انواع دستگاه جوش

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

با توجه به اهمیت جوشکاری و بازاری که برای این حرفه وجود دارد انواع دستگاه جوش با برند های مختلف تولید شده است. مخصوصا در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و نیاز به جوش های با استحکام و محکم در ساختمان ها دستگاه های جوش با کیفیت و جدیدی تولید شده اند. از این رو ما سعی داریم در این مقاله درباره انواع دستگاه جوشکاری با شما عزیزان صحبت کنیم و درباره چگونگی کار آن ها و مسائل مربوط به آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید فایده باشد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

جوشکاری چیست؟

قبل از هر چیزی لازم دانستیم به بیان این موضوع بپردازیم که جوشکاری چیست؟ و برای چه موادی کارایی دارد؟ جوشکاری در کل برای به هم متصل کردن بعضی از مواد مانند فلزات به طور دائم به کار برده می شود. از جمله موادی که از ان ها در جوشکاری استفاده می شود می توان فلزات، پلیمر، سرامیک و کامپوزیت را نام برد. که اتصال آن ها در جوشکاری به واسطه ایجاد حرارت بالا و ذوب شدن ماده مورد نظر و بعد از آن سرد شدن آن ماده است که در نهایت جوش مورد نظر به وجود می آید.

انواع دستگاه های جوش

قبل از این که اقدام به خرید دستگاه کنید باید اطلاعاتی راجب انواع دستگاه جوش و چگونگی این نوع دستگاه ها در اختیار داشته باشید و بدانید که هر کدام از انواع دستگاه جوش در کجا و چطور کارایی دارند. یکی از انواع دستگاه جوش دستگاه پدال پایی اینورتر جوشکاری است که از این نوع دستگاه در جوشکاری تیگ استفاده می شود. این نوع از جوشکاری از سخت ترین انواع جوشکاری است و دلیل آن این است که در این نوع جوشکاری هر دو دست جوشکار درگیر کار هستند. جوشکار باید با یکی از دستان خود تورچ را بگیرد و همزمان با دست دیگر فیلر را به قسمت جوش وارد کند.

در این زمان است که پدال دستگاه جوش برای قطع و وصل کردن قوس الکتریکی و یا تغییر آمپر بسیار نیاز است. یکی دیگر از کارایی پدال این است که می توان با استفاده از این پدال، پالس را شبیه سازی کرد. البته دستگاه های آرگون نیز از قابلیت پدالی برخوردار است. یکی دیگر از خواصی که دستگاه های جوش را متمایز می کند چرخه کاری و یا Duty cycle است که یک جوشکار حتما باید قبل از خرید دستگاه جوش به آن توجه کند. زیرا باید نسبت به حجم کاری جوشکار به اینورتر دستگاه توجه کرد که این حجم بر اساس نسبت زمان کاری و کارکرد اینورتر به زمان استراحت سنجیده می شود و به درصد چرخه کاری معروف است. این مورد در دستگاه های مصارف خانگی از اهمیت کمی برخوردار است.

 انواع دستگاه های جوش از لحاظ جریان و آمپر

انواع دستگاه جوش را می توان از نظر جریان و ولتاژ نیز دسته بندی کرد. دستگاه های جوش در دو نوع ولتاژ ثابت یا cv و جریان ثابت یا cc وجود دارند. در این نوع دستگاه ها، دستگاه با یکنواخت نگه داشتن ولتاژ و با جریان می تواند متغیر دیگری را برای ادامه کار در نظر بگیرد و به صورت بهینه تغییر دهد. در این دستگاه ها جریان الکتریکی مورد نیاز برای برش و جوش و همچنین قوس الکتریکی به وسیله منبع تغذیه تامین می شود که یا به صورت مستقیم DC و یا به صورت متناوب AC است در ضمن انرژی مورد نیاز نیز به وسیله دستگاه منبع نیرو تامین می شود.

 

ساده ترین انواع دستگاه جوش ترانسفورماتور است. این ترانسفورماتور ها جریان متناوب را با شدتی کم ولی ولتاژی بالا به ولتاژی کم ولی شدتی بالا تبدیل می کنند. ترانسفورماتور ها با فیش صنعتی از برق شهری استفاده می کنند و به وسیله دو خروجی جریان مناسب را برای جوشکاری به وجود می آوردند.

 انواع دستگاه جوش بدون الکترود

انواع دستگاه جوش موجود در بازار از نوع با الکترود هستند. دستگاه های دیگری هم هستند که بدون الکترود کار می کنند و در این دستگاه ها با حذف کردن الکترود و یا سیم جوش باعث شده اند که هزینه ها کاهش پیدا کند که در این قسمت قصد داریم درباره خصوصیات این نوع دستگاه های جوش با شما صحبت کنیم. این دستگاه ها علاوه بر این که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند از کیفیت و کارایی خوبی نیز برخوردار هستند. از دیگر ویژگی های آن ها این است سرعت کار با ان ها بیشتر است و وزن سبک تری نسبت به دیگر دستگاه های جوش دارند و این موضوع باعث شده است که جابجایی آن ها بسیار راحت تر شود.

انواع دستگاه جوش اینورتر

در این قسمت قصد داریم به بررسی  انواع دستگاه جوش اینورتری بپردازیم. این دستگاه جوش ها نسل جدید دستگاه جوش هستند که گروهی از ان ها می توانند با هر دو جریان متناوب و مستقیم کار کنند البته دسته ای از این گروه هم فقط می توانند با جریان مستقیم برق کار کنند. این دستگاه ها منبع تغذیه ای با جریان بالا را برای جوشکاری فراهم می کند و بعد از آن ولتاژ و جریان خروجی در این دستگاه ها را می توان به وسیله نرم افزاری که در کامپیوتر است کنترل و تنظیم کرد.

انواع اینورتر جوشکاری برای فلزات

تا به حال سه نوع دستگاه برای جوشکاری فلزات به وجود آمده است. از این سه دستگاه هر کدام برای یک نوع متریال ساخته شده اند و هر کدام ویژگی خاص خود را دارد. در این قسمت سعی کردیم این سه نوع دستگاه را برای شما بازگو کنیم. اولین نوع دستگاه ها دستگاه جوش میگ هست که به جوشکاری در گازهای نجیب یا بی اثر معروف است. البته نام دیگر ان جوشکاری فلزی قوسی هم است. کاربرد این نوع جوشکاری بیشتر در کارهای امنیتی، هنری و مجسمه سازی و… است.

 

مورد دوم جوشکاری تیگ است. در این جوشکاری گازهای نجیب به وسیله الکترود تنگستن جوشکاری می شود و تفاوتی با جوشکاری میگ دارد. تفاوت آن این است که در جوشکاری تیگ الکترود ذوب می شود ولی در جوشکاری میگ الکترود ذوب نمی شود. از این نوع جوش در صنعت خودروسازی و هواپیماسازی استفاده می شود. از ویژگی های این جوشکاری نبود پاشش در هنگام جوشکاری است. نوع سوم جوشکاری نقطه ای است که برای جوش دادن ورق های روبروی هم است. در جوش نقطه ای دو الکترود روبروی هم قرار می گیرند و جوش را انجام می دهند.

 
مزیت دستگاه جوش اینورتر

این دستگاه جوش در بین  انواع دستگاه جوش از ویژگی های خوبی برخوردار است که از جمله این ویژگی ها می توان به کم صدا بودن آن اشاره کرد. این دستگاه آلودگی صوتی بسیار کمی دارد و جوشی که انجام می دهد بسیار با کیفیت و خوب است. از دیگر محاسن این نوع دستگاه کنترل مشخصه های آن در شرایط متفاوت است. از دیگر ویژگی های آن مصرف کم، بازدهی بالا در برابر دستگاه های قدیمی، حمل کردن آسان آن، تعادل خوب قوس و دوام بالای قوس است.

 دستگاه های جوش اینورتر در بازار

در کشور ما ایران انواع دستگاه جوش مختلفی وجود دارد که با برند های مختلف ثبت شده اند از جمله برند اورین الکتریک avrin electric که جزو یکی از بهترین برند های دستگاه جوشکاری در ایران است. این برند ها هر کدام تفاوت هایی را با یکدیگر دارند که جوشکاران با توجه به نیازی که دارند می توانند هر کدام از این نوع دستگاه ها را خرید کنند. در کنار دستگاه های ایرانی که از کیفیت های خوبی برخوردار هستند دستگاه های جوش خارجی هم در بازار هستند که با توجه به کیفیت بسیار خوبی که دارند از قیمت های بالایی هم برخوردار هستند و همین امر باعث شده است که این دستگاه ها مناسب هر کسی نباشد.

انواع دستگاه جوش آرگون

انواع دستگاه جوش آرگون و یا TIG جوشکاری به وسیله قوس تنگستن است که با پوشش گازی محافظت می شود. این روش از روش های مهم در پتروشیمی، صنایع کوچک و بزرگ، نیروگاه برق، صنایع دریایی، نظامی، هوایی و… استفاده می شود. در کل این نوع جوشکاری با نام جوشکاری آرگون شناخته شده است. روال کار این نوع جوشکاری به این صورت است که گاز اکسیژن به دلیل وجود گاز آرگون نمی تواند در محدوده جوش حضور پیدا کند و به همین دلیل محیط اطراف جوش اکسیده نمی شود. از این نوع جوشکاری می توان برای فلز های غیر سخت، فلز های سخت، فلز های آهنی و غیرآهنی و ظریف و نازک هم استفاده کنند. یکی از ویژگی های این روش این است که حوضچه مذاب و قوس هم به صورت کامل واضح است.

 

 دستگاه جوش رکتی فایر

این نوع دستگاه ها در بین انواع دستگاه جوش، دستگاه هایی هستند که جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می کنند. جریان ورودی این دستگاه ها با شدت ۳۸۰ و یا ۲۲۰ ولت است که آن را تبدیل به جریان مستقیم می کند و به این صورت می تواند انرژی مورد نیاز برای جوشکاری را بدست بیاورد. در این دستگاه ها به منظور تولید جریان برقی سه فاز فیش مخصوصی طراحی شده است. این دستگاه از الکترود های مختلف بهره می برد و جوش های ان کیفیت خوبی را دارا است از این رو برای کارهای صنعتی و پروژه های بزرگ از آن استفاده می کنند. این دستگاه در کنار محاسنی که دارد یک عیب بزرگ دارد و آن این است که وزن بالایی دارد و جابجایی آن کمی سخت است و همچنین قیمت آن هم نسبت به دیگر دستگاه ها بالاتر است.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

1 دیدگاه برای “انواع دستگاه جوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *