انواع جوش در جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

در جوشکاری چهار نوع جوش داریم که دو نوع آن یعنی گوشه و شیاری بیشترین کاربرد را دارند و دو نوع دیگر جوش انگشتانه و کام می باشند که درصد کمی را به خود اختصاص داده اند . با توجه به انواع جوش در جوشکاری ، بر اساس شرایطی که داریم هر یک از انواع آن را  می توانیم انتخاب کنیم و اتصال بین دو قطعه را برقرار نماییم. در این مطلب اطلاعاتی درباره هر یک از انواع جوش در اختیارتان قرار می دهیم  تا با کاربرد هر یک از آنها آشنا شوید  و از مزیت ها و معایب هر یک اطلاع پیدا کنید.

انواع جوش در جوشکاری 

از انواع جوش در جوشکاری ، نوع گوشه در سازه های فولادی بیشترین کاربرد را دارد و بعد از آن بیشترین درصد را جوش شیاری تشکیل می دهد.  با انواع جوش در جوشکاری می توانیم از یک عضو به عضو کناری به انتقال نیرو بپردازیم. برای برقراری اتصال، فلز پایه ذوب می شود و با سرد شدن، شاهد جوش دو قطعه خواهیم بود. جوش انگشتانه و ‌کام دو نوع از انواع جوش در جوشکاری هستند که کاربرد آنها در زمان هایی است که جوشی که در لبه ها انجام شده است، مقاومت کافی را نداشته باشد.

درصد انواع جوش در جوشکاری 

اگر بخواهیم انواع جوش در جوشکاری را از لحاظ درصد بیان کنیم ، باید بگوییم که جوش گوشه بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است و حدود هشتاد درصد از انواع جوش در جوشکاری را شامل می شود. بعد از آن جوش شیاری با پانزده درصد بالاتر از انواع دیگر قرار می گیرد. پنج درصد باقی مانده  مربوط به جوش انگشتانه و کام خواهد بود که ممکن است تنهایی یا همراه با دیگر جوش ها باشند. در صورت نیاز به راهنمایی در زمینه انواع جوش در جوشکاری و دستگاه های جوش مورد نیاز با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید و راهنمایی های لازم را از کارشناسان ما دریافت کنید.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

 

طراحی انواع جوش در جوشکاری 

هر یک از انواع جوش طراحی خود را خواهند داشت. طراحی جوش گوشه بر این اساس خواهد بود که ضخامت و طول جوش چه مقدار می باشد. در رابطه با جوش شیاری طراحی را در اغلب موارد نخواهیم داشت زیرا مقاومت جوش و مقاومت عضو فولادی سازه اتصالی مثل هم می باشند. از این رو اگر عضو فولادی نیرو را تحمل کند ، جوش هم قادر به تحمل نیرو می باشد. تفاوت در جوش شیاری با توجه به شیاری که مورد نیاز است، فرق خواهد کرد اما این شیار را در جوش گوشه نخواهیم داشت. در اتصال های پوششی برای انتقال برش از جوش های انگشتانه و کام استفاده می شود.

جوش گوشه

همانطور که گفتیم یکی از انواع جوش در جوشکاری، جوش گوشه است که در اتصالات ساختمان ها و پل ها بیشتر شاهد این نوع جوش هستیم، این اتصالات دارای صفحات،  تکیه گاه و سخت کننده هستند. در این جوش از آنجا که قطعات روی هم قرار می گیرند، برای جفت کردن نیازی به دقت زیادی نیست در حالی که در جوش شیاری برای این که قطعات در یک سو قرار بگیرند ، نیاز به دقت فراوان است  . در اتصالات بادبندها ، نبشی ها و ورق های بند این نوع جوش کاربرد دارد و با یک فرآیند ساده قابل انجام است. زمانی که قطعه فولادی دارای تنش قائم باشد نیز این جوش مورد استفاده قرار می گیرد.

مزیت و معایب جوش گوشه

در جوش گوشه نیازی به این ندارید که لبه را آماده سازی کنید . این جوش سریع و ساده می باشد و از این نظر اقتصادی خواهد بود. برای انجام جوش گوشه، نیازی نیست که فردی بسیار ماهر آن را انجام دهد زیرا فرآیندی ساده دارد و پیچیده نمی باشد.  جوش گوشه یکی از انواع جوش در جوشکاری است که ظاهر جذابی ندارد و در مواقعی که نیرو بزرگی زیادی دارد، برای انتقال مناسب نخواهد بود. اینها بخشی از مزایا و معایب جوش گوشه بود که بیشترین کاربرد را در اتصال سازه ها دارد.

ابعاد جوش گوشه 

جوش گوشه همان ساق بزرگترین مثلث متساوی الساقین است که جوش آن به شکل قائم می باشد. در حالتی که ساق های جوش اندازه یکسانی نداشته باشند ، در مقطع جوش گوشه، بزرگترین مثلث قائم الزاویه ای  که احاطه شده است، اندازه اش با سایز جوش برابر خواهد بود. اگر بخواهیم سطح گلویی جوش و یا استحکامی که دارد را بالا ببریم ، از جوش هایی که هم اندازه نباشند استفاده  می کنیم اما ضلعی که  عمود شده است را نمی توانیم بیشتر کنیم. اگر قادر به در نظر گرفتن هر دو ساق به صورت طولانی تر باشیم، بهتر است ساقی که هم اندازه نیست به کار نبریم  تا نیاز به مواد مورد نیاز بیشتر نداشته باشیم  و این گونه حجم جوش و هزینه لازم برای جوشکاری افزایش پیدا نکند. با توجه به موقعیت اتصال، انواع متفاوتی از جوش گوشه را خواهیم داشت که شامل اتصال کام، اتصال گونیا، اتصال لوله، جوش گوشه با صفحات روی هم و صفحات وصله خواهد بود.

جوش شیاری 

یکی دیگر از انواع جوش در جوشکاری ، جوش شیاری می باشد که زمانی که قصد داریم قطعات سازه ای که در یک امتداد و سطح هستند را متصل کنیم ، بیشترین کاربرد را دارد. این جوش باید با قطعات متصل یافته مقاومت برابری داشته باشد چون قطعاتی که با این جوش متصل می شوند، کل نیرویی که دارند را منتقل می کنند. در این حالت به این جوش، جوش شیاری نفوذ کامل می گوییم. اما اگر درز جوش را طوری طراحی کنیم  که در تمام قطعات اتصال یافته نفوذ عمقی جوش شیاری را نداشته باشیم، در این حالت جوش شیاری از نوع نفوذ نسبی خواهد بود. لبه درز جوش در انواع جوش شیاری باید آماده سازی مناسبی داشته باشد و نکات مهم در طراحی این جوش را باید مدنظر قرار داد.

 هزینه عملیات جوشکاری، هزینه آماده سازی لبه ی درز جوش و روند جوشکاری  مشخص می کند که چه نوع جوش ‌شیاری مورد نیاز می باشد. جوش شیاری شامل  سطح، دانه، جوش پشت، فاصله، پنجه، سطح تقویتی، ریشه تقویتی ، ناحیه تحت تاثیر حرارت و سطح ریشه خواهد بود. مهمترین بخش جوش شیاری  ناحیه تحت تاثیر حرارت است چون بر اثر حرارت خاصیت میکروسکوپیک فولاد تغییر می کند و آغاز خوردگی از این ناحیه خواهد بود. در صنعت ساختمان این جوش رایج است و برای  تیر ورق ها، یکسره کردن ورق ها، ستون های ورقی ، اتصال ورق های زیر سری و  رو سری به ستون و اتصالات صلب تیر به ستون مورد استفاده قرار می گیرد.

مزیت و مشکلات جوش شیاری

زمانی که دو صفحه لب به لب داریم فاصله آنها با جوش شیاری پر خواهد شد. در این مواقع برای اینکه مطمئن شویم فلز جوش نفوذ مناسبی داشته است ، سطح تماس را انحنا می دهند تا جریان مناسبی را از فلز جوش در ناحیه اتصال داشته باشیم . این جوش طراحی و ساخت آسانی دارد  تا در نهایت منجر به این می شود که مقاومتش مانند عضو متصل شود. در مقایسه با جوش گوشه، مشخصات خستگی بهتری دارد و ظاهری قابل پسندتر را خواهیم داشت .  جزئیات این جوش آسان است  و کاهش طول اتصال را به طور قابل توجهی خواهیم داشت. از نظر اقتصادی نسبت به جوش گوشه گرانتر است چون قبل از جوش باید به آماده سازی لبه ها پرداخت. فردی که جوش را انجام می دهد باید ماهر باشد و بر پیچیدگی کار تسلط داشته باشد. باید دقت کرد که در این روش تست هایی که بعد از جوش انجام می شود پیچیده تر خواهند بود و فردی متخصص برای انجام این تست ها می طلبد.

عوامل موثر در انتخاب جوش شیاری 

جوش شیاری در انواعی چون جناقی لبه گرد، لاله ای، لبه گونیایی، نیم جناغی، لبه اریب و نیم لاله ای می باشد. ضخامت و هندسه ای که قطعات در محل اتصال دارند در انتخاب نوع جوش شیاری تاثیر گذار است،  به طور مثال قطعاتی که ضخامتشان از ده میلیمتر کمتر است ، جوش شیاری لب به لب لبه گونیایی مناسب خواهد بود، اگر ضخامت از ده میلیمتر بیشتر باشد ، جوش شیاری لب به لب جناغی انتخاب می شود. نوع فرآیند جوشکاری نیز مهم است، اگر درز اتصال بین صفر تا پنج میلی متر باشد ، الکترود دستی را در فرآیند جوشکاری خواهیم داشت  و در ضخامت های بیشتر فرآیند زیر پودری مطرح خواهد بود. هزینه جوشکاری نیز در انتخاب نوع جوش شیاری تاثیر گذار است  و پخ سازی، آماده سازی لبه، هزینه فلز پرکننده در آن در نظر گرفته می شوند. دسترسی به دو طرف قطعه و درز مورد دیگری است که باید به آن توجه داشت. اگر به دو طرف قطعه دسترسی نداشته باشیم از جوش های دوطرفه نمی توانیم استفاده کنیم.

جوش های انگشتانه و کام 

جوش انگشتانه و کام از دیگر انواع جوش در جوشکاری هستند که کاربرد کمی دارند و به تنهایی یا همراه با جوش گوشه مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از کاربردهای این دو نوع جوش در انتقال برش در اتصالات پوششی می باشد طوری که طول جوش گوشه یا دیگر انواع جوش در جوشکاری پاسخگوی آن نباشد. 

دیگر کاربرد این جوش ها مقابله کردن با کمانش قسمت هایی است که روی هم گذاشته شده اند.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *