جوشکاری زیر پودری چیست؟

📖 زمان مطالعه : ۴ دقیقه ⏲️

تا به حال شاید به این فکر کرده باشید که استوانه های فلزی با حجم و اندازه بزرگ چگونه درست می شوند. در واقع این گونه از مخازن بزرگ، خطوط لوله های بزرگ به صورت جوشکاری افقی انجام می شود که معمولترین و سریعترین روش برای این دسته از کارها جوشکاری زیر پودری است. خب جوشکاری زیر پودری به نام SAM شناخته می شود که در آن برخلاف جرقه زدن الکترودها عملا نوک الکترود فلزی در مسیر پودر گرانولی قرار می گیرد و با سرعت زیادی پودرها ذوب می شوند و همین باعث اتصال فلزها می شوند. در روش جوشکاری زیر پودری عملا از دست پاشش مواد مذاب، جرقه زنی الکترود، تابش اشعه ماورا بنفش و حتی پخش شدن دود خلاص خواهید شد و سرعت کار نسبتا ۹ برابر جوشکاری برقی دستی است. در کنار تمام مزایای جوشکاری SAW و سرعت رشد بالای کار در این روش عملا یک سری معایب چون ترک انقباضی را به همراه دارد بنابراین می توانید در این مقاله به صورت کامل با آن آشنا می شوید.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

جوشکاری زیر پودری چگونه انجام می شود؟

 

عملا به دلیل اینکه جوشکاری مخازن استوانه ای، خطوط لوله، واگن های راه آهن زمان بر است و نیاز به تعداد افراد زیاد برای عملیات جوشکاری است از این رو با روش جوشکاری زیر پودری عملا نیاز به مهارت کاهش می یابد و همچنین امکان جوشکاری با استفاده از ماشین ها را مسیر می کند و باعث افزایش سرعت کار می شود.

در جوشکاری SAW عملا نوک الکترود در بین مواد پودری گرانولی متشکل از آهک، سیلیس، اکسید منگنز، کلسیم فلوئورید  قرار می گیرد که با ذوب شدن مواد پودری عملا جریان برق بین الکترود و قطعه ایجاد می شود. با وجود اینکه با ذوب شدن پودر گرانولی یک سری سرباره ایجاد می شود عملا امکان برداشتن پودر ریخته شده اضافی وجود دارد.

از جوشکاری زیر پودری برای چه مواردی استفاده می شود؟

  1. جوشکاری مخازن تحت فشار
  2. خطوط لوله
  3. مخازن ذخیره
  4. سازه‌های سنگین
  5. کشتی سازی
  6. ساخت واگن‌های راه‌آهن
  7. ساخت تیر ورق

مزایای استفاده از روش جوشکاری زیر پودری

یکی از فواید جوشکاری زیرپودری قابلیت جوشکاری افقی است و اینکه نرخ پر کردن بالایی دارد طوری که نزدیک ۴۵ کیلوگرم بر ساعت توسط این روش جوشکاری گزارش شده است در صورتی که در جوشکاری برق دستی عملا نرخ پر کردن ۵ کیلوگرم بر ساعت است.

  1. جوشکاری بدون دود و تشعشع
  2. کیفیت و یکنواختی جوش بالا
  3. جوش با سطح هموار و بدون پاشش قطرات مذاب
  4. نرخ پرکردن زیاد (deposition rates) با بازدهی بالا
  5. نرخ نفوذ جوش بالا
  6. جوشکاری با سرعت بالا
  7. بی‌نیازی از جوشکار ماهر

معایب جوشکاری زیر پودری

علاوه بر مزایای جوشکاری SAW که خیلی چشمگیر است یک سری مشکلات و معایب دارد که مهمترین آنها ایجاد ترک های انقباضی،هیدروژنی است که دلیل آن می تواند استفاده از مواد جوش اشتباه باشد.

نامناسب برای همه فلزات

این روش از جوشکاری تنها برای فولاد های ساده مناسب است و عملا برای همه دسته فلزات و آلیاژها نمی توان از این روش جوشکاری استفاده کرد. فولادهای کم کربن کمتر از ۳۰ درصد، کمتر از ۰.۵ درصد فسفر، کمتر از ۰.۵ گوگرد جزو بهترین فلزات برای این دسته از جوشکاری محسوب می شود و همچنین امکان جوشکاری SAW برای انواع فولاد ضد زنگ, فولاد کربنی آلیاژی قابل سخت شدن, و فولاد ساختمانی پراستحکام نیز وجود دارد.

ترک انقباضی

در صورتی که شکل گرده جوش و یا طرح اتصال  مناسب نباشد یا از مواد جوش نامناسب و غلط استفاده شود امکان بروز این نوع ترک هادر جوشکاری وجود دارد.

ترک هیدرژنی

این گونه جوش ها برخلاف ترک انقباضی می تواند تا روزهای پس از جوش باز ادامه دار باشد که برای کاهش این نوع ترک باید همه منابع هیدروژن مانند آب، روغن و آلودگی های موجود در فلاکس الکترود و سطوح اتصال حذف شوند و ورق فلاکس و الکترود کاملا” تمیز و خشک باشند.

انواع روش های جوشکاری زیر پودری

 

در این نوع از جوشکاری عملا به سه روش نیمه خودکار،خودکار و ماشین انجام می شود که در اینجا به آنها اشاره خواهیم کرد.

  1. روش نیمه خودکار: در این روش عملا جوشکاری توسط تفنگ جوشکاری دستی انجام می شود که وظیفه  انتقال الکترود و پودر محافظ را برعهده دارد و همچنین برای سرعت های متوسط و الکترود با قطر کم استفاده می شود.
  2. روش خودکار: در این روش بدون دخالت هیچ گونه کاربری و تنها با استفاده از دستگاه ها و کنترل کننده های خودکاری انجام می شود.
  3. جوشکاری زیر پودری توسط ماشین: در این روش همه کارهای جوش فلزات تنها توسط ماشین انجام می شود تنها در قسمت شروع، پایان، نظارت بر جوشکاری، کنترل سرعت و تنظیم متغیرهای جوشکاری توسط کاربر انجام می‌گیرد.

 

جنس سیم جوش در جوشکاری زیر پودری چیست؟

الکترودهای این روش از جوشکاری زیر پودری بر حسب ترکیبات شیمیایی و به قطرهای یک تا ده میلی متر تقسیم می شود و جنس سیم جوش در آن فولاد زنگ نزن و با روکش مسی است.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *