عوارض پوستی جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

جوشکاری یک حرفه خلاقانه، جذاب و هیجان انگیز است اما خطرات بسیاری هم به هنگام این کار انسان را تهدید می کند البته با رعایت دستورالعمل ها و استانداردهای جوشکاری می توانیم از خود در برابر خطراتی مانند: عوارض جوشکاری برای بدن، شوک الکتریکی، مسمومیت با گاز، آتش سوزی و… محافظت کنیم. برای شروع جوشکاری باید در ابتدا تمام نکات ایمنی را رعایت کنید و بعد کار جوشکاری را شروع کنید.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

ایمنی کپسول های گاز

همانطور که می دانید جوشکاری قطعات فلزی به روش های مختلفی صورت می گیرد و برای جوشکاری از لوازم و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. کپسول های گاز از جمله وسایل و تجهیزات خطرناک جوشکاری هستند که برای اتصال برخی از قطعات و برخی از روش های جوشکاری از آن استفاده می کنند. به عنوان نمونه :زمانی که سوپاپ کپسول گم می شود یا آسیب می بیند ممکن است کپسول منفجر شود و فرد آسیب های جبران ناپذیری ببیند.به همین علت زمانی که در کنار کپسول های گاز یا بنزین کار می کنید از وضعیت مناسب قرارگیری آن ها اطمینان حاصل کنید و در صورت نیاز سعی کنید با یک زنجیر آن را به محلی متصل کنید. به هنگام جابجایی کپسول ها در ابتدا درپوش کپسول را چک کنید تا صدمه ای ندیده باشد سپس کپسول را از جای خود جابجا کنید. قبل از شروع کار اطمینان حاصل کنید که کلیه ی استانداردهای مربوط به سیلندرهای گاز برای جوشکاری رعایت شده باشد .

تاریخچه جوشکاری با آرگون

آرگون نوعی از گازهای موجود در اتمسفر است که رنگ و بویی ندارد. زمانی که آرگون تحت ولتاژ بالا قرار می گیرد آبی رنگ می شود؛ این گاز کاملا ناشناخته است. آرگون به مقدار ناچیز در هوا قرار دارد. برای حمل این گازها باید از سیلندرهای ویژه استفاده شود. گاز آرگون به حالت جامد و مایع می باشد، این گاز در آب و اکسیژن قابلیت حلالیت دارد. تاکنون ترکیبات شیمیایی خاصی از گاز آرگون به وجود نیامده است؛ از گاز آرگون عموما برای ساخت لامپ های فلورسانس، لامپ های الکتریکی، لامپ های مشتعل و عکاسی استفاده می شود.

مضرات اشعه فرابنفش و مادون قرمز

نور شدید حاصل از جوشکاری با آرگون به شبکیه و قرنیه چشم صدمه وارد می کند و در طولانی مدت سبب بیماری های چشمی اعم از آب مروارید، آب سیاه و… می شود. اشعه فرابنفش جوشکاری آرگون حتی در زمان کوتاه نیز سبب برق گرفتگی می شود. برخی از عوامل برق زدگی شامل احساس وجود شن و ماسه در چشم، سوزش چشم، درد زیاد و… می شود. اشعه های جوشکاری معمولا در فضا پراکنده می شوند و معمولا جوشکاران از وسایل ایمنی استفاده می کنند اما افرادی که در محل جوشکاری هستند از تجهیزات ایمنی استفاده نمی کنند به همین علت دچار برق گرفتگی در ناحیه ی چشم می شوند. در اثر سوختگی ناشی از جوشکاری با آرگون احتمال ابتلا به سرطان های پوستی وجود دارد.

عوارض عضلانی جوشکاری با آرگون

جوشکاران برای انجام انواع عملیات جوشکاری در موقعیت های گوناگونی قرار می گیرند گاهی اوقات قطعات در ارتفاعات بالایی قرار دارند و جوشکاران برای دسترسی به آن ها مجبور هستند در وضعیت نامناسبی قرار بگیرند، همین امر سبب بروز انواع بیماری های مربوط به کمر،  شانه، زانو، مفاصل و… می شود .با رعایت اصول و استاندارهایی می توانید از بروز این بیماری ها جلوگیری کنید.

  • دقت و رعایت در اصول بلند کردن اجسام
  • هرچند دقیقه وضعیت بدن تغییر کند
  • حدالمقدور کار را در یک ارتفاع مناسب قرار دهید
  • قرار گیری تجهیزات در محل قابل دسترس

عوارض جوشکاری با آرگون (قرارگیری در معرض گازها)

عوارض جوشکاری با گاز آرگون برای جوشکار و فردی که در محیط جوشکاری قرار دارد بسیار زیاد است زیرا به هنگام جوشکاری، آرگون دودها و گازهایی را ساطع می کند که آسیب های زیادی را به جوشکار و فردی که در محیط جوشکاری قرار دارد می زند. به ویژه در زمانی که جوشکاری در یک محیط بسته و بدون تهویه انجام گیرد عوارض جوشکاری گاز آرگون بیشتر خواهد شد. به هنگام جوشکاری با آرگون توجه کنید که فضای کار مجهز به یک سیستم تهویه ی مناسب باشد .برخی از عوارض جوشکاری گاز آرگون عبارتند از:

  • مشکلات تنفسی و ریوی به ویژه در حین جوشکاری با مواد خطرناکی مثل کادمیوم، نیکل، آرسنیک که به هنگام جوشکاری با آرگون تولید می شود.
  • بیماری های مربوط به مجاری ادراری و حنجره
  • مشکلات قلبی، عوارض پوستی، مشکلات شنوایی، زخم معده، بیماری های کلیوی
  • در برخی موارد ابعاد عوارض جوشکاری بیشتر می شود و تاثیراتی را بر روی سقط جنین و عدم باردای همسران جوشکاران می گذارد.به ویژه در زمانی که جوشکاران با فلزاتی مانند: آلومینیم، نیکل، کروم، آهن و… سروکار دارند.
  • جوشکاری با آزبست سبب رسوب مواد شیمیایی آزبست در ریه ها می شود و همین امر سبب بروز سرطان ریه می شود.

عوارض جوشکاری (برق گرفتگی)

یکی از روش های جوشکاری، جوشکاری قوس الکتریکی می باشد در این روش از برق برای جوشکاری قطعات فلزی و اتصال قطعات استفاده می شود. برق حرارت بسیاری تولید می کند که بالای ۵ هزار درجه سانتی گراد است. یکی از عوارض جوشکاری برق گرفتگی به هنگام جوشکاری است. برای پیشگیری از خطر برق گرفتگی باید در مرحله ی اول تمام مسیرهایی که دارای جریان برق هستند را از لحاظ ایمنی بررسی کرد و سپس از عایق و ایزوله بودن  مسیرها و قسمت هایی که جوشکاری می شوند اطمینان حاصل کرد؛ در صورت مشاهده ی هرگونه ایراد، نقص، پارگی و… باید سریعا سیم ها را تعویض و تعمیر کرد. یکی دیگر از اقداماتی که جوشکاران را از عوارض جوشکاری به ویژه برق گرفتگی مصون می کند، استفاده از لباس عایق جوشکاری می باشد، دستکش های جوشکاران باید عایق باشد و از هیچ گونه وسیله ی فلزی رسانای برق نباید در لباس استفاده شود. کفشی که جوشکاران استفاده می کنند باید کفی پلاستیکی باشد تا در برابر جریان برق عایق باشند. یکی دیگر از عوارض جوشکاری زمانی برای شما پیش می آید که محیطی که در آن مشغول به جوشکاری هستید نامرتب است، شلوغی محیط کار علاوه بر عوارض جوشکاری  و خطرات احتمالی سبب کند شدن روند جوشکاری هم خواهد شد.

عوارض جوشکاری (حرارت قوس الکتریکی)

جوشکاری قوس الکتریکی به هنگام اتصال قطعات به یکدیگر گرمای زیادی تولید می کند که این گرما نور خیره کننده و خطرناکی برای چشم ها دارد. به طور کلی عوارض جوشکاری ناشی از حرارت بسیار زیاد می باشد.یکی دیگر از عوارض جوشکاری قوسی ایجاد طول موج های بلند و کوتاه است که بسیار برای جوشکار خطرناک است بالا و پایین شدن طول موج قوس الکتریکی موجب آسیب رساندن به پوست و چشم جوشکار می شود برای جلوگیری از عوارض جوشکاری ناشی از امواج قوس الکتریکی حتما باید از عینک های مخصوص جوشکاری با شیشه های تیره استفاده کنید ماسک جوشکاری از پوست صورت شما در برابر جوشکاری قوسی الکتریکی به خوبی محافظت می کند، به هیچ وجه در زمان جوشکاری آستین های خود را بالا نزنید زیرا گرمای زیاد قوس الکتریکی سبب سوختگی پوست دست می شود .یکی دیگر از راهکارهای اساسی برای مقابله با عوارض جوشکاری این است که محلی که در آن جوشکاری می شود را به وسیله ی دیوارهای متحرک یا پرده هایی که در مقابل حرارت مقاوم هستند جداسازی شود. بدین ترتیب سایر افراد در معرض حرارت قرار نمی گیرند.

آسیب های ناشی از امواج الکترومغناطیسی

یکی از عوارض جوشکاری با برق این است که افراد در معرض امواج الکترومغناطیسی قرار می گیرند. برای کمتر کردن عوارض جوشکاری حاصل از امواج الکترومغناطیسی توصیه می شود که جوشکار بدن خود را از منبع تغذیه جریان برق دور نگه دارد زیرا آسیب های ناشی از امواج الکترومغناطیسی با افزایش فاصله بدن به میزان چشمگیری کاهش پیدا می کند. در صورتی که نتوانید از منبع تغذیه دور شوید می توانید یک مانع بین بدن خود و منبع تغذیه قرار دهید و بدین ترتیب میزان امواج الکترومغناطیسی کاهش پیدا می کند. در صورتی که حرارت تولید شده در زمان جوشکاری زیاد باشد باعث می شود ذرات داغ جوشکاری به اطراف پرتاب شود و زمینه ساز انواع سوختگی ها فراهم شود با پوشیدن لباس های ایزوله می توانید از سوختگی جلوگیری کنید همچنین توصیه می شود جوشکاران از لباس های تمیز و عاری از هرگونه آلودگی استفاده کنند زیرا ممکن است لباس ها آلوده به مواد آتش زا باشند. یکی دیگر از عوارض خطرناک جوشکاری پرتاب شدن ذرات جوشکاری به سمت جوشکار می باشد. ورود این ذرات به چشم جوشکار سبب ایجاد عفونت و زخم در چشم فرد می شود. استفاده از عینک و ماسک همچنین تهویه ی مناسب از بروز عفونت چشمی جلوگیری می کند.

آسیب های ناشی از صوت

در بعضی از روش های جوشکاری سر و صدای زیادی در حین کار ایجاد می شود به همین علت حتما باید محیط کار از لحاظ صوت ایزوله شود تا صدای جوشکاری به نقاط دیگر انتشار پیدا نکند. جوشکارانی که در این محیط کار می کنند باید از گوشی محافظ استفاده کنند تا از شدت صدای جوشکاری کاسته شود.گاهی اوقات قطعاتی را که به وسیله ی جوشکاری به یکدیگر اتصال می دهند بزرگ و سنگین هستند و امکان اینکه بتوان در موقعیت مناسبی آن ها را بهم متصل کرد وجود ندارد از اینرو جوشکار مجبور می شود به حالت خمیده ، چمپاته و… قرار بگیرد که هم تسلط جوشکار کم می شود و هم عوارض جوشکاری برای فرد افزایش پیدا می کند از اینرو چنانچه کار در سطح بالاتر از جوشکار قرار دارد باید از چهارپایه استفاده کرد و اگر در قسمت پایین تر از جوشکار قرار دارد فرد باید بر روی دو زانوی خود قرار بگیرد و به کار خود ادامه دهد.

عوارض پوستی جوشکاری

یکی از عوارض پوستی شدید در جوشکاری سوختگی پوست بر اثر جوشکاری می باشد. معمولا سوختگی پوست را به سه درجه تقسیم می کنند. زمانی که سوختگی پوست درجه یک باشد جای نگرانی وجود ندارد این سوختگی طی یک هفته التیام می یابد. علائم این سوختگی عبارتند از: تورم پوست، قرمزی، به هنگام لمس پوست احساس درد می کنید.

سوختگی درجه دو نوعی از سوختگی است که علاوه بر لایه ی ابتدایی، لایه دوم پوست نیز دچار سوختگی می شود ولی آسیبی به عروق وارد نمی شود. طی ۲۰ روز این سوختگی بهبود پیدا می کند. علائم این نوع سوختگی شامل تاول زدن بر روی پوست، به هنگام لمس پوست احساس درد زیادی می کنید، پوست قرمز رنگ می باشد. زمانی که جوشکار از دستکش و لباس جوشکاری استفاده نکند ممکن است بر اثر ریختن ذرات فلزات دچار این نوع از سوختگی ها شود. در برخی مواقع جوشکاران به علت کار کردن با انواع فلزات در صورت لمس بدون پوشش فلزات ممکن است مبتلا به انواع بیماری های سرطان پوستی شوند. تابش اشعه های فرابنفش و فروسرخ نیز موجب انواع سرطان های پوستی، بروز انواع لک ها و زخم بر روی پوست می شوند.

 

 

 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *