درآمد جوشکاری زیر آب در ایران

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

یکی از مشاغل فنی و سخت در جهان شغل جوشکاری به شمار می آید که البته در صورت داشتن تخصص و مهارت بالا در جوشکاری خیلی کم یپش می آید که بیکار باشید و از دستمزد و حقوق جوشکاری بالایی برخوردار هستید و حتی قادر به مهاجرت کاری به بهترین کشورها برای جوشکاری از جمله هلند، استرالیا، کانادا، آمریکا، آلمان، اتریش هستید. یکی از مشاغل مرتبط به جوشکاری مربوط به جوشکاری زیرآب است که علاوه بر داشتن مهارت جوشکاری باید غواصی بدانید که میزان حقوق و درآمد جوشکاری زیر آب در جهان به صورت میانگین سالیانه به ۴۰ هزار الی ۶۰ هزار دلار می رسد که البته در ایران کمتر از استاندارد جهانی است و حتی به ۲۰۰ الی ۳۰۰ دلار در ماه می رسد که فاصله زیادی با حقوق جهانی دارد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

 

شماره تماس اورین الکتریک

 

جوشکاری زیرآب چیست؟

در گذشته برای تعمیر کشتی ها آنها را به ساحل خشک می آوردند در صورتی که در جنگ جهانی متوجه هزینه بالای تعمیر کشتی شدند از این رو به جوشکاری زیرآب برای سازه های ساحلی، لوله های زیر آبی و خطوط لوله انتقال نفت و گاز به صورت جوشکاری زیر آب پرداخته شد.

جوشکاری زیرآب به دو صورت خشک و مرطوب انجام می شود که هر کدام خطرات، معایب و مزایای خاص خود را به همراه دارند و در میزان حقوق جوشکار تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

جوشکاری زیر آب چیست؟

کاربرد جوشکاری زیرآب

از جوشکاری زیر آب در صنعت نفت و به خصوص برای نصب، نگهداری و تعمیر انواع سکوهای نفتی و خطوط لوله زیرآبی استفاده می شود. بیشترین جوشکاری زیرآب در سواحل خلیج فارس، خلیج مکزیک و دریای شمال استفاده می شود.

استخدام جوشکار زیرآب در جهان

جوشکاری زیرآب روشی خوب برای جوش دادن سازه های ساحلی و فرا ساحلی می باشد که امروزه جوشکاران در این زمینه در سطح جهانی حقوقی دو برابر نسبت به سایر حوزه ها دریافت می کنند. از جمله کشورهای مهم که در زمینه جوشکاری زیرآب سرمایه گذاری زیادی کرده اند شامل کشورهای آمریکا، هند، استرالیا، نروژ، بریتانیا، کانادا و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس چون امارات، قطر است.

حقوق جوشکاری زیرآب در جهان

در کشورهای مختلف جهان که بیشتر در حاشیه خلیج فارس، خلیج مکزیک، دریای شمال جوشکار استخدام می شود. البته در کشورهایی همچون کشورهایی مثل آمریکا، کانادا، بریتانیا، نروژ، استرالیا، هند، کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشترین سرمایه گذاری روی این شغل انجام شده است و متوسط حقوق جوشکار زیرآب در جهان به ۴۰۰۰۰ الی ۶۰۰۰۰ دلار در سال می رسد.

حقوق جوشکاری زیرآب به صورت متوسط در آمریکا

البته میزان درآمد و حقوق در همه کشورهای جهان در جوشکاری زیرآب به یک سری فاکتورها چون عمق آب، محیط کار و روش های جوشکاری زیرآب بستگی دارد.

  • حقوق مشاغل جوشکاری دکل در آمریکا ۶۲ هزار دلار در سال
  • حقوق جوشکاران دکل سالانه به ۴۲ هزار دلار در آمریکا
  • به طور متوسط ۱۲ ساعت در روز جوشکاران فرا ساحلی در آمریکا کار می کنند که حقوق سالیانه آنها ۶۶ هزار دلار است
  • برای جوشکاران خطوط لوله در آمریکا به صورت سالیانه به ۵۹ هزار دلار می رسد.

 میزان حقوق جوشکاری زیرآب در سایر کشورها

میانگین حقوق روزانه جوشکاران زیر آب در آمریکا ۱۰۰۰ دلار، استرالیا ۸۷۰ دلار و تایلند ۴۵۰ دلار می رسد.

میزان حقوق و درآمد جوشکاری زیر آب در ایران

متوسط حقوق جوشکار زیرآب  در ایران نسبت به جهان خیلی فاصله زیادی دارد چونکه به ۲۰۰ الی ۳۰۰ دلار در ماه می رسد که در جهان میانگین بین ۴۰۰۰ الی ۶۰۰۰ دلار می رسد.

مشکلات جوشکاران صنعت نفت ایران

جوشکاری در صنایع مختلف نظامی، خودروسازی، ساخت و ساز، هوا فضا و صنعت نفت و گاز و پتروشیمی انجام می شود که یکی از مهمترین صنایع جوشکاری در ایران به بخش فراساحلی می رسد که در منطقه خلیج فارس انجام می شود.

با اینکه در جهان میانگین حقوق جوشکار زیرآب ماهیانه به ۴ هزار دلار می رسد اما در ایران به مقدار ۲۰۰ دلار است که همین باعث مهاجرت خیلی از جوشکاران ایرانی با مدرک بین المللی و مهاجرت به کشور کانادا می شود که سالیانه به ۸۰۰ نفر می رسد.

با اینکه خطرات شغل جوشکاری زیرآب زیاد است که شامل خطر انفجار و حتی دوری از خانه و خانواده می باشد اما به میزان حقوق جوشکار در ایران توجهی نمی شود.

شاید جالب باشد بدانید که طبق فهرست بهای اختصاصی تاسیسات نفت وگاز که از سوی معاونت مهندسی وزارت نفت برای سال ۱۳۹۷ منتشر شده میانگین حقوق جوشکاری زیرآب در ایران به شرح زیر است که با میانگین جهانی فاصله زیادی دارد و اینکه تمام حقوق جوشکار زیرآب به صورت ساعتی است که در آن هیچ کدام از هزینه‌های مربوط به اسکان، رفت و آمد، غذا، لباس کار و ایمنی و لوازم ورزشی جزء دستمزد لحاظ نشده است.

  • جوشکار اسکلت ۹۹.۵۷۰ ریال
  • جوشکار آرگون تاسیسات نفت و گاز ۲۳۱.۶۵۶ ریال
  • جوشکار درجه یک کربن استیل گروه لوله کشی ۱۶۶.۶۳۵ ریال
  • جوشکار سوکت برق لوله های کربن استیل ۱۰۲.۷۵۴ ریال
  • جوشکار لوله های فولاد آلیاژی و جوشکار لوله های فولاد زنگ زن ۲۲۹.۷۸۸ ریال
  • جوشکار پلی اتیلن ۱۰۲.۷۵۴ ریال
  • جوشکار درجه یک تجهیزات ۱۵۲.۱۹۸ ریال
  • استاد کار عملیات جوشکاری مخزن ۱۶۸.۸۹۸ ریال
  • استاد کار عملیات جوشکاری خط لوله۱۷۱.۸۷۴ ریال
  • جوشکار درجه یک خط لوله و مخزن ۳۵۰ ریال
  • حقوقهای دریافتی توسط جوشکاران در صنعت نفت (متوسط ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار در ماه)

با وجود دستمزد و حقوق پایین جوشکار زیرآب در ایران و کاهش میزان درآمد آنها نسبت به جهان در سالهای اخیر مواردی از جذب آنها در شرکتهای نفتی و گازی در آمریکا، کانادا، استرالیا، برزیل، برونئی، قطر و غیره را شاهد بودیم که به عنوان مثال قطر پترولیوم برای جوشکاران خود متوسط ماهانه ۸۴۹۳ ریال قطر برابر با ۲۲۲۲ دلار (حدود ۳۰ میلیون تومان) و جوشکار غواص ۱۸۰۰۰ ریال قطر برابر با ۴۶۶۶ دلار (۶۳ میلیون تومان، که ۸۸ درصد از متوسط حقوق ماهانه این کشور بیشتر است) پرداخت می کند.

انواع روش های جوشکاری زیر آب چیست؟

به منظور جوشکاری زیرآب از دو روش مرطوب و خشک استفاده می شود که هر کدام مزایا و معایبی دارند.

روش جوشکاری مرطوب

در این روش به مستقیم با آب دریا تماس دارید و باید غوص جوشکار به صورت شناور اقدام به جوشکاری کند که در آن با ذوب شدن الکترود جوشکاری، حباب هایی از هوا و بخار آب ایجاد می شود که همین باعث بهتر شدن کیفیت جوش می شود.

از جمله معایب جوشکاری مرطوب زیر آب سرد بودن محل جوشکاری است که حتی باعث تغییر شد قطعه جوشکاری می شود.

جوشکاری خشک

روش جوشکاری خشک در آب

این روش جوشکاری زیرآب داخل یک محفظه و مجهز روی محل جوشکاری انجام می شود که با استفاده از پمپاژ هوا داخل آن باعث خشک شدن محیط جوشکاری می شود.

معایب این روش:

  • هزینه زیاد جوشکاری
  • زمان زیادی برای جوشکاری نیاز دارد.

خطرات جوشکاری زیر آب چیست؟

  • خطر شوک الکتریکی برای فرد جوشکار در زیر آب.
  • آزاد شدن اکسیژن و هیدروژن در فرایند جوشکاری مرطوب
  • کاهش ایمنی فرد جوشکار در زیر آب نسبت به بیرون
  • به دلیل بالا بودن گرمایش در آب امکان اختلال در جوشکاری زیر آب وجود دارد.
  • کاهش شدید دید جوشکار در زیر آب که باعث کم شدن کیفیت جوش و حتی خطر برای جوشکار می شود.

انواع روش جوشکاری قوس الکتریکی زیر آب

به دو روش جوشکاری قوس الکتریکی زیرآب انجام می شود.

  • روش Self consuming : که در آن غواص جوشکار باید الکترود جوشکاری زیرآب را به حالت امتداد روی محل جوش قرار دهد که این روش برای جوشکاران مبتدی و تازه کار در این حوزه مناسب است.
  • روش جوشکاری Weave or Manipulative: جوشکاری در این روش به این صورت است که الکترود در محل جوش را می توان جابجا کرد.

الکترود جوشکاری زیرآب

به صورت کلی ساختار الکترودهای جوشکاری در زیرآب با نوع معمولی آن فرقی ندارد با این حال در الکترودهای جوشکاری زیر دریا یک نوع پوشش ضد آب وجود دارد که همین باعث می شود مانع از نفوذ آب به الکترود شود و متداول ترین نوع الکترود جوش زیرآب از نوع الکترود روتیلی است.

جوشکاری زیر آب به چه صورت انجام می شود؟

فاکتورهای مؤثر بر حقوق جوشکاری زیر آب

  • میزان عمق جوشکاری داخل آب دریا
  • تخصص و مهارت غواص جوشکار و تجربه کاری و تسلط به کار
  • اشتغال در صنایع نفت و گاز یا صنایع دیگر
  • فاکتور مهم تأثیرگذار دیگر در درآمد جوشکار زیر آب، نوع غواصی می باشد.
  • غواصی نزدیک ساحل یا غواصی دور از ساحل.

جوشکاری در زیر آب در ایران

از جوشکاری زیر آب در ایران برای تعمیر سازه های نفتی زیادی استفاده می شود که در این بین برای انتقال نفت و گاز از سکوهای نفتی به داخل خشکی نیاز به خطوط لوله می باشد که همین اهمیت جوشکاری زیرآب را در ایران و استخدام را بیشتر می کند.

نکات مهم درباره آموزش جوشکاری زیر آب

در صورتی که قصد یادگیری جوشکاری زیرآب دارید باید به نکات زیر توجه کنید.

  • انتخاب آموزشگاه‌های معتبر
  • آموزشگاهی را انتخاب کنید که دوره کارآموزی دارد.
  • آموزشگاهی که در پایان دوره و آموزش به شما مدرک جوشکاری زیر آب فنی حرفه ای معتبر در پایان دوره بدهد.

 

2 دیدگاه برای “درآمد جوشکاری زیر آب در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *