خال جوش چیست

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

در جوشکاری برای آنکه جوشکارها بتوانند یک پروژه و سازه را به درستی و با کیفیت بسیار خوب و مناسب کنار یکدیگر قرار دهند، از شیوه های مختلفی استفاده می کنند. خال جوش زدن در جوشکاری یکی از روش های ثابت نگه داشتن فلزات است. خال جوش ها یکی از قسمت های عمده و بسیار مهم در یک عملیات جوشکاری هستند که به عنوان وسیله ای موقتی برای نگه داشتن اجزای مختلف فلزات  در مکان مناسب، تراز و فاصله از یکدیگر هنگام جوشکاری استفاده می شود. در ادامه این مقاله با خال جوش ها و فواید آن آشنا خواهید شد.

خال جوش زدن چیست

خال جوش زدن یک فرایند مهم در جوشکاری است. خال جوش ها در واقع  یک نوع از جوشکاری هستند که ‏به ثابت ماندن دو فلز کمک می کنند. هدف اصلی خال جوش زدن ثابت نگه داشتن دو فلز است تا زمانی که بخواهیم جوش نهایی را انجام دهیم. به صورت کلی خال جوش زدن یک نوع جوشکاری موقت است تا بتوانیم اجزای مختلف فلزات را در محل مناسب با تراز و فاصله کافی کنار هم نگه داریم و سپس جوش نهایی را روی آن پیاده سازی کنیم.

در عملیات جوشکاری دستی که اندازه تولیدات کوتاه است، می توان از خال جوش ها برای تنظیم قطعات فلزات، بدون استفاده از وسایل جانبی استفاده کرد. در هر ساخت و ساز فلزات، چندین خال جوش در فاصله هایی از یکدیگر زده می شوند تا لبه ها را به هم نزدیک نگه دارند. خال جوش به جوشکار کمک می کند تا تراز بندی نهایی درست باشد. خال جوش زدن در جوشکاری این امکان را به جوشکار می دهد تا در صورت تراز نبودن، قطعات را از یکدیگر جدا کرد و دوباره جوش داد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

به طور کلی، خال جوش ها با همان روشی انجام می شوند که برای جوشکاری نهایی استفاده می شوند. به عنوان مثال، مجموعه های آلیاژ آلومینیوم که باید توسط جوشکاری همزن اصطکاک، به هم متصل شوند، با استفاده از یک ابزار کوچک توسعه یافته برای این منظور، جوش داده می شوند. یا جوش های پرتو الکترونی که با کاهش قدرت ایجاد می شوند، برای تکمیل یا جایگزینی فیکسچر و برای حفظ شکل و ابعاد صحیح در هنگام جوشکاری نهایی پرتو الکترون استفاده می شوند. خال جوش ها در جوشکاری عناصر را در جای خود نگه می دارد و در مقابل فشارهای قابل توجه مقاومت می کند، در حالی که دستگاه های گیره، به اندازه کافی مقاوم نیستند، و ممکن است از یکدیگر جدا شوند.

اهمیت خال جوش ها در جوشکاری

ماهیت موقتی خال جوش ها در جوشکاری ممکن است این تصور غلط را ایجاد کند که کیفیت این اتصال کمکی به اندازه کیفیت جوش نهایی مهم نیست و شاید نیاز نباشد عملیات خال جوش زدن به درستی برنامه ریزی، اجرا و بازرسی شود. اما این فرضیه ایی بسیار غلط است. خال جوش ها در واقع یک جوشکاری واقعی هستند و اجزای مونتاژ شده را در جای خود نگه داشته و مکان متقابل آنها را تعیین می کنند.

خطرات خال جوش زدن

اگر مونتاژها به درستی خال جوش نخورده باشند ممکن است پاره شوند و بخش ها یا زیر مجموعه های آن می توانند سقوط کرده و مردم را به خطر بیندازند یا به اموال آسیب برسانند.

خال جوش زدن در جوشکاری نباید تداخلی در کیفیت جوشکاری نهایی ایجاد کند یا کیفیت آن را کاهش دهد. این نباید نقایص جوشکاری، مانند ضربه قوس، دهانه، ترک، لکه های سخت و سرباره را در جای خود وارد کند.

بسیاری از فولادهایی که در ساخت لوله ها و شناورها استفاده می شود، به دلیل محدود بودن ورودی حرارت مورد نیاز برای جوشکاری، به خنک سازی سریع یا خاموش شدن، به ویژه به دنبال جوش های  کوتاه، حساس هستند.

در صورت خاموش شدن سریع فلز، می توان ریزساختارهای سخت، شکننده و حساس به ترک را ایجاد کرد. در این حالت، حتی از بین بردن کل خال جوش با سنگ زنی ممکن است ترک های نامرئی و خطرناکی در فلز پایه ایجاد کند.

فلز شکننده می تواند در هنگام انجماد فلز جوش یا هنگام استرس ترک بخورد. ترک های زیر بدنه با بازرسی بصری به راحتی قابل تشخیص نیستند و اگر آزمایش های غیرمخرب به صورت  کامل انجام نشود و به چنین جوش هایی اهمیت داده نشود  این ترک های کوچک باعث از کار افتادن کل ساختار می شود.

کیفیت خال جوش ها در جوشکاری

برای اطمینان از کیفیت، اکثر پروژه ها نیاز دارند که خال جوش ها  فقط مطابق با روش های جوشکاری  تخصصی،  توسط جوشکارانی که تجربه و تخصص کافی برای جوشکاری و خال جوش زدن دارند و همچنین  دارای گواهی کامل هستند، انجام شود. این الزامات برای هر فرآیند جوشکاری باید رعایت شود تا کیفیت جوشکاری و خال جوش ها بسیار بالا رود.

روش های کنترل اعوجاج

در تمام فرآیندهای جوشکاری فیوژن، توالی و جهت خال جوش برای کنترل اعوجاج مهم هستند. علاوه بر حفظ شکاف مفصل، خال جوش ها باید در برابر جمع شدن عرضی مقاومت کنند تا از نفوذ کافی جوش اطمینان حاصل شود.

برای یک درز طولانی، عملیات خال جوش زدن  باید از وسط شروع شود و در امتداد طول اتصال، به طور متناوب در هر دو جهت، در مرحله عقب مناسب یا توالی جست و خیز انجام شود تا از تجمع تنش و تغییر شکل جلوگیری کند.

خال جوش ها را می توان در انتهای مفصل قرار داد و سپس در وسط هر فاصله حاصل از آنچه که قبلا انجام شده است، اضافه کرد  تا اینکه در فاصله مورد نیاز،  کل طول با تعداد لازم پوشانده شود.

نیازهای ویژه در خال جوش زدن

خال جوش زدن یک مرحله اساسی در آماده سازی لوله ها برای جوشکاری است. برای دستیابی به تراز مناسب و باز شدن ریشه (شکاف مفصلی) که موفقیت مهمترین عبور ریشه را کنترل می کند، باید کاملا توجه شود. اگرچه این کار می تواند به مونتاژکاران اختصاص یابد، اما باید از نزدیک نظارت شود تا از صلاحیت صحیح کارگران اطمینان حاصل شود. تعداد و اندازه خال جوش ها به قطر لوله و ضخامت دیوارها بستگی دارند. خال جوش ها با همجوشی کامل باید از کیفیت جوش نهایی برخوردار باشند.

قبل از اقدام به جوشکاری نهایی، باید تمام خال جوش ها کاملا تمیز شوند. در دو انتهای هر خال جوش، که نشان دهنده شروع و توقف است، خال جوش باید از بین برود تا نقص های احتمالی برطرف شود و یک شیب بسیار تدریجی ایجاد شود که طرفین جوش را به داخل فلز درآمیزد.

جلوگیری از برخی اقدامات در خال جوش ها

هنگام خال جوش زدن، باید بسیار دقت شود که تاثیری در کیفیت جوش نهایی ایجاد نشود. خال جوش های نادرست، باعث نقص در جوش نهایی مانند ترک، دهانه، لکه های سخت و موارد دیگر می شوند. این امر می تواند بر کیفیت کلی پروژه تاثیر بگذارد.

همچنین، اگر فلزات در حین جوش خوردن برافراشته یا جابجا شوند، ممکن است از هم بپاشند. خال جوش های اولیه ضعیف بوده و تنها به منظور نگه داشتن موقت فلزات در کنار هم هستند. بنابراین احتیاط کنید وگرنه ممکن است به فلزات آسیب برسانید یا حتی صدمات جسمی وارد کنید.

یکی دیگر از موارد مهمی که باید به آن توجه شود این است که برخی از فلزات می توانند نسبت به خنک سازی سریع مرتبط با جوش های تاک حساس باشند. در بعضی موارد، مناطقی که گرما اعمال شده و خنک می شود، می تواند شکننده و مستعد ترک شود. در صورت برداشته شدن خال جوش ها  نیز این امر می تواند مشکلاتی ایجاد کند. ترک های نامرئی، را در پایه فلز را ایجاد می کند.

اقدامات احتیاطی اضافی

هنگامی که از خال جوش ها به عنوان اتصالات برای جوشکاری استفاده می شود، باید اطراف آن را کاملا تمیز کنید تا اکسیدهای ایجاد شده در هنگام جوشکاری از بین بروند.

در جوشکاری نیمه اتوماتیک و اتوماتیک، نقاط ملاقات الکترود نهایی جوشکاری با خال جوش ها می توانند کنترل ولتاژ قوس و تغذیه سیم پرکننده را مختل کنند، در اینجا برای حفظ کیفیت، داشتن یک ابزار و کمک دستی  بسیار مهم است.

خال جوش ها هر چند ساده و پیچیده یک ماده اساسی  و مهم در یک پروژه جوشکاری موفق هستند. بنابراین  با خال جوش ها انجام فرآیند جوشکاری به درستی و با به حداقل رساندن خطرات مرتبط انجام خواهد گرفت.

یکی دیگر از موارد مهم در مورد خال جوش ها، برداشتن آسان آن است. اگر تراز روی جوش شما به طور کامل انجام گرفت، می توانید به راحتی آن را جدا کنید.

مزایای خال جوش زدن

همانطور که قبلا گفتیم، جوشکارها کاملا با خال جوش ها آشنا هستند. زیرا خال جوش ها در پروژه های دشوار یا آسان ضروری هستند و می توانند جوشکاری شما را بسیار بهتر کنند. در اینجا برخی از مزایای خال جوش ها آورده شده است، بنابراین شما خود می توانید ببینید که چرا یادگیری  ای نوع از جوشکاری بسیار مهم است.

– هم ترازی آنها را تضمین می کند. و شما می توانید اطمینان حاصل کنید که همه چیز به درستی تراز شده است.

– عملکرد یک وسیله را تکمیل می کند، یا در صورت لزوم اجازه حذف آن را می دهد.

– حرکت و اعوجاج را هنگام جوشکاری کنترل می کند.

– شکاف مفصلی را تنظیم و حفظ می کند.

– در صورت بلند شدن، جابجایی، دستکاری یا واژگونی به طور موقت از مقاومت مکانیکی مجموعه در برابر وزن خود اطمینان حاصل می کند.

– فلزات را در جای خود نگه می دارد.

– قدرت را تضمین می کند.

– هنگام اجرای جوش نهایی، فلزات را از حرکت کنترل می کند.

 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

1 دیدگاه برای “خال جوش چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *