علت سوراخ شدن فلز هنگام جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۴ دقیقه ⏲️

قطعا هر کاری فوت و فن خاص خود را دارد و در شغل جوشکاری نیز این قانون حکم فرماست. در صورتی که شما روش های جوشکاری فلزات را به خوبی بلد نباشید ممکن است فلزات به خوبی جوش نخورند و حتی باعث سوراخ شدن فلز هنگام جوشکاری شود. تمیز کردن فلزات پایه قبل از جوش زدن، انتخاب الکترود مناسب و البته تنظیم دستگاه جوش از شرایط الزامی برای جوشکاری فلزات است که در صورت رعایت تمام نکات و همچنین تخصص و مهارت کافی در این شغل می توانید به کیفیت بالا دو فلز را به هم جوش بزنید. لگد زدن انبر جوش، سوراخ شدن فلز هنگام جوشکاری دو تا از مشکلات اصلی هستد که افراد مبتدی در این شغل با آن روبرو هستند که در این مقاله علت آن و نحوه رفع آنها را شرح خواهیم داد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

علت تخلخل در جوش و نحوه پیشگیری از آن

سوراخ شدن قسمت جوش بین دو فلز که به صورت حفره های کوچک هستند یکی از عیوب جوش است که تنها با دانستن علت آن قادر به رفع آن خواهید بود. قطعا کسی که تنها به صورت تجربی روش های جوشکاری را فرا می گیرد نمی تواند یک جوشکار ماهر شود و باید در حین کار هم آنها را تجربه کند تا در صورت وجود مشکل یا عیب در جوش نسبت به رفع آن اقدام کند.

تخلخل در جوش یا سوراخ شدن فلز در حین جوشکاری یکی از مشکلات و عیوب جوشکاری است که دلایل مختلفی دارد که شامل موارد زیر است:

  1. الکترودهای مرطوب: به منظور بهترین حالت جوش باید از الکترودهای بازپخت استفاده کنید در غیر اینصورت باعث ترک خوردگی فلزات خواهد شد.
  2. آلودگی سطحی: فلز پایه ای که قصد جوش زدن آنها دارید باید عاری از هر گونه روغن، چربی یا رطوبت باشد چون باعث تشکیل گاز در حین جوشکاری می شود.
  3. گاز محافظ: جریان گاز محافظ باید به خوبی تنظیم باشد در غیر این صورت کم یا زیاد بودن آن باعث بروز عیوب در جوش می شود.
  4. میزان دی اکسیدان ناکافی: تمام الکترودهای جوشکاری دارای پوشش الکترودی هستند که روی آنها مقدار کافی دی اکسیدان وجود دارد و کاهش این مقدار می تواند باعث بروز عیب جوش شود.
  5. طول قوس زیاد: طول قوس الکتریکی اگر زیاد باشد می تواند باعث بروز تخلخل یا حفره های کوچک شود و مهمترین دلیل افزایش طول قوس قطعا ضعف در مهارت جوشکار است.
  6. پوشش های سطحی

نحوه حرکت دادن الکترود در مسیر جوش

دقت داشته باشید که جوشکاری تنها به منظور جوش زدن در یک خط مستقیم نیست چون در این حالت عملا دو قطعه فلز درگیر نمی شود و جوش فلز سست خواهد بود و به راحتی از هم جدا خواهند شد. به منظور اینکه دو قطعه فلز به درستی بهمدیگر جوش بخورند باید جوشکاری را به صورت دایره های متوالی به صورت بهم پیوسته انجام دهید.

علت سوراخ شدن فلز هنگام جوشکاری چیست؟

اگر در حین جوشکاری متوجه شدید که کمی آنطرف تر از خط جوش قطعه فلز سوراخ شد بدانید که به خوبی دستگاه جوش را تنظیم نکرده اید. بالا بودن آمپر دستگاه جوش و البته پایین بودن سرعت تغذیه الکترود دو عامل اصلی است که باعث افزایش گرمای زیاد در حین جوشکاری و به موجب آن سوراخ شدن فلز می شود. یک جوشکار ماهر باید به خوبی بتواند دستگاه جوش را تنظیم کند تا این اتفاق رخ ندهد.

علت تجمع فلز در نوک الکترود چیست؟

کثیف شدن نوک الکترود یک اصطلاح در جوشکاری است که به عل تجمع فلز ذوب شده در نوک الکترود است که علت اصلی آن قطعا ولتاژ بالا و همچنین سرعت تغذیه پایین الکترود جوش است.

لگد زدن انبر الکترود به جوش

اگر در هنگام جوش قوس الکتریکی متوجه لگد زدن انبر شدید خب این به خاطر پایین بودن ولتاژ و سرعت تغذیه الکترود است.

به صدای جوش توجه کنید

اگر یک جوشکار حرفه ای باشید قطعا می توانید از طریق صدای جوش به بالا بودن کیفیت آن پی ببرید. در واقع اگر در هنگام جوشکاری متوجه صداهایی شبیه گاز و فشفشه شدید بدانید که هنوز مهارت کافی ندارید و باید بیش از پیش تمرین کنید تا بتوانید یک جوشکار ماهر شوید.

قبل از جوشکاری سطح را آماده کنید

  1. دستگاه جوش، الکترود، سیم‌ها و اتصالات را کاملا بررسی کنید تا مطمئن شوید که سالم هستند.
  2. از سالم بودن نوک الکترود مطمئن شوید و اینکه تاریخ آن نگذشته باشد و هیچ گونه زدگی یا پارگی نداشته باشد.
  3. سطح کار فلزی تمیز و بدون هیچ گونه گرد و خاک باشد.
  4. به منظور زنگ زدایی فلز از دستگاه فرز استفاده کنید و مواظب باشید که به خود آسیب نزنید.
  5. جوشکاری بهتر است در فضای باز باشد و چنانچه مجبور هستید در فضای بسته این کار انجام دهید حتما نزدیک کپسول یا لوله گاز نباشد.

تنظیم کردن دستگاه جوش قبل از شروع کار

با توجه به نوع جوشکاری که استفاده می کنید باید آمپر دستگاه جوش را تنظیم کنید. بعنوان مثال در جوشکاری فولادی با ضخامت ۰.۱۲۵ در (۰.۳۲ سانتی متر) باید شماره گیری آمپر را روی ۱۲۵ آمپر تنظیم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *