جوشکاری درزی مقاومتی چیست و چگونه انجام می شود

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

جوشکاری درزی مقاومتی، از زیر شاخه های فرایند جوشکاری مقاومتی می باشد. این فرایند جوشکاری با نام های جوشکاری نواری و جوشکاری غلتکی نیز شناخته می شود. دلیل این نامگذاری را می توان، الکترود های غلتکی شکل آن عنوان کرد. RSEW نیز، نام اختصاری این فرایند است که از خلاصه کردن عبارت Resistance Seam Welding به وجود آمده است.

جوشکاری درزی مقاومتی چیست؟

جوشکاری مقاومتی یکی از انواع فرایند جوشکاری به حساب می آید. این فرایند برای جوش دادن قطعات در صنایع حیاتی جهان، بسیار مهم و کاربردی می باشد. از این رو انواع مختلفی برای این فرایند پدید آمده است. جوشکاری درزی مقاومتی یکی از انواع جوشکاری های مقاومتی به حساب می آید که در آن، قطعاتی که قرار است جوش داده شوند، به صورت نواری و یا به اصطلاح به صورت درزی در کنار هم قرار گرفته اند. همچنین این فرایند جوشکاری، شباهت بسیار زیادی به جوشکاری نقطه ای دارد.

جوشکاری RSEW را می توان در دسته جوشکاری های حالت جامد دسته بندی نمود. زیرا که در این فرایند نیازی به ذوب شدن کامل فلزات نیست و تنها خمیری و پلاستیکی شدن آن ها برای انجام فرایند جوشکاری، کفایت می کند. لازم به ذکر است که جوشکاری نواری یا همان درزی، می تواند با دو تکنیک مهم به نام جوشکاری درزی مقاومتی و جوشکاری درزی اصطکاکی صورت پذیرد. در جوشکاری درزی اصطکاکی، الکترودی وجود ندارد و گرما توسط نیرو اصطکاک ایجاد می شود.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

فرایند جوشکاری درزی مقاومتی چگونه انجام می شود؟

همان طور که از نام این فرایند جوشکاری مشخص است، این جوشکاری با مقاومت فلزاتی که قرار است جوش بخورند، در برابر جریان الکتریکی، حاصل می گردد. این فرایند در انجام، بسیار به جوشکاری مقاومتی نقطه ای شبیه است. اما تفاوت عمده آن ها در شکل ظاهری الکترود ها می باشد. الکترود ها در این فرایند برخلاف دیگر روش های جوشکاری، به صورت میله ای نیستند، بلکه آن ها به شکل دیسک و شبیه به چرخ می باشند. این الکترود های دیسک مانند در بالا و پایین فلزاتی قرار می گیرند که تصمیم به اتصال آن ها را داریم.

در این فرآیند ورقه های فلزی به وسیله گیره های مخصوص در کنار یکدیگر مستقر می شوند و سپس به وسیله دستگاه، از روی الکترود های چرخی شکل عبور می کنند. در حین عبور ورقه های فلزی، جریان الکتریکی بسیار بالایی از آن ها عبور داده می شود و با مقاومت کردن الکترود ها با این جریان، گرما مورد نیاز برای انجام فرایند جوشکاری درزی مقاومتی ایجاد می شود. این گرما تنها می تواند صفحات فلزی را به حالت خمیری در بیاورد. پس از آن، فشار بسیار زیادی به ورقه های فلزی وارد می شود که موجب جوش خوردگی و ایجاد اتصال دائم در میان ورقه ها می شود.

در جوشکاری درزی از چه نوع الکترودی استفاده می شود؟

در جوشکاری درزی مقاومتی باید از الکترود های مخصوصی استفاده گردد. این جوشکاری برای جوش دادن ورقه های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد و الکترود های مخصوص آن نیز باید برای جوش دادن صفحات مناسب باشند. از این رو در این فرایند از الکترود های دایره ای به جای الکترود های میله ای استفاده می شود. برای انجام جوشکاری RSEW باید حتما از دو الکترود استفاده گردد.

همان طور که ذکر شد، جایگاه این الکترود ها در بالا و پایین درزی که قرار است جوش بخورد، می باشد. وظیفه الکترود ها در این فرایند نیز، ایجاد فشار و مقاومت بالا در برابر جریان الکتریکی صفحه ها می باشد. لازم به ذکر است که جنس این دو الکترود از مس است. می توان از دیگر فلزات نیز برای الکترود ها استفاده کرد، اما از آنجایی که جوشکاری با الکترود های مسی می تواند نتیجه با کیفیت تر و مستحکم تری را ارائه دهد، از الکترود های مسی استفاده می شود.

کاربرد های جوشکاری درزی مقاومتی

جوشکاری درزی مقاومتی یکی از پرکاربرد ترین انواع فرایند های جوشکاری به حساب می آید. عمده ترین صنعتی که از این فرایند برای متصل کردن قطعات استفاده می کند، صنعت خودروسازی می باشد. در این صنعت با استفاده از این فرایند، تانک های سوخت درون ماشین ها را اتصال می دهند. همچنین برای ساختن تانک های هواپیما ها نیز از جوشکاری درزی مقاومتی استفاده می شود. این جوشکاری، بهترین روش جوش دادن قوطی ها و طبل ها از جنس قلع و استیل می باشد.

از این فرایند برای جوش دادن رادیاتور ها، بشکه ها و اگزوز ها نیز استفاده می شود. جوش دادن و متصل کردن ترانسفورماتور های یخچال ها، از دیگر کاربرد های جوشکاری درزی می باشد. می توان گفت که این فرایند جوشکاری، برای صفحات فلزی با جنس های مختلف بسیار کارآمد می باشد. صفحات فلزی از جنس منیزیم، فولاد ضد زنگ و نیکل،  با این فرایند به بهترین نحو جوش می خورند و اتصال مستحکمی را ایجاد می کنند. لازم به ذکر است که با فرایند جوشکاری RSEW می توان تمامی آلیاژ های نیکل و منیزیم را نیز متصل کرد.

مزایا جوشکاری RSEW

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده جوشکاری درزی مقاومتی در صنایع بسیار زیادی مورد استفاده قرار بگیرد، مزیت های مهم آن می باشد. بهتر است در ابتدا بگوییم که این فرایند علاوه بر این که به صورت دستی انجام می گیرد، می تواند به صورت اتوماتیکی نیز انجام شود. از این رو برای تولیدات انبوه بسیار مناسب است و می توان چند جوشکاری را به صورت موازی به انجام رساند.

این فرایند یکی از تمیزترین روش های جوشکاری به حساب می آید. زیرا که در آن پاشش جوشی وجود نخواهد داشت و دودی نیز حاصل نمی شود. دلیل این امر نیز، استفاده نکردن از گاز محافظ در این جوشکاری می باشد. می توان از دیگر مزیت های این فرایند جوشکاری، به مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد. زیرا که در این فرایند به فلز های جوش و یا به اصطلاح به فیلر ها، نیازی نیست که این امر در کاهش دادن هزینه ها نقش موثری را ایفا می کند.

معایب جوشکاری RSEW

یکی از معایب جوشکاری RSEW را می توان دستگاه های گران قیمت آن عنوان کرد. هر چند که در مطالب پیشین مقرون به صرفه بودن این فرایند جوشکاری را عنوان کردیم. اما لازم است بدانید که جوشکاری درزی مقاومتی، در طی انجام فرایند هزینه زیادی را در بر نمی گیرد. اما در ابتدا کار باید دستگاه های گران قیمتی را تهیه نمود. در این جوشکاری به دلیل این که از الکترود های دیسکی استفاده می شود و نوار های فلزی حتما باید از روی غلتک ها حرکت کنند، تنها بر روی جوشکاری هایی با خطوط مستقیم کاربرد دارند.

به همین دلیل نمی توان از آن ها برای کناره های سازه ها و یا خطوط پیچیده و منحنی مانند، استفاده نمود. سرعت انجام این جوشکاری بسیار بالا است و باید از یک نیرو جوشکار با مهارت و با تجربه استفاده شود. در غیر این صورت، جوشکاری با کیفیت پایین به سرانجام می رسد. از دیگر معایب این جوشکاری، می توان به محدودیت ضخامت صفحات اشاره کرد. این فرایند تنها قادر به متصل کردن صفحات با حداکثر ضخامت ۳ میلی متر می باشد.

فرایند جایگزین جوشکاری RSEW

انجام فرایند جوشکاری درزی با استفاده از سیم مصرفی، یک روش جایگزین برای جوشکاری درزی مقاومتی معمولی و استاندارد می باشد. تفاوت این روش با روش معمولی در این است که، الکترود ها دارای شیار هایی هستند و یک سیم مصرفی که از جنس مس ساخته شده است، در این شیار ها قرار می گیرد و موجب بالا رفتن حرارت و خمیری شدن بهتر فلزاتی که قرار است جوش بخورند، می شود. این روش به دلیل این که باید از یک سیم مصرفی جدا در آن استفاده کرد، کمی هزینه بر می باشد. اما از آنجایی که سیم مصرفی از مس تشکیل شده است، می تواند در کاهش دادن این هزینه نقش موثری را ایفا نماید.

پارامتر ضروری در فرایند جوشکاری درزی

از مهم ترین مواردی که باید در جوشکاری درزی مقاومتی به آن توجه کنید، میزان جریان الکتریکی ورودی به فلزاتی که قرار است متصل شوند، می باشد. این جریان یکی از پارامتر های مهم در این فرایند است و مقدار آن نیابد کم یا زیاد شود. اگر میزان جریان الکتریکی زیاد تر از حد نرمال باشد، محیط میان غلتک ها و صفحات جوش بسیار گرم خواهد شد و الکترود ها به وسیله آب، این گرما را کاهش می دهند و غلتک ها را خنک می کنند. در این صورت جوشکاری انجام نخواهد گرفت و یا یک جوشکاری با استحکام بسیار پایین ایجاد می شود. سرعت جوشکاری نیز از دیگر پارامتر های مهمی است که باید به آن دقت کرد. سرعت انجام فرایند جوشکاری می تواند به طور مستقیم در نتیجه کار تاثیر گذار باشد.

نتیجه نهایی جوشکاری RSEW چگونه است؟

خروجی این فرایند جوشکاری را می توان یک اتصال طولانی عنوان کرد که در میان آن، اتصالات کوچک تر و پیاپی دیده می شود. این اتصال، یک نوار بزرگ است که در مسیری مستقیم قرار دارد. به همین دلیل این جوشکاری می تواند برای جوش دادن و اتصال تیوب ها و لوله ها بسیار ضروری و با اهمیت باشد. باید بدانید که طول عمر سازه خروجی، که توسط جوشکاری درزی مقاومتی ساخته شده است، بسیار زیاد می باشد. دلیل این امر را می توان محدوده وسیع جوشکاری در این فرایند، ذکر کرد.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *