اینورتر جوشکاری تک فاز و سه فاز چیست

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

ماشین اینورتر جوشکاری تک فاز و سه فاز با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در رابطه با تعداد هدایت کننده و سیم خنثی خواهد بود.  در اینورتر تک فاز برای تکمیل کردن مدار، یک هدایت کننده و یک سیم خنثی وجود خواهد داشت اما در نوع سه فاز  تعداد سه هدایت کننده و یک سیم خنثی داریم. جریان متناوب AC نیز به صورت سه فاز به منازل و مغازه ها ارائه می شود که البته نوع تک فاز آن برای مصارف خانگی کفایت می کند. نوعی از برق را در این جریان خواهیم داشت که دائما تغییر جهت می دهد. در این مقاله به بررسی اطلاعاتی درباره اینورتر جوشکاری تک فاز و سه فاز خواهیم پرداخت تا آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید.

اینورتر جوشکاری تک فاز و سه فاز

واحدهایی از جریان الکتریکی AC و یا همان متناوب را در اینورتر جوشکاری تک فاز و سه فاز خواهیم داشت که جهت های متناوب را به دلیل وجود توان AC، در  روند جریان خواهیم داشت. موتور برق اینورتر جوشکاری تک فاز و سه فاز یک تفاوت اصلی دارد و آن ثبات تحویل جریان می باشد. در اینورتر تک فاز رسیدن به نقطه پیک را  در دمای نود و دویست و هفتاد درجه خواهیم داشت  و چرخه را در سیصد و شصت درجه تکمیل می کند. اینگونه در ولتاژ، قله ها و هم چنین افت فشار را خواهیم داشت و سرعت ثابتی را در زمان تحویل برق نخواهیم داشت. در رابطه با اینورتر جوشکاری تک فاز و سه فاز باید گفت که یک سیم خنثی را در سیستم تک فاز به همراه سیم برق داریم که از آنها جریان عبور می کند. در بزرگی و هم چنین جهت جریان، شاهد تغییرات چرخه ای خواهیم بود که با توجه به اینکه سیستم چه نیاز خاصی دارد، موجب تغییر دادن جریان و ولتاژ خواهد شد که میزان این تغییر شصت بار در ثانیه خواهد بود.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

انتخاب اینورتر جوشکاری تک فاز و سه فاز

در رابطه با اینورتر جوشکاری تک فاز و سه فاز، با توجه به اینکه یک برنامه خاص به چه مقدار انرژی نیاز دارد، سیستم برق تک فاز یا سه فاز انتخاب خواهد شد. یک مهندس طراح منبع تغذیه با مراقبت های مناسبی که در مرحله طراحی انجام می دهد، برای کسب بیشترین بهره وری و هم چنین صرفه جویی کردن در هزینه ها، توصیه هایی را در رابطه با یک پروژه خاص ارائه می دهد. اگر واحد به خوبی طراحی شود،  توزیع قدرت به شکل مطمئن و قوی صورت خواهد گرفت. انتخاب اینورتر جوشکاری تک فاز و سه فاز از اهمیت برخوردار است.

مقایسه اینورتر جوشکاری تک فاز و سه فاز

اینورتر جوشکاری تک فاز و سه فاز با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در اینجا به توضیح آنها خواهیم پرداخت تا مقایسه ای بین این دو انجام دهیم. نیاز یک سیستم برق تک فاز به نیرو کمتر از هزار وات خواهد بود، اما منبع برق سه فاز بیشتر از هزار وات نیرو نیاز خواهد داشت. اینورتر تک فاز هزینه کمتری برای طراحی نیاز خواهد داشت و طراحی منبع برق آن ساده تر است. در رابطه با هدایت برق، منبع برق سه فاز کارایی هدایت بالاتری دارد و قابلیت حمل بار آن نیز بالاتر می باشد. بیشترین کاربرد منبع برق تک فاز در وسایل کاربردی خواهد بود. نوع سه فاز توان یکنواخت تری نسبت به نوع توان تک فاز دارد و علت آن نیز این مورد است که افت جریان و رسیدن ولتاژ به صفر در نوع سه فاز به میزان صد و بیست بار جلوگیری می شود و نتیجه آن ایجاد قوس الکتریکی یکنواخت تر در فرآیند جوشکاری خواهد بود. چون همه مکان ها برق سه فاز ندارند، برای هر دو منبع برق تک فاز و سه فاز ماشین های جوشکاری وجود خواهد داشت. دو مورد از دستگاه های جوشکاری که هم در نوع تک فاز و هم سه فاز وجود دارند، دستگاه جوشکاری MIG  و TIG خواهد بود.

اینورتر جوشکاری سه فاز

سه سیم برق را در اینورتر سه فاز خواهیم داشت که اختلاف فاز آنها با هم صد و بیست درجه می باشد. از دو نوع مدار به نام های Delta و wye  در سیستم سه فاز استفاده می شود تا منجر به حفظ بار برابر شوند و تنظیمات هر یک از آنها متفاوت خواهد بود. سیم خنثی را در پیکربندی دلتا نخواهیم داشت اما نوع wye هم سیم خنثی و هم سیم اتصال به زمین دارد. دقت کنید که در سیستم هایی که ولتاژ بالایی دارند، برای سیستم سه فاز سیم خنثی وجود نخواهد داشت. ورود به چرخه را از جانب هر یک از سه مرحله توان که صد و بیست درجه اختلاف فاز دارند، خواهیم داشت. هر کدام از فازهای توان وقتی چرخه سیصد و شصت درجه می چرخد و چرخه را کامل می کند، دو بار به نقطه پیک خود می رسند. وقتی منبع برق سه فاز باشد، نیرو با جریان پایدار و سرعتی ثابت ارائه می شود و این فرصت ایجاد می شود که حمل بار بیشتری را انجام دهد.

مزایا و کاربردهای اینورتر سه فاز

در اینورتر جوشکاری تک فاز و سه فاز، سیستم های سه فاز کاربردهای زیادی دارند که شامل استفاده در کشتی و هواپیما، مراکز داده، شبکه های برق، برج های موبایل و سیستم های بدون سرنشین خواهد بود. البته هر نوع سیستم الکترونیکی که بار آن بیشتر از هزار وات باشد، از این سیستم سه فاز استفاده خواهد کرد. از جمله مزایای اینورتر سه فاز ظرفیت حمل برتر برای سیستم های بار بالاتر خواهد بود. هم چنین کاهش مصرف مس، قابلیت کار کردن با بارهای بیشتر، خطرات ایمنی کمتر برای کارگران،  بازده های بزرگتر و هزینه های کمتر برای رسیدگی به نیروی کار از جمله مزایای سیستم سه فاز می باشد.  از آنجا که در سیستم سه فاز نیاز به سیم کم خواهد بود در نصب، نگهداری و هم چنین هزینه ای که برای مواد تولیدی نیاز خواهد بود، صرفه جویی بیشتری می شود. پس پیکربندی wye از این جهت که به دستگاه هایی با نیاز به قدرت سه فاز ، دو یا تک فاز نیرو می بخشد، انعطاف بیشتری خواهد داشت و طرفداران بیشتری دارد. گاهی ممکن است یک مرکز داده تنها به سیم سه فاز نیاز داشته باشد اما تکنسینی که کارش نظارت بر سرورها است برای کار کردن با رایانه، چراغ و ابزارهای خود به برق تک فاز احتیاج داشته باشد.

مزایای استفاده از اینورتر تک فاز

برنامه های کاربردی در طیف وسیعی در واحد‌های اینورتر تک فاز وجود دارند. اگر توان محدودی در واحدها داشته باشیم، حداکثر هزار وات نیاز خواهند داشت و معمولا کارآمدترین منبع تغذیه AC را استفاده خواهند کرد. مزایایی که یک سیستم تک فاز دارد شامل هزینه پایین طراحی، کاربردهای بسیار و داشتن طرح هایی با پیچیدگی کم خواهد بود. در اینورتر جوشکاری تک فاز و سه فاز هر یک مزیت های خود را دارند.

تبدیل برق تک فاز به سه فاز

تولید برق سه فاز در نیروگاه های برق به منظور توزیع برق خواهد بود اما برقی که به شرکت، منازل و کارگاه ها می دهد از نوع تک فاز می باشد. راه اندازی موتورهای سه فاز که دسته بندی آنها بر اساس اسب بخار می باشد با جریان تک فاز امکان پذیر نیست. شرکت های تولیدی، مزارع، باغ ها و کارگاه ها نیاز  دارند موتورهایی که بالای ده اسب بخار دارند را راه اندازی کنند که این کار نیاز به برق سه فاز دارد. اینورتر که نام دیگر مبدل تک فاز به سه فاز می باشد، ابتدا به دریافت برق ورودی تک فاز که دویست و بیست ولت می باشد می پردازد و از مدارات الکترونیکی که پیشرفته باشند و‌ در قسمت خروجی باشند، برای  تحویل برق سه فاز که سیصد و هشتاد ولت باشد استفاده می کند و این برق سه فاز را برای اینکه در فن ها، موتور ها و پمپ های که کاربردشان با برق سه فاز است تحویل دهد، تولید می کند.

مراحل تبدیل برق تک فاز به سه فاز

در اینورتر جوشکاری تک فاز و سه فاز در ابتدا برای تبدیل باید به وصل کردن برق به ورودی مبدل تک فاز به سه فاز پرداخت. سپس با فشردن دکمه روشن، عملیات تبدیل فاز شروع خواهد شد. ولومی روی دستگاه وجود دارد که با آن می توانید فرکانس را به پنجاه یا شصت هرتز برسانید. مولتی متر را روی ولتاژ متناوب تنظیم کنید و در خروجی ترمینال مشترک، پراب سیاه را قرار دهید و در خروجی ترمینال ولتاژ پراب قرمز را قرار دهد. سپس به ترتیب به تست کردن خروجی های درایو تک فاز به سه فاز  بپردازید یعنی باید خروجی های L1 و L2 را چک‌ کنید و در نوبت بعدی به چک کردن کامل  L1  و L3 و در آخر L2 و L3 بپردازید. در نهایت دستگاه که موتور، فن، پمپ و یا هر چیز دیگری که قصد کار با آن را  دارید باید ولتاژ و فرکانس یکسانی با خروجی ها داشته باشد. در این حالت می توانید به وصل کردن خروجی به دستگاه بپردازید و آن را راه اندازی کنید.

نکات مربوط به اینورتر تک فاز به سه فاز

در اینورتر جوشکاری تک فاز  و سه فاز، میزان اختلاف در خروجی ها ممکن است بین ۲ تا ۵ درصد باشد که این میزان حالت مطلوب را نشان می دهد اما اگر اختلاف بیشتر باشد، نشان می دهد که سیستم مشکلی دارد. ورودی تک فاز در اینورتر تک فاز باید دویست و بیست ولت باشد و مقدار خروجی سه فازی که تحویل می دهد سیصد و هشتاد ولت باشد بود. اغلب اینورترهایی که در بازار موجود هستند خروجی سه فاز دویست و بیست ولت را ارائه می دهند که موجب آسیب به دستگاه می شود. برای جلوگیری از آسیب به دستگاه و خرید تجهیزات مناسب و آشنایی با اینورتر جوشکاری تک فاز و سه فاز با شماره تماس های موجود در سایت می توانید تماس برقرار کنید.

 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *