مسئولیت های کلیدی جوشکاری چیست و چه معنایی دارد

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

جوشکاری یکی از شغل های مهم در عرصه ی ساخت و ساز و صنعت می باشد. به طوری که شغل جوشکاری در ساخت و ساز های بزرگ و تولید قطعات تاثیر بالایی دارد. مسئولیت های کلیدی جوشکاری از ارکان مهم این شغل می باشد که به بهتر شدن کیفیت سازه ها و قطعات جوشی کمک می کند و باعث صرفه جویی در زمان و هزینه خواهد شد. همین امر دلیل بر بازدهی بالا در تمامی پروژها و بهره وری اقتصادی می شود. اگر هر کدام از ۴ بخش اصلی فرآیند جوشکاری تمام مسئولیت های کلیدی خود را به درستی انجام دهند، علاوه بر بازدهی بالای کار، از شخص جوشکار حمایت کرده اند تا بتواند با انجام فعالیت بدنی مناسب فرآیند تولید را پیش ببرد و تحت فشار و دوباره کاری نباشد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

شغل جوشکاری

قبل از پرداختن به مسئولیت های کلیدی جوشکاری، می خواهیم درباره ی خود شغل توضیحات کوتاه و مختصری را ارائه دهیم. شغل جوشکاری شغلی فنی و عملی می باشد که انجام آن نیازمند مهارت بالا و تمرکز و دانش قوی می باشد. در این شغل انواع قطعات فلزی و غیر فلزی مانند سرامیک و پلاستیک به هم دیگر وصل می شوند. حال ماهیت این وصل شدن می تواند ذوب شدن سطح قطعات  و یا استفاده از ماده ی پر کننده باشد. حتی می تواند فاقد ماده پر کننده و فارغ از فشار نیز باشد. در کل روش های زیادی برای اتصال وجود دارد که از هر کدام در مواقع لازم استفاده می شود. یکی از مهمترین ارکان در شغل جوشکاری چه برای فرد جوشکار و چه یک گروه جوشکاری، مسئولیت های کلیدی جوشکاری می باشد که در ادامه درباره ی آن صحبت خواهیم کرد.

شغل جوشکاری

مسئولیت های کلیدی جوشکاری

مسئولیت های کلیدی جوشکاری به معنی یکی از نقش های اصلی فرآیند مدیریت جوشکاری می باشد.جوشکاری دارای چهار عملیات اصلی  می باشد که به ترتیب مهندسی طراحی، مهندسی ساخت، عملیات تولید، تضمین کیفیت هستند. هر یک از این مراحل اصلی دارای ۵ مسئولیت کلیدی مهم می باشند. مسئولیت های کلیدی جوشکاری به عنوان نوعی ارزشیابی برای عملکرد در نظر گرفته می شوند و فرصتی برای بهبود الزامات جوشکاری هستند. در ادامه درباره ی مسئولیت های کلیدی جوشکاری در هر یک از مراحل اصلی ذکر شده صحبت می کنیم.

مسئولیت های کلیدی در مرحله ی طراحی ساخت

در بسیاری از پروژه ها تعیین کردن نوع سازه، کیفیت آن، طراحی سازه و قطعات یا اجزای آن بر عهده مهندس طراحی می باشد. که می تواند بر اساس سفارش مشتری و الزامات وی، شرایط عملیاتی و کیفیت مورد نظر انجام بگیرد. دانش مهندس طراح و آموزش های که دیده است همراه با تجربه های عملی که طی تحصیل خود یاد گرفته است، تاثیر بسزایی در کیفیت و عملکرد اتصالات جوشی و قطعات و سازه های جوشی دارد.

·         انتخاب مواد

انتخاب بهترین ماده ی پایه و فلز پر کننده موثر در کیفیت اتصالات همراه با در نظر گرفتن هزینه و رعایت اصل مقرون به صرفه بودن مواد.

·         تعیین اندازه ی جوش

انتخاب مناسب ترین اندازه برای ابعاد جوش با توجه به سازه و اتصال و همچنین نوع مواد.

·         انتخاب اتصالات جوشی

انتخاب بهترین نوع اتصال و همچنین بهترین نوع جوش برای سازه ی مورد نظر با توجه به تاثیر آنها در هزینه.

·         بازنگری تولید

تعیین جدیدترین و کاملترین  فهرست امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای کار با توجه به نیاز های جدید بازار.

·         مشخصه های جوش

تعیین میزان پرداخت سطح و همچنین ابعاد جوش و…

همانطور که می دانید مسئولیت های کلیدی جوشکاری برای مهندس طراحی بسیار مهم و گسترده می باشد.

مسئولیت های کلیدی در مرحله ی طراحی ساخت

مسئولیت های کلیدی جوشکاری برای مهندس ساخت

پس از این که مهندس طراحی مشخصه ها و نوع سازه را مشخص می کند، مهندس ساخت چگونگی انجام کار را پیش می برد. در زیر مسئولیت های کلیدی جوشکاری برای مهندس ساخت را ذکر می نماییم.

·         استاندارد های مهارتی

این استاندارد ها شامل ارکان مهمی مانند جوش، سطوح پرداخت، تناسب اتصال و اندازه های بحرانی می باشد. که توسط مهندس طراحی تعیین شده و مهندس تولید باید آنها را اعمال کند تا باعث بالا رفتن کیفیت شود.

·         انتخاب فرآیند جوشکاری

تعیین بهترین فرآیند جوشکاری به منظور گرفتن نتیجه ی مطلوب و ممانعت از دوباره کاری و اضافه کاری.

·         انتخاب ابزار و تجهیزات

انتخاب ابزارآلات مناسب و با کیفیت که دارای کاربرد آسان بوده و باعث صرفه جویی در هزینه ها  و زمان می شود.

·         توسعه ی روش و فرآیند

جزئیات انجام پروژه همراه با تمامی مراحل و توالی های صحیح که برای جوشکاری مفید بوده و تاثیر مثبتی در اقتصاد دارد، به صورت مکتوب و مستند ارائه می شود.

·         طرح ریز مرکز کار

مرحله ی آخر از مهندسی تولید می باشد که بهترین برنامه ریزی تولید در کارگاه را ارائه می دهد تا هم فعالیت های غیرضروری و بدنی جوشکار را کاهش دهد و هم  نرخ تولید جوش را بهبود ببخشند.

مسئولیت های کلیدی جوشکاری برای مهندس ساخت

مسئولیت های کلیدی در عملیات تولید

وظیفه ی این بخش بررسی تمام فرآیند جوشکاری می باشد تا اطمینان حاصل شود که طبق الزامات تعیین شده پیش رفته است.

·         آموزش و تایید صلاحیت کارکنان مرتبط با جوشکاری

·         ورودی مواد

·         عملکرد تجهیزات

برنامه ریزی برای تعمیر و سرویس دهی به تجهیزات مورد نیاز جوشکار. باید تمام تجهیزات مورد استفاده از عملکرد خوب و دقت بالا برخوردار باشند و هر چند وقت یکبار تمیز و تعمیر شوند تا در عملکرد آنها اختلالی به وجود نیاید.

·         کاربرد روش و فرآیند

تدوین برنامه های بررسی و کنترل جهت بازرسی عملیات تولید بر اساس استاندارد های لازم و مکتوب که به صورت مداوم و مرتب انجام بگیرد. پیشبرد این برنامه که در اصطلاح به ان نظارت می گویند وظیفه ای مشترک بین بخش های عملیات تولید و تضمین کیفیت می باشد.

·         مرکز کنترل کار

بررسی پیشبرد صحیح تمامی مراحل  و متغیرهای جوشکاری اعم از بررسی تجهیزات و ابزار آلات، مواد مصرفی استاندارد و با کیفیت و همچنین اعمال تمامی الزامات ارائه شده. مسئولیت های کلیدی در این بخش نیز حائز اهمیت بالایی می باشد و بیشترین کنترل ها جهت کیفیت و هزینه در این بخش صورت می گیرد.

مسئولیت های کلیدی در عملیات تولید

نحوه ی آموزش و تایید صلاحیت کارکنان و کنترل ورودی مواد

به دلیل حائز اهمیت بودن تایید صلاحیت کارکنان و کنترل ورودی مواد ترجیح داده ایم تا آنها را در یک بخش جدا توضیح دهیم.

فرقی نمی کند چه شغلی باشد، در هر صورت تمامی افرادی که در انجام پروژه دخیل می باشند باید دانش و مهارت کافی را همراه با حس مسئولیت پذیری دارا باشند، تا تمامی مراحل کار از مهندسی طراحی گرفته تا پایان کار و تضمین کیفیت به بهترین شکل انجام بگیرد، وجود افراد ماهر و مسئولیت پذیر باعث بالا رفتن کیفیت و همچنین صرفه جویی در وقت و هزینه خواهد شدو برای تعیین صلاحیت کارکنان روش های مختلفی وجود دارد به طور مثال برای استخدام استاد کار ماهر از روش آزمون های عملی استفاده می کنند.

بررسی تمام مواد و قطعات ساخته شده بر اساس الزامات مستند و تحویل آنها در زمان مناسب به کارگاه های جوشکاری. این بخش از مسئولیت های کلیدی جوشکاری شامل چهار رکن اصلی مواد درست، قطعات درست، کیفیت درست و زمان درست می باشد، که در کیفیت و سرعت  تاثیر بسیار بالایی دارد و مانع از دوباره کاری و اتلاف مواد خواهد شد.

مسئولیت های کلیدی جوشکاری در تضمین کیفیت

خط مشی کیفی هر شرکتی احتیاج به خط مشی کیفیت دارد و وظیفه ی تعیین خط مشی کیفیت بر عهده ی مدیر تضمین کیفیت و مدیر شرکت می باشد.

·         استاندارد های کیفی

بررسی و ارائه ی گزارشی از تطابق کیفیت عملکرد سیستم با توجه به سیست جامع مدیریت جوشکاری  TWM به مدیر اجرایی.

·         رویه های کیفی

تعیین رویه و برنامه هایی برای بازرسی عملکرد جوشکار خا با توجه به الزامات و استاندارد ای کیفیی ارائه شده .

·         بازرسی، اقدام، گزارش دهی

بررسی و حصول اطمینان از تحت کنترل بودن فرایند ها می باشد. که جوشکار ها و ناظران وظیفه ی کنترل و بازرسی، گزارش به بخش های کیفی و همچنین اقدام برای اصلاح در صورت لزوم را دارند.

·         اقدام اصلاحی

اقدامات اصلاحی در صورتی که یک فرآیند اتصال داده ها و جوشکاری از کنترل خارج شده و یا طبق برنامه پیش نرفته است به صورت فوری انجام می گیرد.

تضمین کیفیت نیز از مهمترین مراحل ساخت  می باشد فرآیند جوشکاری می باشد که آخرین مرحله نیز محسوب می شود.

 اهمیت مسئولیت های کلیدی در عملکرد و کیفیت سازه های جوشی

باید بگوییم تمامی مسئولیت های کلیدی جوشکاری توس انجمن مدیریت جوشکاری TWM  تعیین شده است و تمام مراحل با دقت و تمرکز فراوان توسط کارشناسان طراحی شده است.  انجام تمامی مسئولیت ها به نحو احسن باعث تولید سازه های جوشی و یا اتصالات جوشی با کیفیتی می شود که هم از لحظاظ زمان و هم از لحاظ هزینه بسیار مقرون به صرفه خواهند بود. طبیعی است که هرچی تمامی مراحل انجام یک پروژه در کارگاه های جوشکاری به درستی هرچه تمام تر پیش برود علاوه بر بازدهی اقتصادی بالا باعث راحتی جوشکاران و جلوگیری از دورکاری و اضافه کاری خواهد شد.

تاثیر مسئولیت های کلیدی جوشکاری در عملکرد و رضایت جوشکار

جوشکاری شغلی سخت می باشد که به دقت و تمرکز بالا و همچنین مهارت و قدرت بالا نیاز دارد، به همین دلیل برای راحتی شخص جوشکار انجام مسئولیت های کلیدی جوشکاری توسط تمامی بخش ها در تمامی مراحل امری ضروری می باشد. با فراهم کردن تجهیزات و ابزارآلات با کیفیت و به روز، ارائه ی دقیق اسناد مهندسی ساخت و مهندسی طراحی، تهیه ی مواد اولیه ی با کیفیت و همچنین فراهم کردن شرایط عملیاتی مناسب باعث ممانعت از دوباره کاری و اضافه کاری جوشکار و حمایت از وی می شوید. این حمایت علاوه بر رعایت حقوق جوشکار و جلوگیری از کار مداوم و سخت وی باعث بهبود عملکرد و گرفتن نتیجه ی مطلوب خواهد شد.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *