روش های مفید اصلاح عیوب جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

در این مقاله تصمیم داریم پیرامون اصلاح عیوب جوشکاری که در سازه های مختلف مورد نیاز قرار می‌ گیرند، صحبت نماییم. بسیاری از افراد در انتهای ساخت سازه خود متوجه می‌ شوند که سازه آنها عیوب جوشکاری زیادی پیدا کرده است. بنابراین در پی رفع این عیب بر می آیند. پس اگر شما نیز مایل به اصلاح عیوب جوش سازه خود می باشید، تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید.

اصلاح عیوب جوشکاری شامل چه موارد کم هزینه و پرهزینه ای می شود؟

پس از آن که تست هایی مانند MT, UT, VT را بر روی سازه خود انجام دادید، تا عیوب جوشکاری خود را دریابید و متوجه عدم جوشکاری صحیح بر روی سازه خود شوید، نیاز است که عملیات اصلاح عیوب جوشکاری خود را به انجام رسانید و در راستای اصلاح عیوب جوشکاری ایجاد شده بر روی ساز خود، عملیات ریپیر گیری را به انجام رسانید.

بنابراین در ابتدا نیاز است که عیوب احتمالی را بشناسید و پس از شناخت کامل این عیوب، آنها را به طور کامل رفع نمایید. یکی از اقدامات پرهزینه جهت رفع عیوب جوش عمل cut out می باشد. این عمل در جهت رفع عیوب ایجاد شده در پاس ریشه صورت می‌ گیرد که تقریبا دو برابر جوش عادی هزینه در پی خواهد داشت و یکی از پرهزینه‌ ترین اقدامات جهت رفع و اصلاح عیوب جوشکاری می‌ باشد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

 تست VT جهت انجام اصلاحات عیوب جوشکاری

در این قسمت می خواهیم یکی از تست های رایج جهت انجام اصلاح عیوب جوشکاری را برای شما معرفی نماییم. این تست جهت شناسایی معایب و نواقص سطحی انجام می‌ شود تا با انجام آن برنامه ای مناسب جهت کنترل کیفیت سازه خود را به انجام برسانیم. در تمام این مراحل، معایب سطح، مورد بررسی قرار می‌ گیرد.

این تست تمام مواردی را که برای داشتن یک سازه جوشکاری شده و مناسب نیاز می باشد را یادآوری می کند و تمام معایب را برای جوشکار مشخص می‌ کند و بعد از آن می‌ توان با یک برش کامل سرجوش و یا داشتن یک عملیات cut out, عملیات اصلاح عیوب جوشکاری را به انجام رساند.

اصلاحات جوشکاری توسط برش سر جوش

برخی تست های غیر مخرب وجود دارند که در سراسر جهان برای شناخت عیوب احتمالی انجام می شوند. احتمالا اصطلاحاتی مانند آزمایشات UT . RT نیز به گوش شما خورده و می دانید که در لیست مهمترین آزمایشات قرار دارند. برای انجام ریپیر گیری پاس های جوش و یا رفع عیوب منطقه ای خاص ابتدا این آزمایشات باید به انجام برسند و بعد از آن به رفع عیوب احتمالا اقدام نمایید. بعد از انجام این آزمایشات می توانید عملیات اصلاح را با موفقیت انجام دهید تا تمام موارد پرهزینه و اضافی را نیز حذف کرده باشید.

 عیوبی که در اصلاح عیوب جوشکاری باید مد نظر قرار گیرد

عیوب مهمی که در جوشکاری سازه ایجاد می شود و حتما باید در جهت رفع و اصلاح آن بکوشیم، ترک ها می باشند. ترک ها بر اساس محل قرارگیری و یا علل ایجادشان در دسته های متنوعی قرار می گیرند و در سه دسته تقسیم بندی می شوند. دسته اول مکانیزم ایجاد آنها و دسته دوم محل قرارگیری آنها و دسته سوم خواص ظاهری آنها می باشد که هر کدام از آنها خطرات خود را شامل می‌ شوند. برای مثال، ترک های گرم از جمله ترک هایی اند که همگام با انجماد ایجاد می شوند که بیشتر در نواحی جوش شده در حال انجماد دیده می شوند و بسیار رایج اند. این ترک ها در اثر انقباض و یا انجماد ناگهانی در ناحیه ذوب ایجاد شوند زیرا عناصر در حالت مایع حجم بسیار بیشتری به نسبت حالت جامد خود دارند و در صورت انجماد ممکن است بر روی سازه ترک هایی ایجاد شود.

اصلاحات فنی جوشکاری و هزینه اصلاح مجدد

اصلاحات فنی جوشکاری به قدری زیاد می باشند که بهتر است کتابی را در پیرامون این موضوع تهیه نمایید که آن را می توانید از تمامی سایت های فروش اینترنتی و یا سایت هایی که اصلاحات عیوب جوشکاری را انجام می‌ دهند، تهیه نمایید.

باید بدانید که هزینه انجام اقداماتی مانند cut out مانند هزینه انجام اولیه آن می باشد و انجام مجدد آن هزینه‌ ای دو برابر از انجام آن در جوش عادی دارد و اگر بخواهید سرجوش عادی را در همان سایز انجام بدهید، باید هزینه ای در حدود دو برابر را پرداخت نمایید و اساسا اصلاح عیوب جوشکاری در این حالت چیزی دو برابر حالت پیشین می باشد‌. البته این دو عملیات اصلی و پریمیر گیری کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و در شرایط کاملا متفاوت انجام می‌ شوند و دلایل نیاز به این اقدام نیز می‌ تواند کاملا متفاوت باشد.

عیوب جوشکاری

در این قسمت به مواردی که به عنوان عیوب جوشکاری شناخته شده‌ اند، خواهیم پرداخت و آنها را برایتان معرفی خواهیم نمود. تصور کنید که شما سازه ای دارید که مشخص شده عیوب زیادی در جوشکاری آن دیده شده است. پس شما باید در ابتدا این عیوب را شناسایی نمایید تا بتوانید به اصلاح عیوب جوشکاری صورت گرفته اقدام نمایید. مورد اول روی هم افتادگی می باشد که انباشتگی جوش در کناره ها را شامل می باشد.

برای مثال در ریشه جوش یا کناره جوش نقصی وجود دارد که به علت جاری شدن فلزات بر روی سطح خارجی فلز پایه ایجاد شده است، بدون آنکه جوش خوردگی و یا ذوبی بعد از آن انجام شده باشد. علت آن را می‌ توان زاویه نادرست الکترود و یا آمپراژ خیلی کم و یا سرطان حرکت کمتر از حالت طبیعی و نرمال و یا استفاده از الکترود با قطر بالا دانست. در نتیجه عواملی که نام بردیم همه می تواند بریدگی کنار فلز را در بر داشته باشد و در یک منطقه تنش هایی از فلز جوش را ایجاد کند و با تمرکز بر آن فلز جوش ترکیب نشده ایجاد بشود.

مورد بعد آخال های سرباره می‌ باشد. آخال های سرباره به هر ماده ای گفته می شود که غیر فلزی است و در بین یک اتصال جوش ایجاد شده است. این خال ها همه می تواند در رسوب جوش نقاط بسیار ضعیفی را ایجاد نماید که علت آن را می‌ توان مواردی مانند آماده سازی غلط و یا پاک‌ نشدن مناسب سرباره و یا آمپراژ ناکافی یا زاویه و اندازه الکترو غلط دانست. در نتیجه این آخال ها همه می‌ تواند استحکام سطح جوشکاری شده را پایین بیاورد و آن منطقه را مستعد ایجاد ترک نماید.

رایج ترین اصلاحات جهت رفع معایب جوشکاری

در این قسمت به معرفی رایج ترین اقدامات اصلاح عیوب جوشکاری برای رفع معایب سازه خواهیم پرداخت. یکی از این اقدامات رفع تخلخل می‌ باشد. تخلخل سوراخ و یا حفره ای می باشد که به صورت درونی و یا خارجی در سازه جوشکاری شده به چشم می‌ آید. تخلخل می‌ تواند پیرامون الکترود مرطوب و یا الکترود روکش شکسته و یا ناخالصی که روی فلز پایه صورت گرفته است ایجاد شود‌. همچنین تخلخل را می‌ توان با نام‌ های سوراخ های کرمی یا مک لوله‌ ای نیز شناخت. علت های زیادی هستند که تخلخل را ایجاد می کنند که از جمله آنها می توان محافظت گازی ناکافی قوس و یا سطح فلز پایه که می‌ تواند آلوده باشد و آلودگی هایی مانند غبار و روغن و یا لکه و زنگار را داشته باشد اشاره نمود.

عملیات لازم جهت اصلاحات عیوب جوشکاری

در این قسمت به معرفی چند نمونه از عملیاتی که در حین اصلاح عیوب جوشکاری بسیار مهم می باشد و شما باید به آن توجه نمایید خواهیم پرداخت. پس مواردی از این دسته عملیات را در این قسمت برایتان شرح خواهیم داد. برای مثال آنیل کردن یکی از مهمترین اقدامات در جهت داشتن یک پروسه عملیات حرارت صحیح برای نرم نمودن فلزات است که جهت کل سرد یا جهت ماشین کاری به کار برده می شود.

حرارت دهی یکنواخت نیز از جمله عملیات اصلاح عیوب جوشکاری می باشد که جهت یکنواخت نمودن قطعات جوش شده به یکدیگر در دمای پایین تر از دمای بحرانی به کار برده می شود که شما باید با سرد کردن آرام قطعات این عملیات را به پایان برسانید، تا در آخر این فلزات تسلیم حرارت اعمال شده شوند و تنش های باقیمانده نیز کاهش یابند. نرمال کردن نیز از دیگر اقداماتی است که در این قسمت به آن خواهیم پرداخت. این پروسه جهت ریز کردن ساختارهای دانه ای فلزی به کار برده می شود که برای بهبود مقاومت فلز در برابر خستگی و شوک انجام می شود.

عواملی که اصلاح عیوب جوشکاری را لازم می سازند

عواملی که باعث می‌ شوند اصلاح عیوب جوشکاری یکی از مهم‌ ترین اقدامات برای داشتن سازه ای بسیار مناسب شود، بسیار زیاد می باشند و ما در این قسمت چند مورد از این موارد را به شما معرفی خواهیم نمود. استفاده از آمپر بالا و استفاده از الکترودهایی با قطر کم یا حرکت موجی زیاد الکترود و یا بالا بودن طول قوس و یا بالا بودن مقدار ویسکوزیته و یا سرباره، در جهت ایجاد نمودن نیروی قوس غلط و یا متمایل بودن نادرست زاویه الکترود به سطح اتصال، همه نمونه‌ هایی است که باعث می‌ شوند سازه شما نیاز به اصلاح عیوب جوشکاری داشته باشد. پس شما باید در حین جوشکاری به این نکات دقت لازم را به خرج دهید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *