نحوه تنظیم دستگاه جوش اینورتر

📖 زمان مطالعه : ۵ دقیقه ⏲️

به طور کلی در بازار انواع دستگاه جوشکاری وجود دارد که تنظیمات هر کدام از آنها متفاوت است. در این بین سه نوع دستگاه جوش اصلی داریم که شامل: دستگاه جوش استیک، میگ و تیگ است که تنظیمات آن براساس نوع فلز و جوش تعیین می شود. دقت داشته باشید که برخی از دستگاه های جوشکاری به صورت اتوماتیک تنظیم می شوند و در این بین تنها با توجه به نوع و روش جوش دادن فلزات دستگاه تنظیم می شود. در صورت تنظیم نبودن دستگاه جوش امکان چسبیدن الکترود به قطعه فلز، سوختن دستگاه جوش و البته عیوب جوش وجود دارد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

تنظیمات اینورتر جوشکاری استیک

به منظور جوش دادن انواع فلزات چون فولاد، آهن، آلومینیوم، مس و نیکل از جوشکاری استیک استفاده می شود که تنظیم این دستگاه جوشکاری باید نوع آمپر دستگاه را با توجه به ضخامت فلز در نمودار زیر پیدا کنید. برای اینکه بهتر متوجه شوید به این مثال دقت کنید که برای جوش دادن فولادی به ضخامت ۱ اینچ (۲.۵ سانتی متر) باید میزان آمپر را در حدود ۲۰۰ در نظر بگیرید و برای جوش دادن آلومینیوم با ضخامت ۰.۳۲ سانتی متر، ۱۲۵ آمپر استفاده کنید.

نحوه تنظیم آمپر دستگاه جوشکاری استیک

خب پس از اینکه ضخامت فلز مورد جوش را فهمیدید و با توجه به نمودار حدود آمپر دستگاه جوش را پیدا کردید باید به تنظیم آن بپردازید. این کار خیلی ساده است و برای افزایش آمپر باید صفحه را به سمت راست و برای کاهش دادن آمپر دستگاه جوشکاری صفحه را به سمت چپ هدایت کنید.

توجه : چنانچه قصد دارید که در هنگام جوشکاری قصد دارید تنظیم گرمای دستگاه را انجام دهید کافیست قوس جوش را به سمت عقب بکشید تا گودال جوشکاری گرمتر و گسترده تر شود.

بررسی ضخامت الکترود جوشکاری با توجه به آمپر دستگاه جوش استیک

تا به اینجای کار نحوه تنظیم آمپر دستگاه جوش استیک را فهمیدید حال کافیست با توجه به حدود آمپر ضخامت الکترود را پیدا کنید. چنانچه آمپر دستگاه جوشکاری شما روی ۱۲۵ آمپر باشد شما باید از الکترود با ضخامت ۰.۱۲۵ اینچ (۰.۳۲ سانتی متر) استفاده کنید.

تنظیمات اینورتر جوشکاری میگ (MIG)

جوشکاری میگ برای جوش دادن فلزاتی چون فولاد کربن، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، منیزیم، نیکل و برنز استفاده می شود. برای تنظیم کردن این دستگاه جوشکاری قانون ساده ای وجود دارد و البته مشابه دستگاه جوش استیک باید با توجه به ضخامت فلز آمپر دستگاه جوش را تعیین کنید. در واقع به ازای هر ۰.۰۰۱ اینچ (۰.۰۰۲۵ سانتی متر) ضخامت فلز، ۱ آمپر مورد نیاز است. بعنوان مثال اگر شما به دنبال جوش دادن فلزی با ضخامت ۱۲۵ اینچ (۰.۳۲ سانتی متر) هستید کافیست میزان آمپر دستگاه جوش را روی ۱۲۵ قرار دهید.

توجه : نمودار تنظیمات آمپر روی هر دستگاه جوش چاپ شده است و پس از پیدا کردن حدود آمپر با توجه به آن طول سیم جوشکاری را تعیین کنید.

به مقادیر توصیه شده طول سیم جوشکاری زیر توجه کنید :

  1. ۱.      ۰.۰۲۳ اینچ (۰.۰۵۸ سانتیمتر) طول سیم برای ۳۰ – ۱۲۰ آمپر مورد نیاز است.
  2. ۲.      ۰.۰۳۰ اینچ (۰.۰۷۶ سانتیمتر) طول سیم برای ۴۰ – ۱۴۵ آمپر مورد نیاز است.
  3. ۳.      ۰.۰۳۵ اینچ (۰.۰۸۹ سانتیمتر) طول سیم برای ۵۰ – ۱۸۰ آمپر مورد نیاز است.
  4. ۴.      ۰.۰۴۵ اینچ (۰.۱۱ سانتیمتر) طول سیم برای ۷۵ – ۲۵۰ آمپر مورد نیاز است.

دقت داشته باشید که طول سیم جوشکاری به میزان آمپر دستگاه جوش بستگی دارد. بعنوان مثال چنانچه شما قصد جوش دادن فلزاتی با ضخامت ۱۵۰ اینچ (۰.۳۸ سانتیمتر) هستید باید آمپر دستگاه جوش را روی ۱۲۵ الی ۱۵۰ آمپر بذارید و با توجه به این حدود از طول سیم ۰.۰۳۵ اینچ (۰.۰۸۹ سانتیمتر) استفاده کنید.

تنظیم سرعت تغذیه سیم دستگاه جوش میگ

برای تعیین سرعت تغذیه سیم باید به میزان آمپر آن توجه کنید که اگر شما از ۱۲۵ آمپر و ۰.۱۱ سانتیمتر سیم استفاده می کنید، باید سرعت تغذیه سیم را بر روی IPM 125 تنظیم کنید.

تنظیمات ولتاژ دستگاه جوشکاری میگ

یک قانون کلی برای تنظیم ولتاژ دستگاه جوش میگ وجود دارد و به این صورت است که هر چقدر فلز نازک تر باشد باید ولتاژ کمتری برای جوشکاری استفاده کنید. بعنوان مثال برای جوشکاری  آلومینیوم با ضخامت ۱.۳ سانتی متر شما باید از ۲۱-۲۳ ولتاژ استفاده کنید. البته برای جوش دادن استینلس استیل با ضخامت ۱.۳ سانتی متر ولتاژ دستگاه جوش راب اید روی ۳۲ بذارید.

تنظیمات اینورتر جوشکاری جریان گاز

تنظیم جریان گاز در جوشکاری بر حسب فوت مکعب در دقیقه (CFM) اندازه گیری می شود. در این بین چنانچه شما در منطقه ای به جوشکاری بپردازید که جریان باد و هوا در آن زیاد باشد باید جریان گاز افزایش و در صورت کاهش جریان باد و هوا باید جریان گاز را در درجه کم بذارید. به صورت زبان ساده باید بگوییم که جریان گاز به شدت باد و هوا بستگی دارد.

به عنوان مثال اگر در مکانی باز جوشکاری می کنید، جریان گاز را بر روی (CMF) 50 تنظیم کنید. همچنین اگر در مکانی بسته که جریان هوا کمی دارد، میتوانید جریان گاز را بر روی (CMF) 15 تنظیم کنید.

توجه :  در صورتی که به اندازه کافی جریان گاز وجود نداشته باشد در واقع شاهد سوراخ یا بی رنگ شدن جوش روی فلز خواهید شد که در این مواقع باید سریعا جریان گاز را افزایش دهید.

تنظیمات اینورتر جوشکاری تیگ

در صورت جوش دادن فلزاتی فولاد، آلومینیوم، منیزیم، آلیاژ های نیکل و تیتانیوم، برنج، مس، برنز و طلا از جوشکاری تیگ استفاده می شود که به طور کلی برای کارهای ظریف استفاده می شود و تنظیم آمپر دستگاه جوش تیگ به صورت دستی افزایش می یابد.

تاثیر آمپر بر روی جوش تیگ

هر چقدر مهره جوش باریک تر باشد باید میزان آمپر دستگاه جوش را با پدال پا یا به صورت دستی افزایش دهید تا گرمای آن افزایش یابد و باعث پهن و صاف شدن مهره جوش شود.

با ذکر مثالی در جوشکاری فلزات با دستگاه جوش تیگ باید به شما بگوییم که هنگام جوش دادن فلز با ضخامت ۱.۳ سانتیمتر اگر جریان آمپر فقط ۰.۶۴ سانتیمتر است، باید به صورت آهسته آمپر را افزایش دهید تا مهره جوش به ۱.۳ سانتی متر گسترش یابد و در صورتی که مهره جوش بیش از حد پهن و صاف باشد با پدال پا یا به صورت دستی قادر به کاهش جریان آمپر خواهید بود.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

1 دیدگاه برای “نحوه تنظیم دستگاه جوش اینورتر

  1. وحید فتاحی نافچی گفته:

    خیلی اموزنده برای افرادی مثل منکه تازه کار هستم بود
    فقط ای کاش درمورد کلید هات استارت توضیح میدادین ک چی هست اینورتر ۲۱۶۰ اروا ک واقعا خیلی زیاد پیچیدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *