از صفر تا صد جوشکاری آرگون (تیگ – Tungsten Inert Gas)

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

حتما شنیده اید که فرایند جوشکاری به محصولی که برای جوشکاری آن نیاز دارید، بستگی دارد. استفاده صحیح از مواد جوشکاری به شما امکان می دهد بهترین نتیجه را بگیرید. انواع مختلفی از گازها در جوشکاری وجود دارد اما عمدتا جوشکاری گاز آرگون توسط متخصصان به کار می رود. در اینجا، شما همه چیز در مورد استفاده از جوشکاری آرگون و دلایل آن را همراه با مزایا  آشنا خواهید شد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

جوشکاری گاز آرگون

وقتی  جوشکاری با گاز آرگون انجام می شود، آن را به عنوان جوشکاری گاز آرگون می شناسند. از گازهای نیمه بی اثر و بی اثر در جوشکاری استفاده می شود و به شما در حفاظت از منطقه جوشکاری در برابر سایر گازهای جوی کمک می کند. این به بهبود کیفیت جوش کمک می کند که به  همین دلیل باید بهترین کیفیت گاز جوش را انتخاب کرد. اگر در هنگام کار جوشکاری گاز بی اثر مناسب انتخاب نکنید، می تواند باعث پاشش بیش از حد و بهره وری کمتر شود.  قوس جوشکاری فلز محافظ از الکترودی استفاده می کند که به صورت شار پوشانده می شود و پس از گرم شدن CO2 تولید می کند. در این زمان، گاز بی اثر برای فلز جوشکاری،  محافظ ایجاد می کند و نوعی ابر پلاسما را در اطراف خود تشکیل می دهد.

خواص گازهای نجیب

گاز های نجیب واکنش شیمیایی بسیار کمی با خود به همراه دارند. این گازها همچنین بدون بود و بی رنگ هستند. گاز آرگون یک گاز بی اثر است و از جمله گاز های بی اثر دیگر می توان به زنون، رادون و کریپتون اشاره کرد. گاز آرگون متداول ترین گاز محافظی است که می تواند برای جوشکاری طیف وسیعی از مواد از جمله فولادها، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و تیتانیوم استفاده شود.

آیا گاز آرگون برای انسان خطرناک است؟

گاز آرگون دارای نگرانی های ایمنی بی شماری است که فرد باید قبل از استفاده از آن آگاه باشد. این گاز به دلیل ماهیت غیر قابل اشتعال و غیر سمی بودن، گاز مطمئنی است. به هیچ وجه سمی نیست و نمی سوزد. در مخزن فشرده موجود است اما هنگام کار با مخازن یا آرگون از ایمنی آن مراقبت می شود. در صورت کار در فضای بسته، تقریبا ۳۸٪ متراکم تر از هوای معمولی است. اگر تهویه خوبی داشته باشید و به میزان محدودی مورد استفاده قرار بگیرد، دیگر هیچ گونه آسیبی ایجاد نمی کند. اینجاست که توصیه می شود برای بهترین محافظت ممکن از کلاه ایمنی جوشکاری تیره کننده اتوماتیک با کیفیت بالا در هنگام جوشکاری گاز آرگون استفاده کنید.

چرا استفاده از گاز آرگون برای جوشکاری خوب است؟

بیشتر اوقات، گازهای محافظ و گاز آرگون خاص در کارهای جوشکاری TIG و MIG استفاده می شود.  گاز آرگون به محافظت از منطقه جوش در برابر بخار آب و اکسیژن کمک می کند. آب و اکسیژن موجود در هوا می تواند انجام جوشکاری را برای فرد دشوار کند و همچنین کیفیت آن را بدتر می کند.  گاز آرگون در مقایسه با هوا متراکم است و به همین دلیل می تواند به دور جوش بپیچد و  برای توزیع گاز به دبی کمتری نیاز دارد. در این منظور فقط از گازهای نجیب و نیمه نجیب استفاده می شود و می توانید هر دو آرگون و هلیوم را انتخاب کنید.

در بیشتر مواقع، مردم از فرم کاملا خالص استفاده می کنند در حالی که گاهی اوقات، آنها از فرم مخلوط نیز برای جوشکاری فلزات استفاده می کنند. در اینجا دلایلی وجود دارد که آرگون در فرآیند جوشکاری اغلب استفاده می شود: وقتی فرد از گاز آرگون استفاده می کند، انجام جوشکاری آسان تر می شود زیرا از اکسید شدن فلز جلوگیری می کند. در صورت استفاده از گاز آرگون، فلز به سمت قوس منتقل می شود و عناصر آلیاژی از بین نمی روند.

با استفاده از جوشکاری گاز آرگون می توان پراکندگی و سوختن آن را مانند عوارض جانبی، به میزان قابل توجهی کاهش داد. تنظیم گازهای جداگانه بر اساس نیاز به ماده جوشکاری آسان است. این از قوس جوشکاری برای مدت طولانی تری محافظت می کند.

 ویژگی های جوشکاری گاز آرگون

واقعا مهم است که مخزن آرگون را با کیفیت مطلوبی که در بازار موجود است، تهیه کنید تا از خرید آن پشیمان نشوید. سیلندر آرگون با تنظیم کننده در دسترس نیست اما توصیه می شود که یک رگولاتور را با سیلندر بخرید. بهترین نوع تنظیم کننده به شما امکان می دهد کار جوشکاری گاز آرگون  را به آسانی انجام دهید و هیچ وقت از خرید رگولاتور مخزن آرگون پشیمان نخواهید شد. در ادامه با برخی دیگر از ویژگی های جوشکاری گاز آرگون آشنا شوید.

۱) جوشکاری گاز آرگون بسیار آسان  است زیرا این گاز از اکسید شدن فلز جلوگیری می کند.

۲) در صورت استفاده از گاز آرگون، فلز به سمت قوس منتقل می شود، عناصر آلیاژی از بین نمی روند.

۳)  در هنگام جوشکاری گاز آرگون با استفاده از گاز آرگون می توان پراکندگی و سوختن آن را مانند عوارض جانبی کاهش داد.

۴) زمان جوشکاری گاز آرگون، تنظیم گازهای جداگانه بر اساس نیاز به ماده جوشکاری آسان است.

۵) جوشکاری گاز آرگون  از قوس جوشکاری برای مدت طولانی تری محافظت می کند.

۶) آرگون تنها گاز محافظ مورد استفاده در صنعت نیست، اما به دلیل خواص آن مطمئنا پرکاربردترین گزینه است. جوشکاری گاز آرگون با وجود خواص عالی، به دلیل فراوانی بسیار مقرون به صرفه است.

جوشکاری TIG با  گاز آرگون

برای جوشکاری TIG، (جوشکاری قوس تنگستن گاز) آرگون یک راه حل “یک اندازه متناسب با همه” است که تقریبا تحت هر شرایطی می تواند نتایج قابل قبولی ارائه دهد. از جوشکاری گاز آرگون می توان هم در AC (جریان متناوب) و هم در DC (جریان مستقیم) استفاده کرد. در حالت خالص، گاز محافظ جوش های بسیار خوبی به شما می دهد که باورنکردنی به نظر می رسند و دارای مشخصات مکانیکی قوی هستند. آرگون همچنین یک گاز معمولا مورد استفاده برای فرآیند تصفیه است که برای جوشکاری TIG از فولاد ضد زنگ و سایر فلزات مقاوم در برابر خوردگی بسیار معمول است.

جوشکاری TIG چیست

جوشکاری TIG یک فرآیند جوشکاری دستی است که در درجه اول برای اتصالات جوشکاری بحرانی یا در صورت نیاز به جوشکاری دقیق، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای جوشکاری مقاطع نازک فلزات که از فولاد معمول نیستند، مانند آلیاژهای فولاد ضد زنگ و آلومینیوم، منیزیم یا مس، استفاده می شود. منبع تغذیه جوش با جریان ثابت، انرژی الکتریکی تولید می کند که از طریق ستونی از بخارهای گاز و فلز بسیار یونیزه در سراسر قوس انجام می شود.

جوشکاری با گاز بی اثر تنگستن یا همان TIG،  به نام  جوشکاری قوس تنگستن  (GTAW) معرفی می شود. این نوع از جوش یک فرآیند جوشکاری قوس الکتریکی است که برای فرایند جوش از الکترود تنگستن استفاده می کند که برای تولید جوش غیر قابل مصرف است. ناحیه جوش و الکترود توسط گاز محافظ بی اثر مانند آرگون یا هلیوم در برابر اکسیداسیون و سایر آلودگی ها محافظت می شود. علاوه بر این، در بیشتر موارد از فلز پرکننده نیز استفاده می شود. تنگستن یک فلز سخت اما شکننده و کمی رادیواکتیو است. در مقایسه با سایر فلزات، کاربرد محدودی دارد. با این حال، در جوشکاری TIG، تنگستن به یک الکترود غیر قابل مصرف تبدیل می شود. از این الکترود برای ایجاد قوس جوش استفاده می شود.

فرایند جوشکاری TIG

در فرآیند جوشکاری TIG، قوس بین الکترود تنگستن نوک تیز و قطعه کار در جو بی اثر آرگون یا هلیوم تشکیل می شود. قوس شدید کوچک ارائه شده توسط الکترود نوک تیز برای جوشکاری با کیفیت بالا و دقیق ایده آل است. از آنجا که در حین جوشکاری الکترود مصرف نمی شود، جوشکار TIG نیازی به متعادل نگه داشتن گرمای ورودی از قوس ندارد زیرا فلز از الکترود ذوب رسوب می کند. در صورت نیاز به فلز پرکننده، باید آن را جداگانه به جوشکاری اضافه کرد.

کاربردهای جوشکاری گاز آرگون

آرگون یک گاز نجیب بی اثر است، به این معنی که تحت هیچ شرایطی واکنشی نخواهد داشت. در کاربردهای جوشکاری گاز آرگون، دمای بالا معمولا به حداکثر مقدار (تا ۵۰۰۰ درجه) می رسد که می تواند باعث واکنش های شیمیایی ناخواسته شود. آرگون اما در آن درجه حرارت بالا کاملا پایدار باقی مانده و به عملکرد صحیح خود ادامه می دهد. در درجه اول، آرگون و مخلوط آن برای دو فرآیند در جوشکاری، محافظت و تصفیه استفاده می شود. هر دو فرآیند کمی متفاوت هستند اما هدف نهایی آنها ایجاد یک محیط بی اثر برای فلز جوش در طول عملیات جوشکاری است. در فرآیند محافظت، منطقه جوش داده شده با گاز محافظ شستشو می شود تا یکپارچگی مواد جوش داده شده حفظ شود.

گرما به عنوان یک کاتالیزور برای بسیاری از واکنش های شیمیایی عمل می کند و اکسیژن، نیتروژن و هیدروژن موجود در هوا می توانند با اتصال جوش داده شده پیوند خورده و تخلخل را در منطقه ایجاد کنند. در کار جوشکاری، جوشکارها از گازهای محافظ برای ایجاد یک سد بی اثر در اطراف استخر جوش استفاده می کنند. سد مانع از ورود هرگونه آلودگی دیگر می شود و از فلز به خوبی محافظت می کند. گازهای محافظ بخشی اساسی در هر فرآیند جوشکاری قوس الکتریکی است.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *