انواع روش های جوشکاری راه آهن

📖 زمان مطالعه : ۴ دقیقه ⏲️

ریل قطار برای حرکت قطار یا لکوموتیو مهم است و باید روی یک سطح صاف قرار گیرد. پس از اینکه زیرسازی ریل راه آهن انجام شود باید ریل ها را با استفاده از روش های مختلف چون ترمیت، فشار گاز، قوس الکتریکی و فلش بات بهم وصل کرد. در واقع اولین بار که جوشکاری ریل راه آهن انجام شد به سال ۱۸۹۰ بر می گردد که هانس گلدشتمیت این کار را به روش ترمیت انجام داد. با اینکه امروزه روش جوشکاری ریل راه آهن دیگر با روش ترمیت انجام نمی شود اما کماکان این روش به عنوان یک روش استاندارد جهانی شناخته می شود هر چند که کیفیت کار آن نسبت به سایر روش های جوشکاری پایین تر است و شکنندگی آن بالاتر است.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

تاریخچه جوشکاری راه آهن

اولین بار روش ترمیت مدرن برای جوشکاری راه آهن در اواسط دهه ۱۸۹۰ توسط شخصی به نام هانس گلدشتمیت انجام شد و بعدها اولین خط ریل راه آهن در کشور آلمان و در سال ۱۸۹۹ جوش زده شد. در واقع روش ترمیت با اینکه نسبت به روش های جدید معایب بیشتری دارد اما کماکان بعنوان یک روش استاندارد برای جوش دادن ریل راه آهن شناخته می شود.

روال جوشکاری ریل راه آهن به چه صورت است؟

به طور معمول برای جوش دادن ریل راه آهن ابتدا باید انتهای هر ریل را تمیز کرد تا به صورت مسطح، صاف و البته درست کنار همدیگر باشند. تمام ریل ها باید به فاصله ۲۵ میلی متر (۱ اینچ) از همدیگر فاصله داشته باشند و به منظور اطمینان از نتیجه خوب جوشکاری در ریختن فولاد مذاب آنرا داخل قالب جوش بذارند. در صورتی که جوش خراب شود تنها کافیه انتهای ریل به اندازه  ۷۵ میلی متر (۳ اینچ) برش داده شود و قسمت های ذوب شده و آسیب دیده شده را بردشته و جوش جدیدی به روش ترمیت به آنها بدهند.

در قالب جوش ریل راه آهن باید باید از شن و ماسه سخت دو یا سه تکه در انتهای ریل استفاده شود و با وارد کردن یک مشعل با گرمای زیاد باعث گرم شدن انتهای ریل و فضای داخلی قالب شوید.

دقت داشته باشید که در قبل از اینکه وزن لوکوموتیوها روی ریل بیاید باید حتما فولاد ریل در دمای کمتر از ۳۷۰ درجه سانتی گراد یعنی معادل ۷۰۰ درجه فارنهایت خنک شود که به مدت زمان یک ساعت این کار طول خواهد کشید.

انواع روش های جوشکاری ریل راه آهن

۱-جوشکاری راه آهن با استفاده از روش فلش بات

در این روش جوش ریلی که به آن فلش بات ( flash butt ) می گویند باید ابتدا دو سر ریل را کنار همدیگر قرار دهید و سپس منبع تغذیه دستگاه را وصل کنید تا به خوبی مقطع ریل ها به نزدیک همدیگر باشند و تماس محلی بر قرار شود. پس از ایجاد تماس باید برای تولید فلش حتما گرما لازم وارد شود تا قسمت های انتهای ریل ذوب شود و به سرعت نیروی لازم برای تکمیل جوش ریل انجام شود.

مزیت های جوشکاری راه آهن فلش بات

در این روش که به آن جوش ریلی فلش لب به لب نیز گفته می شود فرآیند و کیفیت جوشکاری عالی است  و به منظور اتصالات جوش داده شده از ساختار فرفورژه استفاده می شود که باعث می شود به خوبی راندمان کار بالا برود.

معایب جوشکاری ریلی فلش بات

در این روش نیاز به سرمایه گذاری زیادی است و این روش را گران ترین روش جوش ریل می نامند که نیاز به تجهیزات پیچیده دارد. البته یکی از مشکلات این روش نیاز به منبع تغذیه پر قدرت چون دیزل ژنراتور است و در حین کار نیز راه آهن به شدت می سوزد.

۲-جوشکاری راه آهن به روش فشار گاز

این روش جوشکاری راه آهن با استفاده از وسیله ای به نام فشار گاز و اعمال گرمای حاصل از سوخت گاز انجام می شود که با گرم کردن انتهای ریل راه آهن همراه است.

در واقع انتهای ریل راه آهن به حالت مذاب و پلاستیک در می آید و سپس با اعمال فشار هر دو قطعه به هم وصل می شود.

مزایای جوشکاری راه آهن به روش فشار گاز

سرمایه گذاری کمتری نسبت به روش فلش بات دارد و کیفیت جوش بالاست و در عین حال سوختن ریل راه آهن در این روش کمتر است.

معایب جوشکاری راه آهن به روش فشار گاز

یک جوشکاری خیلی سخت محسوب می شود و نیاز به نیرو و عوامل انسانی دارد و کنترل آن سخت است.

۳-جوشکاری راه آهن به روش ترمیت

به منظور جوشکاری ریلی ترمیت از اکسید آلومینیوم و آهن (از جمله مواد افزودنی) استفاده می شود که باعث ایجاد واکنش ردوکس در دمای معین می شود. در واقع دو انتهای راه آهن جوش داده شده برای اینکه به هم متصل شوند باید ذوب شوند.

مزایای جوشکاری ریل راه آهن به روش ترمیت

برای این روش جوشکاری نیاز به تجهزات ساده، هزینه تولید کم و زمان کم است.

معایب جوشکاری ریل راه آهن به روش ترمیت

استحکام کم، کیفیت جوشکاری در روش ترمیت پایین، سرعت شکستگی بالا و البته عملکرد آن ضعیف است.

۴-جوشکاری راه آهن به روش قوس الکتریکی

جوشکاری راه آهن با قوس الکتریکی نیز انجام می شود که با استفاده از میله جوشکاری یا همان سیم جوشکاری این کار انجام می شود و باعث ذوب کردن ریل استیل می شود. در واقع با وارد کردن گرما به قسمت های انتهای ریل باعث می شود که انتهای ریل به فرم مناسب برسد  و به آن روش جوشکاری ذوبی می گویند.

مزایای جوشکاری راه آهن به روش قوس الکتریکی

این روش با استفاده میله جوشکاری مناسب انجام می شود و مقاومت کششی آن بالاست.

معایب جوشکاری ریلی به روش قوس الکتریکی

این روش در حال حاضر خیلی کم استفاده می شود.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

1 دیدگاه برای “انواع روش های جوشکاری راه آهن

  1. علی اضغر عبدالغفاری گفته:

    متاسفانه اینجانب ۳۵ سال در جوشکاری ریل از نزدیک درگیر هستم و باز با احساس شرم و ناراحتی به شما عرض میکنم روش منسوخ و بی ارزش جوشکاری با الکترود یا سیم جوش را از سایت خودتون حذف کنید تا سایتی پربار و علمی داشته باشید این جوش هیچ مقاومت و ارزشی برای راه آهن ندارد و فقط بخاطر تبلیغات کاذب و بیسوادی تنها در راه آهن کشور عزیزمان مورد استفاده قرار میگیرد کشور ما از سال ۱۳۵۶ با جوش فلش بات آشنایی دارد و با یک باز گشت به صد سال پیش جوش الکترود را با بیسوادی وارد راه آهن کردند که اگر محکمه ای باشد عاملان بیسواد اینکار را باید مورد باز خواست قرار دهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *