جوشکاری مقاومتی سر به سر

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

جوشکاری مقاومتی سر به سر، از متداول ترین فرایند های جوشکاری به حساب می آید. این نوع جوشکاری با نام اختصاری RW شناخته می شود. طبق استاندارد جهانی جوشکاری، این فرایند یک فرایند دوجانبه است. بدین معنی که، هم در دسته فرایند های جوشکاری ذوبی و هم در دسته جوشکاری حالت جامد، قرار می گیرد. آنچه در این فرایند اهمیت دارد، فشار می باشد که می تواند در هر دو حالت، یک فرایند جوشکاری بی نقص را ارائه دهد.

جوشکاری مقاومتی سر به سر چیست؟

جوشکاری مقاومتی سر به سر، یکی از روش های مختلف برای جوش دادن فلزات و قطعات می باشد. در این نوع جوشکاری، تنها مقدار کمی گرما برای نرم کرد دو سر فلزاتی که قرار است جوش بخورند، کافی است. البته میزان حرارت لازم، به درجه ذوب و پلاستیکی شدن فلزات بستگی دارد. باید بدانید که در این نوع جوشکاری، حرارت لازم از طریق مقاومت کردن فلزات در برابر عبور کردن جریان الکتریسیته به وجود می آید. پس از گرم کردن دو سر فلزات، با فشار مناسب، دو سر فلز ها به یکدیگر اتصال پیدا کرده و یا به اصطلاح جوش می خورند.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

به طور کلی در این فرایند جوشکاری، نیازی به زمان بالا نیست و فرایند ذکر شده تنها در چند ثانیه به عمل می انجامد. اما مدت زمان این نوع از جوشکاری، به ضخامت قطعات و شدت جریان عبوری نیز بستگی دارد. مسلما هرچه صفحات ضخیم تری را بخواهید جوش دهید، باید شدت جریان عبوری را نیز افزایش دهید تا گرما بیشتری تولید گردد. از این رو، زمان جوش خوردگی اندکی افزایش می یابد. این روش جوشکاری می تواند هم به صورت فشاری و هم به صورت لحظه ای یا جرقه ای، انجام پذیرد.

مقایسه جوشکاری مقاومتی سر به سر فشاری و جرقه ای

کارکرد این دو فرایند جوشکاری کاملا مشابه به یکدیگر است. به طوری که می توان گفت در بسیاری از موارد، از یک دستگاه برای هر دو فرایند استفاده می شود. در فرایند جوش مقاومتی سر به سر فشاری، در ابتدا فشار ایجاد می گردد و سپس حرارت در سطح قطعات پخش می شود. اما در جوش مقاومتی سر به سر جرقه ای، علاوه بر فشار، به جرقه نیز، نیاز است. تفاوت اصلی این دو فرایند در میزان شدت جریان و ایجاد حرارت می باشد. در جوشکاری جرقه ای، مقداری از حرارت لازم برای پلاستیکی شدن قطعات، توسط جرقه ایجاد می گردد. پس در نتیجه از شدت جریان کمتری استفاده می شود.

کاربرد های جوشکاری مقاومتی

این جوشکاری علاوه بر اتصال سر به سر، با روش های دیگری مانند جوشکاری مقاومتی نقطه ای، درزی و زائده ای انجام می گیرد. هر کدام از این فرایند های جوشکاری مقاومتی، کاربرد های مختلفی دارند. اما در میان آن ها جوشکاری مقاومتی سر به سر را می توان پرکاربردترین روش جوشکاری مقاومتی دانست. صنایع خودرو سازی، اصلی ترین و مهم ترین صنایعی است که از این نوع جوشکاری، برای اتصالات بدنه های خودرو ها استفاده می کند.

این نوع جوشکاری در صنایع خودرو سازی، توسط ربات ها انجام می گیرد و توانسته رتبه نخست در میان روش های دیگر جوشکاری را به خود اختصاص دهد. همچنین از جوشکاری مقاومتی سر به سر در کلینیک های دندانپزشکی نیز استفاده می شود. البته در صنعت دندانپزشکی، ضخامت مواد بسیار کم است و به گرما و شدت جریان کمتری نیازمند می باشد.

جوش سر به سر میلگرد چیست؟

جوشکاری سر به سر میلگرد تقریبا عملکرد مشابهی با جوشکاری مقاومتی سر به سر دارد. این نوع جوشکاری نیز از دسته جوشکاری های حالت جامد به حساب می آید و با اندک حرارتی، دو سر میلگرد ها گرم و در نهایت تا حدودی نرم می شوند. سپس با فشار، که هم می تواند توسط دستگاه باشد و هم توسط جوشکار، دو سر میلگرد ها به یکدیگر اتصال پیدا می کنند. در ظاهر این دو نوع جوشکاری، هیچ تفاوتی به چشم نمی خورد. میلگرد ها اصلی ترین ارکان برای ساختمان ها هستند و این جوشکاری کاربرد فراوانی در صنایع ساختمان سازی دارد.

تنها تفاوت جوشکاری مقاومتی با جوشکاری سر به سر میلگرد را می توان مهیا کردن حرارت لازم جوشکاری دانست. در جوشکاری سر به سر میلگرد حرارت مورد نیاز، از سوختن گاز اکسی استیلن تامین می شوند و اصطلاحا به این نوع جوشکاری، فرایند فورجینگ می گویند. جوش سر به سر مفتول نیز فرایندی همانند جوشکاری سر به سر میلگرد است و در آن، به جای اتصال میلگرد ها، مفتول ها با فشار و حرارت به یکدیگر متصل می شوند.

تجهیزات و ابزار های جوش مقاومتی سر به سر

در این نوع جوشکاری، باید از دستگاه های مخصوصی استفاده کرد. به طور کلی شدت جریان عبوری توسط دستگاه مخصوص جوشکاری مقاومتی سر به سر تولید می شود. در هر فرایند جوشکاری، دو عامل اساسی به نام های فلزات پایه و فلز جوش وجود دارد. فلزات پایه، همان فلزاتی هستند که قرار است به یکدیگر متصل شوند. فلزات جوش که با نام فیلر های پرکننده نیز شناخته می شوند، خلاء های محل جوش خوردگی فلزات را پر می کنند.

در این نوع از فرایند های جوشکاری، فلزات پایه با شدت جریان دستگاه مقاومت می کنند و فیلر ها دخیل نیستند. لازم به ذکر است که الکترود ها بیشترین مقاومت را در برابر شدت جریان از خود نشان می دهند. در این فرایند جوشکاری، تجهیزات جوشکاری به غیر از دستگاه اصلی جوش، با دیگر فرایند های جوشکاری تفاوتی ندارد. وسایل اندازه گیری که شامل متر، خط کش و … از مهمترین ابزار برای اندازه گیری و برش فلزات در جوشکاری هستند. سنگ فرز، چکش جوش، برس سیمی، انبر ها، ابزار های نصب و ابزار های نشانه گذاری از دیگر تجهیزات کاربردی در این نوع فرایند جوشکاری می باشند.

دستگاه جوشکاری مقاومتی سر به سر

در جوشکاری مقاومتی سر به سر باید از دستگاه هایی استفاده شود که هم به صورت الکتریکی و الکترونیکی، و هم به صورت مکانیکی فعالیت کنند. دستگاه جوش سر به سر، سه بخش اساسی دارد که به ترتیب می توان به بخش های حرارتی، فشاری و کنترل اشاره کرد. بخش حرارتی در این دستگاه، مربوط به قسمت الکتریکی می باشد و با عبور دادن شدت جریان و ایجاد مقاومت، حرارت لازم برای گرم شدن قطعات را تامین می کند.

در بخش فشار یا همان بخش مکانیکی، الکترود ها مانند یک گیره، دو سر قطعات را به یکدیگر وصل می کنند و شدت جریان را از آن ها عبور می دهند. این جریان در سطح قطعات پخش می گردد و با نرم کردن قسمت اندکی از دو سر فلزات و با ایجاد فشار مناسب، قطعات را اتصال می دهند. بخش کنترل نیز وظیفه چک کردن شدت جریان و زمان لازم برای جوش خوردگی را دارد.

همچنین این بخش به دو قسمت قدرت و فرمان تقسیم می شود. این دستگاه ها، انواع مختلفی دارند و به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول دستگاه های ایستگاهی نام دارند. در این دستگاه ها، قطعات کار متحرک هستند و دستگاه ثابت می ماند. دسته دوم، به دستگاه های قابل حمل اختصاص می یابد. عملکرد این دستگاه ها کاملا متضاد با دستگاه های ایستگاهی است. به طوری که قطعات ثابت هستند و دستگاه حرکت می کند.

مزایای جوشکاری مقاومتی

می توان گفت که کاربرد بالا این جوشکاری در صنایع خودروسازی، به دلیل مزایا بالایی است که در جوشکاری مقاومتی سر به سر وجود دارد. اصلی ترین مزیت این جوشکاری را می توان سرعت بالا آن دانست. در این جوشکاری زمان بسیار مهم است و دستگاه های مربوطه در کوتاه ترین زمان ممکن، قطعات را به یکدیگر اتصال می دهند. از آنجایی که کنترل کردن فرایند جوشکاری بر عهده دستگاه های مخصوص است، هزینه آن نیز پایین می آید.

به همین دلیل مقرون به صرفه بودن این نوع جوشکاری را می توان، از دیگر مزیت های مهم آن به حساب آورد. در این فرایند، ایجاد جوش به صورت یکنواخت است و موجب می شود که استحکام قطعات بالاتر رود. فیلر ها در این جوشکاری کاربرد ندارند و می توان این امر را یکی از بزرگترین مزیت های جوشکاری مقاومتی سر به سر دانست. تولید کمترین مقدار بخارات سمی، کاهش اعوجاج حاصل شده و اتوماسیون آسان و راحت، از دیگر برتری های این جوشکاری به نسبت دیگر فرایند ها می باشد.

معایب جوشکاری مقاومتی

معایب جوشکاری مقاومتی سر به سر به نسبت مزایا آن، بسیار کم است. اما نمی توان از وجود آن ها چشم پوشی نمود. با اینکه فرایند این نوع جوشکاری مقرون به صرفه است، اما در ابتدا برای خرید دستگاه های مخصوص آن، باید هزینه گزافی را پرداخت نمود. همچنین این جوشکاری برای جوش های ناپیوسته توصیه نمی شود. زیرا که استحکام آن را پایین می آورد. در این نوع جوشکاری، ضخامت ورق ها می تواند تنها تا ۶ میلی متر افزایش یابد و جوش خوردن صفحات با ضخامت بالاتر، در این روش ممکن نخواهد بود.

پارامتر های موثر در کیفیت این نوع جوشکاری

برای این که کیفیت جوش در جوشکاری مقاومتی سر به سر افزایش یابد، باید با پارامتر های اصلی آن آشنا شد و آن ها را رعایت کرد. از حرارت، فشار و زمان، می توان به عنوان اصلی ترین پارامتر های این نوع جوشکاری نام برد. کم یا زیاد شدن هر کدام از این موارد، می تواند تاثیر بسزایی در کیفیت جوشکاری بگذارد. علاوه بر آن ها، شدت جریان، خاصیت های فیزیکی قطعات،  اشکال هندسی الکترود ها و مقاومت الکتریکی فلزات، از دیگر پارامتر های حساس در جوشکاری مقاومتی سر به سر هستند.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *