فوت و فن های جوشکاری را بشناسید

📖 زمان مطالعه : ۴ دقیقه ⏲️

جوشکاری به فرآیندی گفته می شود که با وارد کردن گرما به دو فلز، مواد مذاب می شوند و پس از سرد شدن به همدیگر متصل می شوند. بر خلاف لحیم کاری که در آن فلز پایه هیچ آسیبی نمی بیند در فرآیند جوشکاری فلز پایه نیز درگیر می شود. البته انواع روش های جوشکاری وجود دارد که به غیر از مواد فلزی حتی مواد غیر فلزی چون پلاستیک و شیشه را در بر می گیرد و در روش هایی چون مقاومتی، اصطکاکی بدون نیاز به فیلر اتصال انجام می شود. فیلر به موادی چون الکترود، سیم جوش گفته می شود که برای اتصال فلزات باید به کار برده شود در غیر این صورت اتصال انجام نمی شود. رایج ترین نوع جوشکاری با استفاده از الکترود در اسکلت فلزی ساختمان است با استفاده از دستگاه جوش اینورتری انجام می شود. قطعا یک جوشکار خوب علاوه بر داشتن وسایل و تجهیزات جوشکاری عالی باید مهارت کافی در این شغل و حرفه داشته باشد و با فوت و فن جوشکاری آشنا باشد تا بتواند یک کار تمیز و با کیفیت تحویل دهد.

مشاغل جوشکاری زیاد است

یکی از شغل های پر درآمد و البته با خطرات بالا شغل جوشکاری است که با توجه به مهارت و تخصص هر جوشکار می تواند در عناوین مختلف مشغول به کار شود. به عنوان مثال جوشکاری با الکترود دستی با جوشکاری زیر آب کاملا متفاوت است و مهارت ها و تخصص های آنها فراتر از آن چیزی است که تصور کنید.

در این بین علاوه بر جوشکار یک سری مشاغل به مانند بازرس جوش وجود دارد که باید تمام فوت و فن های جوشکاری را بلد باشد تا با توجه به کدها و استانداردهای لازم کیفیت جوش را بسنجد. بازرسی جوش تنها شامل پیدا کردن عیوب جوش نیست بلکه قبل از جوشکاری باید وسایل و تجهیزات جوشکاری را پیدا کند و از آن طرف در حین جوشکاری تمام دستورالعمل ها را با توجه به پروژه کاری صادر کند.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

جوشکاری چگونه انجام می شود؟

در فرآیند جوشکاری با وارد کردن دمای بالا و گرما باعث ذوب شدن فلزات می شود که در این بین باعث ایجاد حوضچه مذاب می شود و این حوضچه با استفاده از انواع فیلر به مانند الکترود و سیم جوش پر می شود. البته در این بین برخی از روش های جوشکاری چون جوشکاری مقاومتی بدون فیلر انجام می شود.

قطعات فلزات به روش های مختلف بر روی هم جوش می خورند که در این بین انواع حالت های جوش خوردن فلزات را شرح خواهیم داد.

اتصال لب به لب

به اتصال لبه یا انتهای دو قطعه با زاویه ۱۳۵ تا ۱۸۰ درجه سانتی گراد گفته می شود.

اتصال T

در این حالت همانطور که در تصویر زیر می بینید انتهای یک قطعه با زاویه ۵ الی ۹۰ درجه روی قطعه دیگر قرار گرفته می شود.

اتصال گونیا

در این روش لبه یا انتهای دو قطعه مانند تصویر زیر روی هم قرار می گیرند تا فرآیند جوشکاری انجام شود.

اتصال پیشانی

لبه دو قطعه به مانند تصویر زیر با زاویه بین ۰ الی ۳۰ درجه در کنار هم قرار و جوش می خورند.

اتصال صلیبی

در این حالت دو قطعه فلز در راستای همدیگر و با زاویه ۹۰ درجه نسبت به قطعه سوم به هم جوش می خورند.

اتصال پوششی یا joint lap

دو قطعه فلز با زاویه های ۰ تا ۵ درجه روی هم قرار و جوش می خورند طوری که روی همدیگر همپوشانی داشته باشند.

انواع جوش از نظر میزان نفوذ

علاوه بر نحوه اتصال دو قطعه فلز میزان نفوذ جوش در این شغل در نظر گرفته می شود که با توجه به پروژه و مواد بکار گرفته شده به دو صورت نفوذ کامل و نسبی انجام می شود.

جوش با نفوذ کامل

عمق جوش در این حالت بالاست و باید کاملا محل اتصال پر شود.

جوش با نفوذ نسبی

در این روش نسبت به روش قبلی عمق نفوذ جوش کمتر است و مقدار ماده کمتری برای جوش زدن لازم است.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *