جوشکاری co2 چیست

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

انواع جوشکاری برای اتصالات قطعات فلزی بسیار زیاد است. در این مقاله قصد داریم درباره یکی دیگر از انواع جوشکاری با شما صحبت کنیم. در پاسخ به این سوال که جوشکاری co2 چیست؟ و برای بررسی این نوع از جوشکاری در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

جوشکاری co2 چیست و چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم یکی از انواع جوشکاری، جوشکاری co2 است. اما شاید شما با این نوع از جوشکاری آشنایی نداشته باشید. در این قسمت از مقاله قصد داریم به این سوال که  جوشکاری co2 چیست  پاسخی کامل جامع بدهیم.

استفاده از گاز کربن دی اکسید در صنعت جوشکاری دارای مزایای بسیاری است از این نوع گاز برای جوشکاری اتصالات استفاده می شود. همچنین کربن دی اکسید دارای هزینه ای کمتر نسبت به گاز آرگون می باشد. به همین علت استفاده از این نوع جوشکاری بسیاری به صرفه و مناسب خواهد بود. برای این نوع جوشکاری از دستگاه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک استفاده می شود همچنین جوشکاری co2 برای جوشکاری قوس الکتریکی روشی ایده آل و بسیار مناسب خواهد بود. از جوش کربن دی اکسید به دلیل تولید جرقه های کمتر برای استفاده جوش فلزات مغناطیسی و غیر مغناطیسی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

علل استفاده از جوشکاری co2 چیست؟

شاید از خود بپرسید علت استفاده از  جوشکاری co2 چیست؟ دلایل بسیاری برای استفاده از این روش جوشکاری وجود دارد. از مهمترین دلایل استفاده از جوشکاری co2 می توان به این موضوع اشاره کرد که کربن دی اکسید در فرآیند جوشکاری به نوعی نقش محافظ دارد و برای قوس های الکتریکی بر روی فولاد های الکتریکی و سیم های جوش مصرفی از این نوع جوشکاری استفاده می شود.

البته برای استفاده از سایر جوش ها به دلیل آسیب های احتمالی کربن دی اکسید بر روی قطعات ممکن است استفاده از این روش موثر واقع نشود. شاید بتوان اصلی ترین علت استفاده از  جوشکاری co2 را خاصیت محافظتی آن دانست که باید در شرایط مناسب از آن استفاده نمود. البته استفاده از این روش دارای خواص بیشمار دیگری نیز می باشد که در ادامه این مقاله به توضیح هر یک از خواص دیگر آن می پردازیم.

تاثیر کاهش هزینه ها در جوشکاری co2 چیست؟

حتما می دانید که فرآیند جوشکاری بسیار هزینه بر است. به همین علت افرادی که به دنبال روش های جوشکاری هستند روی به استفاده از  جوشکاری co2 می آورند. در پاسخ به این سوال که علت استفاده از روش جوشکاری co2 چیست باید به هزینه پایین آن اشاره کنیم. همانطور که اشاره کردیم هزینه جوشکاری با کربن دی اکسید بسیار پایین تر از باقی گازها و روش های جوشکاری است. در کنار هزینه پایین این گاز می توان به دستمزد پایین و بسیار به صرفه جوشکاران کربن دی اکسید در مقایسه با گازهایی نظیر هلیوم و آرگون اشاره کرد. البته مزایای استفاده از این روش بسیار زیاد است اما شاید بتوان اصلی ترین علل استفاده از روش جوشکاری co2 را، هزینه پایین و به صرفه آن دانست. البته این عامل نباید سبب افت کیفیت کار جوشکاری و فرآیند آن شود.

کیفیت جوشکاری co2 چگونه است؟

یکی دیگر از خواص استفاده از جوشکاری co2 کیفیت بالا در شرایط ایده آل جوشکاری است. سوالات بسیاری درباره کیفیت کار در جوشکاری co2 چیست؟ پرسیده می شود. باید به این نکته اشاره کنیم که در شرایط ایده آل جوشکاری co2 کیفیت کار به مراتب بسیار افزایش پیدا خواهد کرد. همانطور که می دانید ضریب افزایش قدرت نفوذ گاز کربن دی اکسید بسیار بالا است، همیشه جوشکاری ناقص در فرآیند جوش قطعات یک مشکل اساسی به شمار می رود. با این حال جوشکاری توسط کربن دی اکسید یکی از مهمترین دلایل استفاده از این نوع جوشکاری است و در نهایت کیفیت بسیار بالا را برای شما به همراه خواهد داشت. ایمنی در فرآیند جوشکاری بسیار اهمیت دارد به همین علت استفاده از تجهیزات ایمنی باید در تمامی مراحل هر نوع جوشکاری اعم از هلیوم یا کربن دی اکسید باید موجود باشد. زیرا فرآیند جوشکاری در هر نوعی سبب تولید گاز خواهد شد. در ادامه بیشتر به توضیح ایمنی در جوشکاری کربن دی اکسید می پردازیم.

ایمنی در جوشکاری از نوع کربن دی اکسید

فرآیند جوشکاری همیشه با خروج مقداری گاز همراه است. یکی دیگر از عللی که از جوشکاری co2 استفاده می شود. این است که میزان خروج گاز کربن مونوکسید نسبت به خروج دیگر گازهای جوشکاری کمتر خواهد بود. به همین علت است که در پاسخ به این سوال که علت استفاده از جوشکاری co2 چیست؟ باید به ایمنی در هنگام کار بیشتر آن اشاره کرد.

البته نمی توان از خروج این گاز چشم پوشی کرد و ممکن است فرآیند جوشکاری با گاز کربن دی اکسید در محیط های کوچک و بسته سبب بروز مشکلاتی از این دست شود. تنفس گاز مونوکسید کربن و تنفس آن می توان منجر به بروز مشکلاتی از قبیل اختلال در تنفس و خفگی در افراد شود. به همین علت است که پیوسته توصیه می شود در هنگام انجام جوشکاری از نوع کربن دی اکسید حتما از ماسک های تنفسی برای جلوگیری از بروز مشکلات این چنینی استفاده نمایید.

البته تجهیزات ایمنی در هنگام کار جوشکاری بسیار زیاد است اما همانطور که می دانید در هنگام کار با جوشکاری co2 ایمنی بیشتر خواهید داشت اما این موضوع سبب نادیده گرفته شدن تجهیزات ایمنی لازم در هنگام جوشکاری نباید باشد. فرآیند جوشکاری با کربن دی اکسید دارای مزایا و معایب بسیاری است که در ادامه این مطلب به توضیح کاملی از هر یک از آنان می پردازیم.

مزایای استفاده از جوشکاری co2 چیست؟

همانطور که گفتیم مزایای  جوشکاری co2 بسیار زیاد است. بسیاری از افراد که به دنبال یافتن بهترین روش های جوشکاری هستند، سوالاتی از قبیل مزایای جوشکاری co2 چیست؟ می پرسند و ممکن است مزایای این روش خواسته اصلی آنان از جوشکاری را در پی داشته باشد. از مزایای بسیار مهم این روش می توان به تعداد کم جرقه زنی اشاره کرد. همچنین این روش دارای مزایای دیگری از قبیل: سهولت در انجام روش جوشکاری، تغذیه مستقیم سیم جوش و عدم صرف زمانی برای تعویض الکترود، مناسب برای قوس الکترونیکی و حوضچه مذاب، عدم وجود سرباره و یا تعداد کم آن در این روش، رسوب درصد بالایی از سیم جوش در منطقه اتصال و… می باشد.

مزیت های بیشماری در این روش وجود دارند که در قسمت های قبلی مطلب اشاره کوچک دیگری به خواص استفاده از جوشکاری co2 پرداختیم. در هنگام کسب اطلاعات از جوشکاری مناسب بهتر است به این مزایا و معایب این روش دقت داشته باشید و با توجه به نیاز و خواسته های خود حتما از روش های موثر استفاده نمایید. نوع و میزان جوش های وارد می تواند کیفیت کار شما را تحت تاثیر قرار دهد و فرآیندی موثر را برای شما رقم بزند.

معایب جوشکاری co2 چیست؟

در کنار معرفی مزایای این روش جوشکاری باید به این سوال که معایب جوشکاری co2 چیست؟ بپردازیم. حتما میدانید که این روش جوشکاری دارای معایبی نیز می باشد. با مقایسه معایب و مزایای این روش می توانید انتخابی موثر و بهتر را داشته باشید. از جمله معایب جوشکاری co2 می توان به : میزان استفاده و بیشتر تجهیزات و ادوات جوشکاری اشاره کرد، در این روش شما نیازمند استفاده از تجهیزات بیشتری خواهید بود و این موضوع می تواند شما را با چالش تهیه تجهیزات بیشتر رو به رو کند. همچنین از دیگر معایب این روش باید به جوشکاری در این روش به کیفیت و خلوص گاز کربن دی اکسید و میزان تمیزی سیم جوش بسیار حساس است، در این نوع از جوشکاری ورقه های گالوانیزه از طریق پوشش وارد مذاب خواهند شد و همین امر سبب می شود تا با افزایش تردی و مقاومت در برابر ترک روبرو شویم. همچنین از دیگر معایب این روش می توان به تولید گاز مونوکسید کربن اشاره داشت و باعث ایجاد اختلالات بسیاری بر روی میزان سلامتی افراد خواهد شد. بررسی میزان معایب و مزایای این روش ها می تواند شما را در انتخابی بهتر یاری خواهد کرد.

نکات مهم جوشکاری کربن دی اکسید

شاید از خود بپرسید نکات مهم جوشکاری co2 چیست؟ اگر روش جوشکاری کربن دی اکسید گزینه انتخابی شما است. باید در هنگام اجرایی نمودن آن به مواردی توجه داشته باشید. بهتر است از گازوئیل برای شست و شو ابزارها و دستگاه استفاده نکنید، در هنگام فرآیند جوشکاری از ماسک استفاده کرده و فاصله مناسب را رعایت کنید. به این موضوع دقت داشته باشید که کابل های دستگاه باید روکش پلاستیکی داشته باشند. فاصله ایمنی کابل تا منبع را رعایت کنید، کلیه نکات ایمنی لازمه را در هنگام انجام فرآیند جوشکاری به روش کربن دی اکسید رعایت کنید.

جمع بندی

در این مطلب که به موضوع جوشکاری co2 چیست؟ پرداختیم، مفصلا درباره این نوع از روش جوشکاری و کلیه مزایا و معایب این نوع فرایند صحبت کرده و آن را بررسی کردیم. معایب و خواص استفاده از روش  جوشکاری co2 را برای شما عزیزان گردآوری و سعی کردیم شما را برای شناخت بهتر این نوع روش جوشکاری یاری کنیم. نکات ایمنی بسیاری در هنگام انجام جوشکاری به این روش وجود دارد که باید با آگاهی کامل از آنان اقدام به جوشکاری نمایید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *