جوشکاری با قوس الکتریکی

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

در جوشکاری با قوس الکتریکی استفاده از جریان الکتریکی باعث به وجود آمدن یک اختلاف پتانسیل میان الکترود به کار رفته در این فرایند و قطعه فلز پایه می شود، اختلاف پتانسیل به وجود آمده یک قوس الکتریکی مقدار بسیار زیادی انرژی گرمایی ایجاد می کند که گرمای ایجاد شده باعث ذوب شدن این الکترود و قطعه فلز پایه می شود و پس از سرد شدن این مواد مذاب اتصال مورد نظر ما میان قطعات فلزی برقرار می شود، نکته ی مهم در جوشکاری با قوس الکتریکی این است که الکترودی که در این فرایند به کار می رود باید ترکیب شیمیایی مشابهی با فلزات ما داشته باشد تا به طور همزمان و یکنواخت ذوب شوند، در این مطلب به بررسی مهمترین و رایج ترین انواع این نوع جوشکاری و اساسی ترین اصول مربوط به آن می پردازیم.

معرفی جوشکاری با قوس الکتریکی و روش انجام دادن آن

در این قسمت به معرفی کردن جوشکاری با قوس الکتریکی می پردازیم، در واقع ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که جوشکاری با قوس الکتریکی چیست و چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارد؟ در حقیقت جوشکاری با قوس الکتریکی یکی از انواع روش های مختلف برای جوشکاری است که اتصال قطعات فلزی و جوش دادن آنها به یکدیگر با استفاده از یک قوس الکتریکی انجام می شود؛ قوس الکتریکی مورد نظر با بکارگیری جریان الکتریکی بین الکترود دستگاه جوش و قطعه فلز پایه تشکیل می شود. این که در این نوع از جوشکاری از کدام جریان الکتریکی AC یا DC استفاده کنید با توجه به پروژه ی شما و قطعات فلزی مربوط به آن و یا روشی که می خواهید این نوع از جوشکاری را انجام دهید تعیین می شود.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

جوشکاری تیگ چیست

یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین روش های انجام جوشکاری با قوس الکتریکی، جوشکاری تیگ یا TIG می باشد که بیشتر با نام جوشکاری آرگون در میان مردم شناخته شده است؛ الکترودی که در انجام این جوشکاری از آن استفاده می شود از جنس تنگستن می باشد و چند ویژگی مهم و قابل توجه دارد. اولین ویژگی این است که این الکترود تنگستنی غیر مصرفی است و به همین دلیل عمر طولانی تری در مقایسه با الکترود های مصرفی دارد. ویژگی دیگر این الکترود این است که شروع قوس الکتریکی با استفاده از آن بسیار آسان می باشد؛ نام این جوشکاری به عنوان جوشکاری آرگون نیز بسیار رایج است اما گاز آرگون تنها گاز حفاظتی در این جوشکاری نیست بلکه گاز هلیوم هم یکی از مهمترین گاز های حفاظتی در جوشکاری TIG می باشد.

معرفی جوشکاری SMAW

دومین نوع جوشکاری با قوس الکتریکی جوشکاری با استفاده از یک الکترود دارای پوشش است که در میان مردم بیشتر با نام جوشکاری SMAW نیز شناخته می شود، جوشکاری با قوس الکتریکی smaw کاربرد بسیاری در صنایع مختلف دارد؛ یکی از کاربردهای این نوع از جوشکاری با قوس الکتریکی این است که زمانی که به قسمت هایی از محل جوش دسترسی ندارید استفاده از این روش می تواند برای شما بسیار آسان و کاربردی باشد؛ طبق استاندارد های تعیین شده این نوع از جوشکاری زمانی قابل انجام است که ضخامت قطعات فلزی از دو میلی متر بیشتر باشد، انجام این روش به صورتی دستی می باشد.

معرفی جوشکاری SAW

سومین نوع جوشکاری با قوس الکتریکی در میان مردم با نام جوشکاری SAW شناخته می شود؛ در این نوع از جوش با قوس الکتریکی برای محافظت کردن از این قوس از پودر فلاکس استفاده می شود به همین دلیل در برخی از موارد این نوع از جوشکاری را با نام جوشکاری زیر پودری نیز می شناسند، استفاده از جوشکاری SAW در صنایع مختلف کاربرد دارد اما به طور معمول زمانی که قرار است یک لوله ی مارپیچی را به یک قطعه ی فلزی متصل کنند از این روش برای انجام این اتصالات استفاده می کنند؛ سه روش مختلف در صنعت برای انجام این نوع از جوشکاری وجود دارد که به صورت جوش ماشینی، جوش خودکار و جوش نیمه خودکار می باشد.

 روش جوشکاری MIG چیست و چه مزیت هایی دارد

چهارمین مورد از انواع مختلف این جوشکاری، جوشکاری MIG می باشد؛ این نوع از جوشکاری با به کارگیری یک الکترود مصرفی انجام می شود که فاقد پوشش است، استفاده از این روش جوشکاری در سال های اخیر به علت کم هزینه بودن و مقرون به صرفه بودن آن در صنایع مختلف بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، از مزیت های دیگر استفاده از روش جوشکاری MIG این است که سرعت بسیار بالایی دارد و شما می توانید تکمیل یک پروژه ی ساختمانی یا سازه ی فلزی را در یک زمان کوتاه به انجام برسانید.

در این نوع از جوشکاری مشابه روش جوشکاری تیگ از مخلوط گاز های هلیوم و آرگون به منظور محافظت استفاده می شود اما الکترودی که در این دو روش جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد با یک دیگر متفاوت است، زیرا در روش جوشکاری MIG ما از یک الکترود مصرفی استفاده می کنیم در حالی که در روش جوشکاری TIG الکترود به کار گرفته شده غیر مصرفی می باشد.

حوضچه ی جوش چیست و چگونه تشکیل می شود

در حقیقت یک ویژگی اساسی و قابل توجه در روش های مختلف جوشکاری با قوس الکتریکی این است که در این روش های جوشکاری حتما یک حوضچه ی جوش تشکیل می شود اما حوضچه ی جوش چیست و تشکیل آن چه ضرورتی برای انجام دادن این نوع از جوشکاری دارد؟

در حقیقت زمانی که قوس الکتریکی ایجاد می شود تخلیه ی الکتریکی نیز در همان محل انجام می شود و این عامل دلیل اصلی به وجود آمدن یک مقدار بسیار زیادی انرژی گرمایی و بالا رفتن دما تا حدود بیست هزار درجه ی سانتی گراد می باشد و باعث می شود درجه حرارت در محل تشکیل این قوس الکتریکی بسیار بالا برود؛ این درجه حرارت بالا الکترود به کار رفته در این فرایند و قطعه فلز پایه را ذوب می کند و از این طریق فضایی به نام حوضچه ی جوش تشکیل می شود، زمانی که این مواد مذاب شده به تدریج سرد می شوند اتصال قطعات فلزی و جوش دادن آنها به یکدیگر انجام می شود.

درجه حرارت بالا در هنگام انجام جوشکاری با قوس الکتریکی

یکی از نکات مهم و قابل توجه در جوشکاری با قوس الکتریکی درجه ی حرارت و دمای بسیار زیاد در محل جوش می باشد؛ در این نوع از جوشکاری زمانی که یک قوس الکتریکی ایجاد می شود دما می تواند به حدود ۲۰۰۰۰ درجه ی سلسیوس برسد که این درجه حرارت بسیار زیاد است و در صورت رعایت نکردن اصول ایمنی و استاندارد های از پیش تعیین شده برای انجام این روش جوشکاری می تواند برای جوشکار خطر آفرین باشد و سبب ایجاد صدمات مالی و جانی بسیاری شود.

بالاترین درجه حرارت در محل مرکز قوس الکتریکی ایجاد شده می باشد و هرچه شما از مرکز قوس مورد نظر فاصله بگیرید درجه حرارت محل جوش رفته رفته کمتر می شود، به طور کلی در هنگام انجام جوشکاری با قوس الکتریکی درجه حرارت آنقدر بالا است که نه تنها بر روی ترکیبات فلزی اثر می گذارد و آنها را ذوب می کند بلکه ترکیبات غیر فلزی نیز در برابر این درجه حرارت بالا نمی توانند مقاومت کنند و به اصطلاح یونیزه می شوند.

انرژی گرمایی تولید شده در جوشکاری با قوس الکتریکی چگونه مصرف می شود

در قسمت قبلی این مطلب گفته شد که درجه حرارت در هنگام انجام این نوع از جوشکاری بسیار بالا می باشد، حالا می خواهیم بدانیم که این انرژی گرمایی بسیار بالا چگونه و در کجا مصرف می شود؟ در حقیقت از تمام انرژی گرمایی که در طول این فرایند به وجود می آید به طور تقریبی حدود ۷۰ درصد آن به منظور تشکیل حوضچه ی جوش مورد استفاده قرار می گیرد، باقی مانده ی این انرژی گرمایی تولید شده از دست می رود؛ بخش از آن باعث ذوب شدن پوشش الکترود به کار رفته در این فرایند جوشکاری می شود، بخشی از آن اشعه های قوس تولید می کند و بقیه ی آن خود را به صورت تشعشع های حرارتی نشان می دهد.

نکات مربوط به انتخاب صحیح الکترود برای انجام این نوع جوشکاری

یکی از نکات مهم و اساسی در خصوص این موضوع که می تواند در هنگام انجام دادن جوشکاری با قوس الکتریکی دستی به شما کمک کند انتخاب صحیح الکترود می باشد؛ در واقع اگر شما برای انجام این فرایند جوشکاری از الکترودی استفاده کنید که قطر کمتری از ضخامت قطعات شما داشته باشد خیلی راحت تر می توانید این فرایند را انجام دهید ولی اگر از الکترودی استفاده کنید که در مقایسه با ضخامت قطعات فلزی شما قطر بیشتری داشته باشد ممکن است انجام این کار کمی برای شما دشوار شود و نیاز به مهارت و تسلط بالاتری داشته باشد اما برای جوشکارانی که در این زمینه حرفه ای و با تجربه هستند این کار با الکترود های قطور هم به همان اندازه آسان خواهد بود.

برای انجام این فرایند جوشکاری استفاده از الکترود های دارای پوشش مناسب تر است زیرا زمانی که پوشش این الکترود ذوب شود و در اطراف قوس الکتریکی یک فضای گازی ایجاد شود این کار سبب افزایش پایداری قوس الکتریکی و حوضچه ی جوش می شود.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *