انواع عینک جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

نحوه انتخاب صحیح عینک جوشکاری متناسب با محیط کار و فرایند جوشکاری تعیین می گردد. علاوه بر عینک های شفاف و تیره رنگ، عینک هایی با لنز های رنگی نظیر سبز، زرد، آبی و قرمز نیز در جوشکاری کاربرد دارند. برای انتخاب رنگ مناسب لنز عینک ها، بهتر است از قانون جذب رنگ های مخالف استفاده نمود. به گونه ای که بهتر است برای محیط کاری با رنگ زرد، از عینک های لنز آبی و برای محیط کار های قرمز رنگ، از لنز های سبز استفاده گردد.

وسایل ایمنی در فرایند جوشکاری

در دسته بندی مشاغل به نسبت خطرات آن ها، جوشکاری در رتبه های بالایی قرار می گیرد.از این رو باید با قاطعیت ذکر کرد که در فرایند جوشکاری، خطرات و آسیب های بسیاری وجود دارد. برای این که بتوان خطرات این شغل را تا حدودی کاهش داد، باید از تجهیزات ایمنی مخصوصی استفاده کرد. استفاده از این وسایل ایمنی، ضمن کاهش دادن خطرات جوشکاری، موجب راحت تر و آسان تر شدن فرایند ها نیز می شود.

از مهم ترین وسایل ایمنی، لباس ها و عینک های مخصوص جوشکاری هستند. لباس ها به عنوان عایقی به حساب می آیند که از سوختگی جلوگیری می کنند. پس از لباس جوشکاری، عینک جوشکاری مهم ترین وسیله ایمنی به حساب می آید. عینک ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن ها، با توجه به نوع جوشکاری انتخاب می شوند.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

عینک جوشکاری چیست؟

عینک های جوشکاری یکی از ضروری ترین وسایل ایمنی در شغل جوشکاری به حساب می آیند. عینک های جوشکاری به طور کامل می توانند از صدمات وارده به چشم در حین فرایند جوشکاری محافظت کنند. این عینک ها در لنز های متفاوتی وجود دارند. اما می توان گفت که استفاده از عینک با لنز های تیره رنگ، متداول تر می باشد. دلیل این امر را می توان اشعه ها و نور شدیدی دانست که در انجام فرایند های جوشکاری، از قوس های جوش ساطع می گردد.

به همین دلیل لنز های عینک جوشکاری بسیار تیره هستند تا جوشکاران بتوانند به راحتی قوس را مشاهده نمایند و فرایند جوشکاری را به سرانجام برسانند. لازم به ذکر است که در برخی از عینک های جوشکاری، میزان تیرگی لنز ها تغییر می کند و متفاوت خواهد بود. امروزه با گسترش تکنولوژی، فناوری های مربوط به ساخت عینک جوشکاری نیز دستخوش تغییر شده و با اضافه شدن برخی از ویژگی ها، نیرو های کار از راحتی بیشتری برای استفاده از عینک ها برخوردار شده اند.

دلایل استفاده از عینک های جوشکاری

آسیب هایی که در حین انجام فرایند جوشکاری می توانند سلامت چشم ها را به خطر بیندازند، بسیار زیاد هستند. در واقع چشم ها را می توان اصلی ترین و مهم ترین اعضا آسیب پذیر در حین مواجهه با خطر عنوان کرد. رایج ترین خطرات در جوشکاری را می توان اشعه های فروسرخ و فرابنفش دانست. متاسفانه امکان مشاهده این اشعه ها با چشم غیر مسلح وجود ندارد.

از این رو بسیاری افراد از وجود آن ها آگاه نیستند. این اشعه ها شدیدترین صدمات را به چشم می زنند و استفاده از عینک های جوشکاری برای جلوگیری از نفوذ آن ها به داخل چشم، ضروری می باشد. از دلایل دیگر استفاده از عینک جوشکاری،  وجود نور مرئی بسیار شدید می باشد. همچنین احتمال پرتاب شدن مواد و قطعات زیر به داخل چشم ها زیاد است و استفاده از عینک های جوشکاری را الزامی می کند.

انواع عینک جوشکاری

عینک جوشکاری با انواع مختلفی در بازار ارائه شده است. عینک های گاگل، عینک های دوجداره، عینک پلی کربنات و عینک های پلی کربنات با دسته پنجره ای را می توان متداول ترین و شناخته شده ترین عینک های مخصوص جوشکاری دانست. عینک های گاگل یکی از پیشرفته ترین عینک های مخصوص جوشکاری هستند. در فرایند جوشکاری ممکن است در اثر حرارت، خواص شیمیایی فلز ها تغییر کند و گاز های مضری را از خود ساطع نمایند.

گاز ها از فضا عینک عبور خواهند کرد و موجب سوزش شدید چشم می شوند. این عینک ها به صورت تخصصی برای گاز ها طراحی شده و اجازه نفوذ آن ها به درون چشم را نمی دهند. همان طور که از نام عینک های دو جداره مشخص است، این عینک ها از دو لایه لنز تشکیل شده اند که از ایجاد بخار جلوگیری به عمل می آورند. عینک های پلی کربنات، در واقع عینک هایی هستند که جنس لنز آن ها از پلی کربنات می باشد. انتخاب هر کدام از این عینک ها متناسب با نوع و فرایند جوشکاری می تواند متغیر باشد.

ویژگی های عینک های جوشکاری استاندارد

برای این که بتوان یک عینک جوشکاری مناسب و با استاندارد را تهیه کرد، لازم است تا با برخی از ویژگی های آن ها آشنا شد. از ویژگی های مهمی که یک عینک جوشکاری باید داشته باشد، وزن سبک آن است. این عینک ها باید علاوه بر حفاظت از چشم ها، بسیار راحت و سبک باشند. ویژگی دیگر این عینک ها مربوط به میزان تیرگی لنز ها می باشد. درجه تیره بودن با شماره ۱۰، متداول ترین میزان تیرگی است.

معمولا عینک جوشکاری باید از فیلتری به نام استاتیک بهره مند باشد تا بتواند از نفوذ اشعه های مختلف، جلوگیری کند. به تازگی استاندارد های جدیدی برای عینک های جوشکاری پدید آمده اند. این استاندار جدید مطابق با استاندارد آمریکا است و طبق این استاندارد، تهیه کنندگان عینک جوشکاری باید عینک های خود را به تایید آزمایشگاهی برسانند. اگر بر روی عینک های جوشکاری عبارت ۲۰۰۳ – ANSI Z87.1 را مشاهده کردید، از استاندارد بودن آن خاطر جمع شوید.

بهترین عینک جوشکاری

می توان ذکر کرد که انتخاب کردن بهترین نوع عینک جوشکاری به طور کامل به نیاز نیرو های کار بستگی دارد. عواملی مانند قیمت و نوع جوشکاری می تواند بر انتخاب عینک های جوشکاری تاثیر گذار باشند. به طور کلی می توان عنوان کرد که اگر فعالیت جوشکاری شما، یک فرایند ثابت است و از یک روش معین جوشکاری استفاده می کنید، استفاده از عینک هایی با درجه ۱۰، بسیار مناسب می باشد.

اما اگر در فعالیت های خود، نیاز به تغییر روش های جوشکاری و جوش دادن قطعات با ضخامت های متفاوت دارید، پیشنهاد ما استفاده از عینک هایی است که میزان درجه تیره بودن آن ها متغیر می باشد. این عینک ها، می توانند به صورت اتوماتیک لنز های خود را مطابق با شدت نوری که به آن ها می خورد،  تا حداکثر ۱۳ درجه تیره کنند. این امر برای استفاده از فرایندهای جوشکاری قوس تنگستن، استیک، جوشکاری با الکترود های فلزی و جوشکاری با گاز های محافظ بسیار موثر می باشد.

جدید ترین عینک های جوشکاری

فرایند تولید عینک های جوشکاری نیز روز به روز با تغییر روبرو می شود. به گونه که روزانه شاهد تولید عینک جوشکاری جدیدی خواهیم بود. علاوه بر عینک هایی که در مطالب پیشین معرفی کردیم، عینک های دیگری نیز در بازار وجود دارند که امروزه توانسته اند به یکی پیشرفته ترین عینک های جوشکاری تبدیل گردند. در ساخت این عینک ها از فناوری تغییر تیرگی خودکار استفاده شده و می توان با آن ها، حتی در شدیدترین نور ها نیز به فعالیت پرداخت. به طور کلی این عینک ها توانند تیرگی لنز های خود را از ۵ درجه تا ۱۴ درجه تغییر دهند.

در کنار لنز های این عینک ها، یک صفحه کریستال به صورت مایع نصب شده است که می تواند قوس های الکتریکی را تشخیص دهد. از قابلیت های دیگر این این عینک ها می توان به صفحه LCD آن ها اشاره کرد. لنز های این عینک در حالت عادی شبیه به لنز های عینک های آفتابی عمل می کنند. بنابراین با توجه به این ویژگی، نیازی نیست که نیرو های کار در زمانی که جوشکاری انجام نمی دهند، عینک را از چشم خود بردارند. زیرا که در حالت عادی می توان با استفاده از این عینک های جوشکاری، اطراف را به خوبی مشاهده کرد.

قیمت عینک های جوشکاری

عینک های جوشکاری با توجه به ویژگی ها و کاربردهایشان، قیمت های متفاوتی دارند. این عینک ها اصلی ترین وسایل ایمنی در حین فعالیت های جوشکاری هستند. از این رو تهیه کردن آن ها برای تمامی نیرو های کار مانند آماتورها و حرفه ای ها و یا حتی کارآموزان این رشته ضروری می باشد. مسلما هرچه ویژگی های عینک های جوشکاری پیشرفته تر باشد، قیمت آن ها نیز افزایش می یابد. می توان گفت که عینک های جوشکاری در بازار با قیمت ۱۰۰ هزار تومان نیز ارائه می شوند. اما این دسته از عینک ها کارایی خاصی ندارند و مطابق با استاندارد های ذکر شده ساخته نشده اند. یک عینک استاندارد قیمتی حدود ۵۰۰ هزار تومان دارد. برخی عینک ها با قیمت بیشتر از یک میلیون تومان نیز عرضه می شوند.

نحوه تمیز کردن عینک های جوشکاری

به دلیل این که عینک های جوشکاری، با عینک های معمولی تفاوت دارند، نحوه تمیز کردن آن ها نیز متفاوت می باشد. اصولا عینک های استاندارد جوشکاری، در برابر حرارت بالا بسیار مقاوم هستند. از این رو می توان آن ها را با آب جوش تمیز نمود. این عینک ها ممکن است از در برابر مواد مذاب قرار بگیرند. از این رو استریل کردن آن ها اهمیت ویژه ای دارد. عینک های مقاوم را می توان به مدت ۵ دقیقه در آب جوش، فرو برد. پس از آن، بهتر است برای ۵ دقیقه در برابر بخار قرار بگیرد. برای این که این عینک ها به طور کامل استریل شوند، توصیه می شود که برای یک دقیقه عینک ها را با ماده آمونیوم نمکین، ضد عفونی کرد.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *