غلبه بر مشکلات جوشکاری زیر آب | under water welding

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

محققان در پنجاه سال اخیر توجه زیادی به جوشکاری زیر آب نشان داده اند. محدودیت هایی که این روش دارد سبب شده است این جوشکاری پیشرفت قابل قبولی نداشته باشد. برای غلبه بر مشکلات جوشکاری زیر آب باید بدانید که این مشکلات در جوشکاری های معمولی دیده نمی شود. انتقال حرارت سریع، ایمنی زیر آب، ایجاد تخلخل و توانایی دید در زیر آب از جمله مشکلات این جوشکاری است که باید بر آنها غلبه کرد. در این مقاله نیز به بررسی اطلاعاتی درباره غلبه بر مشکلات جوشکاری زیر آب خواهیم پرداخت تا آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید.

غلبه بر مشکلات جوشکاری زیر آب

جوشکاری روشی است که تکنسین ها آن را برای جوش دادن دو قطعه نسبت به سایر روش ها ترجیح می دهند و فرقی نمی کند این اتصال زیر آب و یا روی آب باشد. دلیل این امر این است که راندمان این جوشکاری بالا است و از خواص مکانیکی بهتری برخوردار است، در نتیجه کاربرد آن نیز بیشتر خواهد بود. سرد بودن درجه حرارت زیر آب نسبت به سطح، خطر غرق شدن، تغییر فشار وارده بر بدن جوشکار و خطر بیشتر انفجار از جمله مشکلاتی است که جوشکاری زیر آب خواهد داشت.

برای غلبه بر مشکلات جوشکاری زیر آب باید این خطرات را مدیریت کرد. در جوشکاری زیر آب یا under water welding باید تاثیری که محیط های مرطوب بر اتصالات دارند را به حداقل برسانیم و رفتار مواد تازه را آزمایش کنیم و از اتوماسیون بیشتری استفاده نماییم.  همچنین برای غلبه بر مشکلات جوشکاری زیر آب باید از تکنیک ها و مکانیزم هایی برای بهبود بازرسی ها استفاده کنیم.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره های  ☎️ ۰۹۱۲۱۵۷۴۷۷۱ و  ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

راهکارهای غلبه بر مشکلات جوشکاری زیر آب

برای غلبه بر مشکلات جوشکاری زیر آب باید از شوک های برقی جلوگیری نمود. برای این منظور باید عایق بندی مناسب داشت و ولتاژ مدار باز مجموعه جوشکاری را محدود نمود و پس از اینکه قوس خاموش شد، منبع تغذیه را بلافاصله خاموش کرد. همچنین اگر کابل های عایق که دو لایه هستند را استفاده کنیم، خطر شوک های برقی کاهش می یابد. برای این منظور از قطع کننده هایی که تکی یا دوتایی هستند می توان استفاده نمود.

اگر مانع از انفجار پاکت های هیدروژن شویم و جلوی انفجار گاز اکسیژن را بگیریم، خطر انفجار کاهش می یابد. زمانی که نیتروژن به دلیل تنفس وارد جریان خون شود، فرد خواب آلوده می شود که برای جلوگیری از آن باید هوای اضطراری را تامین کرد و از غواصانی که آماده کار هستند، استفاده نمود.

اهمیت غلبه بر مشکلات جوشکاری زیر آب

از آنجا که فشار بالاتری در زیر آب وجود دارد و خنک کننده میزان بالاتری دارد، مشکلاتی در جوش به وجود می آورد. ممکن است به دلیل وجود هیدروژن که در اتصالات جوش وجود دارد، قوس بی ثباتی ایجاد شود و در اتصالات جوش تخلخل ایجاد کند. در صورتی که غلبه بر مشکلات جوشکاری زیر آب را نادیده بگیریم با کاهش سختی اتصالات جوش روبرو می شویم.

جریان مورد استفاده در جوشکاری مرطوب

جریان مورد استفاده در جوش مرطوب از نوع DC خواهد بود چون نوع متناوب ممکن است باعث از بین رفتن جوش شود. همچنین دلیل استفاده از جریان مستقیم این است که در نوع متناوب، حفظ قوس سخت می باشد. برای جوشکاری در زیر آب باید منبع برق DC باشد و نرخ آمپر آن بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ باشد.  برای خرید بهترین دستگاه جوشکاری که برای زیر آب مناسب باشد، با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید و اطلاعات لازم را از کارشناسان مجرب مجموعه دریافت نمایید.

 آشنایی با مشکلات جوشکاری زیر آب

از جمله مشکلاتی که در جوشکاری زیر آب وجود دارد این است که درجه حرارت زیر آب نسبت به سطح آن همیشه سردتر است و بدن غواص متحمل دمای سردی می شود. به دلیل اینکه آب سرد موجب دور شدن گرما می شود، جوشکار سردی طولانی مدتی را باید تحمل کند که در نهایت مشکلات متابولیسمی را در بدن جوشکار ایجاد می کند و حتی موجب نارسایی در یکی از اعضای بدنش می تواند شود. برای غلبه بر مشکلات جوشکاری زیر آب در این رابطه باید لباس گرم لاستیکی که عایق مناسبی دارد بر تن جوشکار کرد تا بدنش را در برابر این افت شدید دما محافظت کند.

حتی اگر غواص مخزن هوا داشته باشد و دارای تجهیزات ضد آب باشد، ممکن است خطر غرق شدن در کمین باشد. اگر تجهیزات غواصی قدیمی باشند یا نگهداری مناسب نداشته باشند، ممکن است موجب غرق شدن او شوند. گاهی موانعی زیر آب وجود دارد که ممکن است غواص در آن به دام بیفتد و همچنین قدرت دید در عمق آب سخت تر می شود و این احتمال وجود خواهد داشت که به دام تجهیزات خودشان بیفتند و در آن گیر کنند. برای غلبه بر مشکلات جوشکاری زیر آب، جوشکار باید قبل از شیرجه تجهیزاتش را بررسی کند تا این تجهیزات دچار شکستگی و جداشدگی نشده باشند و از پر بودن مخزن هوا نیز مطمئن شد.

قوس الکتریکی یکی از مشکلات جوشکاری زیر آب

قوس الکتریکی جوش در آب شیرین رفتاری نامنظم و ناپایدار دارد که این اتفاق سبب می شود ارتباط راحتی با فلزی که قرار است جوش بخورد نداشته باشد. غواص برای غلبه بر مشکلات جوشکاری زیر آب باید تجربه کافی در برخورد با قوس و همچنین نحوه محکم نگه داشتن آن داشته باشد وگرنه دچار خطر برق گرفتگی خواهد شد. خطرات جوشکاری در آب های عمیق نسبت به آب های کم عمق بیشتر است. در جوشکاری زیر آب سوخت ها در سکوهای نفتی و کشتی های دریایی ذخیره شده است که میزان آن خطر انفجار را بیشتر می کند.

تغییر فشار بر بدن در جوشکاری زیر آب

به دلیل اینکه جوشکار به سرعت از عمق آب به سطح می آید، بدنش دچار تغییر فشار می شود که یکی از مشکلات جوشکاری زیر آب همین مورد خواهد بود. برای غلبه بر مشکلات جوشکاری زیر آب ناشی از تغییر فشار، جابجایی باید تدریجی باشد تا تغییر فشاری که رخ می دهد، باعث نشود بدن جوشکار دچار صدمه شود. در مخزن هوایی که همراه جوشکار است، نیتروژن ممکن است به سرعت خارج شود که در این صورت وارد سیستم خونی جوشکار می شود. مشکلاتی که ورود نیتروژن به خون باعث می شود شامل فلج شدن، از دست دادن حافظه و قدرت عقل و همچنین مرگ خواهد بود.

انتقال حرارت سریع در جوشکاری زیر آب

یکی از مشکلات جوشکاری زیر آب، انتقال حرارت سریع است. در طی این عملیات کلیه تجهیزات جوشکاری را زیر آب خواهیم داشت، به همین دلیل انتقال حرارت و دما سرعت زیادی خواهد داشت که این مسائل روند جوشکاری را با مشکلاتی رو به رو می کند و برای جوشکار نیز خطراتی خواهد داشت. شرایط به گونه ای است که همه چیز در این جوشکاری توسط آب احاطه شده است و موجب تغییر در خواص مکانیکی و فیزیکی در قطعات می شود.

این احاطه شدن توسط آب موجب تحت تاثیر قرار گرفتن الکترود می شود و در فرآیند جوشکاری زیر آب مشکلاتی به وجود می آورد. اتصال نیز انعطاف پذیری خود را به مقدار زیادی از دست می دهد و دچار کاهش می شود، از این رو غلبه بر مشکلات جوشکاری زیر آب مهم است.

همچنین بخار آب به مقدار زیاد محیط اطراف را پر می کند که باعث ایجاد ترک خوردگی می شود. برای غلبه بر مشکلات جوشکاری زیر آب باید بخار آب را از منطقه جوشکاری تا جایی که می شود دور کرد. جوشکار باید دید مناسبی به محیط خود داشته باشد تا از شدت بروز مشکلات و خطرات کاسته شود و از مهارت های خود به خوبی بتواند استفاده کند. دید مناسب یکی از الزامات مهم در جوشکاری زیر آب است. در سال های اخیر در این رابطه پیشرفت هایی رخ داده است تا دید جوشکار قابل قبول باشد و این امکان را بدهد که بازرسی از جوش به نحو بهتری صورت بگیرد.

تکنیک های جوشکاری زیر آب

جوش لیزری و جوش مقاوم در برابر اصطکاک از جمله تکنیک های جوشکاری زیر آب می باشد. روش های معمولی در این فرآیند جوش مرطوب، خوش خشک و حفره محلی خواهد بود. جوش مرطوب به صورت نیمه اتوماتیک رخ می دهد و زمانی استفاده می شود که رسوب زیادی را در جوشکاری داشته باشیم.  ممکن است در این روش تخلخل و سوختگی رخ دهد. قوس ها در جوش خشک با ثبات تر هستند و تخلخل کمتری دارند. اگر ضخامت ورق ها ۵ میلی متر باشد، این جوشکاری مفید خواهد بود. در جوش مقاوم در برابر اصطکاک حرکات نسبی بر اثر اصطکاک، گرمایی ایجاد می کنند که موجب اتصال می شود.

اگر در خطوط لوله ترک هایی رخ دهد از این روش برای ترمیم استفاده می شود. در این روش فشار، زمان چرخش و جوشکاری در کنترل موثر هستند و تجهیزات آن پیچیده و گران است اما مزیت هایی دارد مثلا به دلیل نداشتن حوضچه جوش، هیدروژن ندارد و فلزات متفاوت را می تواند پیوند دهد مثل آلومینیوم به سرامیک. در زمان هایی که چرخه کوتاه است جوش هایی عالی بدون گاز محافظ، پودر و فلز پر کننده ایجاد می کند. همچنین بدون رقیق کردن جوش به ایجاد جوش های جعلی ریزدانه ای می پردازد.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *