قوانین کار جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

در صورت عدم رعایت قوانین جوشکاری و ایمنی، جوشکاری می تواند یک شغل خطرناک باشد. در صورت نادیده گرفتن اقدامات ایمنی، جوشکارها می توانند با خطرات مختلفی از جمله قرار گرفتن در معرض بخارات و گازهای مضر، شوک الکتریکی، آتش سوزی و انفجار ها و موارد دیگر مواجه شوند. آیا این قابل قبول است که یک آتش نشان بدون کلاه ایمنی خود به محل آتش سوزی برود، یا یک پزشک در حین انجام یک عمل جراحی مهم از دستکش استفاده نکند؟ به همین ترتیب، جوشکارها برای محافظت از خود و اطرافیان خود باید مجموعه ای از دستورالعمل ها و قوانین جوشکاری را دنبال کنند.

قوانین جوشکاری چیست

حرفه جوشکاری یکی از شغل هایی است که افراد زیادی اعم از افراد ماهر و غیر ماهر در این زمینه فعالیت دارند. جوشکاری همه را در معرض خطرات مشابه قرار می دهد، خواه مسئول ایمنی در یک شرکت بزرگ جوشکاری ‏باشید یا یک کارگاه جوشکاری کوچک، در هر صورت قوانین جوشکاری ‏که در این زمینه در نظر گرفته شده است را باید رعایت کنید. مهمترین شیوه ها و تجهیزات ایمنی جوشکاری به طور جهانی قابل استفاده هستند.  در اینجا چند نکته برای بهبود ایمنی جوشکاری برای شما آورده شده است، از جمله توصیه هایی که  در این مقاله آورده شده، بهره وری کار را نیز بهبود می بخشد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

 مطالعه دستورات و قوانین جوشکاری

موفق ترین جوشکاران روش های ایمنی و قوانین جوشکاری را به خوبی می دانند. آنها وقت می گذارند تا خود را در مورد راهنمایی های ایمنی تنظیم شده توسط  شرکتی که در آن کار می کنند آموزش دهند، دانستن  قوانین جوشکاری به شما کمک می کند تا یک فضای کاری امن برای خود داشته باشید. همچنین برای جوشکاران مهم است که قبل از استفاده از تجهیزات، دستورالعمل های سازنده را بررسی کنند. جوشکارها قبل از اینکه دستورالعمل های سازنده و قوانین جوشکاری را برای کار کردن ایمن مطالعه نکرده باشند، هرگز نباید از آن قطعه در جوشکاری استفاده کنند زیرا ممکن است خطرات جبران ناپذیری در بر داشته باشد.

مطالعه دستورات و قوانین جوشکاری

محافظت در بخارها و گازها

فرآیند جوشکاری مقدار زیادی نور مرئی ، فرابنفش و مادون قرمز تولید می کند. قرار گرفتن در معرض اشعه ناشی از قوس باعث سوختگی پوست و آسیب به چشم می شود. به همین دلیل، جوشکارها بدون توجه به شرایط آب و هوایی، برای محافظت از بدن و بازوهای خود باید از لباس استفاده کنند. آنها همچنین نیاز به محافظت چشم  دارند که معمولاً به صورت محافظ عرضه می شود. انتخاب دقیق سایه فیلتر شیشه در این محافظ ها بهَ نوع عملکرد جوشکاری بستگی دارد، زیرا آنها در خروجی نور متفاوت هستند.

قرار گرفتن در معرض گازها با تأمین تهویه مناسب در محل کار قابل کنترل است. برخی از کارفرمایان یک فن، سیستم اگزوز یا هودهای خروجی برای از بین بردن بخارات و گازهای جوشکاری  در محل کار تهیه می کنند. در صورت لزوم، جوشکارها باید از یک دستگاه تنفس استفاده کنند تا از تنفس مواد مضر محافظت کنند. اگر احساس می کنید تنفس  برای شما مشکل شده است، بلافاصله نگرانی های خود را به یک ناظر ابراز کنید.

خطر برق گرفتگی

هشدارهای برق گرفتگی، یکی از مهمترین قوانین جوشکاری است که جوشکارها باید در آن آموزش ببینند، زیرا می تواند یک خطر فوری و جدی ایجاد کند. برای جلوگیری از برق گرفتگی، جوشکارها باید همیشه قبل از شروع جوشکاری، دارنده الکترود را از نظر آسیب دیدگی بررسی کنند. آنها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که دستکش هایشان خشک و از وضعیت خوبی برخوردار است، هرگز قسمتهای فلزی نگهدارنده الکترود را با پوست یا لباس مرطوب لمس نکنند و عایق خشک را بین بدن و زمین یا فلز در حال جوشکاری نگه دارند. بدیهی است که کارفرما باید سطح صلاحیت برق را که وظیفه سیم کشی نصب را دارد و نوع تعمیر و نگهداری مورد نیاز نصب و تجهیزات را تعیین کند. کارفرما باید اطمینان حاصل کند که نصب منابع تغذیه به درستی انجام شده و با نوعی که استفاده می کنند مطابقت داشته باشد . به عنوان مثال از منابع تغذیه عایق بندی شده مضاعف نباید با یک زمین جداگانه به قطعه کار استفاده شود.

بررسی تجهیزات

یک جوشکار خوب همیشه باید اطمینان حاصل کند که تجهیزاتش به درستی کار می کند و از قبل آنها را به طور دقیق چک کند. حتی باتجربه ترین جوشکارها باید به طور مرتب تجهیزات خود را از نظر ساییدگی، مانند سیم های فرسوده یا نشتی شیلنگ بررسی کنند، زیرا این امر می تواند احتمال وقوع حادثه را افزایش دهد. اگر یک قطعه از تجهیزات روز قبل کاملاً کار می کرد، تصور نکنید که هنوز در همان وضعیت است. همیشه قبل از استفاده مجدد، یک بازرسی کامل انجام دهید زیرا هرگز نمی توانید خیلی مطمئن باشید. بررسی تجهیزات جوشکاری یکی از مهم ترین قوانین جوشکاری است که رعایت آن می تواند شما را ایمن نگه دارد.

بررسی تجهیزات

 فضای کاری مرتب و منظم

فضای کاری بهم ریخته در جوشکاری  یکی از مهمترین دلایل آتش و انفجار است. جرقه های قوس جوشکاری می توانند تا ۳۵ فوت فاصله داشته باشند، بنابراین مهم است که فضای کار خود را از مواد قابل اشتعال پاک کنید. به عنوان یکی از قوانین جوشکاری در نظر داشته باشید که همیشه مرتب بمانید و همه چیز را سر جای خود نگه دارید. فضای کاری شما باید فقط شامل ابزارها و تجهیزاتی باشد که برای آن پروژه خاص استفاده می کنید.

مهم ترین قوانین جوشکاری پوشیدن لباس مناسب

پوشیدن لباس مناسب یکی از مهم ترین قوانین جوشکاری  است. زیرا اگر پوست در معرض اثرات مضر اشعه مادون قرمز و ماورا بنفش قرار بگیرد حتما آسیب می ببیند، بنابراین جوشکارها همیشه باید از پوشانده شدن کامل بدن خود اطمینان حاصل کنند. علاوه بر این، دستبندهای شلوار، جیب ها یا هر نوع لباس آزاد می تواند جرقه هایی که در هوا پرتاب می شوند را بگیرد، بنابراین مهم است که آنها را ایمن نگه دارید. جوشکارها باید از لباس های مقاوم در برابر شعله ها استفاده کنند.

محافظت از گوش: اگر میزان سر و صدا به طور متوسط ​​بیش از ۸۵ دسی بل به مدت هشت ساعت مداوم باشد ، لازم است که همیشه از محافظ شنوایی استفاده کنید.

محافظت از چشم و صورت:  محافظت از چشم و صورت شامل عینک ایمنی ، محافظ صورت و بسته به پروژه کلاه ایمنی است.

محافظت در برابر حرارت و تشعشع: برای محافظت از خود در برابر گرما و تابش ، جوشکاران باید از لباسهای بیرونی مقاوم در برابر شعله ، دستکش برای محافظت از دستها و قسمتهای پایین بازوها و کد محافظ و عینک استفاده کنند.

محافظت در برابر دود: سیستم های استنشاق دود و تنفس می توانند به محافظت از جوشکارها در برابر گازهای مضر کمک کنند.

محافظت از شوک الکتریکی: علاوه بر رعایت نکات ایمنی ذکر شده در بالا ، جوشکارها باید از لباس عایق استفاده کنند تا خود را از برق گرفتگی حفظ کنند.

محافظت از پا: کفش های چرمی که در برابر جرقه و حرارت با پوشش بالای مچ پا مقاوم هستند ، بهترین راه برای محافظت از پا است. پاهای شلوار باید از روی کفش ها عبور کنند.

دستیاران جوشکار نیز به لباس های محافظ بدن و تجهیزات محافظت از چشم، نیاز دارند.

قوانین کار جوشکاری

اجرای مراحل ایمنی

به عنوان یک جوشکار، مهم است که خود و اطرافیان خود را مسئول در رعایت نکات ایمنی بدانید. اگر تخلفی در ایمنی و قوانین جوشکاری مشاهده کردید، حتما گزارش دهید زیرا این هم به نفع شما و هم کسانی است که در یک فضای کاری با هم کار می کنید. این مهم است که در محیط کار خود هرگز احساس ناامنی نکنید.

اجرای مراحل ایمنی

به روزرسانی اطلاعات

صنعت جوشکاری به دلیل فناوری هایش دائماً در حال تغییر و تحول است. با تولید تجهیزات جدید و به کارگیری تکنیک های جدید، مهم است که به طور مداوم خود را در مورد بهترین روش ها آموزش دهید و اطلاعات خود را در این حرفه به روز نگه دارید. زیرا این کار هم برای مهارت و هم برای ایمنی به شما کمک می کند.

محافظت از گوش در برابر سر و صدا

محیط های جوشکاری غالباً پر سر و صدا هستند زیرا ممکن است در آنها سایر عملیات مانند سنگ زنی و غیره در حال انجام باشد. برخی از این عملیات جوشکاری ممکن است سر و صدا را به حدی برساند که به شنوایی کارگران محیط کاری آسیب برساند. در چنین مواردی اگر نویز از طریق دیگر کنترل نشود، تقریباً به طور قطع به محافظت از شنوایی نیاز است. برخی از نظارت های بهداشتی نیز ممکن است لازم باشد.

جوشکاری در شرایط دشوار

موقعیت های کاری زیادی وجود دارد که به خطرات جوشکاری اضافه می کند. هر یک از آنها باید با دقت ارزیابی شود، زیرا ممکن است خطراتی مانند سقوط یا خفگی وجود داشته باشد. این امر به ویژه در مورد کار در فضاهای محدود، که خطر واقعی مرگ وجود دارد، صادق است و کارفرما باید ارزیابی قابل توجهی از کار انجام شده و چگونگی انجام ایمن آن انجام دهد. در این شرایط ممکن است الزامات قانونی وجود داشته باشد. از همین رو قوانین جوشکاری در بیشتر کشورها رعایت می شود تا از صدمات جدی در این حرفه جلوگیری شود.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *