جوشکاری زیر آب چیست؟

📖 زمان مطالعه : ۵ دقیقه ⏲️

تا به حال به این فکر کرده اید که در صورت ترک بستن سازه های فلزی کشتی، سکوی نفتی چگونه آنرا تعمیر می کنند؟ در واقع همانند جوشکاری که در فضای باز انجام می شود امکان جوشکاری زیر آب و دریا وجود دارد با این تفاوت که نیاز به یک سری مهارت ها و فوت و فن هاست و همچنین باید از تجهیزات کاملی برای انجام جوش بین سازه های فولادی  زیر آب استفاده شود. شاید فکر کنید که چگونه ممکن است جوشکاری زیر آب انجام شود و آتش زیر آب خاموش می شود اما مشکل اینجاست که این دیدگاه شما اشتباه است و در واقع جوشکاری بر پایه قوس الکتریکی است نه آتش بنابراین امکان جوش زدن دو سازه فولادی زیر آب وجود دارد با این تفاوت که در جوشکاری خشکی عملا هوا یونیده می شود اما در جوشکاری زیر آب عملا بخار آب یونیزه می شود.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

جوشکاری زیر آب برای چه مواردی به کار برده می شود؟

 

اولین بار در سال ۱۹۳۲ دریا توسط یک دانشمند روسی زمانی که کشتی نیاز به تعمیر داشت جوشکاری زیر آب انجام شد که عملا امروز باعث پیشرفت این شغل شده است و به راحتی امکان جوشکاری انواع اسکله های و پایه های سازه ای دریایی وجود دارد و نگرانی بابت تعمیر کشتی وجود نخواهد داشت. قطعا بیشترین مورد استفاده از جوشکاری به روش زیر آب برای خطوط لوله ای زیر آب، سکوهای نفتی و خطوط لوله انتقال گاز انجام می شود.

تا حالا انواع پل های بزرگ که روی دریا وجوددارند را مشاهده کره اید قطعا این پایه های سازه ای  در زیر آب ودریا قرار دارند از این رو در صورت نیاز به تعمیر و جوشکاری باید سریعا این کار توسط جوشکار ماهر انجام شود.

  1. تعمیر بخش‌های زیرآب مانند کشتی‌ها، اسکله‌ها و پایه‌های سازه‌های دریایی
  2. نصب سکوهای حفاری نفت
  3. سکوهای استخراج
  4. نصب و تعمیرات خطوط لوله زیرآب
  5. تعمیر بدنه کشتی‌ها
  6. اجرای سازه‌های سنگین مانند خطوط انتقال نفت و گاز

جوشکاری زیر آب به چه صورت انجام می شود؟

 

در واقع جوشکاری در زیر آب به مانند جوشکاری در خشکی انجام می شود با این تفاوت که برای ایجاد قوس الکتریکی نیاز به الکترود روکش دار و ضد آب است تا عملا باعث ایجاد نفوذ رطوبت و آب به داخل الکترود جوشکاری و بروز مشکلاتی چون ترک هیدروژنی نشود.

همانطور که در جوشکاری دستی از الکترود برای جوش زدن سازه های فولادی استفاده می شود عملا در زیر آب به همین صورت جوش و اتصال دو فلز رخ می دهد با این تفاوت که الکترود باید عایق بندی شده باشد تا به صورت کامل ضد آب باشد و برای اینکه شوک الکتریکی به جوشکار وارد نشود تمام لباس ها و تجهیزات باید ضد آب باشد.

مشکلات و خطرات جوشکاری زیر آب

 

به دلیل قرار گرفتن آب و الکتریسیته در کنار هم عملا این فرآیند پر خطر است از این رو باعث می شود که شوک الکتریکی به جوشکار وارد شود که همین باعث شده است یک شغل پر خطر و سخت محسوب شود، البته با پوشیدن لباس های ضد آب و عایق بندی شده این مشکل به خوبی رفت می شود.

  1. یک جوشکار علاوه بر نیاز به مهارت جوشکاری باید غواصی بلد باشد.
  2. کاهش دما و همچنین افزایش فشار میتواند باعث ایجاد اختلال در جوش شود.
  3. با وجود عمق زیاد عملا دید غواص کمتر می شود و همین باعث می شود که درز جوش را به خوبی نبیند.
  4. بخاطر وجود مقدار زیادی بخاطر آب عملا امکان ایجاد ترک هیدروژنی وجود دارد که از این رو خیلی مهم است که الکترود و محل جوش کاملا عایق بندی شده و ضد آب باشد تا این مشکل حل شود.

خوشبختانه امروزه اکثر این مشکلات برطرف شده است و به خوبی امکان جوشکاری در عمق زیاد وجود دارد و همین باعث شده است که استخدام در این شغل زیاد تر شود.

انواع روش های جوشکاری زیر آب

تمام سکو و اسکله های در آب، دکل های نفتی، لوله کشی گاز در دریا و … ممکن است به خاطر طوفان یا هر مشکل دیگری نیاز به تعمیر داشته باشد از این رو خیلی مهم است که جوشکاری زیر آب به صورت دقیق و به نحوه احسنت انجام شود. اما در واقع جوشکاری زیر آب هم به دو صورت جوشکاری مرطوب و جوشکاری خشک انجام می شود که در این مقاله به صورت کامل نحوه انجام فرآیند جوشکاری در این دو روش و همچنین مزایا و معایب آنرا شرح خواهیم داد.

نحوه جوشکاری مرطوب زیر آب

در این نوع روش عملا تمام فرآیند و عملیات جوشکاری کاملا زیر آب انجام می شود و تنها تفاوت آن با جوشکاری در فضای باز این است که باید از یک نوع خاص الکترود استفاده شود که کاملا عایق بندی شده و ضد آب باشد.

در این روش میزان جریان مستقیم باید بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ رده بندی آمپر باشد و همچنین از دستگاه های جوشکاری ژنراتور قوی استفاده می شود و روش مرسوم آن استفاده از جوشکاری قوسی با گاز یا الکترود فلزی (SMAW) است.

مزایا

  1. هزینه کمتری نسبت به روش جوشکاری خشک دارد.
  2. افزایش سرعت در هنگام اجرای کار جوشکاری
  3. امکان دسترسی و جوشکاری قسمت هایی از سازه های فرا ساحلی که در دسترس نیست وجود دارد.
  4. نیازی به هیچ گونه تجهیزاتی چون اتاقک نیست و به راحتی کار انجام می شود.

معایب

  1. وجود آبدیدگی سریع فلز جوشکاری که باعث کاهش میزان موثر بودن جوش و سختی و روزن داری بالای آن می شود.
  2. بخاطر وجود بخاطر آب در منطقه قوس عملا باعث ایجاد افزایش میزان تولید زیاد هیدروژن و بروز ترک هیدروژنی می شود.
  3. در این روش میزان دید پذیری کمی وجود دارد و بعضی وقت ها جوشکاری به خوبی نمی تواند منطقه مورد نظر را جوش دهد.

جوشکاری خشک زیر آب چیست؟

در این روش برای افزایش دقت در جوشکاری عملا یک اتاقک کوچک درست می کنند که داخل آن یک فشار معمولی پر از گاز می شود (که معمولاً از هلیوم حاوی نیم بار۵ اکسیژن است). این روش عملا باعث سهولت جوشکاری زیر آب می شود و به راحتی جوشکاری قوس گاز تنگستن در آن انجام می شود اما تنها مشکل کار اینجاست که هزینه بر است و صرفه اقتصادی ندارد.

مزایا

  1. با توجه به وجود اتاقک عملا ایمنی غواص افزایش می یابد و باعث ایمن ماندن جوشکاردر برابر جریانات اقیانوسی و همچنین موجودات دریایی میشود.
  2. با تجه به اینکار دی ارن روش انگار جوشکاری در فضای باز رخ می دهد همین باعث افزایش کیفیت خوب جوش می شود.
  3. کنترل سطح– آماده سازی اتصال، هم ترازی لوله، بررسی آزمایش ضد مخرب (NDT)(۷) و غیره به صورت عینی کنترل و تنظیم می شوند.
  4. آزمون غیر مخرب ( NDT) – آزمون غیر مخرب برای محیط خشک جایگاه تسهیل شده است.

معایب

  1. نیاز به اتاقک و جایگه جوشکاری با تجهیزات پیچیده دارد.
  2. عملا هزینه و ارزش مالی ساخت این نوع اتاقک ها انقدر بالاست که باعث می شود در عمق های بیشتر از ولتاژ های بالاتر استفاده شود و همین باعث افزایش هزینه می شود.

تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری زیر آب

 

  1. دستگاه جوشکاری DC 400 آمپر
  2. سوییچ ایمنی ۴۰۰ آمپر ۲۵۰ ولت
  3. کابل جوش
  4. انبر اتصال
  5. انبر تست آمپر
  6. ولت متر DC
  7. انبر نگهدارنده الکترود
  8. برس سیمی
  9. چکش گل زنی
  10. سوهان
  11. الکترود عای
  12. دستکش
  13. ماسک

نکات ایمنی که هنگام جوشکاری زیر آب باید رعایت شود

  1. با توجه به اینکه در این روش جوشکاری امکان وارد آمدن شوک الکتریکی به جوشکاروجود دارد باید حتما تمامی تجهیزات ضد آب و عایق بندی شده باشند.
  2. یک جوشکار علاوه بر دیدن مهارت های جوشکاری باید به خوبی مهارت های غواصی را آموزش دیده باشد  و آگاهی کافی در زمان مواجه با تنفس گازهای سمی داشته باشد.
  3. با توجه به اینکه یکی از مشکلاتی که جوشکاران غواص آب های عمیق با آن مواجه هستند، فرایند فشارزدایی | Decompression است. در صورتی که فرآیند به خوبی و صحیح انجام نشود حتی امکان مرگ غواص وجود دارد از این رو مراحل فشار زدایی می بایست با استفاده از عمق سنج و یا رایانه به دقت مورد پایش قرار گیرد.
این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

1 دیدگاه برای “جوشکاری زیر آب چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *