جوشکاری زائده ای | جوشکاری PW همراه با عکس

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

یک نوع از جوشکاری مقاومتی ، جوشکاری زائده ای است که به آن (Projection welding ) یا به اختصار PW  می گویند. شکل قطعه در این جوشکاری به گونه ای است که یک زائده در آن خواهید دید. در فرآیند جوشکاری برای اینکه جریان هدایت یابد و حرارت تمرکز پیدا کند، از این زائده استفاده می شود. در این مقاله به بررسی اطلاعاتی درباره جوشکاری زائده ای همراه با عکس خواهیم پرداخت تا آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید.

جوشکاری زائده ای 

در پروژه هایی که از جوشکاری زائده ای استفاده می شود، روی یکی از سطوح، زائده کوچک به تعداد بالا ایجاد خواهد شد و با این زائده ها، جوشکاری زائده ای را می توان انجام داد. این جوشکاری انواعی دارد و زائده های آن در سایزهای مختلفی می باشند که اگر این سایزها نامناسب باشند، کیفیت جوشکاری را تحت تاثیر قرار می دهند. در صورت نیاز به راهنمایی در زمینه جوشکاری زائده ای و خرید تجهیزات و دستگاه های آن با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره های  ☎️ ۰۹۱۲۱۵۷۴۷۷۱ و  ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شکل زائده ها در جوشکاری زائده ای

شکلی که زائده ها می توانند داشته باشند نیم کره ، دایره ای شکل، برآمدگی های بلند و یا گوشه دار خواهد بود. برای اینکه نقطه تماس ایجاد شود،  دو ‌سیم حلالی کنار هم قرار می گیرند طوری که زاویه بین آنها نود درجه شود که همان جوشکاری زائده ای خواهد بود. در این زمان که قطعات به سمت هم حرکت داده می شوند تا جوش بخورند، این زائده ها موجب تسهیل در فلوی جریان خواهند شد و موجب تولید گرما در این مکان ها می شوند. با داغ شدن زائده ها، ساختارشان دچار تغییر می شود و سپس ذوب شده و در نهایت به هم متصل می شوند. بعد از اینکه قطعه خنک و سرد شد، توسط زائده ها کنار هم قرار می گیرند.

در جوشکاری سیم های متقاطع، یک جوش را در هر موقعیت ضربدری خواهیم داشت. اگر در بخش انتهایی اتصال هیدرولیک  زائده حلقوی به شکل دایره داشته باشیم، منجر به ایجاد اتصال محکم مکانیکی خواهد شد که دلیلش زائده ها و چگونگی قرار گیریشان خواهد بود. اگر چندین زائده داشته باشیم، چندین جوش را در این زمان می توانیم ایجاد کنیم. فرآیند جوشکاری زائده ای بهینه خواهد بود و به وجود الکترود نیازی نخواهد داشت که بر خلاف جوشکاری نقطه ای خواهد بود. فاکتورهایی مثل ثبات زائده، نحوه قرارگیری قطعات و اینکه فرد جوشکار چگونه جوشکاری را انجام می دهد، در این فرآیند مهم هستند و باید کنترل شوند.

نحوه قرارگیری زائده و تاثیرات آن 

اگر زائده قرارگیری درستی نداشته باشد، مشکلات بسیار جدی در فرآیند جوشکاری زائده ای ایجاد می کند. نحوه قرارگیری زائده ها باید موازی با کار باشد. جوش های زائده ای کوچک به تعداد بسیار زیاد در جوشکاری زائده ای قرار دارند که در آن ها زائده برای اینکه نیرو و جریان را به قطعات انتقال دهند، کاربرد دارند. اگر زائده ها تنها در یک سمت قطعه کار قرار بگیرند، بیشترین چیزی که حمل می کنند، جریان خواهد بود و زائده هایی که در سمت دیگر قطعه هستند، دارای مقدار کمتری جریان برای عبور خواهند بود و ممکن است در همان ابتدا که جریان شروع می شود از هم پاشیده شوند. این دو اتفاق ذکر شده خطر زیادی خواهد داشت و باید دقت لازم را در این مورد داشت.

زائده های ناهم شکل در جوشکاری PW 

مشکل در جوشکاری زائده ای زمانی رخ می دهد که شکل و‌ سایز زائده ها مشابه نباشد. اگر تعداد این زائده های ناهمشکل یکی یا بیشتر باشد، عبور فلوی جریان از آنها به سختی خواهد بود. عبور جریان از تمام زائده ها خواهد بود و‌ تماس را در انتهای چرخه جوشکاری خواهیم داشت. بزرگ بودن سایز این زائده ها سبب می شود گرمای کمتری جمع کنند و داغ شدن آنها به اندازه و سرعتی که زائده های کوچک دارند، نخواهد بود. کوچک بودن سایز زائده سبب می شود زودتر داغ شوند که موجب پاشیده شدن ساختار آنها  از هم خواهد شد. کوتاه بودن طول زائده نیز سبب می شود آنها نتوانند تماسی با سطح قطعه داشته باشند و ‌بتوانند جریان را عبور دهند.

اگر طول زائده کوتاه باشد، زمانی که سایر زائده ها ذوب می شوند آنها نمی توانند ذوب شوند. در این صورت باید منتظر ذوب سایر زائده ها باشند تا طولشان با آنها برابر شود. هم زمان با برقراری تماس، آغاز شدن قوس الکتریکی را خواهیم داشت و‌ در نتیجه کیفیت کار کم خواهد شد. دلیل این امر این است که  زمانی که زائده های کوچک وارد کار می شوند، سایر زائده ها سهم جریان آنها را مصرف می کنند. بیشتر بودن سهم جریان در زائده ها یعنی آنها به شدت داغ می باشند و زائده های کوتاه به آن اندازه داغ نمی باشند. این شرایط سبب می شود که جوشکار کنترل شرایط را از دست بدهد. تمام زائده ها باید شکل و اندازه یکسانی داشته باشند تا موجب شوند تماس ها یکسان باشند و عبور جریان آنها یکسان باشد.

تاثیرات سایز زائده بر جوشکاری

کیفیت جوشکاری با زائده ای که سایز نامناسب دارند، پایین خواهد رفت. معیارهای طراحی، فرآیندها را در جوشکاری تحت تاثیر قرار می دهند. در این جوشکاری، زائده های موجود باید از شکل، آستانه ی تحمل گرما و‌ سایز یکسانی برخوردار باشند. در صورتی که یکی از  زائده ها دچار شکستگی شود، فرآیند را غیر قابل کنترل می کند. هم چنین اگر زائده ها سایز برابر نداشته باشند نیز این اتفاق رخ می دهد. بزرگ بودن سایز زائده سبب می شود داغ شدن آن به راحتی صورت نگیرد و در وقت معین ذوب نشوند. اگر زائده کوچک باشد و بخشی از آن کم شده باشد نیز مشکل برعکس خواهد بود، یعنی بسیار داغ شده  و ذوب شدن آنها زودتر رخ می دهد و کنترل فرآیند از دست خواهد رفت.

انواع جوشکاری زائده ای

جوشکاری زائده ای مانند دیگر جوشکاری ها دارای انواعی می باشد که به ۴ دسته تقسیم می شود. زائده مهری، زائده ماشینی شده، زائده سکه ای و زائده گوشه انواع جوشکاری زائده ای هستند و برای جوشکاری الماس، ساخت در و پوشش های فن، ساخت قطعات کمپرسور در نیمه رساناها و ساخت و ساز اتومبیل کاربرد دارند. جوشکاری به این روش با مزایا و معایبی نیز همراه است که ذکر خواهیم کرد.

مزایا و معایب جوشکاری به روش زائده ای 

میزان جریانی که در این جوشکاری لازم است، کم خواهد بود  که صرفه جویی در مصرف الکتریسیته را موجب می شود. هر چه جریان کمتر باشد، طول عمر الکترود نیز بیشتر خواهد شد. فلزات هر ضخامتی داشته باشند با این روش قابل جوش دادن هستند  و اگر موقعیت های دشواری را برای جوشکاری داشته باشیم می توانیم از این روش بهره مند شویم. تعادل گرمایی با این روش به راحتی امکان پذیر است که بخش مهمی در فرآیندهای جوشکاری به شمار می آید. این جوشکاری ضمن داشتن مزایا از معایبی نیز برخوردار است که شامل زمانبر بودن تشکیل زائده خواهد بود زیرا تشکیل آن پیچیده است. استفاده از آن برای هر قطعه کاری مناسب نخواهد بود. فلزاتی از جنس مس و برنج با این روش جوش داده نمی شوند.

پارامترهای مهم جوشکاری PW

سه فاکتور مهم را در جوشکاری زائده ای بعد از آماده سازی قطعات به منظور جوش دادن خواهیم داشت. این سه عامل فشار، زمان و ‌توان می باشند. میزان فشار مناسب اندازه ای است که بر اثر فشار دادن زائده روی قطعه، بتوانیم یک تورفتگی ایجاد کنیم. این فشار در حین عملیات نباید قطع شود و در انتهای عملیات مقدار آن را  می توان حتی بیشتر نمود. اینکه این فشار به چه حدی باشد با توجه به نوع و اندازه موادی خواهد بود که باید به هم جوش داده شوند که ممکن است چند میلی ثانیه تا ۱ دقیقه باشد. در رابطه با توان و زمان نیز می توان گفت که اگر میزان توان و زمان کم باشد، استحکام کافی در جوش ایجاد نمی شود و جوش حاصله ضعیف خواهد بود. اگر توان بالا باشد و مدت زمان نیز طولانی باشد، داغ شدن بیش از اندازه را در قطعه خواهیم داشت و در نتیجه ذوب خواهد شد.

در مواردی که توان بالا باشد مشکلاتی مثل پاشش جوش، چسبندگی الکترود و arc را در مدت زمان کوتاهی خواهیم داشت. کیفیت جوش بر اثر قوسی که ایجاد می شود نیز کم خواهد شد. هر قطعه ای که تحت این شرایط با دیگر قطعه ها در ارتباط است، حرکت راحتی روی دیگری خواهد داشت و با شکست در جوشکاری مواجه خواهیم شد. هم چنین انتقال برق با سرعت کافی از طرف منبع برق صورت نمی گیرد که نتیجه آن شکست خوردن در عملیات جوشکاری خواهد بود. زمان جوشکاری نباید طولانی باشد چون در غیر این صورت رسیدن سطح جوش به قله حرارتی مناسب امکان پذیر نخواهد بود و کیفیت ضعیفی در جوش حاصل می شود.

تاثیر طول الکترود بر جوشکاری PW

طول الکترود نیز عامل مهمی در جوشکاری است، البته در این جوشکاری سایزی که الکترود دارد وابسته به سایز جوش نخواهد بود و ممکن است منطقه ای که درگیر تماس می باشد از سایز زائده خیلی بزرگتر باشد و نتیجه ای که دارد این خواهد بود که فشار حاصل از تماس و همچنین چگالی که جریان دارد، کم می شود. با توجه به اینکه جوشکاری زائده ای چه کاربردی دارد در انواع برجسته شده یا زائده ای جامد وجود خواهد داشت.

 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *