند و یکی از مباحثی که باعث شده جوش دادن به سرعت پیشرفت کند، رقابت هایی بوده که در مسیر هسته ای وجود داشته است.

گروه های مختلف جوشکاری

جوشکاری ذوبی، جوش زرد، لحیم کاری، فشاری و پرسی از جمله گروه های جوشکاری هستند که در تمام این موارد قابلیتی که فلزات در جوش خوردن دارند را باید مدنظر قرار داد. الکترود، پودر جوش و مواد واسطه را باید به درستی انتخاب کرد. در حین جوش دادن و پس از آن باید محیط لازم برای جوش دادن را فراهم کرد. نکات دیگری که در فرآیند جوش دادن باید توجه داشت، انتخاب فلزاتی است که از نظر ذوب مناسب باشند، وضعیت جسمی جوشکار، جلوگیری از صدمه گاز و مشعل خواهد بود.

جوش دادن با قوس الکتریکی

برای اینکه بخواهیم فولادهایی ساختمانی را متصل کنیم رایج ترین و آسان ترین راه، جوشکاری قوس الکتریکی با استفاده از الکترود خواهد بود  که در آن تشکیل شدن قوس حرارت لازم برای اتصال را تامین می کند. در زمان جوش دادن، زمانی که ذوب شدن رخ می دهد و انتقال به فلز مبنا را داشته باشیم، از الکترود روکش‌دار استفاده می شود و‌ تبدیل فلز الکترود به ماده پر کننده را خواهیم داشت. روکش  نیز دچار تبدیل می شود و به گاز محافظ و گل جوشکاری تغییر پیدا می کند. روکش الکترود دارای کربنات ها، آلیاژهای فلزی، اکسیدها و سیلیکات هایی می باشد که سخت کننده هستند و زمانی که فشرده می شوند در روکش، خشکی و تراکم بالایی را ایجاد می کنند.

وظایف روکش الکترود در زمان جوش دادن

روکش الکترود یک سپر گازی ایجاد می کند که با جدا کردن هوا موجب نگه داشتن قوس می شود. برای اینکه بافت ساختمانی بهبود پیدا کند، موادی مانند احیا کننده را به فلز جوش اضافه می کنیم، هم چنین بر روی حوضچه مذاب و جوشی که سخت شده است روکشی از گل جوشکاری ایجاد می شود  و اینگونه آنها را در برابر اکسیژن و نیتروژن هوا محافظت می کند و مانع از این می شود که جوش سریعا سرد شود.
جوش دادن قوس الکتریکی علاوه بر  حالت دستی به شکل اتوماتیک نیز قابل انجام است که شامل جوشکاری با گاز محافظ، جوشکاری زیر پودری و جوشکاری با سیم جوش تو پودری خواهد بود. الکترود مورد استفاده مفتولی است که حالت پیوسته و بدون روکش دارد و توسط گاز کربن دی اکسید و یا پودر موجب پوشش می شود. فولادهایی که برای جوش دادن مناسب هستند، اکثرا فولادهای نرمه می باشند.

انواع اتصالات در جوش دادن

اتصال لب به لب، اتصال سپری، اتصال پیشانی، اتصال گونیا و  اتصال روی هم از جمله اتصالات جوشی هستند. در اتصال لب به لب ورق های مسطحی که ضخامت آنها معمولا مشابه می باشد، انتهایشان جوش داده می شود. با این اتصال مرکزیتی که در اتصالات ایجاد شده خارج نخواهد شد و در صورتیکه جوش شیاری نفوذ کاملی داشته باشد، کمترین مقدار را در اندازه اتصال خواهیم داشت و ظاهر بسیار مطلوبی نیز ایجاد خواهد شد. نیمرخ های مرکبی که به شکل   T و I هستند، با اتصال سپری ایجاد می شوند و هم چنین ساخت نشیمن های طاقچه ای، قطعات که جفت شدنشان با زاویه ای با هم می باشد، سخت کننده های تحت بار و آویز و تیرورق ها با استفاده از این اتصال خواهد بود.

نقش سازه ای را در اتصال پیشانی نخواهیم داشت و نقشی که دارد این است که امتداد اولیه عضو را نگهداری می کند و یا دو یا چند صفحه را در کنار هم و‌ در یک سطح قرار  می دهد. مقاطع جعبه ای شکلی که مستطیلی هستند نیز با اتصال گونیا متصل می شوند و کاربرد آنها تشکیل تیرها و ستون هایی است که در برابر پیچش مقاوم باشند. رایج ترین نوع، اتصال روی هم است که این نوع پوشش جفت و جور کردن راحتی دارد و زمان زیادی برای ساخت قطعات نیاز نداریم. قطعات در این اتصال می توانند به مقدار کم روی هم جابجا شوند تا هم طول تنظیم شود و هم موجب پوشاندن ایرادهای کوچک شوند. لازم نیست که در این اتصال قطعات آمادگی خاصی نیاز داشته باشند  و برش آنها با شعله یا به حالت عادی خواهد بود. جوش گوشه در این اتصال بیشتر استفاده می شود.

آشنایی با انواع جوش

جوش شیاری، جوش گوشه، جوش کام و انگشتانه از جمله جوش هایی هستند که استفاده می شوند. قطعاتی که در امتداد هم هستند یا روی یک سطح واقع شده اند با جوش شیاری متصل می شوند. اگر  جوش شیاری را در عمق قطعاتی که متصل شده اند نداشته باشیم و در عمق نفوذ نکند، جوش شیاری از نوع نفوذ نسبی خواهد بود اما اگر مقاومت آن با مقاومتی که قطعات اتصال یافته دارند، یکی باشد جوش شیاری نفوذ کامل خواهد بود. کاربردی ترین جوش از نوع گوشه است که هم اقتصادی و هم راحت است و نیازی نیست که برای اتصال و جفت و جور کردن دقت زیادی به خرج داد. جوش کام و انگشتانه کاربرد کمی دارند و ممکن است همراه با جوش گوشه استفاده شوند. اگر بخواهیم در اتصالات پوششی برش را منتقل کنیم و طول جوش مناسب دیگر جوش ها نباشد از این جوش ها استفاده می شود.

ابزار لازم برای فرآیند جوش دادن

چکش جوش، سنگ فرز، برس سیمی، کابل ها و انبرهای جوشکاری، جعبه الکترود و گرم کن دستی از جمله ابزارهایی هستند که برای جوش دادن استفاده می شوند. برای اینکه بخواهیم سرباره و جرقه های جوش را بردارید، از چکش استفاده می کنیم. برای اینکه لبه های جوشکاری را آماده کنیم از سنگ فرز استفاده می کنیم. برای اینکه قطعات کار را از گرد و غبار و  زنگ پاکسازی کنیم، از برس سیمی استفاده می کنیم. کابل ها نیز در دو دسته کابل انبر و کابل اتصال آهن هستند که برای اتصال به دستگاه جوش از کابل شو استفاده می کنند. برای بیشتر کردن طول کابل هم از اتصالات برای سرهم کردنشان استفاده می شود. برای اینکه الکترود گرفته شود و جوش دادن انجام شود، از انبر جوش استفاده می شود که فنری قوی دارند تا اتصال مناسبی به میز کار داشته باشند. جعبه الکترود نیز بدین منظور استفاده می شود که از الکترودها محافظت شود و بتوان آنها را تقسیم بندی کرد. قبل از جوش دادن نیاز خواهیم داشت که درزهای جوش را پیش گرم کنیم که این کار را با گرم کن دستی انجام می دهیم.

الزامات جوش دادن

از الزامات جوشکاری می توان به تهیه ماشین آلات مخصوص و رعایت نکات ایمنی اشاره کرد. برای بالا بردن کیفیت جوشکاری استفاده از دستگاه های مدرن و پیشرفته لازم می باشد  و نکات ایمنی را باید رعایت کرد. رعایت نکات ایمنی خیلی ضروری است چون حتی با انفجار یک کپسول ممکن است جان صدها نفر به خطر بیفتد. اگر اتصالات صحیح نباشد بوی گاز به مشام خواهد رسید که خطرناک است. لازم است که افراد متخصصی در این زمینه تربیت شوند و  برای جلوگیری از انفجار و صدمه به افراد، هزینه های لازم را پرداخت کرد.

در حین جوش دادن نوری از مشعل حاصل می شود که به چشم آسیب می زند، از این رو باید از عینک جوشکاری استفاده نمود و دقت کرد که از سوهان به جهت پاک کردن سر مشعل استفاده نشود تا موجب گشاد شدن سوراخ آن نگردد. هم چنین از آنجا که ممکن است ذرات مذاب شده روی صورت جوشکار ریخته شوند و سوختگی ایجاد کنند، از لباس مخصوص باید استفاده کرد و ماسک و کلاه جوشکاری بر تن کرد. در صورتی که قصد خرید تجهیزات و دستگاه های جوش مخصوص و با کیفیت دارید با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید و مشاوره های لازم را از کارشناسان مجموعه دریافت کنید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *