ترفندهای جوشکاری به روش قوس الکتریکی

📖 زمان مطالعه : ۴ دقیقه ⏲️

جوشکاری به روش از اتصال دو فلز گفته می شود که با استفاده از الکترود به هم وصل می شود. برخلاف اتصال دو فلز به وسیله پیچ و مهره از جوشکاری به عنوان مهارتی برای اتصال همیشگی فلزات و غیر فلزات استفاده می شود. قطعا تا به حال برای شما پیش آمده است که فردی را در حال جوشکاری تابلو، درب و نرده فلزی مشاهده کنید قطعا این شغل سختی های خود را دارد و در صورت رعایت نکردن یک سری نکات چون پوشش سر و صورت، عینک و ماسک و کلاه جوشکاری دچار سوختگی پوست خواهید شد. بغیر از رعایت نکات ایمنی در هنگام جوشکاری کسی که به این شغل وارد می شود باید مهارت کافی و تخصص لازم در این شغل داشته باشد در غیر اینصورت باعث سوراخ شدن جوش و حتی ترک خوردگی محل جوش خواهد شد. در هر شغلی یک سری ترفندهای جوشکاری و ریزه کاری ها وجود دارد که با یادگیری آنها باعث پیشرفت و سرعت بالای کار خود خواهید شد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

 

جوشکاری چیست؟

به روش اتصال فلزات و غیر فلزات گفته می شود که به صورت همیشگی به هم وصل می شوند و بر اینکار نیاز به خرید دستگاه جوش، الکترود و حتی وسایل و تجهیزات جوشکار است. یک جوشکار ماهر با روش های مختلف امکان جوش و اتصال فلزات و غیر فلزات دارد که یکی از متداول ترین روش های جوشکاری روش قوس الکتریکی است که در اینجا به بررسی ترفندهای آن خواهیم پرداخت.

پوشش یک جوشکار حرفه‌ای چگونه است؟

حتی اگر شما یک فرد کارآمد در شغل جوشکاری باشید قطعا به دلیل اشعه فرابنفش باید ماسک و عینک جوشکاری بزنید و به منظور افزایش سلامت خود در این شغل دستکش چرمی، لباس کار را بپوشید و نکات مهم هنگام جوش زدن فلزات را به کار ببرید تا در حین کار آسیب نبینید.

آمادگی برای جوشکاری شامل چه مواردی می‌شود؟

در ادامه بعد اینکه شما پوشش محافظتی لازم را داشتید باید برای شروع کار چند ترفند مناسب را فرا گیرید تا کار شما با کیفیت و سرعت بیشتر انجام شود.

  1. بررسی کردن دستگاه جوش، الکترودها، سیم ها و اتصالات آنها ضروری است.
  2. نوک الکترود را بررسی کنید که سالم و بدون خوردگی باشد و تاریخ مصرف آن نگذشته باشد.
  3. سطح روی کار یا فلز باید عاری از هر گونه آلودگی، گرد و خاک، رنگ و یا زنگ زدگی باشد در غیر اینصور هنگام جوشکاری باعث سس شدن جوش می شود.
  4. به منظور بهتر جوش خوردن حتما سطح کار را با دستگاه فرز، برس سیمی یا سمباده تمیز کنید و شروع به تمیز و پاک کردن آن با پارچه های تمیز و آغشته به استون کنید.
  5. هنگام تمیز کردن لبه فلز با دستگاه فرز مواظب باشید که فلز پایه را نبرید.
  6. به دلیل ساطع شدن بخاراتی از فلزات در حین جوشکاری بهتر است این کار در محیط و فضای باز انجام شود و چنانچه مجبورید این کار را در فضای بسته انجام دهید حتما این کار را در نزدیکی کپسول یا لوله گاز، بخاری و لوازم گازی و برقی انجام ندهید.

نکاتی در مورد انتخاب الکترود مناسب در جوشکاری

کسی که در شغل جوشکاری تخصص دارد حتما باید بهترین نوع الکترود را برای آن انتخاب کند که به طور کلی باید برای جوشکاری فلزات با ضخامت کم از الکترود نازک تر و برای جوشکاری فلزی ضخیم نیز از الکترود قطور استفاده کنید، این کار باعث می شود که جوش در عمق و فاصله مناسب دو قطعه فلز ایجاد شود.

دقت داشته باشید که جنس الکترود به نوع جوشکاری بستگی دارد به عنوان مثال چنانچه می خواهید دو قطعه فلز آلومینیومی بهم جوش دهید از الکترود آلومینیوم استفاده کنید و برای فلزات دیگر هم به همین منوال عمل کنید.

چگونگی حرکت دادن الکترود در مسیر جوش

جوش زدن دو فلز به معنای این نیست که به صورت خط مستقیم انجام شود چون با اینکار عملا دو قطعه فلز درگیر نخواهد شد و جوش سست می شود و با کوچکترین ضربه به آن، فلزات از هم جدا خواهند شد. به منظور درگیر شدن دو قطعه فلز باید جوش به صورت دایره های متوالی انجام شود.

چرا جوش در فلز سوراخ ایجاد می‌کند

چنانچه در حین جوشکاری متوجه سوراخ شدن قطعه فلزی شدید قطعا دلیل اصلی آن بالا بودن آمپر دستگاه جوش و همچنین پایین بودن سرعت تغذیه الکترود است که این کار در اثر گرمای زیاد ایجاد و نهایتا باعث سوراخ شدن فلز می شود.

علت تجمع فلز در نوک الکترود چیست؟

این مورد نیز به خاطر میزان ولتاژ بالا و سرعت تغذیه پایین الکترود است.

لگد زدن انبر الکترود به جوش

چنانچه در حین جوشکاری به روش قوسی متوجه لگد زدن انبر جوش شدید در واقع این عمل به خاطر پایین بودن ولتاژ و سرعت تغذیه پایین الکترود است.

صدای جوش صحیح چگونه است؟

صدای جوش شدن فلزات بیشتر شبیه به سرخ کردن است و همواره پایدار و کم و زیاد نمی شود. اپر در حین جوشکاری متوجه صدایی شبیه به صدای بلند گاز یا فشفشه شدید قطعا شما مهارت کافی برای انجام این کار ندارید و به درستی جوشکاری نمی کنید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *