جوشکاری TIG را با این روش ها انجام دهید

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

یکی از خاص ترین نمونه های جوشکاری را می توان جوشکاری TIG دانست، این جوشکاری برای گرم کردن فلز ها با استفاده از الکترود تنگستن مورد استفاده قرار می گیرد، شما می توانید جوشکاری TIG را با روش هایی که در این متن برای شما بیان می شود انجام دهید، قابل ذکر است که گاز بی اثر تنگستن نمونه ای از گاز می باشد که برای جوشکاری ها با کیفیت و تمیز مورد استفاده قرار می گیرد، این گاز توانایی محافظت کامل از آلاینده های مختلف را دارد و می توان فلز هایی مانند فولاد های ضدزنگ، انواع آلیاژ های نیکل، کروم، منیزیم، برنج، مس، طلا و منیزیم محافظت کند.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

جوشکاری TIG را با این روش ها انجام دهید :

برای انجام جوشکاری TIG روش های زیادی مورد استفاده قرار می گیرند زیرا روش های جوشکاری برا فلز های مختلف تا حد بسیار زیادی متفاوت است که در این قسمت برای شما توضیح داده می شود، اما در ابتدا شما باید با وسایل مورد نیاز خود برای جوشکاری TIG آشنا شوید.

وسایل مورد نیاز برای جوشکاری TIG  :

۱ ــ وسایل جوشکاری :

دستگاه های جوشکاری بسیار زیادی در سال ۲۰۲۱ اختراع شده اند که از پرطرفدار ترین و بهترین های آنها می توان به لباس های ضخیم برای جلوگیری از ضررهای جوشکاری که در برابر اشعه های جوشکاری و گازهای جوشکاری مقاوم هستند و می توانند از بدن شما به صورت کامل محافظت کنند، عینک های ایمنی که می توانند به صورت کامل و دقیق از چشم های شما در برابر گاز های آرگون و گاز تنگستن محافظت کند، البته قابل ذکر است که برخی از عینک های چشم جوشکاری به همراه یک کلاه ارائه می شوند که تاثیر بسیار بیشتری دارند و می توانند از تمامی موها و پوست سر شما نیز محافظت کامل را داشته باشد.

۲ ــ مشعل جوشکاری :

برای انجام این جوشکاری باید از مشعل های جوشکاری استفاده کرد، این مشعل ها دارای الکترود و خنک های خاص هستند، شما می توانید از این مشعل در دستگاه جوشکاری قرار دهید و از آداپتور استفاده کنید، این مشعل ها دارای یک آستین مسی شکل است و از گاز آرگون برای کارکرد خود استفاده میکند.

۳ ــ دستگاه جوشکاری :

مسلما دستگاه جوشکاری را می توان جز اصلی یک فرایند جوشکاری دانست، این دستگاه ها دارای مدل های مختلفی هستند اما در نمونه جوشکاری TIG بهترین آن را می توان دستگاه هایی که از پدال گاز برای کارکرد خود استفاده می کنند، معرفی کرد، شما در این نمونه دستگاه می توانید با استفاده از پدال گاز برای انتخاب قطب مورد نظر استفاده کنید.

دستگاه های جوش به صورت کلی توانایی انجام جوش روی هر فلزی را دارند، تنها کافی است که دستگاه جوش را روی فلز مورد علاقه خود برای جوشکاری تنظیم کنید، برای مثال اگر شما قصد به جوشکاری آلومینیوم دارید باید دستگاه جوشکاری خود را روی آلومینیوم تنیم کنید، اگر قصد به انجام فلز فولاد دارید حتما باید به آلیاژ فولاد و فلز همراه نیز دقت بالا داشته باشید زیرا می توان به دستگاه جوشکاری شما در صورت تنظیم نشدن آسیب وارد کند.

برای مثال در صورتی که شما قصد به انجام جوشکاری فولاد دارید باید دستگاه مورد نظر خود را روی AC تنظیم کنید البته شما در تنظیم دستگاه های جوشکاری باید حتما به جریان متناوب دستگاه جوشکاری خود نیز دقت داشته باشید برای مثال در صورتی که دستگاه جوش مورد نظر شما فرکانس بسیار بالایی داشته باشد باید حتما آن را تنظیم کنید زیرا این فرکانس می تواند در فرآیند جوشکاری شما اختلال ایجاد کرده و همچنین به دستگاه جوش شما آسیب وارد کند.

به یاد داشته باشید که برای تنظیم دستگاه جوش روی آلومینیوم شما باید فرکانس دستگاه را روی فرکانس بالا تنظیم کنید و دستگاه را نیز روی حالت DC تنظیم کنید، با این تنظیم شما توانایی خرد کردن تنگستن را با دستگاه جوشکاری خواهید داشت و می توانید جریان میله تنگستن را به صورت کامل تعیین کنید، توجه داشته باشید حتما جهت شعاعی محیط تنگستن را خرد کنید تا به صورت مستقیم فرآیند جوش را انتخاب ندهید و با هیچگونه اختلالی در فرایند جوشکاری خود روبرو نشوید.

نکات مورد نظر در جوشکاری TIG  :

·         برای خرید کردن تنگستن شما می توانید از آسیاب استفاده کنید، در این آسیاب الکترود در جهت مثبت چرخش سنگ به عنوان یم احتیاط ویژه حرکت خواهد کرد و ایجاد کننده یک چهره سنگ ریز خواهد بود در این صورت شما در فرآیند جوشکاری TIG با مشکلی روبرو نخواهید شد.

·          اگر قصد جوش دادن DC را به AC دارید باید حتما از نوک بالون استفاده کنید، این نوک باید بین ۵ تا ۶ میلی متر باشد و به تنگستن آغشته شده باشد در غیر این صورت نمی تواند به درستی کار خود را انجام دهد.

۴ ــ تنظیم گاز مورد نیاز برای جوشکاری :

همانطور که تا به اینجا متوجه شدید در جوشکاری TIG از گاز آرگون و تنگستن استفاده می شود، این گاز به عنوان گاز خالص آرگون شناخته شده و در یک پوشش محافظ پلاستیکی قرار دارد، توجه داشته باشید بسیاری از افراد تصور دارند که گاز آرگون به تنها توانایی انجام جوشکاری TIG را دارد، در صورتی که شما برای تنظیم دستگاه های جوش باید گاز ارگون را با گاز هلیوم مخلوط کنید اما این فرآیند بسیار سخت است و شما باید نکات بسیار مهمی را در حین کار رعایت کنید.

چگونه سوپاپ را تنظیم کنیم:

برای اینکه سوپاپ را تنظیم کنید حتما باید تمامی ضایعات بدنه دستگاه جوش را تمیز کنید، در غیر این صورت نمی توانید سوپاپ را به درستی تنظیم کنید، همچنین سوپاپ را با سرعت بسیار بالا تنظیم کنید، توجه داشته باشید برای تنظیم باید با سرعت بسیار بالا پیچ را بچسبانید و به صورت همزمان با چرخاندن پیچ بدنه سوپاپ را باز و بسته کنید تا شیر سوار شود.

چگونه به گاز دسترسی پیدا کنیم؟

زمانی که قصد به تنظیم دهانه دستگاه جوش دارید باید مهره جوش را تنظیم کنید و دستگیره فشار دستگاه را به صورت کامل در خلاف جهت عقربه های ساعت حرکت دهید تا خاموش شوند، پس از خاموش شدن دستگیره ها باید شیر استوانه را روشن کنید تا شیر به صورت کامل به گاز دسترسی پیدا کند.

چه مقدار گاز در دستگاه جوش باقی می ماند ؟

طبق فرآیند مورد نظر برای انجام جوشکاری TIG و تحقیقات انجام شده بین ۱۲ لیتر جریان گاز در دستگاه باقی خواهد ماند که شما می توانید با تنظیم کردن سیلندر دستگاه جوش مورد نظر خود این میزان را تغییر دهید و به میزان دلخواه خود تنظیم کنید.

۵ ــ پاک کردن تمامی آلودگی ها از روی دستگاه جوش :

شما در جوشکاری TIG  باید تمامی آلودگی های موجود روی دستگاه جوش را به صورت کامل تمیز کنید، این باعث می شود تا استفاده از این نمونه دستگاه قطعیت در موفقیت را برای شما به همراه داشته باشد، در استفاده از دستگاه های جوشکاری پیشنهاد می شود که از آلومینیوم یا فولاد کربن که به عنوان فلز هایی براق و شفاف هستند استفاده شود، البته قابل ذکر است که یکی از انتخاب های موجود برای این دستگاه های جوش را می توان استنلس ستیل نامید.

چگونه از الکترود تنگستن در فرآیند جوشکاری استفاده کنیم؟

برای استفاده از جوشکاری TIG  در فرآیند جوشکاری شما باید الکترود مورد نظر خود را در گلوله قرار دهید و سپس الکترود گلوله ببندید، این الکترود می تواند بین ۴.۱ اینچ غلاف کلاه باشد، توجه داشته باشید شما در این مرحله باید یک آهن زاویه دار و یک نوار مسلح TIG را نیز برای ادامه کار خود به همراه داشته باشید.

جوشکاری TIG  حرفه ای با توجه به آموزش های ابتدایی :

مشعل را در زاویه ۷۵ درجه قرار دهید، در همین حال شما تنگستن را روی ۴.۱ تنظیم کرده اید و می توانید با لمس تنگستن به صورت کامل از آلودگی آن در فرآیند کار جلوگیری کنید در همین زمان همانطور در آموزش ها بیان شد از پدال پا برای کنترل دما استفاده کنید و پدر جوش را به اندازه ۴.۱ اینچ تنظیم کنید.

توجه داشته باشید که اندازه گودال های شما باید فرایند جوشکاری شما همخوانی داشته باشد، در همین زمان باید میله پر کننده را دست دیگر خود بگیرید و در ۱۵ درجه روی قطعه مورد نظر برای انجام جوشکاری TIG قرار دهید تا آن قطعه با سرعت مناسب و بالا گرم شود.

در نهایت گرمای قوس الکتریکی در این قسمت باعث مذاب شدن فلز خواهد بود، از طرفی شما نیز می توانید از مشعل برای گرم کردن فلز استفاده کنید، دقت داشته باشید اگر به صورت همزمان دو قطعه فلز برای ذوب داشتید ابتدا باید کیله های پر کننده مورد نظر را روی گودال ها قرار دهید سپس کیله های پر کننده را برای جوش تقویت کنید.

در نهایت شما باید دقت کامل را روی گودال داشته باشید، گودال باید به صورت کامل در جهاتی حرکت داشته باشد که شما در جوشکاری TIG آن را هدف گذاری کرده اید، به یاد داشته باشید که گودال و مشعل و برخلاف همدیگر حرکت می کنند و شما باید زاویه بین مشعل پیشرو و گودال را به صورت مخالف تنظیم کنید تا در فرایند جوشکاری TIG با هیچگونه مشکلی مواجه نشوید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *