اینورتر (مبدل برق) چیست و چه کاربردی دارد؟ | اینورتر جوشکاری چیست؟

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

دستگاه جوشکاری  اینورتر دنیای جدیدی از امکانات را  ارائه داد. بسیاری از دستگاه های جوشکاری اینورتر اولیه با مشکلات اطمینان روبرو بودند. در اوایل دهه ۲۰۰۰، ماشین آلات جوشکاری اینورتر به دلیل قابلیت کارایی و توانایی کنترل قوس محبوب شدند.  در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با دستگاه جوشکاری اینورتر و کارایی آن آشنا کنیم.

دستگاه جوشکاری اینورتر

جوشکاری اینورتر نوع جوشکاری نسبتاً جدید و ابتکاری است که در مقایسه با جوشکارهای معمولی  دارای مزیت های بسیاری می باشد. دستگاه جوشکاری اینورتر در مقایسه با ترانسفورماتورهای  آلومینیوم و مس  که در جوشکارهای سنتی دیده می شوند  از فناوری پیچیده مبتنی بر سیلیکون استفاده می کنند. تاریخچه اینورتر در دهه ۱۹۸۰ با انفجار الکترونیک که همزمان با رایانه های شخصی بود آغاز شد. با رشد صنعت الکترونیک و نرم افزار، مهندسان خیلی زود دریافتند که می توان از اینورترهای کنترل شده توسط نرم افزار برای جوشکاری استفاده کرد.

دستگاه جوشکاری اینورتر چگونه کار می کند؟

دستگاه جوشکاری اینورتر نوع خاصی از دستگاه های جوشکاری گاز بی اثر هستند. دستگاه های جوشکاری اینورتر بسیار سبک تر از دستگاه های جوشکاری معمولی هستند و بسیار ایمن کار می کنند. برعکس دستگاههای جوشکاری محافظت شده از گاز معمولی، که برای راه اندازی نیاز به یک ترانس اضافی دارند، دستگاههای جوشکاری اینورتر نیازی به یک دستگاه ندارند  زیرا ترانسفورماتور سنگین با فناوری نیمه هادی جایگزین می شود و کنترل توسط یک پتانسیومتر کوچک انجام می شود، که الکترونیک در دستگاه جوشکاری اینورتر را کنترل می کند.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

کاربرد دستگاه جوشکاری اینورتر

دستگاه جوشکاری اینورتر برای تمام فرآیندهای جوشکاری قوس مانند جوشکاری MIG / MAG ، الکترود و پلاسما مناسب هستند. بسته به توان خروجی، دستگاه جوشکاری اینورتر با یک یا سه فاز به منبع تغذیه متصل می شوند. اصل اساسی اینورتر با منبع تغذیه حالت سوئیچ شده مطابقت دارد.

طراحی فشرده اینورتر

اینورترها بسیار کوچکتر و سبک تر از نمونه های ترانس خود هستند. جوشکاری استاندارد قوس الکتریکی AC بیش از صد پوند وزن دارد و وزن اینورتر جدید حدود ۲۱ پوند است. اینورترها با ۱/۵ وزن یک جوشکار سنتی ، جابجایی و جوشکاری شما را آسان تر از گذشته می کنند. هنگامی که برای تکمیل کار در این زمینه تماس دریافت می کنید، دیگر نیازی به استفاده از کامیون شرکت برای انتقال تجهیزات خود به این زمینه نیست.

بهره وری قدرت اینورتر

تفاوت معنی داری بین جوشکارهای متناوب AC و اینورترها، خروجی برق است. جوشکاران سنتی از ترانسفورماتور بزرگ برای تولید برق استفاده می کنند و بازده برق بین ۵۰ تا ۶۰ درصد است.این بدان معناست که حداقل ۴۰٪ از برق به جوشکار منتقل نمی شود. قدرت از دست رفته  با گرما فرار می کند و دمای دستگاه و اجزای داخلی آن را افزایش می دهد.  مقایسه  میزان خروجی اینورتر از ۸۲ تا ۹۰ درصد است. افزایش کارایی اینورترها از گرم شدن بیش از حد دستگاه ها محافظت می کند.

مصرف برق

دستگاه جوشکاری اینورتر برخلاف جوشکار قوس الکتریکی استاندارد که به خروجی ۲۲۰ ولت نیاز دارد، از جریان خانگی (۱۱۰ ولت) استفاده می کنند. می توانید اینورتر را به هر خروجی استاندارد متصل کنید و هنگام کار با اینورتر، برق کمتری مصرف خواهید کرد. از آنجا که اینورترها برای کارکرد خود انرژی کمتری مصرف می کنند در هزینه قبض برق خود صرفه جویی خواهید کرد و می توانید از چندین  دستگاه جوشکاری اینورتر بدون نگرانی از قطع شدن فیوز استفاده کنید. اگر یک فروشگاه جوشکاری را مدیریت کنید  پس فروشگاه های خود را با اینورتر ذخیره کنید نه اینکه فقط از جوشکارهای سنتی استفاده کنید با این کار در هزینه های عملیاتی خود صرفه جویی خواهید کرد. دستگاه های جوشکاری اینورتر نه تنها از نظر انرژی صرفه جویی می کنند بلکه اتصال بدون تنش و بدون هزینه را نیز برمی گردانند. این جوشکارهای اینورتر جایگزینی مناسب برای جوشکارهای معمولی در هنگام تولید گرما و مصرف انرژی است.

یک دستگاه جوشکاری اینورتر در مقایسه با دستگاههای جوشکاری معمولی تا ۹۳٪ توان تولید دارد. سطح تولید جوشکارهای معمولی ۶۰٪ است. اینورتر به طور قابل توجهی ترانسفورماتور و اندازه راکتور و وزن جوشکار را کاهش می دهد.

از دست دادن قابل مقایسه قدرت (بیشتر مصرف انرژی رسانا و اتلاف هسته مغناطیسی) نیز به طور قابل توجهی کاهش می یابد. فناوری جوشکاری در پانزده سال گذشته به طور قابل توجهی بهبود یافته است . اگرچه امروزه هنوز از جوشکاران ترانسفورماتور سنتی استفاده گسترده ای می شود، تعداد فزاینده ای از جوشکاران بیشتر به مدلهای اینورتر اعتماد می کنند.

استفاده از ژنراتور

ژنراتورها در اندازه های مختلفی تولید می شوند، اما فقط یک ژنراتور بزرگ قادر به تأمین برق یک جوشکار سنتی است. مشکل دیگری که جوشکارها معمولاً هنگام جوشکاری در خارج با آن روبرو هستند نوسانات برق ژنراتور است. بر خلاف یک خروجی استاندارد متصل به شبکه برق، ژنراتورها مستعد نوسانات هستند. اگر وقتی در وسط جوشکاری هستید، قدرت شما تغییر می کند دیگر نمی توانید قوس یا استخر جوش را کنترل کنید.

تبدیل AC

برخلاف جوشکار استاندارد که از الکترودهای AC و AC استفاده می کند،  دستگاه جوش اینورتر  جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می کنند. دستگاه جوش اینورتر می توانند یک ورودی AC ولتاژ بالا بگیرند و جریان را به یک ولتاژ پایین تر خروجی DC تغییر دهند. نرم افزار تخصصی اینورتر جریان را تبدیل و تنظیم می کند. در مقایسه با ترانسفورماتورهای ماشین های سنتی،  این نرم افزار ولتاژ اینورتر را تنظیم می کند.  ترانسفورماتور اینورتر کوچک و سبک است. ترانسفورماتور کوچک اجازه می دهد تا اینورتر جمع و جور باشد و حمل آن آسان باشد.

مزایای دستگاه اینورتر

۱) سبک، جمع و جور و کوچکتر: می توانید آن را به هرجایی که می خواهید جوش دهید و حمل کنید. از نظر اندازه واقعا کوچکتر از نمونه های جوشکار معمولی است. سبک بودن و اندازه کمتر باعث محبوبیت فوق العاده آن در بین جوامع جوشکاری شده است.

۲) کنترل بزرگتر و انعطاف پذیر: از آنجا که تمام جوشکارهای اینورتر از دستگاه های نیمه هادی استفاده می کنند، می توانند اندازه جریان را به طور دقیق کنترل کنند. شما باید دستی را برای جوشکارهای معمولی تنظیم کنید. وقتی شما نیاز به استفاده از انواع مختلف جوشکاری دارید این واقعا دردسرساز است. برای جوشکاری و برش دقیق،  باید قوس پایدار باشد و فقط دستگاه های جوش اینورتر می توانند این کار را انجام دهند.

۳. بهره وری بهبود یافته: می توانید پروفیل مهره جوش را به همان اندازه که فکر می کنید لازم است، پهن کنید. این امکان برای جوشکارهای معمولی وجود ندارد. بنابراین، با دستگاه جوشکاری اینورتر، کیفیت جوشکاری ثابت را بدست می آورید و ظاهر مهره جوشکاری را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد.

۴) پایداری در ولتاژ جریان و خروجی: همانطور که میدانید ولتاژ جریان و خروجی پایدار را نمی توانید در ولتاژ سنتی بدست آورید، زیرا این امر شامل برق متناوب است. قوس باید چندین بار دوباره مشتعل شود. تقریبا ۱۰۰ تا ۱۲۰ بار در ثانیه! بنابراین، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا قطعه گرم شود. همچنین ، مقاومت جوش را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد

۵) ویژگی خنک کننده عالی: هر دستگاه جوشکاری اینورتر دارای یک فن خنک کننده داخلی است. بنابراین، هیچ فرصتی برای گرم شدن بیش از حد نیز ندارد. به عنوان بخشی از مدیریت  گرمای بیش از حد، فن خنک کننده به طور قابل توجهی گرمای جمع شده در داخل دستگاه را کاهش می دهد. این نه تنها دوام جوشکار را تضمین می کند بلکه کیفیت کار را نیز تضمین می کند

۶) بازده انرژی بیشتر: برای رسیدن به نتیجه نهایی با دستگاه  جوشکاری  اینورتر زمان کمتری لازم است. بنابراین انرژی زیادی صرفه جویی می کنید که در نهایت هزینه تولید را کاهش می دهد. جوشکارهای معمولی زمان بیشتری را برای انجام کار صرف می کنند و انرژی بیشتری مصرف می کنند. به دلیل افزایش مصرف انرژی و هزینه نیروی کار، سود شما کمتر می شود.

در حالی که توان خروجی جوشکار اینورتر می تواند تا ۸۲ تا ۹۳ درصد باشد  خروجی برق دستگاه جوشکاری سنتی فقط ۴۰ تا ۶۰ درصد است. به این فکر کنید که با این کار چه مقدار از منابع انرژی را هدر می دهید!

معایب  دستگاه اینورتر چیست؟

اگرچه مزایای دستگاه جوشکاری اینورتر بسیار بیشتر از معایب آن است ، اما ذکر چند مشکل مشترک در اینورترها قابل ذکر است.

دستگاه های اینورتر های ارزان قیمت قابل اعتماد نیستند:  ارزان ترین ابزار یک عمر برای شما دوام نخواهد آورد. اگر خوش شانس باشید، می توانید برای چند ماه از اینورتر ارزان قیمت استفاده کنید. هزینه تعمیر یک مدل ارزان قیمت می تواند نصف ارزش دستگاه باشد. هنگامی که برای اینورتر خرید می کنید ، هزینه اضافی را صرف یک ماشین با کیفیت کنید که چندین سال دوام خواهد آورد.

پس از ضمانت محدود ، هزینه تعمیر اینورترها بیشتر است: برخی از جوشکارهای متناوب AC بیش از پنجاه سال است که طراحی مشابه خود را حفظ کرده اند و ترمیم آنها ارزان و ساده است. اینورترها پیچیده ترند و حاوی نرم افزار و الکترونیکی هستند که در ماشین های استاندارد وجود ندارند.

دوام کمتری نسبت به ماشین های سنتی دارد: اگرچه هنگام کار در خارج از محل کار، طراحی جمع و جور اینورتر عملی است، اما به سختی جوشکاری بزرگ AC نیست. اینورترهای سبک بیشتر در معرض آسیب ناشی از یک قطره سنگین یا یک محیط غبارآلود هستند. اگر اینورتر شما با ذرات معلق در هوا پوشانده شود ، مانند آنهایی که در یک سیلوی دانه وجود دارد، لوازم الکترونیکی داخلی دستگاه می تواند صدمه ببیند و احتمالاً خراب شو

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *