جوشکاری آرگون بر روی آلومینیوم | argon welding on aluminium

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

جوشکاری آرگون روی آلومینیوم یکی از فرایند های جوشکاری است که در چند سال اخیر توانسته جایگاه ویژه ای را در صنایع مهم و حیاتی به دست آورد. در سال های گذشته به دلیل ترک خوردگی ها و شکستگی هایی که در محل جوش آلومینیوم به وجود می آمد، استفاده از این فلز کاربرد نداشت. اما امروزه با فناوری جوشکاری آرگون، توانسته اند اتصالات میان آلومینیوم را بدون ترک خوردگی به وجود آورند. argon welding on aluminium از مهم ترین جوشکاری ها برای تعمیر کانتینر ها، قایق ها و اتومبیل ها به حساب می آید.

جوشکاری آرگون چیست؟

جوشکاری آرگون یکی از انواع روش های جوشکاری است که در آن، قوس الکتریکی تحت حفاظت گاز آرگون ایجاد می شود. گاز آرگون را می توان یکی از گاز های موجود در طبیعت دانست که به دلیل بی خطر بودن آن برای انسان، در این فرایند جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از جوشکاری آرگون می توان قطعات فلزی با جنس های مختلفی را به یکدیگر اتصال داد. این فرایند جوشکاری همچنین از مهم ترین فرایند ها برای صنایع مختلف است. اما کاربرد اصلی آن در صنایع را می توان اتصال دادن قطعات ظریف عنوان کرد. جوشکاری آرگون امروزه با نام جوشکاری TIG نیز شناخته می شود. به طور کلی در این جوشکاری حرارت لازم برای ذوب کردن و جوش دادن قطعات، توسط سوختن گاز آرگون در حوضچه مذاب ایجاد می گردد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره های  ☎️ ۰۹۱۲۱۵۷۴۷۷۱ و  ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

آیا می توان قطعات آلومینیوم را با جوشکاری آرگون متصل نمود؟

آلومینیوم یکی از فلز های بسیار کاربردی در صنایعی نظیر خودرو سازی، هوا فضا، کشتی سازی و … می باشد. این فلز را می توان یکی از فلز های سخت در برابر فرایند های جوشکاری دانست. زیرا که آلیاژ های مختلفی از آن در طبیعت یافت می شود و هر کدام از آن ها نسبت به فرایند های جوشکاری، واکنش متفاوتی را از خود نشان می دهند.  یکی از روش های جوشکاری که می توان با آن، این فلز سر سخت را به قطعات هم جنس یا غیر هم جنس متصل کرد، جوشکاری ارگون می باشد.

در واقع جوشکاری آرگون روی آلومینیوم می تواند اتصال مستحکم و مناسبی را به وجود آورد. در argon welding on aluminium، می توان صفحات آلومینیوم با ضخامت های مختلفی را به یکدیگر متصل نمود. در این جوشکاری، آرگون به عنوان گاز محافظ مورد استفاده قرار می گیرد و با الکترود های مخصوصی قطعات آلومینیومی جوش داده می شوند.

جوشکاری آرگون روی آلومینیوم چگونه انجام می شود؟

مهم ترین نکته ای که در جوشکاری آرگون روی آلومینیوم باید به آن توجه کرد، این است که این جوشکاری با جریان مستقیم انجام نمی شود. بلکه برای ایجاد آن باید حتما از جریان متناوب استفاده نمود. از آنجایی که رطوبت می تواند آلومینیوم را تحت تاثیر قرار دهد و واکنش های مختلف شیمیایی را انجام دهند، بهتر است که در هنگام شروع کار، برای از بین بردن رطوبت محیط، مواد با استفاده درجه حرارت ۱۵۰ سانتی گراد گرم شود. در ابتدا بهتر است که لایه فوقانی جوشکاری که یک لایه نسوز است را از بین ببرید.

می توانید این کار را با برس سیمی انجام دهید و یا با حل کردن آن در مواد حلال. توصیه می شود که برای انجام این فرایند، مشعل را در فاصله ۳ میلی متری با الکترود ها و قطعات قرار دهید. مشعل جوشکاری برای انجام این فرایند، باید از سمت راست به چپ در حرکت باشد. البته برای فرایند های گسترده جوشکاری آرگون روی آلومینیوم حرکات نوسانی نیز می توان انجام داد. پس از این که فرایند جوشکاری با توجه به نکاتی که گفته شد به پایان رسید، مشعل باید در قسمت بالا محل جوش قرار گیرد تا گاز آرگون به کلی متوقف شود.

اشکالات جوشکاری روی آلومینیوم چیست؟

فلز آلومینیوم از فلزات ناسازگاری است که بهترین روش جوش دادن آن، جوشکاری آرگون عنوان شده است. البته به دلیل ویژگی های فیزیکی و شیمیایی که در این فلز وجود دارد، در حین جوشکاری آرگون روی آلومینیوم، اشکالاتی می تواند به وجود آید. این فلز هنگامی که در مجاورت با اکسیژن قرار می گیرد، یک لایه اکسیدی را در محل فوقانی جوش ایجاد می کند. این اکسید با درجه ۲۰۰۰ ذوب می گردد. اما از آنجایی که نقطه حالت پذیری آلومینیوم ۵۰۰ درجه سانتی گراد است، نمی توان با حرارت ۲۰۰۰ این لایه اکسیدی را از بین برد.

بنابراین بهترین روش برای از بین بردن ناخالصی های این جوشکاری، برداشتن آن با برس های مخصوص می باشد. ریز سنجی مواد، از دیگر مشکلاتی است که آلومینیوم در فرایند جوشکاری به وجود می آورد. آلومینیوم با جذب مقدار اندکی آب و رطوبت و آزاد کردن آن ها در حین انجام جوشکاری، موجب تغییر دادن شکل و چگالی جوشکاری می شود. در جوشکاری آرگون روی آلومینیوم، باید از فلز مذاب در مجاورت با هوا خارجی محافظت به عمل آورد. زیرا که در صورت رعایت نکردن این امر، فلز کف خواهد کرد و قوس تنگستن می سوزد. تنظیم صحیح ولتاژ های جوشکاری آرگون روی آلومینیوم، می تواند تا حد قابل توجهی اشکالات این فلز را در فرایند جوشکاری کاهش دهد.

انتخاب فیلر مناسب برای جوشکاری آرگون بر روی آلومینیوم

یکی از نکات مهمی که تاثیر مستقیمی بر روی اتصال دائمی میان ورقه های آلومینیومی با جوشکاری آرگون دارد، انتخاب فیلر یا همان فلز جوش می باشد. فلزات جوش در حین انجام فرایند توسط الکترود ها ذوب می شوند و برخورد آن ها با صفحاتی که قرار است جوش داده شوند، یک اتصال مستحکم و دائمی را ایجاد می کند. از ویژگی های مهم فلز آلومینیوم، درجه حرارت پایین آن برای ذوب شدن می باشد.

این فلز با درجه ۵۰۰ سانتی گراد به حالت مذاب در می آید و باید در انجام این جوشکاری به این درجه حرارت بسیار دقت نمود. اگر قطر فلزات جوش بیشتر از ضخامت صفحات آلومینیومی باشد، ممکن است به موقع ذوب نشوند و نتوانند جوشکاری آرگون روی آلومینیوم را به سرانجام برسانند. از این رو، ضخامت فیلر ها حتما باید با ضخامت صفحات آلومینیوم برابری داشته باشد.

تصویر۶

بهترین الکترود برای جوشکاری آرگون آلومینیوم چیست؟

از ان جایی که جوشکاری الیاژ های مختلف آلومینیومی، به سختی صورت می گیرد، باید تمامی نکات مربوط به آن را به طور صحیح رعایت نمود تا در حین کار مشکلی به مشکلات دیگر اضافه نشود. الکترود های جوشکاری که در فرایند جوشکاری آرگون روی آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد، باید ضخامت و قطر مناسبی داشته باشند. قطر این الکترود ها باید به اندازه ضخامت صفحات آلومینیومی باشد.

همچنین باید دقت داشته باشید، زمانی که تنها ۳ الی ۵ سانتی متر از الکترود باقی ماند، سریع آن را از نازل جدا کنید. در حین انجام جوشکاری نیز، آلومینیوم پاشش های بسیاری را انجام می دهد که به الکترود ها می چسبند. از این رو باید سرعت عمل کافی برای اصلاح الکترود ها و بازگشتن به فرایند جوشکاری را داشته باشید.

مزایا جوشکاری آرگون روی آلومینیوم

جوشکاری آرگون روی آلومینیوم با این که یکی از سخت ترین فرایند های جوشکاری است و به نیرو های بسیار باتجربه و ماهر نیاز دارد، اما در کنار سختی آن مزایایی نیز دیده می شود که موجب شده این جوشکاری در صنایع مختلفی کاربرد پیدا کند. نخستین مزیت جوشکاری آرگون روی آلومینیوم، این است که منطقه گرمایش جوشکاری اندازه کوچکی دارد. آلومینیوم فلزی است که رسانایی بالایی دارد و نقطه جوش پایین آن می تواند جوشکاری ارگون را سهولت بخشد.

خواص مکانیکی منحصر به فرد هر یک از آلیاژ های مختلف این فلز، موجب شده تا به یکی از پرکاربرد ترین فلز ها برای صنایع تبدیل گردد. از دیگر مزیت های این جوشکاری وزن پایین آلومینیوم است که موجب ایجاد سازه هایی سبک شده است. از دیگر مزایا این جوشکاری، می توان به عمق جوشکاری این فلز اشاره کرد. جوشکاری آلومینیوم با گاز آرگون می تواند در تمام سطح جوشکاری عمق جوشکاری یکسان و متناسبی را به وجود آورد.

معایب جوشکاری آرگون روی آلومینیوم

جوشکاری آرگون روی آلومینیوم را می توان به وسیله دستگاه های نیمه اتوماتیک نیز انجام داد. یکی از بزرگ ترین معایب جوشکاری با این دستگاه ها، پیچیدگی بیش از اندازه آن ها در فرایند جوشکاری آرگون روی آلومینیوم می باشد. تنظیم کردن اجزا این دستگاه اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر در تنظیمات دستگاه اختلالات کوچکی ایجاد گردد، می تواند کیفیت جوشکاری آلومینیوم را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. اگر در این فرایند سیم جوش به طور یکنواخت مصرف نگردد، قوس الکتریکی تنگستن خواهد سوخت. با سوختن و بی مصرف شدن قوس تنگستن، میزان مصرف برق و گاز ارگون نیز بسیار افزایش می یابد. از این رو استفاده از نیرو های ماهر جوشکاری ضروری است تا بتوانند آلومینیوم را در شرایط مساعد جوش دهند.

تجهیزات و مواد لازم برای argon welding on aluminium

برای این که جوشکاری آلومینیوم با استفاده از گاز محافظ آرگون بسیار با کیفیت باشد، لازم است تا از دستگاه ها و تجهیزات مجزایی برای این جوشکاری استفاده کرد. بر روی دستگاه جوشکاری، حتما باید دستگاه های شعله گاز، قوس آرگون و قوس الکتریکی نصب گردد. زیرا که در فرایند جوشکاری از آن ها استفاده می شود. منبع نیرو، فیدر سیم های پرکننده و سیلندر مخصوص نگهداری ارگون، از دیگر اجزایی هستند که حضورشان در دستگاه جوشکاری حائز اهمیت می باشد. لازم به ذکر است که میز کاری که توانایی تحمل تجهیزات این جوشکاری را دارد، تنها میز هایی از جنس فولاد ضد زنگ می باشند.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *