جوشکاری ارگون با اینورتر

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

امروزه انجام جوشکاری آرگون با اینورتر، بسیار راحت و ساده می باشد. این دستگاه ها، از وزن و حجم کمی برخوردارند و قابلیت حمل و نقل آسان آنها، از دلایل محبوبیتشان می باشد. جوشکاری آرگون نیز در صنایع مختلفی استفاده می شود و اینورتر ها انجام آن را آسان تر کرده اند. جوشکاری TIG و جوشکاری قوس تنگستن از دیگر نام های جوشکاری آرگون می باشند.

جوشکاری آرگون چیست؟

جوشکاری آرگون را می توان از مهم ترین انواع فرایند های جوشکاری دانست. گاز آرگون موجود در اتمسفر، به تنهایی هیچ ضرری برای انسان ندارد. این گاز به عنوان یکی از گاز های بی اثر و خنثی شناخته می شود. خنثی بودن آرگون را می توان اصلی ترین دلیلی دانست که در فرایند های جوشکاری از آن استفاده می کنند. این گاز را از تقطیر کردن هوای مایع بدست می آورند و با استفاده از آن می توانند جوشکاری بسیار باکیفیتی را به سرانجام برسانند.

یکی دیگر از دلایلی که این گاز برای فرایند های جوشکاری مهم است، سوختن به اندازه آن در برابر حرارت می باشد. در فرایند جوشکاری به خودی خود شعله ای وجود ندارد تا حرارت را ایجاد کند. از این رو گاز آرگون گزینه مناسبی برای ایجاد حرارت می باشد. در این فرایند طی سوختن آرگون، حرارت به قوس الکتریکی می رسد و جوشکاری انجام می گیرد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

کاربرد جوشکاری آرگون

گاز آرگون به دلیل مزایا بالایی که دارد، یکی از گاز های مهم برای انجام فرایند های جوشکاری در صنایع مختلف می باشد. به طور کلی در صنایعی مانند پتروشیمی، سازه های دریایی و تجهیزات نظامی، جوشکاری آرگون با دستگاه های مختلف به چشم می خورد. حرارت حاصل از سوختن این گاز در جوشکاری، برای اتصالات ظریف پرکاربرد تر می باشد. در واقع می توان گفت که کاربرد اصلی و اساسی جوشکاری آرگون تنها در صنایعی است که به ظرافت نیاز دارند.

این گاز می تواند در اتصال لوله های تحت فشار بسیار کاربردی باشد. زیرا که پس از عمل جوشکاری ارگون، لوله ها از اتصال محکمی برخوردار شده اند و استحکام بالایی دارند. از دیگر کاربرد های آرگون می توان به جوشکاری صفحات با جنس های مخالف مانند آلومینیوم، مس، استیل، منیزیم، برنج، فولاد های کربنی و یا آلیاژی و … اشاره کرد. البته باید توجه داشت که با توجه به ظرافت جوشکاری آرگون با اینورتر، نمی توان صفحاتی با ضخامت بیشتر از پنج میلی متر را، به یکدیگر متصل نمود.

جوشکاری آرگون با چه دستگاهی انجام می شود؟

همانطور که در مطالب پیشین اشاره کردیم، استفاده از دستگاه های جوش بسیار ضروری هستند. در واقع اگر دستگاه های جوشکاری وجود نداشته باشند، هیچ فرایند جوشکاری را نمی توان انجام داد. زیرا که اصلی ترین عملکرد این دستگاه در جوشکاری آرگون، همان سوزاندن گاز آرگون و ایجاد حرارت و انرژی لازم برای انجام فرایند، می باشد. امروزه دستگاه های مختلف جوشکاری به بازار عرضه شده اند که با استفاده از آنها می توان تمامی فرایند های جوشکاری را به انجام رساند.

اما در میان تمامی آنها، استفاده از دستگاه های اینورتر رایج تر و کاربردی تر می باشد. دستگاه های اینورتر دستگاه های مخصوصی برای جوشکاری هستند که در حال حاضر به عنوان جدیدترین نسل دستگاه های جوش شناخته می شوند. جوشکاری آرگون با اینورتر ها، می تواند در بهبود کیفیت جوشکاری بسیار موثر باشند. همچنین می توان ذکر که انجام فرایند جوشکاری آرگون با استفاده از دستگاه های اینورتر، جوشکاری مستحکم تری را به سرانجام می رساند.

تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری آرگون با اینورتر

در تمامی فرایندهای جوشکاری، نیاز کامل به دستگاه های مخصوص جوش به چشم می خورد. جوشکاری آرگون با اینورتر را می توان متداول ترین دستگاه جوش برای این نوع جوشکاری است. البته باید توجه داشت که دستگاه های جوش به تنهایی قادر به انجام فرایند خاصی نیستند. از این رو استفاده از وسایل جانبی در فرایند جوشکاری آرگون به چشم می خورد. برای این که بتوان گاز ارگون را نگهداری کرد تا از آن برای سوختن استفاده شود، به سیلندر نیاز داریم. در جوشکاری آرگون با اینورتر، سیلندر در کنار دستگاه جوش قرار می گیرد و از گاز آرگون محافظت می کند.

پس از آن نیاز به رگولاتور ها ضرورت می یابد. رگولاتور ها را می توان کاهش دهنده فشار گاز آرگون در سیلندر ها دانست. مولد های الکتریکی یکی دیگر از تجهیزات مهم در امر جوشکاری آرگون می باشند. این مولد ها توانایی تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی را دارا هستند و با نام منابع تغذیه نیز شناخته می شوند. در جوشکاری آرگون با اینورتر، استفاده از تجهیزات دیگری مانند بست ها، شیلنگ ها، انبر اتصال، الکترود های مخصوص، سیم های جوش و … الزامی می باشد.

آموزش جوشکاری آرگون با اینورتر

اینورتر ها دستگاه های جوش مخصوصی هستند که امروزه به نسبت دیگر دستگاه های جوش، از کارایی و کیفیت بالاتری برخوردار می باشند. باید بدانید که عملکرد این دستگاه های جوش مانند دیگر دستگاه های مخصوص جوشکاری است. در واقع هدف تمامی دستگاه های جوش را می توان ایجاد انرژی لازم برای انجام فرایند جوشکاری دانست. جوشکاری آرگون با این دسته از دستگاه ها نیز تفاوتی ندارد. اما در اینورتر ها تمامی انرژی تولیدی، به وسیله برخی سوئیچ های درون دستگاه انجام می گیرد.

این سوئیچ ها قطعات اصلی در دستگاه های اینورتر هستند. با استفاده از آن ها، گاز درون سیلندر می سوزد و انرژی و حرارت بالایی تولید می کند. سپس سوییچ ها فشار و جریان این گاز را کنترل می کنند و مقدار مناسبی از آن را به الکترود ها انتقال می دهند. البته برای انجام این نوع جوشکاری آرگون با اینورتر ها و یادگیری تمامی تکنیک های آن، باید به موسسات مخصوص مراجعه نمود.

مزایای جوشکاری آرگون با اینورتر

جوشکاری آرگون به تنهایی مزیت های بیشماری دارد. هنگامی که این فرایند به وسیله دستگاه های جدید و محبوب اینورتر نیز انجام شود، مزیت های آن چندین برابر می گردد. مهم ترین مزیت جوشکاری آرگون با استفاده از دستگاه های اینورتر، این است که دستگاه ها، جرقه و دود بسیار زیادی تولید نمی کنند. از این رو می توان منطقه قوس الکتریکی را راحت تر مشاهده کرد که این امر تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت جوشکاری می گذارد.

این دستگاه ها انرژی بسیار کمتری مصرف می کنند. در واقع نیازی به مقدار زیادی از گاز آرگون نخواهد بود و به نوعی در صرفه جویی انرژی موثر می باشد. میزان بهره وری جوشکاری آرگون با اینورتر بسیار بالا است. همچنین نیاز به تمیز کردن قطعات در این دستگاه، کمتر از دیگر دستگاه های جوشکاری می باشد. اینورترها یک ولتاژ خروجی پایداری را به الکترود ها منتقل می کنند. از این رو می توان ذکر کرد که جوشکاری آرگون با این ولتاژ مناسب و پایدار، می تواند موجب ایجاد استحکام بالا در اتصال فلزات نرم باشد.

معایب جوش آرگون با اینورتر

به طور کلی انجام فرایند جوشکاری آرگون با اینورتر، معایب بسیار کمتری نسبت به دیگر دستگاه های جوشکاری دارد. یکی از معایب این فرایند را می توان لایه های اکسیدی بر روی سیم جوش دانست. این دستگاه های جوش به نسبت دیگر دستگاه ها عمر مفید کوتاه تری دارند. از این رو برای انجام جوشکاری آرگون به مدت طولانی مناسب نخواهند بود. در برخی موارد، دستگاه های اینورتر حرارت بیش از حد نیاز را تولید می کنند که این امر در جوشکاری آرگون، می تواند داغ شدن الکترود ها را به همراه داشته باشد.

هنگامی الکترود ها بیش از اندازه داغ شوند، سیم جوش در اتصال با آن، بیشتر خواهد سوخت و در نتیجه ناخالصی در محل جوشکاری ایجاد می شود. افزایش ناخالصی ها به صورت لایه ای در پاس های جوش، استحکام را پایین می آورد و در برخی موارد موجب شکستگی خواهد شد. البته تمامی عیوب ذکر شده، در صورت استفاده ناصحیح از دستگاه اینورتر، زیاد بودن گاز محافظ با فشار بالا یا از آسیب دیدن برخی قطعات این دستگاه، ایجاد می شوند.

انواع دستگاه های اینورتر برای جوشکاری آرگون

اینورتر هایی برای انجام فرایند جوشکاری آرگون مورد استفاده قرار می گیرند، برند های متفاوتی دارند. دستگاه هایی که عمدتا در بازار وجود دارند، یا از برند های اروپایی است و یا چینی. برند های اروپایی قیمت های بسیار بالایی دارند و اغلب نیرو های کار، جوشکاری آرگون با اینورتر معمولی یا همان اینورتر چینی را ترجیح می دهند. امروزه با گسترش تکنولوژی و موفقیت های روزافزون برند های ایرانی، دستگاه های اینورتر جدیدی به بازار عرضه شده اند که نسبت به دستگاه های چینی و معمولی، قابلیت های بیشتری دارند.

انجام فرایند جوش آرگون با اینورتر آروین الکتریک، یکی از بهترین گزینه ها برای جوشکاران می باشد. این دستگاه ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار است و مطابق با استاندارد های جهانی ساخته شده است. یکی از آپشن های کارآمد جوشکاری آرگون با اینورتر آروین الکتریک، این است که برای تمامی جوشکاران حرفه ای و حتی آماتور و کارآموزان این رشته مناسب می باشد.

قیمت دستگاه های جوشکاری اینورتر

یکی از مهم ترین دلایلی که انجام جوشکاری آرگون با اینورتر به نسبت دیگر دستگاه های جوشکاری رایج تر می باشد، این است که این دستگاه ها از قیمت های مناسبی برخوردار هستند. قیمت دستگاه های اینورتر تابع برند و کشور سازنده آن است. معمولا دستگاه های چینی قیمت بسیار پایینی در بازار دارند و کیفیت جوشکاری آنها نیز پایین است. برخلاف آن، دستگاه های برند های اروپایی قیمت نجومی دارند. از این رو امروزه استفاده از اینورتر های ایرانی متداول تر است‌. زیرا که با توجه به قیمت مناسبی که دارند، جوشکاری باکیفیتی را به سرانجام می رسانند.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *