راهنمای خرید دستگاه جوش

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

کسانی که به صورت حرفه ای در شغل جوشکاری فعالیت داشته باشند به خوبی می دانند که بهترین نوع دستگاه جوش برای کار آنها چیست و بهترین برند دستگاه جوش در سطح کشور کدام است. در این بین افرادی هستند که به تازگی آموزش جوشکاری را فرا گرفته اند و به دنبال خرید یک دستگاه جوش خوب و عالی هستند که بتوانند کار خود را شروع کنند. در کشور ایران به نسبت گذشته در صنعت جوشکاری پیشرفت زیادی به وجود آمده است و دستگاه های جوش با ابعاد بزرگ و سنگین وزن تبدیل به نوع سبک وزن و با مصرف برق پایین شده اند که بهترین نوع آن دستگاه جوش اینورتر است. اگر به دنبال خرید دستگاه جوش هستید باید به یک سری فاکتورها توجه کنید، اینکه چه نوع دستگاهی با توجه به نوع کار خود خریداری کنید تا بتوانید با کمترین قیمت بهترین نوع دستگاه جوش را بخرید.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

 

درصنعت ساختمان عموماً چه نوع دستگاه های جوشکاری دارند؟

به طور کلی سه نوع دستگاه جوش در صنعت ساخت و ساز ساختمان به کار برده می شود که شامل موارد زیر است.

الف: روش الکترود دستی (SMAW)

ب: روش جوشکاری با سیم مفتول جوشکاری  (GMAW) ( MIG / MAG  که در اصطلاح عامیانه Co2 گفته می شود.)

ج: جوش زیرپودری (SAW)

دقت داشته باشید که بیشتر از نوع دستگاه جوش نوع ب برای کارگاه های تولیدات اسکلت فلزی استفاده می شود در صورتی که از نوع دستگاه جوش SMAW برای تمامی مراحل ساخت و ساز، از شروع گودبرداری تا محصور کردن زمین و روز آخر تحویل کار ساختمان  از آن استفاده می شود.

اصولاً دستگاه های جوش الکترود به چند دسته تقسیم می شوند؟

قبل از اینکه در مورد دستگاه های جوش الکترود دستی برای شما توضیح دهیم باید بگوییم که این دستگاه به چهار دسته کاربردی زیر در ایران  تقسیم می شود.

  1. نوع اول: که به آن ترانس های قدیمی با حجم بالا، کیفیت پایین خروجی جریان AC گفته می شد که به خاطر وزن سنگین و البته مصرف زیاد برق امروزه از چرخه تولید و استفاده تقریبا  کنار گذاشته شده است.
  2. نوع دوم: در این مدل از آنها که به دینام جوشکاری نامیده می شود به واقع نسبت به ترانس های قدیمی کیفیت جوش بهتری داشته و  خروجی جریان  DC نیز دارد اما به خاطر حجم بالا و البته وزن سنگین و اینکه هزینه تعمیر آنها زیاد است در سال های اخیر از سوی هیچ شرکتی هیچ گونه خدماتی به مشتریان داده نمی شود و غیر از موارد خاص در پروژه ها از این مدل استفاده نمیگردد .
  3. نوع سوم: نوع سوم دستگاه جوش الکترونیک  را  اصطلاحا رکتیفایر می نامند که بدلیل خروجی جریان  جوشکاری DC ، کیفیت جوشکاری   بالایی دارد . در کشور ایران نیز در سال های اخیر واردات این نوع در حجم انبوه انجام می شود.
  4. نوع چهارم : بهترین و بهینه ترین نوع دستگاه جوش الکترودی  در صنعت جوشکاری را  دستگاه جوش اینورتر می نامند که گروهی از این دستگاه ها بصورت  دستگاه های جوش الکترود دستی تولید میگردند . این مدل از دستگاه ها در سال های اخیر دارای  محبوبیت فراوانی  گردیده است.

علت اصلی تمایل مشتریان به دستگاه جوش اینورتر چیست؟

از ویژگی های این نوع دستگاه جوش می توان به مواردی چون: وزن بسیار کم، ابعاد کوچک، مصرف برق کم، عدم ایجاد نوسانات برق، کیفیت بسیار بالای جوشکاری، قابلیت استفاده با انواع الکترود معمولی، آلیاژی، عدم چسبندگی الکترود، خروجیD.C و قیمت مناسب به دلیل استفاده از قطعات الکتریکی به جای مواد اولیه مانند سیم پیچی مسی اشاره کرد.

نکات مهم هنگام خرید دستگاه جوش اینورتر

به دلیل اینکه دستگاههای جوش اینورتر تنوع زیادی دارند از این رو افراد زیادی سردرگم هستند. به خصوص اینکه کسانی که دستگاه های رکتیفایر می خرند مجددا به شرکت های فروش این نوع دستگاه مراجعه می کنند تا دستگاه جوش اینورتر بخرند که این کار اشتباه است. در واقع شما باید دستگاه جوش اینورتر را از کارخانه های معتبر چون اورین الکتریک یا شرکت های توزیع این دستگاه مراجعه کنید که خدمات پس از فروش به شما می دهند. با مراجعه به کارخانه های تولید کننده دستگاه جوش اینورتر شما حتی در صورت خرابی دستگاه می توانید آنرا پیش شرکت های معتبر ببرید تا سریعا تعمیر شود.

به این نکته دقت داشته باشید که دستگاه های جوش رکتیفایر تنها یک برد دارند که به صورت مشترک در تولیدکنندگان مختلف وجود دارد و در صورت خرابی قابلیت جایگزین کردن آن وجود دارد، اما برد دستگاه جوش اینورتر هر کارخانه متفاوت است از این رو باید تنها در صورت خرابی آنرا پیش شرکتی ببرید که از آن خریداری کرده اید.

انواع کاربردهاى دستگاه هاى جوش اینورتر

به طور کلی دستگاه های جوش اینورتر براساس چهار معیار مختلف چون duty cycle ، سیستم تهویه، قدرت خروجى، سایز کیس، تعداد و ظرفیت قطعات ساخته می شوند که هر کدام از آنها کارایی مختلفی دارند. در واقع این دستگاه جوش در چهار مدل در بازار موجود است.

  • دسته کاربردهاى خانگى؛
  • دسته کاربردهاى سبک؛
  • دسته کاربردهاى نیمه سنگین؛
  • دسته کاربردهاى سنگین یا صنعتى.

مزایای دستگاه جوش اینورتر

  • راندمان بالا – تا ۹۵٪؛
  • هزینه های اقتصادی از جمله کمبود آن؛
  • استفاده همزمان از منابع چند گانه عرضه فعلی در دستگاه وجود دارد؛
  • حالت جوشکاری به تدریج تنظیم می شود، دارای طیف گسترده ای ازجریان و ولتاژ است؛
  • به راحتی امکان کنترل منبع قدرت از راه دور وجود دارد؛
  • مصرف کم برق؛
  • ترانسفورماتور این دستگاه کوچک و سبک است و به راحتی قابل حمل است.
  • افزایش سطح ایمنی جوشکاری با این دستگاه به خاطر حضور عایق دوگانه و فیوز قدرتمند؛
  • قابلیت استفاده از هر نوع الکترود پوشش داده شده برای این دستگاه جوش؛
  • احتراق آسان از قوس، احتراق پایدار زمانیکه حداکثر جریان اعمال می شود توسط تابع Start Hot- ارائه شده است.
  • ویژگی Arc-Force در این دستگاه به شما این امکان را می دهد که در مدت زمان کوتاهی منبع تغذیه را حداقل کاهش دهید و مانع از چسبندگی الکترودها می شود.

١- دستگاه جوش اینورتر با کاربردهاى خانگى

این نوع دستگاه های جوش حجم کوچکتری دارند و کاملا سبک وزن هستند و همین باعث می شود که جای کمتری اشغال کنند. البته با وجود این ویژگی ها تک برد هستند از این رو موجب کاهش راندمان کار می شوند و تنها خروجی آنها تا الکترود ۲.۵ پاسخگو است. این نوع دستگاه ها تنها برای کارهای کوچک منزل و عام پسند و البته جزئی مناسب ات چون خروجی حقیقی آمپر آن تنها در حدود ۱۲۰ الی ۱۴۰ آمپر است.

٢- دستگاه جوش اینورتر با کاربردهاى سبک

این نوع دستگاهها به مانند نوع خانگی سبک وزن و متوسط هستند و همچنین تک برد هستند و خروجی حقیقی آمپر آنها به حدود ۱۴۰ الی ۱۷۰ آمپر است. دقت داشته باشید که این نوع دستگاه تنها برای کارهای تخصصی چون نصب تابلوها، مکانیک هاى خودرو، نصابهای کولر و حتى کارهاى سبک ساختمانى استفاده می شود.

معیارهاى تأثیر گذار بر کاربرد دستگاه جوش اینورتر

‏١- duty cycle یا نسبت کارکرد در زمان مشخص مطابق استاندارد  در دستگاه جوش

میزان دمای تولید شده دستگاه جوش توسط قطعات به عواملی چون کیفیت قطعات ، هماهنگی ظرفیت قطعات با جریان خروجى، سیم کشى هاى داخلى و… بستگی دارد .

٢- سیستم تهویه و خنک کنندگی دستگاه جوش

برای خنک شدن دستگاه جوش نیاز به فن است که هر کدام از دستگاه های جوش توسط این معیار نیز بررسی می شوند .

٣- قدرت خروجی دستگاه جوش

این نوع مشخصه اعداد حقیقی واقعی ندارد که شما بتوانید در بازار مشاهده کنید. یا بعبارتی معیار ثبت شده در روی دستگاه ها عموما جنبه تبلیغی دارد .به همین خاطر دستگاه های مورد خرید را از شرکت های تولیدی و معتبر انجام دهید.

۴- سایز کیس دستگاه جوش تکفاز

قطعا به هنگام خرید دستگاه جوش باید حجم و وزن آن را به هنگام جابجایی مد نظر قرار دهید که در این بین سه سایز متفاوت دستگاه جوش وجود دارد.

  • سایز اول حدود وزن آن ها ۵ کیلوگرم است که به آنها در بازار دستگاه جوش خانگی می گویند.
  • دستگاه جوش سیار وزنی معادل با حدود ۷ کیلوگرم دارد که عموما دارای سه برد داخلی میباشد .
  • سایز دوم  نیز دستگاه های  ۲۰۰ تا ۲۵۰ آمپر  هستند که وزن آنها بین ۸ الی ۲۰ کیلوگرم است و قدرت بیشتری نسبت به دستگاه جوش سیار دارد.
  • سایز سوم  در ردیف  دستگاه های آمپراژ  بالاتر و جعبه بزرگ ۲۵۰ الی ۳۱۵ آمپر است که برای کسانی مناسب است که به جوشکاری اسکلت بندی ساختمان می پردازند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *