بهترین لباس و ماسک جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

ماسک و لباس جوشکاری از تجهیزاتی هستند که استفاده از آن ها در حین انجام فرایند های جوشکاری، می تواند هشتاد درصد از خطرات و آسیب های جوشکاری را کاهش دهد. ۲۰ درصد دیگر نیز، با رعایت کردن موارد ساده و کوچک، قابل حل می باشد. از این رو با استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب، می توان جوشکاری را در امن ترین حالت ممکن به ثمر رساند.

آشنایی با شغل جوشکاری

اکثریت افراد با شغل جوشکاری آشنایی دارند. طبق تعاریف سازمان های جهانی، جوشکاری حیاتی ترین شغل در جهان است و بدون آن، بشریت ادامه نخواهد یافت. فرایند جوشکاری به صد ها سال پیش باز می گردد. این فرایند به ساخت قطعات جدید مرتبط است. به گونه ای که با متصل کردن فلزات و یا قطعات دیگری از جنس سرامیک، کامپوزیت و … می توان قطعات جدیدی را خلق نمود. این فرایند به دو صورت کلی انجام می گیرد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

نخستین روش جوشکاری، با نام جوشکاری های ذوبی شناخته می شود. روش دوم، جوشکاری های حالت جامد می باشند. یکی از الزاماتی که در روش اول مورد استفاده قرار می گیرد، ذوب شدن قطعاتی است که باید به یکدیگر اتصال پیدا کنند. در صورتی که در روش حالت جامد، ذوب کامل صورت نمی گیرد و تنها با حرارت کافی، قطعات به حالت پلاستیکی در می آیند . پس از این مرحله، در هر دو روش، از فشار استفاده می شود. این فشار می تواند هم به صورت دستی و هم با استفاده از دستگاه تامین گردد. پس از اتمام مراحل جوشکاری، قسمت حرارت دیده سرد می شود و پایان فرایند جوشکاری را رقم می زند.

خطرات شغل جوشکاری

شغل جوشکاری علاوه بر این که اصلی ترین شغل برای ادامه حیات صنعت است، اما خطرات ویژه دارد که در شش گروه تقسیم می شوند. دسته اول خطرات زیستی می باشند. محیط کار، در معرض این خطرات قرار می گیرد و در اغلب موارد به جوشکاران آسیبی نمی رسد. خطرات شیمیایی، دسته دوم خطرات هستند که شامل دود ها و گاز های سمی می باشند و در حین فرایند جوشکاری ایجاد می گردند. این خطرات تاثیر مستقیمی بر سیستم تنفسی نیروهای کار می گذارد.

دسته بعدی با نام خطرات ارگونومی شناخته می شوند. این خطرات مربوط به فعالیت های طولانی مدت در حالت های نامناسب جوشکاران و یا جابجایی قطعات سنگین می باشد. خطرات فیزیکی، دسته چهارم خطرات مخرب برای نیرو های کار می باشند. این خطرات شامل نور شدید، صدا شدید و اشعه های رادیو اکتیو است که جوشکاران در معرض آن ها قرار می گیرند.

دسته پنجم، خطرات محیط کار هستند. این دسته، می تواند خطراتی نظیر برق گرفتگی، سوختگی، مسمومیت به دلیل کار کردن در فضا بسته و سقوط از ارتفاع را به همراه آورد. خطرات روانی، دسته آخر خطراتی است که سلامت جوشکاران را تهدید می کنند. استرس داشتن به دلیل احتمال جایگزین شدن، یکی از خطراتی است که سلامت روانی جوشکاران را تحت تاثیر قرار می دهد. شایع ترین خطر این دسته، ساعات کاری بلند مدت است که علاوه بر به خطر انداختن سلامت روان، سلامت جسمی را نیز تهدید می کند.

تجهیزات ایمنی جوشکاری

همان طور که مشاهده کردید، خطرات جوشکاری به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. نیرو های کار در ایجاد برخی از خطرات دخیل نیستند و نمی توانند آن ها را از بین ببرند. اما با رعایت کردن نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات مناسب، می توانند تا حدودی آسیب های ناشی از این گونه خطرات را کاهش دهند. استفاده از سیستم های تهویه، یکی از اصلی ترین مواردی است که می تواند از مسمومیت جوشکاران به وسیله دود ها و گاز ها جلوگیری کند. همچنین نیرو های کار باید وسایل قابل اشتعال را از محیط کار دور کنند. از اصلی ترین مواردی که نیرو های کار باید رعایت کنند، استفاده از ماسک و لباس جوشکاری می باشد. ماسک و لباس جوشکاری از آسیب اشعه ها، سوختگی، آزار های شنوایی و … جلوگیری به عمل می آورد.

انواع لباس جوشکاری

لباس جوشکاری ضروری ترین وسیله برای در امان ماندن از خطرات فرایند های جوشکاری می باشد. لازم به ذکر است که ماسک و لباس جوشکاری در انواع مختلفی ارائه می شوند. دانستن ویژگی های هر کدام، می تواند نیرو های کار جوشکاری را در انتخاب صحیح لباس جوشکاری، یاری رسان باشد. لباس کار یکسره، یکی از معروف ترین لباس های کار است.

این لباس اغلب با رنگ قرمز توزیع می شود و در جوشکاری های آرگون کاربرد دارد. علاوه بر این نوع لباس، لباس کار دیگری با عنوان لباس های دو تیکه در بازار وجود دارد. لباس های دو تیکه از کاپشن های مخصوص و شلوار تشکیل شده اند. یکی از مهم ترین ویژگی های این لباس ها، استفاده از فناوری دو سوزنه در آن ها می باشد. به موجب این فناوری، عرق کردن نیرو های کار با این لباس ها کاهش می یابد. جنس  لباس های دو تیکه متفاوت است. اما استفاده از این لباس ها با پارچه های جین و نخی، طرفداران بیشتری دارد.

انواع ماسک جوشکاری

همان طور که لباس های جوشکاری انواع و کاربرد های متفاوتی داشتند، ماسک های جوشکاری نیز در انواع مختلفی عرضه شده اند. امروزه ماسک های جوشکاری تنها مسئول حفاظت از قسمت های صورت نیستند. بلکه این ماسک ها مانند کلاه می باشند و به طور کامل قسمت کامل سر و گردن را تحت پوشش قرار می دهند. مبتدی ترین ماسک جوشکاری، ماسک جوشکاری غیر فعال یا ساده، می باشد. این ماسک ها مانند شیلد هستند و با یک طلق تیره رنگ، از چشم ها محافظت می کنند.

ماسک جوشکاری اتوماتیک، دسته دوم ماسک های جوشکاری هستند. این ماسک ها به طور خودکار قسمت مربوط به چشم ها را پس از تشخیص سنسور های قوسی، تاریک می کند. دسته بعدی به ماسک های سلول خورشیدی جوشکاری اشاره دارد. این ماسک ها برای محیط کار های باز طراحی شده اند و با نور خورشید شارژ می شوند. ماسک جوشکاری باطری دار نیز، ماسک های اتوماتیکی هستند که با استفاده از باطری، کار می کنند. ماسک های لنز ثابت و متغیر نیز از دیگر انواع ماسک های جوشکاری می باشند.

دستکش های مخصوص جوشکاری

باید بدانید که ماسک و لباس جوشکاری تنها وسایل ایمنی برای شغل جوشکاری نیستند. دستکش های جوشکاری نیز نقش موثری در جلوگیری از خطرات احتمالی دارند. غالبا دستکش های جوشکاری را عضوی از لباس های جوشکاری می دانند. جنس این دستکش های مخصوص از چرم با مقاومت بالا می باشد. مقاومت چرم ها باید به گونه ای باشد که در برابر حرارت بالا بتواند از آسیب هایی نظیر سوختگی، ساییدگی و بریدگی محافظت به عمل آورد. دستکش های جوشکاری به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند. این سه دسته شامل دستکش های بلند، متوسط و کوتاه است که با توجه به نیاز جوشکاران، هر کدام از ان ها قابل تهیه می باشند. این دستکش ها در جنس تفاوتی ندارد و تنها تفاوتشان در سایز آن ها می باشد.

ویژگی های ماسک و لباس جوشکاری

هر ماسک و لباس جوشکاری باید مطابق با استاندارد های ایمنی تهیه و تولید شوند. آن ها باید ویژگی های منحصر به فردی داشته باشند تا بتوانند از جوشکاران در برابر آسیب ها و خطرات جلوگیری به عمل آورند. نخستین ویژگی این تجهیزات، مقاومت بسیار بالا آن ها می باشد. ماسک و لباس جوشکاری باید در برابر فشار و بریدگی مقاومت بالایی از خود نشان دهند. دوام بالا در مقابل تغییرات دمایی نظیر سرما و گرما، از دیگر ویژگی های این تجهیزات می باشند. ماسک و لباس جوشکاری باید علاوه بر داشتن مقاومت و جنس سخت، از وزن پایینی برخوردار باشند تا نیرو های کار در حین استفاده از آن ها، وزن اضافی را متحمل نشوند.

در حین انجام فرایند های جوشکاری، ممکن است که مواد مذاب به اطراف پاشیده شوند. از این رو ماسک و لباس جوشکاری باید از نیرو های کار در برابر این خطر محافظت کنند. از دیگر ویژگی های این تجهیزات، ضد حساسیت بودن آن ها می باشد. در فرایند جوشکاری اشعه های رادیو اکتیو بسیاری تولید خواهند شد. از این رو این تجهیزات باید از نفوذ اشعه های فرابنفش و مواد شیمیایی به بدن نیرو های کار جلوگیری به عمل آورند.

 
بهترین ماسک و لباس جوشکاری

انتخاب بهترین ماسک و لباس جوشکاری ارتباط مستقیمی با نوع فرایند جوشکاری دارد. اصولا بهترین لباس جوشکاری برای استفاده جوشکاران، لباس های کار دو تیکه می باشند. زیرا که تعویض آن ها راحت تر است. اما برای جوشکاری آرگون، استفاده از لباس های یکسره ضروری می باشد. بهترین ماسک جوشکاری نیز ماسک های اتوماتیک می باشند. همچنین استفاده از این نوع ماسک ها در بین نیرو های کار جوشکاری، متداول تر می باشد.

زیرا که این ماسک ها به نسبت خدماتی که ارائه می دهند، قیمت مناسبی دارند و تمامی جوشکاران، شامل حرفه ای ها و آماتور ها، می توانند از آن ها استفاده کنند. دستکش های سایز متوسط جوشکاری نیز، بهترین گزینه برای انتخاب دستکش مخصوص جوشکاری می باشند. سایز متوسط این دستکش ها علاوه بر حفاظت کامل از مچ و قسمتی از ساق دست ها، راحتی بیشتری به نسبت نوع بلند آن دارند.

قیمت ماسک و لباس جوشکاری

با توجه به انتخاب هر کدام از انواع ماسک و لباس جوشکاری، قیمت آن ها نیز متفاوت می باشد. وسایل ایمنی جوشکاری را هم می توان با قیمت بسیار پایین و هم با قیمت بالا تهیه نمود. پیشنهاد می شود که همیشه با توجه به پارامتری هایی که تجهیزات جوشکاری باید داشته باشند، ماسک و لباس جوشکاری را انتخاب نمایید. می توان گفت که تجهیزات ایمنی جوشکاری از قیمت ۵۰ هزار تا ۲ میلیون تومان، در بازار عرضه می شوند. با توجه به نیاز خود می توانید در هر رنج قیمتی که مدنظرتان است، تجهیزات ایمنی را خریداری نمایید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *