شناسایی عیوب جوشکاری تعمیری

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

برای شناسایی عیوب جوش و رفع موفقیت آمیز آن نیاز به به بررسی کامل قطعه می باشد. جوشکار پس از بررسی قطعه به اطلاعاتی در مورد محل دقیق عیوب جوش و اندازه آن دست پیدا خواهد کرد. دانستن اطلاعاتی از قبیل اجزای تشکیل دهنده قطعه، مدل، سریال قطعه و… می تواند در شناسایی و تعمیر عیوب جوش به جوشکار کمک فراوانی کند. جوشکاران با تجربه با بررسی دقیق عیوب جوش ضمن این که متوجه نوع عیب اعم از شکستگی یا برش می شوند، با تکیه به تجربه و مهارت خود می توانند بهترین روش را برای رفع عیوب جوش بکار ببرند.

شناسایی عیوب جوش

عیوب جوش ممکن است ناشی از ساخت یا جوشکاری حین کار باشد. این دو نوع عیب کاملا متفاوت از یکدیگر هستند و نوع تعمیر آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. عیوب جوش به سه گروه تقسیم می شوند که عبارتند از:

o      عیب هایی که ممکن است در اثر جوشکاری در قطعات به وجود آید.

o      ترمیم و تعمیر قطعاتی که به دلایلی تخریب شدند.

o      قطعاتی که دچار ساییدگی شدند.

برخی از عیوب جوش در هنگام تولید و ساخت به وجود می آیند که شامل تخلخل، سرباره محبوس، ذوب و نفوذ ناقص، ترک انبساطی و… می شود. برای تعمیر این نوع از عیوب جوش جوشکار باید عیب جوش را به وسیله ی ابزاری ویژه از محل مورد نظر بردارد، سپس فلز جوش جایگزین آن شود. ممکن است با یک تعمیر جزیی عیوب جوش رفع شود. برای تعمیر عیوب عمیق از روش شیارزنی، جوشکاری مجدد یا جوش آب بندی استفاده می شود. برخی از ایراداتی که در حین جوشکاری ایجاد می شوند بر اثر خستگی، شکست ترد، خوردگی و… ایجاد می گردد.

تعاریف آیین نامه جوشکاری برای عیوب جوش

عیوب جوش  در آیین نامه جوشکاری به طور کامل بیان شده است. برای شناخت بهتر عیوب جوش باید برخی از کلمات در حوزه علم متالورژیک به طور کامل و شفاف توضیح داده شوند.

o      ناتمامی: نوعی بی نظمی سه بعدی در ساختار اتمی می باشد که سبب عدم تعادل می شود.

o      ناپیوستگی: به عدم رسیدن سلول ها به یکدیگر در پایان کار گفته می شود که به روش های معمول قابل شناسایی نیستند

o      نقص: نوعی ناپیوستگی هستند با این تفاوت که قابل تشخیص می باشند در شرایط عادی موجب شکستگی سازه نمی شوند به همین دلیل می شود آن ها را برای مدت طولانی تعمیر نکرد.

o      عیب: نوعی نقص است که تحت شرایط و عواملی موجب شکست سازه خواهند شد.

عیوب جوش و نقص های به وجود آمده در سازه ممکن است دو بعدی یا سه بعدی باشند. شناسایی نقص های دو بعدی (ترک) سخت تر می باشند و این نوع نقص ها برای سازه های فولادی خطرناک هستند. البته نقص های دوبعدی و سه بعدی باعث ایجاد تنش در سازه خواهند شد و هر دوی آن ها صدمات زیادی را به سازه وارد می کنند.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

عیوب جوش ذوبی(ترک)

در اثر تنش یا سرد شدن سازه قسمتی از سازه ممکن است دچار ترک شود. زمانی که تنش های فلز از مقاومت فلز بیشتر شود جوش دچار ترک می شود. ترک ها به دو صورت سرد و گرم ایجاد می شوند. ترک گرم در زمان عملیات انجماد اتفاق می افتد و مکان این ترک ها در مرزدانه ها قرار دارد. ترک سرد در انتهای عملیات انجماد اتفاق می افتد. یکی دیگر از عوامل ایجاد ترک سرد یا تاخیری به علت هیدروژن است. ترک سرد هم در مرزدانه ها ایجاد می شود و هم در سایر قسمت های محل جوش بوجود می آید. به طور کلی ترک ها در دو نوع ترک های ریز و ترک طولی هستند.

ترک های ریز به ترک هایی گفته می شود که ابعاد آن ها به حدی ریز است که فقط با میکروسکوپ قابل شناسایی هستند. ترک های طولی مربوط می شود به جوشکاری زیرپودری، زیرا این نوع ترک ها به علت سرعت بالا در کار ظاهر می شوند. ترک های طولی در قسمت های فلز جوش، محدوده ی مرزی جوش، محدوده ی حرارت دیده و فلز پایه ایجاد می شود. ترک های عرضی در قسمت عمود بر محور جوش قرار دارند. ترک های عرضی در قسمت فلز پایه، محدوده تحت حرارت و فلز جوش ایجاد می شود.

سایر ترک های ایجاد شده در جوشکاری

به غیر از ترک های متداول گفته شده انواع دیگری از ترک ها نیز در جوشکاری ایجاد می شود که عبارتند از:

۱-ترک تشعشعی : ترک هایی که منشا آن ها یک نقطه باشد و نام دیگر ترک های تشعشعی کوچک ترک های ستاره ای است. این نوع ترک ها در فلز جوش، محدوده تحت تاثیر حرارت و فلز پایه ایجاد می شود.

۲-ترک چاله جوش: زمانی که جوشکاری به طور کامل به پایان نرسد این ترک در انتهای جوش ایجاد می شود. یکی دیگر از دلایل ایجاد ترک چاله جوش ترک انقباضی می باشد.

۳-ترک های منفصله: این نوع ترک ها از یکدیگر جدا هستند و در فلز جوش، محدوده تحت تاثیر حرارت و فلز پایه ایجاد می شوند.

۴-ترک انشعابی: گروهی از چند ترک هستند که از یک ترک اصلی نشأت گرفته می شوند. این نوع ترک ها نیز در فلز جوش، محدوده تحت تاثیر حرارت و فلز پایه ایجاد می شوند.

۵-ترک گلویی: ترک هایی هستند که با محور جوش هم جهت هستند و در قسمت طول جوش قرار دارند. ترک های گلویی در دسته ترک های گرم قرار دارند.

۶-ترک پنجه ای: جزء ترک های سرد هستند این نوع ترک ها بر اثر هیدروژن به وجود می آیند.

منافذ و حفره ها

حفره ها و منافذ موجود در عیوب جوش به دلیل حبس گاز در جوش ایجاد می شوند.

۱-تخلخل: زمانی که جوش سرد می شود گاز در جوش ایجاد می شود که به آن تخلخل می گویند. شکل تخلخل کروی است اما گاهی تخلخل ها طولی هستند. تخلخل در قطعاتی از جنس چدن به شکل لایه لایه می باشند. تخلخل از جمله عیوبی است که خطر زیادی برای سازه فلزی ندارد. تخلخل زیاد در جوش نشانه دهنده این است که مواد جوشکاری و سایر عوامل وابسته به آن به درستی کنترل نشده است یا فلز پایه به خوبی تمیز نشده است یا شاید فلز پایه و جوش با هم سازگاری نداشتند.

۲-تخلخل یکنواخت: تعداد حفره ها و منافذی که به صورت یکنواخت در سطح جوش پخش می شود. اگر این نوع عیب در جوشکاری دیده شود نشانه ی مشکلاتی در روش جوشکاری و مواد تشکیل دهنده ی جوش است.

۳-تخلخل خوشه ای: در صورتی که به هنگام جوشکاری قوسی ارتباط قطع شود حفره ها و منافذ در یک قسمت متمرکز می شوند که به آن تخلخل خوشه ای می گویند.

۴- تخلخل های لوله ای : این نوع تخلخل ها به صورت طولی می باشند و در گوشه جوش ها بوجود می آیند.

سایر حفره های ایجاد شده در جوشکاری

تخلخل یکی دیگر از انواع عیوب جوش است که دارای انواع گوناگونی است. در مورد انواع تخلخل های معروف قبلا توضیحاتی داده شد. اکنون به معرفی سایر حفره هایی که امکان دارد در اثر محبوس ماندن گاز در جوش ایجاد شود توضیح داده می شود.

۱-تخلخل خطی: زمانی که تعدادی حفره ریز در راستای میانه، ابتدا یا انتهای جوش ایجاد شود تخلخل خطی شکل می گیرد که موازی با محور اصلی جوش هستند.

۲-سوراخ کرمی: در اثر آزاد شدن گازها حفره های لوله ای شکلی در سطح جوش ایجاد می شوند. شکل سوراخ های کرمی شکل تا حدود زیادی مربوط به انجماد گاز است. این نوع حفره ها به دو دسته ی جناغی و خوشه ای تقسیم می شوند.

۳-حفره های سطحی: در سطح جوش منافذ کوچکی ایجاد می شوند که به آن ها حفره سطحی می گویند.

۴-منافذ انقباضی: این حفره در فرآیند انجماد فلز جوش ایجاد می شود.

۵-انقباض بین شاخه ای: همان حفره ی انقباضی می باشد که طولانی تر شده است این نقص عمود بر فلز جوش به وجود می آید.

۶-انقباض کوچک: این انقباض فقط توسط میکروسکوپ دیده می شود.

۷-چاله جوش: چاله جوش در انتهای پاس جوش ایجاد می شود.

آخال توپر

مواد جامد خارجی که بر روی جوش محبوس می شوند را آخال توپر می گویند. آخال ها ناخالصی هایی هستند که در داخل حوضچه های مذاب قرار می گیرند. آخال سرباره یکی از انواع آخال های توپر است که برای محافظت فلز جوش بر روی آن قرار می گیرد. چنانچه نوسانات الکترود دچار مشکل شود برخی از سرباره ها به داخل حوضچه مذاب انتقال پیدا می کنند. آخال ها معمولا در جوشکاری سقف به وجود می آیند زیرا در جوشکاری سقف برای جلوگیری از ریزش جوش مذاب سعی می کنند فلز جوش زمان کوتاه تری مذاب باشد و هرچه زودتر منجمد شود از این رو آخال های بیشتری در این نوع جوشکاری موجود است.

آخال سرباره و آخال پودری

مواد جامدی هستند که بین فلز جوش و فلز پایه محبوس شده اند این مواد غیر فلزی هستند که به آن آخال سرباره می گویند و بر اثر جوشکاری زیرپودری و جوشکاری قوسی دستی ایجاد می شوند. از دلایل عمده ایجاد آخال سرباره تکنیک نادرست جوشکاری، آلودگی بین دو فلز جوش و طراحی نادرست برای اتصال می باشد. چنانچه ماده ای که در فلز جوش محبوس می شود پودری شکل باشد به آن آخال پودری می گویند و معمولا به صورت خطی و منفرد است.

ذوب ناقص یا نفوذ ناقص

یکی از مهمترین عیوب جوش، ذوب یا نفوذ ناقص است. این عیب به علت عدم جوش خوردگی در فلز پایه و فلز جوش ایجاد می شود و سبب می شود مقاومت جوش را بسیار کاهش دهد و باعث بروز تنش هایی در سازه می شود که مجددا باعث کاهش مقاومت جوش می گردد.زمانی که فلز در محل خود به خوبی حرارت نبیند تا اتصال برقرار شود، ذوب ناقص شکل می گیرد. اگر مقدار این عیب از حد مجاز بیشتر باشد باید آن را تعمیر کرد. ذوب ناقص بر اثر عدم یکپارچگی بین دو فلز جوش و بین فلز جوش و پایه ایجاد می شود. ذوب ناقص به صورت دیواره جانبی، بین پاسی و ریشه ی جوش ایجاد می گردد.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *