جوشکاری میگ و مگ چیست

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

جوشکاری میگ و مگ یک نوع از جوشکاری است که به GMAW نیز معروف است. در این نوع جوشکاری قوس الکتریکی ایجاد کننده منبع گرما است که به وسیله  الکترود مصرفی ایجاد می شود.  الکترود مصرفی به کار رفته در این فرایند از جنس فلز ساخته شده است و قوسی که در بین آنها ایجاد شده است باعث داغ شدن قطعه می شود. گازی که در این نوع فرایند به کار گرفته می شود از نوع گاز های بی اثر است که از جمله آنها می توان به هلیوم و یا آرگون اشاره کرد. در ادامه به صورت کامل به مسائل مربوط به این نوع جوشکاری می پردازیم.

 جوشکاری میگ و مگ چیست

جوشکاری میگ و مگ یا همان GMAW نوعی از جوشکاری است که در آن از گازهای نجیب و یا همان گاز های بی اثر استفاده می شود. روال استفاده از این نوع جوشکاری اتصال فلزات غیر آهنی است. جوشکاری میگ و مگ به جوشکاری قوس الکتریکی فلز گاز شهرت دارد. این نامگذاری به این دلیل است که در این نوع جوشکاری از الکترود های سیمی استفاده می شود که این الکترود ها به طور مداوم به وسیله تفنگ جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

در فرایند جوشکاری میگ و مگ وجود یک مخزن از گاز های نجیب یا همان گازهای بی اثر الزامی است. وجود این گاز باعث می شود که اطراف محل جوشکاری پوششی ایجاد شود که برای جلوگیری از اثرگذاری محیطی استفاده می شود. از این نوع جوشکاری در صنایع زیادی از جمله صنایع ساخت و ساز و همچنین تولیدات استفاده می شود. این نوع جوشکاری نسبت به جوشکاری های دیگر از هزینه ای کمتر برخوردار است و حدود ۲۵ درصد نسبت به دیگر نوع های جوشکاری هزینه ها را کاهش می دهد.

تجهیزات مورد نیاز در جوشکاری GMAW

برای استفاده از جوشکاری میگ و مگ نیاز به تجهیزاتی است که در این قسمت سعی کردیم به صورت کامل این تجهیزات را برای شما بیان کنیم.

اولین وسیله مورد نیاز منبع نیرو است این منبع ولتاژ مناسبی را ایجاد می کند که به واسطه آن قوس مناسب تشکیل شود و همچنین آمپر مورد نیاز برای ذوب کردن هم ایجاد شود. دومین وسیله سیستم تغذیه سیم است. این سیستم سیم جوش را به حوضچه جوش راهنمایی می کند که البته این کار با یک سرعت ثابت انجام می پذیرد. مورد بعدی سیستم گاز محافظ است که این سیستم وظیفه حفاظت حوضچه جوش را تاثیرات منفی عناصر مضر در هوا انجام می دهد. مورد بعدی مشعل یا همان تورچ است که وظیفه انتقال جریان الکتریکی، سیم جوش و گاز محافظ به حوضچه را بر عهده دارد.

منابع برق جوشکاری GMAW

برای جوشکاری میگ و مگ دو نوع منبع برق وجود دارد. منبع برق جریان ثابت و یا منبع برق ولتاژ ثابت که در ادامه به آنها می پردازیم. مورد اول منبع برق با جریانی ثابت است که در زمان استفاده از آن این جریان به وسیله تنظیماتی مناسب در منبع به وجود می آید. ولتاژ یا همان طول قوس الکتریکی به وسیله تنظیمات نرخ تغذیه الکترود ایجاد می شوند. از این نوع جوشکاری با جریان ثابت برای الکترود با قطر زیاد استفاده می شود ولی در کل منبع برق با جریان ثابت برای این نوع جوشکاری بهینه و مناسب نیست.

در نوع دیگر منبع برق باید به منبع برق با ولتاژ ثابت اشاره کرد. در این صورت قوس ولتاژ ایجاد شده به وسیله تنظیمات ولتاژ خروجی به وجود می آید. در این روش منبع برق برای ذوب کردن الکترود های جوشکاری آمپراژ  لازم را تامین می کند. استفاده کردن از منبع با ولتاژ ثابت در کنار استفاده از الکترود سیمی ثابت باعث می شود سیستم قوس الکتریکی به صورت خودکار تنظیم گردد. تفنگ های جوشکاری میگ مگ دو نوع است که در این قسمت به این نوع تفنگ ها اشاره می کنیم. نوع اول این تفنگ ها نوع دستی است که به ان جوشکاری نیمه اتوماتیک می گویند. نوع دوم این تفنگ ها هم جوشکاری اتوماتیک است.

موارد استفاده از جوشکاری میگ و مگ

در این قسمت سعی بر این داریم که مصارف اصلی که از جوش میگ و مگ استفاده می کنند را برای شما شرح دهیم. مهمترین جایی که از  جوشکاری میگ و مگ استفاده می شود در جوشکاری لوله و اتصال لوله ها است که در این زمینه جوش میگ مگ کارایی زیادی دارد، مورد بعدی خط تولید اتومبیل ها و نگهداری از آنها است که باز از این نوع جوش بسیار استفاده می شود. همچنین در ساخت و سازها و اتصال ریل راه آهن ها هم این نوع جوشکاری کاربرد فراوانی دارد. مورد دیگری که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و اهمیت فراوانی دارد جوشکاری زیر آب است. یکی دیگر از کاربرد های  جوشکاری میگ و مگ در صنعت رباتیک است که برای فرایند هایی که به زمان کوتاه نیاز دارند استفاده می شود که با استفاده از این فرایند می توانند در زمان صرفه جویی کنند.

مزیت فرآیند جوشکاری میگ و مگ

جوشکاری میگ و مگ به دلیل مزیت هایی که دارد مورد توجه مشاغل زیادی قرار گرفته است که در این قسمت قصد داریم به بیان این مزیت ها بپردازیم. از مزیت های این جوشکاری این است که می توان آن را هم به صورت اتوماتیک و هم نیمه اتوماتیک انجام داد. همچنین از این نوع جوشکاری برای اتصال قطعه های نازک و باریک تا قطعه های ضخیم مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از جوشکاری به سرعت می توان مکان جوشکاری را تمیز کرد و زمان لازم برای این کار بسیار کم است و از مهمترین مزیت این نوع جوشکاری این است که آن را می توان در همه موقعیت ها انجام داد از جمله لبه، افقی، عمودی و… که این امر بسیار مورد توجه جوشکاران است. از دیگر مزیت های این نوع جوشکاری هزینه کم و سرعت کار بالا است. مزیت دیگر این نوع جوشکاری استفاده کم از الکترود مصرفی است. همچنین این نوع جوشکاری آلیاژ های مختلفی را از جمله مس، منگنز، آلومینیوم، نیکل، آهن و آلیاژهای دیگری را جوش می دهد.

معایب جوشکاری میگ مگ

مانند همه روش ها که هم مزایا و هم معایبی را در خود جای داده اند، روش جوشکاری میگ و مگ هم علاوه بر مزایای گفته شده معایبی را دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. یکی از عیب های بزرگ این روش این است که تجهیزات آن از پیچیدگی برخوردار است و حمل و نقل آن مشکل می باشد.

از دیگر عیوب این نوع جوشکاری می توان به این مورد اشاره کرد که برای جوشکاری کردن با این روش حتما باید به قطعه نزدیک شد و از این مورد برای جوشکاری در محل هایی که نزدیک شدن به آنها سخت است نمی توان استفاده کرد. از دیگر معایب این نوع جوشکاری این است که در جوشکاری فولاد به دلیل سخت شدن جوش و سرد شدن یکباره احتمال ترک خوردن آن زیاد است و همچنین در این نوع جوشکاری باید از قوس در مقابل باد حفاظت شود و دلیل آن این است که وزش باد منجر به پخش شدن گاز محافظ حوضچه جوش می شود و فلز جوش آلوده می شود.

فرایند کار میگ مگ

در فرایند جوشکاری میگ و مگ سیم جوش به صورت اتوماتیک از بین مشعل با سرعت از قبل تعیین شده ای بیرون می آید. از این رو این فرایند نمی تواند یک فرایند دستی به حساب بیاید و باید حتما یا به صورت نیمه اتوماتیک و یا به صورت اتوماتیک انجام‌ شود. در کار با دستگاه نیمه اتوماتیک، جوشکار فقط سرعت سیم جوش را می تواند کنترل کند و بعد از آن مشعل را هدایت کند. جوشکار می تواند شروع و پایان سیم جوش، جریان و گاز محافظ  را کنترل کند. در جوشکاری اتوماتیک یا ماشینی جوشکار فقط به لحاظ ظاهری کنترل دستگاه را در دست دارد ولی جوشکاری به صورت اتوماتیک انجام می شود و جوشکار هیچ نقشی در آن ندارد.

فلزاتی که در جوشکاری میگ مگ مورد استفاده قرار می گیرد

در کل سه دسته از فلزات هستند که می توان در جوشکاری میگ و مگ مورد استفاده قرار بگیرند. دسته اول فلزاتی هستند که بدون محدودیت قابل استفاده هستند. از جمله آلیاژ هایی مثل آلومینیوم، فولاد زنگ نزن، منیزیم که جوشکاری آنها با استفاده از این روش بسیار مقرون به صرفه است.

دسته دوم فلزاتی هستند که در شرایط خاص قابل استفاده اند که از جمله این فلزات می توان به فولادهایی با استحکام زیاد، آلیاژهای مسی که درصد بالای فلز روی در آنها به کار گرفته شده است، آلیاژ آلومینیوم ۲۰۰۰ و ۷۰۰۰، چدن، تیتانیوم، فولاد منگنز دار آستنیتی و… اشاره کرد که برای استفاده از این روش جوشکاری در این فلزات باید از پیش حرارتی و بعد حرارتی استفاده کرد و همچنین باید از سیم جوش مخصوص و گاز محافظ در فضای بیشتر استفاده کرد. دسته سوم و دسته آخر هم فلزات بدون استفاده هستند که نقطه ذوب آنها پایین است.

 ضخامت فلزات در جوشکاری (MIG/MAG)

یکی از مزایای این روش جوشکاری این است که می توان به وسیله آن، فلزات با ضخامت های مختلف را جوش داد. این نوع جوشکاری ورق هایی با ضخامت ۰.۵ میلیمتر را جوش می دهد و همچنین می تواند قطعات با ضخامت های بیشتر را هم جوش دهد ولی در کل به دلیل این که قیمت دستگاه جوش میگ مگ بالاست برای جوشکاری قطعاتی که ضخامت آنها از ۱۲ میلیمتر بیشتر است از روش های دیگر استفاده می شود.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *