دستگاه برش پلاسما چیست

📖 زمان مطالعه : ۳ دقیقه ⏲️

یکی از وسایل جوشکاری که برای برش فلزات استفاده می شود دستگاه هوا برش است اما یک نوع دستگاه جدید به نام برش پلاسما وجود دارد که ویژگی های بالایی دارد. دستگاه هوا برش تنها مختص به فولاد و فلزات آهنی است در صورتی که دستگاه برش پلاسما برای هر گونه فلز رسانایی چون فولاد نرم، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ استفاده می شود و سرعت کار آن خیلی بالاتر است. اگر سفارشات کاری بالایی گرفته اید و میزان برش زیادی دارید و به دنبال خرید دستگاه برش پلاسما هستید بهتر است ابتدا با خصوصیات، فوت و فن و نحوه کار کرد آن آشنا باشید و در هنگام خرید به یک سری نکات توجه کنید تا بتوانید بهترین دستگاه را بخرید.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

تکنولوژی برش پلاسما چیست؟

به نوع فرآیندی که در آن با گازهای یونیزه شده از مشعل دستگاه پلاسما آزاد می شود و باعث گرم شدن مواد و ذوب آنها می شود برش پلاسما می گویند. در واقع گازهای یونیزه شده ای که از روزنه تنگ دستگاه عبور می کند باعث گرم شدنقطعه کار و به موجب آن ذوب ماده فلز می شود تا در عمل فرآیند برش فلز انجام شود.

تفاوت بین  برش پلاسما و برشکاری اکسی‌سوخت (oxyfuel cutting)

برش پلاسما یک نوع دستگاه پیشرفته برای افزایش سرعت برش قطعات فلزی است با این ویژگی که برای هر نوع فلز رسانایی استفاده می شود. شما به راحتی میتوانید با دستگاه برش پلاسما انواع فلزات فولاد نرم، آلومینیوم، فولاد ضد رنگ را برش بزنید به خصوص اینکه برش های سریعتر و سنگین ترین را با فولاد نرم نسبت به سایر آلیاژها می توانید داشته باشید.

در برش اکسی سوخت که همان دستگاه هوا برش است فلز در طی فرآیندی با سوختن یا اکسید شدن برش می خورد از این رو برش تنها برای فولاد و فلزات آهنی استفاده می شود و قابلیت برش فلزاتی چون آلومینیوم، فولاد ضد زنگ با دستگاه هوا برش وجود ندارد از این رو دستگاه برش پلاسما بهتر است.

  • به منظور استفاده و کار کردن با دستگاه برش پلاسما می توان از انواع گازهای مختلف استفاده کرد که بیشتر جوشکاران در حال حاضز از هوای فشرده استفاده می کنند. شما به راحتی می توانید هوای فشرده را از فروشگاه ها بخرید اما در دستگاه هوا برش نیاز به ماده سوختی و اکسیژه فشرده است که همین کار را سخت می کند.
  • افراد تازه کار به خوبی می تواند با دستگاه برش پلاسما کار کنند.
  • با دستگاه برش پلاسما برش های سریعتری روی مواد نازک تر نسبت به دستگاه اکسی سوخت انجام می شود.
  • برای برش صفحات سنگین از آنجایی که دستگاه برش پلاسما نیاز به منابع تغذیه با ظرفیت بالایی دارد بهتر است از اکسی سوخت استفاده شود.

چه استفاده هایی از دستگاه برش پلاسما می شو؟

بهترین دستگاه برای فلزت غیر آهنی و فولاد با ضخامت های کمتر از ۲.۵۴ سانتیمتری است و اینکه برای کار کردن با این دستگاه نیاز به دقت کمتری نسبت به دستگاه هوا برش است. این دستگا ها نسبت به برش مکانیکی خیلی سریع کار می کند و به راحتی برش های غیر خطی را  می توان با آن انجام داد.

معایب دستگاه برش پلاسما

قیمت این دستگاه ها خیلی بالاتر از اکسی سوخت است و همچنین دستگاه های هوا برش نیازی به انرژی الکتریکی و هوای فشرده ندارند از این رو استفاده از آنها مرسوم تر و رایج تر از دستگاه برش پلاسما است. این نکته را هم بگوییم که برای برش های ضخیم یعنی بالاتر از ۲.۵۴ سانتی متری فولاد دستگاه هوا برش بهتر و سریعتر از دستگاه برش پلاسما کار می کند.

هنگام خرید دستگاه برش پلاسما دقت کنید

همانطور که اشاره کردیم با اینکه این دستگاه فواید و مزایای زیادی دارد اما سرعت برش آن برای فلزات با ضخامت بالای ۲.۵۴ سانتیمتر مناسب نیست. بنابراین خیلی مهم است که قبل از خرید دستگاه حتما ضخامت برش فلزاتی که قصد برش دارید بدانید و اینکه در هنگام خرید از ایمن بودن دستگاه و قابلیت حمل آن مطمئن شوید.

 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *