تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما از امروز تا فردا

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

ساختارهای انواع هواپیما به دلیل کاربردهای مختلفی که دارند متفاوت خواهد بود. از آلیاژها و فلزاتی که سبک هستند، برای ساخت آن استفاده شده است تا بهترین عملکرد را داشته باشد. تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما این فرآیند را سرعت بخشیده و موجب ایجاد مزیت هایی شده است. در این مقاله به بررسی اطلاعاتی درباره تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما خواهیم پرداخت تا آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره های  ☎️ ۰۹۱۲۱۵۷۴۷۷۱ و  ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما

هدف از تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما این است که هم کارایی بیشتری برای هواپیما ایجاد شود و هم ایمنی آن حفظ شود و قطعات دچار خرابی نشوند. برای ساخت هواپیما از مواد اولیه ای مثل نیوبیم، برلیم، منیزیم، کبالت، نیکل، زیرکنیوم، تنگستن، مولیبدم و … استفاده شده است که اتصال آنها از طریق جوشکاری خواهد بود تا در نهایت منجر به ساخت بدنه هواپیما شوند. تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما که امروزه وارد عرصه شده است، به صنعت جوشکاری کمک بسیاری کرده است و منجر شده که شرکت های هواپیمایی نسبت به آن استقبال نشان دهند. برای این که بتوان فرآیند جوشکاری را بهبود داد، از چاپگرهای سه بعدی نیز استفاده می شود. از جمله تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما می توان به استفاده از ربات های جوشکاری، صنعت نانو، جوشکاری اصطکاکی خطی، جوشکاری لیزری و … اشاره کرد که توضیحاتی در مورد هر یک ارائه خواهیم داد. در صورتی که در رابطه با تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما نیاز به راهنمایی دارید، با کارشناسان مجرب مجموعه ارتباط برقرار کنید تا راهنمایی های لازم را انجام دهند و پاسخگوی سوالاتتان باشند.

مزیت های تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما

استفاده از تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما بدین منظور است که نسبت به روش های قبلی جوشکاری برتری هایی داشته باشد و طول عمر استفاده از هواپیما را بیشتر کند. تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما سبب شده ابتدا دمای جوش کاهش پیدا کند و سپس فرآیند کلی جوشکاری را بتوان با سرعت بیشتر انجام داد.  این تکنولوژی ها سبب می شوند هواپیما سبک تر شود و استحکام سازه و بدنه هواپیما نیز بیشتر شود. تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما با مزیت هایی که دارد، صنعت جوشکاری را با پیشرفت های زیادی رو به رو کرده است. برای یک هواپیما سبکی بدنه بسیار مهم است که تکنولوژی های جدید بر این موضوع واقف هستند و همه تلاش خود را برای این موضوع گذاشته اند.

ربات جوشکاری از تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما

یکی از تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما استفاده از ربات جوشکاری خواهد بود که نسبت به جوشکاری هایی که توسط انسان صورت می گیرد، سرعت چند برابر دارد. جوامع پیشرفته از این ربات ها استفاده زیادی می کنند و تقریبا بیشتر مراحل جوشکاری که برای هواپیما لازم است، از طریق همین ربات ها صورت می گیرد. پیشرفت علم موجب راحتی بیشتر  زندگی انسان خواهد شد و آنها را به اهدافشان نزدیک تر می سازد. دقت و سرعت نیز با تکنولوژی های جدید بیشتر می شود و در نتیجه نیاز انسان ها سریعتر رفع می شود.

دسته بندی این ربات ها بر اساس اندازه، ظرفیت ترابری، تعداد محورها و … خواهد بود و از آنجا که جوشکاری توسط انسان با خطراتی همراه است، این ربات ها جایگزین خوبی برای نیروی انسانی شده اند. نیروی انسانی مجبور است با بوهای خطرناک رو به رو شود  و هم چنین امکان خطای بیشتری دارد و منجر به تولید ضایعات بیشتری می شود، اما در ربات این طور نیست و علاوه بر اینکه این مشکلات وجود نخواهد داشت، حجم کار بیشتر خواهد شد و با دقت و سرعت بیشتری رو به رو خواهیم بود. کیفیت بالای قطعات، بازگشت سرمایه، انجام عملیات به طور مستمر و بدون خستگی، برنامه ریزی و نظارت دقیق از جمله مزایای استفاده از ربات جوشکاری در هواپیما خواهد بود.

جوشکاری اصطکاکی خطی یک تکنولوژی نوین

یکی از تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما جوشکاری اصطکاکی خطی می باشد که ارزان نیز خواهد بود. در این روش برای اتصال دادن مواد از الکترود استفاده نمی شود که این متفاوت از سایر روش های جوشکاری است. استحکامی که در سازه های حاصل از این جوشکاری اصطکاکی حاصل می شود، بسیار بالا است. این خصوصیت موجب می شود آلومینیوم سبک تر شود که در نتیجه برای بدنه هواپیما بسیار مناسب شود، این سبکی عامل مهمی در ساخت بدنه های هواپیما می باشد. فلز تیتیان اولین موردی بود که جوشکاری اصطکاکی خطی روی آن انجام می شد اما امروزه با توجه به تغییراتی که در ساختار آن داده شده است، برای آلومینیوم نیز کاربرد دارد، طوری که موجب شده است افزایش استحکام بدنه هواپیما به میزان ده درصد شده است و کاهش وزن بدنه که عامل بسیار مهمی می باشد را نیز به میزان سی درصد خواهیم داشت که رقمی بسیار مهم و قابل توجه می باشد.

صنعت نانو در جوشکاری هواپیما

صنعت نانو که صنعتی رو به رشد است، در عرصه جوشکاری نیز وارد شده است و موجب ایجاد روش های جدیدی در آن گردیده است. برای اتصال با این روش نانو ذرات کاربید تیتانیوم را به سیم جوش تزریق می کنیم تا ضمن این که موجب افزایش استحکام آلیاژ می شود، باعث شود هواپیما سوخت کمتری نیاز داشته باشد. با صنعت نانو ساخت هواپیما  سبک تر و کارآمدتر جلوه خواهد داد.  صنعت نانو در بخش سخت افزاری هواپیما موجب اعتبار و کارایی بیشتری خواهد شد و موجب ایجاد وزن کم، نیروی زیاد و عمر طولانی در قطعات هواپیما خواهد شد.

تکنولوژی جدید جوشکاری با دستگاه جوش لیزری

کیفیت و سرعت در این جوشکاری نسبت به جوشکاری میگ و تیگ بیشتر است و انتقال انرژی گرمایی در آن به اندازه یک پرتو کوچک خواهد بود طوری که در روش های دیگر انتقال گرما بسیار طولانی است و سپس خنک سازی سریع رخ می دهد. پرتو دستگاه جوش لیزری تنها در نقطه مورد نظر تابانده می شود، از این رو فلز را سریعا ذوب می کند که پس از آن خیلی سریع نیز  خنک می شود. از آنجا که در این روش گرمای ورودی بسیار کم است، حداقل تخریب متالوژی را خواهیم داشت. اینها مسائلی است که سبب می شود جوشکاری لیزری انتخاب مناسب‌تری نسبت به سایر روش های قدیمی باشد.

تاریخچه جوشکاری هواپیما

جوشکاری که طی آن فلزات به یکدیگر جوش می خورند، در صنعت هوافضا نیز استفاده می شود چون موثرترین روشی است که در آن فلز را می توان ذوب کرد. جالب است بدانید اولین هواپیمای تجاری با استفاده از جوشکاری ساخته شد. در ابتدا از جوشکاری گاز استفاده می شد اما اکنون از این روش تنها برای تعمیرات هواپیما استفاده می شود. جوشکاری قوس الکتریکی جای جوشکاری گاز را گرفت که انواع فلزات را می توانست جوش دهد. بعد از آن برای جوشکاری قطعات منیزیم از روش جوشکاری تیگ استفاده شد  و امروزه جوشکاری میگ مورد استفاده قرار می گیرد. برای اتصال دادن ورق کاری  و انجام جوشی دقیق، جوشکاری قوس پلاسما و جوشکاری مقاومت الکتریکی بیشترین کاربرد را دارند. تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما پای ربات جوشکاری و صنعت نانو را به جوشکاری های  هواپیما باز کرد و موجب پیشرفت های زیادی در این زمینه شد.

اهمیت تکنولوژی نوین جوشکاری در ساخت هواپیما

هواپیما اتصالات پیچیده ای دارد و وزن آنها در نهایت باید سبک باشد تا قادر به تحمل شرایط سخت سرویس باشد. جوشکاری قطعات موجود در هواپیما پیشرفت های داشته است و از آنجا که اتصالات موجود در هواپیما دائما دچار تغییر و بهبود می شوند، باید به استانداردهای جدید دقت کرد و در این زمینه نوآوری داشت. در گذشته ساختارهای فلزی عموما دست ساز بودند  و جوشکاری فقط برای هواپیماهای سبکی که بدنه شان فولادی بود، صورت می گرفت. خصوصیاتی که اتصالات جوشکاری در هواپیما باید داشته باشد شامل سبکی وزن، استحکام، ارزانی دستگاه های تولید و خورندگی کم می باشد. جوشکاری در هواپیما باید بسیار با کیفیت باشد تا باعث بروز هیچ مشکلی نشود. همه اینها در کنار هم اهمیت تکنولوژی نوین جوشکاری در هواپیما را نشان می دهد زیرا همه خصوصیات ذکر شده برای جوشکاری هواپیما را دارا است.

اسکلت سبک تر در هواپیما با فناوری های جدید

چاپ سه بعدی فرآیندی است که طی آن هواپیمایی سبک تر که قابلیت این را دارد که پرواز با مسافت طولانی داشته باشد، ایجاد گردد. آلیاژهای سبک آلومینیوم که در ساخت هواپیما استفاده می شوند قابل جوش دادن نیستند، چون نتیجه جوش دادن آنها ترک داغ خواهد بود که احتمال دارد پس از سردشدن دچار شکستگی شوند. دانشمندان با چاپ سه بعدی و تولید آلیاژهایی از آلومینیوم این مشکلات را کنار زده اند، طوری که این آلیاژها برای ساخت هواپیما مناسب شوند.

در این روش اقدام به پوشش دادن ذرات فلزی با نانوذرات فلزی می کنند که یک چارچوب برای آلیاژ مورد نظر به جهت لیزر گرم فلز جامد ایجاد شود. همزمان با سرد شدن، این آلیاژ ذوب شده الگوی کریستالی که نانوذرات ایجاد کرده اند را دنبال می کند تا بدین ترتیب مانع از ترک خوردگی شوند. در نهایت در این روش استحکام فلزی حفظ می شود. یکی از این نانوذرات که استفاده زیادی دارد مبتنی بر زیرکونیوم است که خواص بسیار مناسبی دارد  و هزینه زیادی در پی نخواهد داشت. هواپیمای تولیدی حاصل از این روش، هواپیمای بسیار سبکی خواهد بود که با سوخت برابر نسبت به دیگر روش های جوشکاری مسافت بیشتری را طی خواهد کرد.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *