جوشکاری سر به سر میلگرد با گاز استیلن

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

جوشکاری سر به سر میلگرد یکی از انواع جوشکاری مخصوص آرماتور ها، یا همان میلگرد ها، در دهه ۶۰ میلادی، در کشور هایی نظیر ژاپن، کانادا و … بسیار رایج بود. این نوع جوشکاری در ساخت ریل های قطار، سازه های بتنی، مترو ها، سد سازی و پل سازی اهمیت فراوانی دارد و هم اکنون از جوشکاری های مهم در کشور ایران به حساب می آید.

جوشکاری سر به سر میلگرد چیست؟

میلگرد ها یکی از اصلی ترین اجزا برای ساختمان سازی هستند. برای این که در ساخت اسکلت ساختمان ها بتوان میلگرد ها را به یکدیگر متصل نمود، از روش های مخصوصی استفاده می شود. از جمله این روش ها می توان به اتصال ها مکانیکی، اورلپ و کوپلینگ اشاره نمود. اما در میان آنها استفاده از جوشکاری سر به سر میلگرد، یکی از رایج ترین روش ها می باشد. این نوع جوشکاری به دلیل مزایای بالا و راحتی، نسبت به سایر روش ها کاربردی تر عنوان شده است. در این نوع جوشکاری نیازی به حرارت بسیار بالا نیست. بلکه تنها مقدار کمی از حرارت برای نرم کردن و خمیری کردن سر میلگرد ها لازم است.

از این رو این روش در دسته فرآیند های جوشکاری ذوبی قرار نمی گیرد. به عقیده برخی از جوشکاران، این روش یک روش حالت جامد جوشکاری است و به همین دلیل بسیار در میان جوشکاران محبوب است. پس از این که با حرارت کم، سر میلگرد ها به حالت خمیری درآمد، دو سر نرم شده به یکدیگر متصل می شوند. در واقع با فشار خارجی، دو سر میلگرد در یکدیگر ادغام شده و یا به عبارتی، در یکدیگر فورج می شوند. از این رو، این نوع جوشکاری با نام جوشکاری فورجینگ نیز شناخته می شود.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

جوشکاری سر به سر میلگرد با گاز استیلن

جوشکاری یکی از روش های ساختن قطعات جدید و اتصال فلز ها، سرامیک ها، پلیمر ها و … می باشد. این فرآیند با روش های مختلفی انجام می گیرد که یکی از شناخته شده ترین فرایند های جوشکاری، جوشکاری با گاز اکسی استیلن می باشد. در جوشکاری سر به سر میلگرد، نیز می توان از فرایند جوشکاری با گاز اکسی استیلن استفاده نمود. بدین صورت که حرارت مورد نیاز برای خمیری کردن سر های میلگرد، از طریق گاز اکسی استیلن حاصل می شود. در این فرایند از گاز اکسیژن و یک گاز سوختنی استفاده می شود.

گاز سوختنی در این روش، گاز استیلن است که در یک ترکیب شیمیایی با اکسیژن می سوزد و حرارت بالایی را تولید می کند. البته در روش جوشکاری سر به سر میلگرد، حرارت بالا نیاز نیست و حرارت ایجاد شده باید کمتر از نقطه جوش میلگرد ها باشد. زیرا که نیازی به ذوب شدن کامل میلگرد ها نیست. روش جوشکاری میلگرد ها با گاز اکسی استیلن نسبت به سایر روش ها، به صرفه تر و اقتصادی تر است. از این رو فرایند ذکر شده در ساختمان سازی کاربردی تر می باشد.

آیین نامه جوش سر به سر میلگرد

به دلیل این که استفاده از این روش جوشکاری در کشور ایران بسیار متداول می باشد، نحوه اتصال سر به سر میلگرد ها در یک آیین نامه ملی به صورت خلاصه عنوان شده است. مطابق با این آیین نامه، روش جوشکاری سر به سر میلگرد ها تنها برای میلگرد های رده s300 و s400 کاربرد دارد. برای انجام این روش همچنین باید گواهینامه تست ارزیابی کیفی جوشکاران اخذ گردد. در این آیین نامه همچنین تمیزی میلگرد ها به عنوان یک امر ضروری ذکر شده است. به طور کلی این آیین نامه از ۲۴ بند تشکیل شده که فایل پی دی اف آن را می توانید در اینترنت مشاهده کنید.

وسایل مخصوص جوشکاری سر به سر میلگرد

در این نوع جوشکاری، از وسایل مخصوصی استفاده می شود. یکی از این وسایل، دستگاه برش سرد می باشد. برای جوشکاری سر به سر میلگرد، سطح مقطع آنها باید صاف و بدون هیچ گونه زنگ خوردگی باشد. از این رو برای ایجاد یک سطح مقطع صیقلی در میلگرد ها، از دستگاه برش سرد استفاده می شود. کلمپ ها از دیگر وسایل مورد نیاز این جوشکاری هستند که به میله نگهدارنده میلگرد شهرت دارند.

در بسیاری از موارد فشار برای اتصال میلگرد ها را نیرو کار وارد می کند. اما باید بدانید که برای این فشار باید از دستگاه اعمال فشار استفاده شود. فشار سنج، شیر ها، مخزن، مشعل و لوله های عبور گاز، از دیگر وسایل جانبی برای انجام جوشکاری فورجینگ می باشند. اتصال قطعات نام برده شده، دستگاه جوش سربه سر را خلق می کنند. در این دستگاه همچنین باید از مانومتر ها نیز استفاده کرد. با استفاده از مانومتر ها می توان فشار گاز درون کپسول ها و فشار گاز خروجی را اندازه گیری نمود.

وسایل مخصوص جوشکاری سر به سر میلگرد

قیمت دستگاه جوش سر به سر

دستگاه جوش مخصوصی که در جوشکاری فورجینگ استفاده می شود، دستگاه پیچیده ای نیست. در مطالب پیشین قطعات این دستگاه را عنوان کردیم. این دستگاه هم با برند های خارجی و هم با برند های ایرانی در دسترس می باشد. همچنین می توان قطعات آن را به صورت جداگانه خریداری کرد. یکی از برند های معتبر دستگاه جوش، برند avrin electric می باشد. با مراجعه به سایت مخصوص این فروشگاه می توانید از قیمت دقیق قطعات و دستگاه جوش فورجینگ اطلاع پیدا نمایید.

مزیت های استفاده از جوشکاری سر به سر

اصلی ترین مزیت این نوع جوشکاری را استحکام میلگرد ها می دانند. در این نوع جوشکاری با گاز اکسی استیلن، استحکام سازه افزایش می یابد و این امر در سازه هایی که فشار کششی را تحمل می کنند، اهمیت ویژه ای دارد. در این جوشکاری نیازی به استفاده از تجهیزات پیچیده نیست و آسان بودن و انجام سریع آن، موجب شده تا محبوبیت این روش در میان جوشکاران افزایش یابد.

علاوه بر این ها، هزینه کمتر و استفاده اقتصادی تر از میلگرد ها، محبوبیت جوشکاری سر به سر میلگرد را چندین برابر کرده است. زیرا که در این روش می توان میلگرد های بلااستفاده را دوباره به یکدیگر متصل کرد و از آنها مجددا استفاده نمود. کاهش وزن سازه، از دیگر مزیت های استفاده از جوشکاری سر به سر میلگرد می باشد. کاسته شدن وزن سازه ها موجب افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله می شود.

معایب استفاده از جوشکاری فورجینگ

در هر روش جوشکاری در کنار مزایایی که دارد، معایبی نیز دیده می شود. جوشکاری سر به سر میلگرد که معمولا با گاز اکسی استیلن انجام می شود، در ظاهر یک روش متداول است و گفته می شود که استحکام میلگرد ها در این روش بیشتر خواهد بود. اما باید بدانید که این گفته در همه موارد صحیح نیست. زیرا که انجام جوشکاری سر به سر میلگرد تا حد بسیار زیادی به ماهر بودن نیرو کار بستگی دارد و از آن جایی که مقیاس دقیقی برای میزارن حرارت در این روش وجود ندارد، اگر نیروی کار ماهر و با تجربه نباشد ممکن است میزان حرارت را کم یا زیاد کند که موجب پایین آمدن استحکام میلگرد ها می شود.

از دیگر معایب چشمگیر این روش می توان به این اشاره کرد که ساختار میلگرد ها با حرارت، تغییر پیدا می کند. در واقع حرارت می تواند مقاومت میلگرد ها را کاهش دهد. از این رو جوشکاری سر به سر میلگرد، در مقابل تغییرات آب و هوایی مانند باد و سرما، بسیار تاثیر پذیر می شود و تخریب سازه را به همراه می آورد. فشار وارده به دو سر میلگرد های خمیری برای اتصال، بسیار مهم است. در بسیاری از موارد فشار خارجی برای فورج کردن میلگرد ها، یکسان نیست و موجب می شود که میلگرد ها به صورت ناقص جوش بخورد که این امر استحکام سازه را پایین می آورد.

نکات ایمنی در رابطه با دستگاه جوشکاری فورجینگ

با این که در جوشکاری سر به سر میلگرد تجهیزات پیچیده ای به چشم نمی خورد، اما روش صحیح نگهداری از دستگاه جوش این نوع جوشکاری، موجب دوام عمر آن می شود. از مهم ترین نکات ایمنی که باید رعایت شود، اطمینان یافتن از سلامت دستگاه با استفاده از آب و کف می باشد. گاز استیلن اگر بیش از حد استفاده شود، مسمومیت جوشکاران را به همراه می آورد. از این رو بهتر است در حین انجام این فرایند، از استشمام های عمیق خودداری نمایید. در صورت مشاهده هرگونه عیب در دستگاه جوش، بلافاصله عملیات جوشکاری را متوقف کنید. زیرا که این جوشکاری می تواند موجب احتراق شود.

انجام تست برای جوشکاری فورجینگ

استحکام در جوشکاری فورجینگ از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو میلگرد هایی که با این روش جوش داده شده اند را با روش های مختلفی تست می کنند. نخستین روش، تست دیداری می باشد. در این نوع جوشکاری، قسمت فورج شده ضخامت بیشتری دارد. بنابراین شیب این قسمت تا قسمت های معمولی میلگرد، باید یک شیب ملایم باشد که با چشم قابل مشاهده خواهد بود. روش بعدی، با عنوان تست کششی شناخته می شود.

در این روش، دو سر میلگرد هایی که به یکدیگر جوش داده شده اند را به دستگاهی متصل می کنند. این دستگاه، میلگرد ها را می کشد. اگر در محل جوش میلگرد ها شکستگی رخ دهد، کیفیت جوشکاری قابل قبول نخواهد بود. تست خمش، آخرین راه برای تست کیفیت جوشکاری می باشد. در این روش محل جوش با استفاده از دستگاه خم کننده هیدرولیکی، با زاویه ۹۰ درجه خمیده می شود. اگر شکستگی و ترک خوردگی در محل جوش پدید نیاید، جوشکاری به نحو صحیح انجام شده است.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *