سایش در الکترودهای جوشکاری نقطه ای

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

جوش نقطه ای روشی است که در جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش بر خلاف روش های دیگر که در آن از سیم جوش و یا پر کردن استفاده می شود، از اتصال دو قطعه به صورت جوش نقطه ای استفاده می شود. این روش را به اختصار R.W می نامند که مخفف عبارت (Resistance Spot Welding) است. در این روش به وسیله فشار و گرما انعقاد صورت می گیرد. به دلیل مقاومت الکتریکی گرما می تواند قطعات را به هم متصل کند. این گرما به واسطه عبور برق از قطعات به وجود می اید. در این مقاله قصد داریم به چگونگی جوش نقطه ای  بپردازیم.

جوش نقطه ای چیست؟

در کل از جوش نقطه ای برای به هم جوش دادن ورق ها از جنس آهن استفاده می کنند. باید دانست که برای ورق هایی با ضخامت ۰.۵ میلی متر تا ۳ میلی متر می توان از این نوع جوش استفاده کرد. دستگاه جوش نقطه ای با رساندن جریان الکتریکی به قطعات می تواند دو قطعه را ذوب و به هم اتصال دهد. این روش یک روش مفید برای اتصال قطعات کوچک است و حسن آن این است که در این نوع جوشکاری  کل فلز ذوب نمی شود و فقط به قسمتی از آن که قصد جوش داریم حرارت وارد می شود. این حرارت از فرمول H=RI2t محاسبه می شود.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 


  روال کار این نوع جوش نقطه ای به این صورت است که دو عدد الکترود مسی مثل هم و مشابه وجود دارد که کار این دو الکترود این است که جریان وارده بر روی قطعه مورد نظر را متمرکز کند و علاوه بر آن بتواند بر روی کار فشاری را وارد کند. بعد از آن دستگاه جوش، جوش کوچکی را بر روی کار وارد می کند که این جوش کوچک با ذوب کردن سریع آن قسمت می تواند دو قطعه را به هم متصل کند و یا به عبارت بهتر جوش دهد. به دلیل کوچک بودن اندازه این جوش به ان جوش نقطه ای می گویند.

جوش نقطه ای چیست؟

فرایند های اصلی جوش نقطه ای

جوشکاری مقاومتی سه فرایند اصلی دارد که دراین قسمت سعی به تعریف این سه فرایند داریم. فرایند اول با نام جوشکاری مقاومتی نقطه ای است که موضوع اصلی این مقاله بشمار می رود و این فرایند با نام اختصاری RSW شناخته شده است. جوش نقطه ای بیشتر در صنعت خودرو سازی کاربرد دارد و برای اتصال قطعات خودرو استفاده می شود که در ادامه به آن می پردازیم. فرایند دوم جوشکاری مقاومتی درزی، نواری یا غلطکی است که با نام اختصاری RSEW شناخته شده است. و فرایند سوم جوشکاری مقاومتی پیش طرحی است که PW نام اختصاری این فرایند است.

فرایند های اصلی جوش نقطه ای

کاربرد جوش نقطه ای در صنعت

از مهم ترین روش اتصال ورق های فلزی به هم اتصال به صورت نقطه ای است. این روش در صنعت به خصوص در صنعت خودرو کاربرد فراوانی دارد. در این روش فلز به وسیله ولتاژ پایین و جریان بالا فلز را به صورت خمیری شکل در می آورد ولی ذوب نمی کند و بعد از ان برای اتصال دو فلز به هم از نیروی فشار الکترود ها استفاده می کند که در این موقع تکه فلز کوچکی مانند یک دکمه بوجود می آید که دو قطعه فلز را در کنار هم نگه می دارد. این روش در صنعت رباتیک هم کارایی بسیاری دارد. خاطر نشان می کنیم که در صنعت از این جوشکاری در تعداد بالا توسط دستگاه و در تعداد پایین توسط نیروی انسانی انجام می شود.

سایش در الکترود های جوشکاری نقطه ای


درباره سایش در الکترود های جوشکاری نقطه ای  می توان گفت که این موضوع نتیجه ضایعاتی است که حرارت و گرما در جوار بار مکانیکی بروز می دهد. این موضوع سایش الکترود ها در جوشکاری برای موادی که دارای پوشش هستند و نقطه ذوب پایینی دارند و در انتهای الکترود آلیاژ سازی می کنند مسئله ای جدی تر است. در ادامه قصد داریم به فاکتور هایی اشاره کنیم که باعث افزایش طول عمر الکترود ها، کاهش سایش و جلوگیری از سایش الکترود ها می شود.

 پارامترهای موثر بر افزایش طول عمر الکترود ها

الکترود ها طول عمر مفیدی دارند که می توان با انجام بعضی کار ها این طول عمر مفید را افزایش داد و کارایی الکترود ها را بالا برد. در ادامه به چند مورد از این پارامتر ها می پردازیم و بیان می کنیم که با رعایت آن ها چطور طول عمر الکترود ها را می توان بالا برد. اولین روش ،خنک کردن الکترود ها است که یکی از مهمترین عواملی است که می توان با انجام این کار عمر الکترود را بالا برد و از سایش در الکترود های جوشکاری نقطه ای جلوگیری کرد. اگر این جوشکاری در فولاد های نازک و روکش دار باشد باید از جریان آبی با نرخی معادل ۴ لیتر بر دقیقه برای خنک کاری استفاده کرد ولی اگر فولادهای بدون روکش استفاده شد باید از نرخ آب ۶ لیتر بر دقیقه برای خنک کاری استفاده شود.


 نکته قابل توجه این است که دمای آبی که به عنوان آب ورودی وارد می شود باید ۲۰ درجه سانتی گراد باشد. در این روش قطر الکترود در انتها باید  ۲.۵ تا ۳ برابر قطر آن در نوک الکترود باشد. یکی دیگر از پارامترهای موثر بر افزایش طول عمر الکترود ها شکل و جنس الکترود است که این عامل در طول عمر الکترود بسیار تاثیر گذار است. الکترود های مخروطی شکل ناقص پایداری و عمر بیشتری دارند ولی باید ان ها را تراز کرد. از قدیم الکترود های مسی، زیرکونیم و کروم در جوشکاری نقطه ای فولادی پوشش دار بیشتر مورد استفاده قرار می گرفته است. در الکترود های مس، زیرکونیم به دلیل هدایت حرارتی بالاتر، چسبندگی کم و طول عمر زیاد را سبب می شود.


انواع الکترود ها در جوشکاری نقطه ای

در کل دو گروه الکترود جوش نقطه‌ ای وجود دارد. گروه اول الکترود هایی در پایه آلیاژ مس که در کلاس های یک، دو، سه، چهار و پنج قرار دارند. هر چه در این گروه بالاتر بروی سختی و همین طور دمای آنیلینگ بیشتر و می شود و حرارت و جریان الکتریکی را سخت تر می توان هدایت کرد. در دسته دیگر الکترود های گروه دوم قرار دارند که از موادی دیر گداز تشکیل شده اند و در کلاس ده، یازده، دوازده، سیزده و چهارده قرار گرفته اند. ضریب هدایت حرارت و همچنین جریان الکتریکی در این گروه بسیار پایین تر از گروه قبل است و از این گروه در زمانی استفاده می شود که به مقاومت سایشی و همچنین استحکام فشاری زیادی نیاز است. در کل الکترود هایی از جنس مس که با پودر اکسید آلومینیوم تقویت شده اند بهتر هستند ولی این الکترود ها بسیار گران قیمت هستند.


خصوصیات تجهیزات در جوش نقطه ای

تفنگ جوشکاری یا ماشین جوشکاری خصوصیات مهمی دارد که در صورت داشتن این خصوصیات می تواند جوش های نقطه ای خوبی بزند. این تفنگ جوشکاری باید الکترود های بسیار قوی داشته باشد که در صورت برخورد با مانعی سر نخورد. نکته مهم بعدی در این ماشین تراز بودن و تنظیم بودن الکترود است تا از گرمایش سطحی در نوک الکترود جلوگیری کند. نکته دیگری که باید در این دستگاه رعایت شود این است که این دستگاه نباید به صورت ضربه ای و شدید بر روی کار ضربه بزند حتی اگر باعث این شود که زمان کار طولانی تر شود.

زدودن آلودگی های سطحی از الکترود

 اهمیت زدودن آلودگی از روی الکترود بسیار بالا است زیرا اگر در هر بار استفاده از جوش نقطه ای، زدودن آلودگی انجام نشود پوسته های نورد، آلودگی ها چربی، گریس و روغن و … باعث می شود که نوک الکترود آسیب ببیند. از طرفی این آلودگی ها به عنوان نارسانا عمل می کنند و مقاومت الکتریکی را بالا می برند در نتیجه گرمایش نوک الکترود هم بالا می رود و همچنین سبب کاهش عمر دستگاه هم می شوند. از این رو تمیز کردن دستگاه جوش نقطه ای قبل از شروع کار از اهمیت بالایی برخوردار است.


 جوشکاری مقاومتی درزی

جوشکاری مقاومتی درز جوش، درزی و یا غلطکی هم مانند جوش نقطه ای است با این تفاوت که الکترود هایی که در این دستگاه به کار گرفته می شود به صورت چرخ های متحرک هستند در صورتی که در جوش نقطه ای میله ها ایستاده بودند. روال کار این دستگاه به این صورت است که جریان الکتریکی در آن از داخل ورقه های فلزی که باید به همدیگر جوش بخورند عبور می کند. از این رو به آن درز جوش گفته می شود. این ورقه های گفته شده به وسیله یک نیروی مکانیکی به سوی یکدیگر فشار وارد می کنند و مقابل هم نگه داشته می شوند.


شکل خروجی در این اتصال به این صورت است که جوش های پی در پی به صورت یک خط و در طول ایجاد شده است که باعث اتصال سر تا سری دو صفحه می شود. برای زدن این جوش ها باید سطح صفحه صاف باشد و زدگی و برآمدگی در آن نباشد. از این نوع جوش درزی در جوشکاری های تیوب و لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد که از ویژگی های ان مقاوم بودن و طول عمر بالا است و دلیل آن این است که خال جوش های بیشتری زده می شود و این موضوع باعث استحکام بیشتر می شود.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *