انواع مختلف دستکش جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۳ دقیقه ⏲️

در شغل و حرفه جوشکاری با وجود درآمد و میزان پایه حقوق بالا اما خطرات زیادی دارد که مهمترین آنها آسیب به چشم و پوست جوشکار است که به خاطر پاشش مواد مذاب، اشعه ماورابنفش و نور خورشید ایجاد می شود. کلاه، ماسک، لباس مخصوص و البته عینک و دستکش جزو لوازم ضروری برای هر جوشکار هستند که آنرا از خطرات شغل جوشکاری در امان نگه می دارد. البته این نکته را باید ذکر کنیم که در جوشکاری زیرآب قطعا لوازم بیشتری نیاز است و علاوه بر مهارت های لازم برای نوع و روش جوشکاری باید غواصی هم بدانید چون جوشکاری زیر آب یا داخل اتاقک های مخصوص انجام می شود. به دلیل حساسیت بالای دست، گرمای شدید و حتی ساییدگی دست انواع مختلف دستکش جوشکاری در بازار وجود دارد که بسته به نوع جوشکاری جنس آنها متفاوت هستند.

جنس دستکش جوشکاری چیست؟

این نوع دستکش ها کاملا راحت و بادوام هستند و از چرم انواع حیوانات چون بز، بوفالو، گوزن، خوک ساخته شده اند که البته با توجه به روش های جوشکاری نوع جنس دستکش متفاوت است. خب این وسیله خیلی کارآمد است و اگر جنس آن خوب نباشد ممکن است به راحتی نتوانید آهن آلات، وسایل جوشکاری را در دست بگیرید و همین باعث آسیب رساندن به شما شود.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

فواید استفاده از دستکش جوشکاری

با پوشیدن دستکش مانع از افزایش ساییدگی دستان خود در حین جوشکاری می شوید. البته دستکش باعث جلوگیری از آسیب به دست جوشکار توسط شوک الکتریکی، گرمای شدید و اشعه ماورای بنفش می شود. حتی در عین حال شما می توانید با یک دستکش خوب به راحتی قطعات را در دست بگیرید.

انواع دستکش های جوشکاری

مواد اصلی در ساخت دستکش جوشکاری شکاف یا چرم بالایی هستند که از انواع دام زنده و حیوانات چون گاو، بوفالو، گوزن، بز و خوک  گرفته می شود. در واقع جنس و درجه بندی و قیمت دستکش جوشکاری به نوع روش جوشکاری شما بستگی دارد.

  1. دستکش های جوشکاری تیگ معمولا از جنس پوست بز، خوک یا گاومیش هستند تا از انگشت دست به خوبی محافظت کنند.
  2. دستکش های جوشکاری MIG نیز از جنس چرم حیوانات خوک، گاو یا گوزن ساخته شده است.
  3. دستکش های جوشکاری استیک به نوعی مقاوم ترین نوع دستکش در شغل جوشکاری است که جنس آن چرم گاو یا گوزن است.

سه فاکتور مهم برای انتخاب دستکش جوشکاری مناسب

در حقیقت در هنگام خرید دستکش جوشکاری با توجه به مهارت و حرفه خود یعنی نوع روش جوشکاری باید آنرا انتخاب کنید.

جوشکاری فلزی گاز بی اثر MIG

در جوشکاری MIG برای اتصال و جوش زدن فلزات از جریان برق و الکتریسیته استفاده می شود از این رو با الکترود جوش باید کار را انجام داد و همین باعث می شود که پاشش مواد مذاب زیادی داشته باشد.

جوشکاری استیک

از این روش جوشکاری برای ساخت انواع قطعات فولادی سنگین استفاده می شود و باید از الکتریسیته برای ذوب کردن فلزات و اتصال به همدیگر استفاده کرد.

جوشکاری تنگستن گاز بی اثر ( TIG )

با انواع دستکش جوشکاری آشنا شوید

۱-دستکش جوش با پوست بز

این نوع دستکش برای جوشکاری تیگ استفاده می شود و کاملا بادوام و در عین حال راحت است.

۲-دستکش با پوست اسب

انعطاف پذیری بالا در این دستکش وجود دارد و علاوه بر آن با دوام و با کیفیت است و برای جوشکاری تیگ استفاده می شود.

۳-دستکش با پوست خوک

جنس این دستکش طوری است که به راحتی در محیط خیس و مرطوب و روغنی می توانید کار کنید و برای انواع روش های جوشکاری مانند MIG، stick و TIG بسیار مناسب است .

۴-دستکش جوش با پوست یا چرم گاوی

بادوام و مقداری بزرگ است و به راحتی برای جوشکاری استیک و میگ می توانید از آن استفاده کنید.

۵-دستکش با پوست گوزن

جنس این دستکش کاملا نرم و لطیف است و به راحتی برای جوشکاری TIG استفاده می شود.

مشخصات فنی دستکش های جوشکاری

یکی از روش های خیلی راحت برای تست کیفیت دستکش این است که با آن سکه بردارید. دقت داشته باشید به دلیل اینکه دستکش در معرض گرمای زیاد خشک می شود و از این رو به خاطر نحوه کار کردن دست جوشکار و گرفتن الکترود بیشتر شست دست جوشکار باعث پارگی دستکش می شود از این رو در قسمت شست دستکش از چرم دیگری استفاده می شود.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *