مزایا استفاده از جوشکاری انفجاری

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

جوش انفجاری فرآیندی است که در طی آن گرمای بسیار زیادی آزاد می‌ شود و سرعت بسیار بالای این فرآیند طوری است که در مدت زمان بسیار کوتاهی، تمام قطعات فلزی ذوب می‌ شوند و هیچ انتقال حرارتی در این سرعت بسیار بالا صورت نمی‌ گیرد. بنابراین جوشکاری انفجاری فرآیند جوش سرد نیز نامیده می شود و محصولاتی که با روش نام برده به وجود می آیند، مشکلاتی که در انجام روش‌ هایی مانند لحیم کاری یا فورج گرم یا جوش ذوبی ایجاد می شود را در پی نخواهند داشت.

کاربرد جوش انفجاری

اتصالاتی که از طریق روش جوشکاری انفجاری ایجاد شده اند، در صنایع مختلف کاربردهای بسیار گسترده‌ ای پیدا کرده اند. در این قسمت کاربردهایی که از طریق این نوع اتصالات به وجود آمده‌ اند را برایتان شرح خواهیم داد. در صنایع شیمیایی بعضی از مواد شیمیایی وجود دارند که انواع مختلفی دارند و خورندگی آنها بسیار بالا می باشد. سطوح فلزی که در تماس با این مواد شیمیایی قرار می‌ گیرد، باید در برابر خورندگی بالا مقاوم باشند و به همین خاطر قیمت بسیار زیادی پیدا می کنند تا استحکام کافی را داشته باشند اما در بسیاری از موارد دیده شده که موادی به کار رفته، استحکام کافی را دارا نمی باشند.

 بنابراین در ساخت مخازن و یا راکتور ها و لوله های انتقال این صنایع از جمله ورق هایی استفاده می کنند که جنس آلیاژهای آن ارزان باشد و رویه آنها از فلز گران تر با استحکام بیشتری برخوردار شده باشد تا در هزینه صرفه جویی شده باشد. آلیاژهایی که از فولاد کربنی تشکیل شده اند، لایه‌های نازک از فلز تیتانیوم را دارا می باشند که دارای کاربرد بسیار زیادی است و ورق های دو جنسی مانند فولاد و نیوبیوم، زیرکنیم و فولاد در این صنایع کاربرد زیادی دارند. این صنعت در صنایع برق و اتصالات الکتریکی که نیاز به واسطه دارند نیز مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد بسیاری داشته اند.

 در خطوط انتقال و در این صنایع، توان الکتریکی، از تغییر یافتن جنسیت مواد انتقال دهنده جریان وجود دارد. به همین خاطر به کار بردن دو جنس متفاوت در این لوازم ملاحظات مخصوص به خود را دارد زیرا حداقل مقاومت اهمی یا خوردگی این مواد ناشی از تخلیه الکتریکی با یکدیگر متفاوت است و باید به شکل کاملی در کنار یکدیگر اتصال پیدا کنند. اتصال این دو جنس در کنار هم اهمیت بسیار بالایی دارد برای مثال ارتباط قطعات فلزاتی مانند آلومینیوم و مس کاربرد بسیار زیادی دارد. علاوه بر قطعات آلومینیوم و مس قطعات فلزاتی مانند فولاد کربنی و آلومینیوم و یا موادی مانند تیتانیوم و آلومینیوم و یا مس و فولاد از جمله مواردی است که در کنار یکدیگر اتصال خوبی پیدا می کند.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

فرایند جوشکاری انفجاری

 در این مقاله سعی داریم فرایند جوشکاری انفجاری را به طور کامل شرح دهیم و و به متغیرهایی مانند فاصله صفحات و یا جنس صفحات و زاویه آنها نسبت به یکدیگر اشاره نماییم. نوع مواد منفجره و یا سرعت انفجار رخ داده بسیار مهم می باشد و خود به عوامل دیگری بستگی دارد که در این قسمت ما به این موارد خواهیم پرداخت. خصوصیات مواد منفجره و شبکه سازی های موج‌ های فسل مشترک همه کاربردهای متداولی دارند که در جوشکاری انفجاری باید مورد بررسی قرار بگیرد.

جوشکاری انفجاری چیست؟

جوش انفجاری به فرآیندی می‌ گویند که از طریق آن بتوان دو یا چند جسم فلزی را به یکدیگر پیوند داد. البته اجسام در جوش انفجاری همیشه از نوع فلز نیستند بلکه از نوع مواد دیگری نیز می باشند. هدف از جوش انفجاری این است که بتوان با جوش انفجاری جسم های مختلفی را در کنار یکدیگر یکپارچه و متمرکز ساخت. اولین هدف اتصال فلزات در طول تاریخ ایجاد عمل لحیم کاری بوده است تا از طریق جوش انفجاری دو یا چند فلز اتصال پیدا کنند.

در گذشته جوشکاری های اولیه که در فرایندهای جوش انفجاری صورت می‌ گرفت بیشتر توسط انسان انجام می شد. اما در قرن حاضر دیگر روش‌ های سابق انجام نمی‌ شود و فرایند های دیگری مانند جوشکاری پاششی ابداع شده است که جدیدترین فرآیند های جوش انفجاری می باشد که همه این موارد نامبرده به عوامل مختلفی مانند نوع فلزات یا نوع مواد منفجره و یا نوع مکانیزم عمل بستگی دارد. برای مثال مشکلات و معایبی که در پی انعکاس یافتن امواج صوتی صورت می گیرد غالبا رضایت مصرف کنندگان را فراهم می آورد. حجم بالایی از جوشکاری هایی که در سرعت های مختلف انجام می شود، برای مثال پوشش صفحات بزرگ یا فرم صفحات صنعتی و مرکب که برای ساختمان های مخازن تحت فشار استفاده می شود، در این فرآیندها به صورت بهتری انجام می شود و دیگر اثرات نامطلوبی را در پی نخواهند داشت.

سیر پیشرفت و تاریخچه جوشکاری انفجاری

سیر پیش روی و پیشرفت جوش انفجاری در قرن کنونی بسیار سریع شکل گرفته است. در قرن حاضر جوشکاری انفجاری بسیار شناخته شده و این روش در صنایع مختلف مورد کاربرد قرار گرفته است. در قرن گذشته بهترین روش برای اتصال فلزات در کنار یکدیگر روش آهنگری بوده و این کار با روش ذوبی انجام می شد اما تاکنون روش‌های نوین زیادی اختراع شده است که در آنها جوشکاری با روش نوین صورت می گیرد. جوشکاری با لیزر و جوشکاری قوسی با فلاکس محافظ و یا جوشکاری با پرتو الکترون ها همه نوع جدید و شناخته شده ای در قرن حاضر به شمار می رود.

جوشکاری انفجاری چه زمانی مورد توجه قرار گرفت؟

جوشکاری انفجاری در حدود جنگ جهانی اول شناخته شد و در آن زمان آنقدر شناخته شد که تکه های متراکم شده از این انفجار با سرعت بسیار زیادی در سطوح مختلف فلزات فرو می رفت. در آن زمان کسی متوجه نکته علمی ماجرا نشد و بعد از مدتی اولین فردی که جوش انفجاری را مورد آزمایش قرار داد فردی به نام کارل بود. کارل دو تکه برنج سخت را از طریق مواد منفجره مورد حمله قرار داد و پی برد که این حمله انفجار باعث شده تا این دو تکه به یکدیگر اتصال پیدا کنند. این اتصال که بر اثر ذوب صورت می گیرد، مکانیزم جوش در یک فاز است که به صورت جامد می باشد و باعث شده تا این دو قطعه در کنار هم قرار بگیرند‌.

مکانیزم جوشکاری انفجاری

ضربه ای مایل و بسیار جهنده جوش انفجاری را ایجاد می کند و با سرعت بسیار زیادی این عمل انجام می شود. مکانیزم جوش انفجاری دقیقا در فصل مشترک قطعات موجود صورت می گیرد و یک موج سریع را در این نقطه به وجود می آورد که قطعات موجود را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین خاطر قطعات موجود به شکل سیال عمل می کنند و به همین شکل دیده می شوند. قشر بسیار جهنده ای از قطعات موجود در فصل مشترک با سرعت بالا به هم متصل می شوند و در این حالت جت فلز نیز نامیده می شوند که در این حالت دو صفحه بسیار تمیز می شود و از اکسید و مواد خارجی در این قسمت بر اثر فشاری که صورت گرفته است کاملا تمیز می شوند.

خدمات جوش انفجاری

خدماتی که با انجام جوش انفجاری به دست آورده می شود، بسیار زیاد است و سرعت بالای انجام این کار و همچنین یکنواختی ترکیب شیمیایی روکش از جمله کاربردها و مزایای است که شما با انجام روش جوشکاری انفجاری به دست خواهید آورد. با توجه به آنکه هر آلیاژ با جنس های متفاوت قیمت ها و ارزش های متفاوتی نیز دارد، استفاده قطعات با قیمت کم را در تجهیزات الکترونیکی می بینیم و یا استفاده از ورق کاغذ را در تجهیزات نیروگاهی مشاهده می نماییم. با توجه به جنس پروفیل ها که با جنس های متفاوت در سراسر دنیا عرضه شده است، باید قیمت تمامی اینها به دقت بررسی شود.

مزایا استفاده از جوشکاری انفجاری

برای آنکه مواد مناسب به پیشرفت توسعه علم و فناوری کمک نماید، مطالعات بسیار زیادی باید صورت بگیرد‌. برای مثال در تولید انبوه در صنایع مختلف صرفه جویی در هزینه اصلا ملاک تولید نمی باشد. چیزی که اهمیت دارد مصرف فلزات صنعتی می باشد. زیرا فلزات بسیار گرانبها استحکام و خورندگی متفاوتی دارند و عملکرد آنها می تواند بسیار تاثیرگذار واقع شود.

جوش انفجاری مس

سازه‌ های همجنس و فلزات با روش های مختلفی به یکدیگر اتصال پیدا می کنند. بهتر است دانشمندان نسبت به این موضوع که فلزاتی که جنس متفاوتی دارند چگونه به یکدیگر اتصال پیدا کنند، تحقیقات زیادی انجام داده اند و در طی این تحقیقات جوشکاری انفجاری و اتصال گوه ای میان فلزات مس و آلومینیوم مورد بررسی قرار گرفته است و فصل مشترک فلزات بکار رفته از دیدگاه خواص مکانیکی و میکروسکوپی مورد بررسی قرار گرفته است.

مدل هایی که در آزمایشگاه های فعال در جوش انفجار در حال تهیه تولید شدن می باشند، در همین آزمایش های روکش انفجاری تایید می شود و یک اتصال گوه ای صورت می گیرد که در این اتصال گروهی یک فصل مشترک وجود دارد که در آن فلزات با تمام سطح خود به یکدیگر متصل می شود و می توانند ضخامت های تفاوتی نیز داشته باشند. این ها همه نکاتی بود که در جوش انفجاری مورد بررسی قرار می گرفت و خرسندیم که توانسته ایم اطلاعات جامعی پیرامون جوش انفجاری در اختیارتان بگذاریم. از اینکه تا پایان مقاله ما را همراهی نمودید سپاسگزاریم و امیدواریم که این اطلاعات برایتان سودمند واقع شده باشد.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *