مس آلیاژی و مواد مختلف مورد استفاده در ساخت الکترودهای مختلف

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

نوع مس آلیاژی در ساخت الکترود ها اهمیت ویژه ای دارد. از آنجایی که فلز مس، فلز سازگار با دیگر فلزات و عناصر جوشکاری می باشد، هر کدام از آلیاژ های آن خواص مختلفی دارند و برای الکترود های جوشکاری های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. باید ذکر کرد که الکترود ها، اصلی ترین اجزا جوشکاری به حساب می آیند و هیچ کدام از فرایند های جوشکاری بدون الکترود های مخصوص، قابل اجرا نخواهند بود. از این رو جنس آن ها در هر کدام از روش های جوشکاری می تواند بیانگر کیفیت نهایی جوش باشد.

کاربرد الکترود در جوشکاری چیست؟

جوشکاری یکی از مشاغل حیاتی در صنایع مختلف است و می توان گفت که در کل جهان نیاز به جوشکاری به چشم می خورد. در این فرایند برای این که بتوان اتصال میان دو قطعه را ایجاد نمود، باید از الکترود استفاده کرد. الکترود ها با نام سیم های جوش نیز شناخته می شوند. این عضو حیاتی و جدا نشدنی جوشکاری، در واقع یک سیم مفتول مانند از جنس فلزات است که روکش مخصوصی دارد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

پوشش مخصوص الکترود ها را فلاکس می نامند و با توجه به جنس فلزی سیم مفتول، جنس پوشش ها نیز متفاوت خواهد بود. اصلی ترین وظیفه الکترود ها در فرایند های جوشکاری، عبور دادن جریان الکتریکی می باشد که در این حین حرارت مورد نیاز برای اتصال میان دو قطعه را فراهم می آورند. این الکترود ها با ایجاد گرما و در اثر برخورد با با سطوح فلزی، مصرف می شوند و فضای خالی جوش را پر کرده و یک جوشکاری مستحکم را پدید می آورند. عموما جنس مفتول های الکترودی از آلیاژ های مختلف مس می باشد و شکل ظاهری آن ها به نسبت نوع و فرایند جوشکاری، می تواند میله ای و یا دیسکی باشد.

چرا از مس آلیاژی در ساخت الکترود استفاده می شود؟

مس یکی از فلز های پر کاربرد می باشد که در صنایع مختلفی می توان از آن ها استفاده کرد. همچنین این فلز یکی از فراوان ترین فلزات طبیعت می باشد. می توان عنوان کرد، یکی از دلایلی که از مس برای ساختن الکترود های جوشکاری استفاده می شود، کمیاب نبودن آن است. مس خواص فیزیکی و شیمیایی مختلفی دارد و آلیاژ های مختلفی نیز از آن در طبیعت یافت می شود.

الکترود هایی که از جنس مس ساخته شده اند، بیشتر مناسب انواع جوشکاری های مقاومتی هستند. دلیل این امر نیز مقاومت پایین مس در برابر حرارت و انتقال گرما می باشد. این فلز همچنین یکی از بهترین فلز های طبیعت برای هدایت جریان الکتریکی است. از این رو می توان در ساختن الکترود ها، از این فلز استفاده کرد و از خواص منحصر به فرد آن برای ایجاد یک اتصال دائمی تمیز و با کیفیت، استفاده نمود.

مس آلیاژی به چند گروه تقسیم شده است؟

همان طور که در مطالب پیشین گفته شد، مس در برابر حرارت مقاومت پایین و هدایت الکتریکی بالایی دارد. یکی دیگر از ویژگی های این فلز، استحکام اندک آن می باشد. استحکام مکانیکی به طور طبیعی در این فلز کم است. از این رو با ساختن پوشش های مناسب، سعی شده است تا استحکام مکانیکی این فلز را برای فرایند های جوشکاری افزایش دهند. یکی دیگر از راه هایی که می تواند موجب بالاتر رفتن استحکام مکانیکی مس شود، استفاده از آلیاژ های مختلف آن به جای فلز خالص مس می باشد.

آلیاژ ها، در واقع همان فلزات در طبیعت هستند که با عناصر دیگر ترکیب شده اند و خلوص خود را از دست داده اند. در آلیاژ های مس، فلز مس به عنوان فلز اصلی و پایه شناخته می شود و عناصر فلزی دیگر به مقدار اندک در آن وجود دارند. استحکام مس آلیاژی در ساخت الکترود های مختلف، بسیار بالاتر است و جوشکاری با کیفیت تری را ارائه می دهند. به طور کلی آلیاژ های مس به ۵ گروه تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

مس آلیاژی در ساخت الکترود جوشکاری مقاومتی

همان طور که در مطالب پیشین ذکر کردیم، دلیل استفاده از مس آلیاژی در ساخت الکترود ها، استحکام بالا آلیاژ ها و مقاومت پایین آن ها می باشد. از این رو برای جوشکاری های مقاومتی مانند جوشکاری مقاومتی نقطه ای و درزی، اهمیت ویژه ای دارند. نخستین گروه مس آلیاژی در ساخت الکترود، مس و کادمیم می باشد. این گروه با نام کلاس ۱ نیز شناخته می شود و از ۹۹ درصد مس و یک درصد کادمیم تشکیل شده است. حرارت و انتقال دادن جریان الکتریکی در این آلیاژ مسی بسیار بالا می باشد.

از این رو برای جلوگیری از ترکیب شدن این آلیاژ با قطعات جوش نظیر آلومینیوم، باید از سیستم های خنک کننده استفاده نمود تا دما آن را زیر نقطه بحرانی نگه دارند. به طور کلی خواص این آلیاژ با استفاده از عملیات کار سرد کردن، نمایان می شود. این امر، اندکی هزینه بر است و نسبت به دیگر آلیاژ های مس، استحکام پایین تری دارد. از این رو با این که برای جوشکاری های مقاومتی می تواند مفید باشد، اما استفاده از این مس آلیاژی در ساخت الکترود ها، رایج نیست.

آلیاژ های دوم مس برای ساخت الکترود

یکی از بهترین مس آلیاژی در ساخت الکترود، آلیاژ های کلاس ۲ مس می باشند. این آلیاژ برخلاف آلیاژ های کلاس ۱، کاربرد وسیعی در تولیدات انبوه جوشکاری های مقاومتی دارند. دلیل این امر نیز سازگاری بهتر آن ها و حرارت و انتقال جریان کمتر می باشد. حرارت کمتر آن ها از ایجاد چسبندگی جلوگیری می کند و جوشکاری با کیفیت تری را ارائه خواهد داد. این آلیاژ ترکیبی از مس و کروم می باشد. اگر می خواهید تنها از یک مس آلیاژی در ساخت الکترود برای جوشکاری مواد مختلف استفاده کنید، آلیاژ کلاس ۲ مس، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. از دیگر ویژگی های این آلیاژ، این است که می توان از آن در فرایند های ریخته گری نیز استفاده نمود.

الکترود های جوشکاری مواد پوشش دار از کدام آلیاژ مس هستند؟

کلاس ۳ آلیاژ های مس را می توان برای جوشکاری های مواد آستر دار و یا پوشش دار استفاده کرد. دلیل این امر نیز، مقاومت بسیار بالا این دسته آلیاژ ها ذکر شده است. کلاس ۳، ترکیبی از بریلیم، نیکل و یا کبالت و در نهایت مقدار فراوانی مس می باشد. این مس آلیاژی در ساخت الکترود، هدایت الکتریکی کمتری نسبت به دو کلاس اولیه دارد. اما به دلیل مقاومت بالا آن در برابر تغییر شکل حاصل از فشار زیاد، به یکی از الکترود های مهم و کاربردی تبدیل شده است. از الکترود هایی که با آلیاژ کلاس ۳ مس ساخته شده اند، می توان برای جوشکاری فلزاتی نظیر فولاد های ضد زنگ و آلیاژ های نیکونل استفاده نمود. به طور کلی این گروه آلیاژی، از مقاومت بالایی در برابر فشار و حرارت برخوردار است ولی هدایت الکتریکی پایین دارد.

ساخت الکترود با مس آلیاژی کلاس ۴

در آلیاژ های کلاس ۴ مس، مقدار بریلیم نسبت به کلاس ۳ بیشتر بوده و ترکیب آن با مقدار اندکی کبالت و مقدار بسیار زیادی مس، آلیاژ متفاوتی را ایجاد کرده است. بر خلاف کلاس های دیگر، این مس آلیاژی در ساخت الکترود های مخصوص جوشکاری نقطه و درزی، مناسب نیستند. دلیل این امر نیز توانایی پایین این آلیاژ، نسبت به هدایت حرارت و جریان الکتریکی می باشد.

این آلیاژ تمایل شدیدی نسبت به شکنندگی دارد و برای برخورد با سطوح جوش کوچک مناسب نخواهد بود. برخلاف این امر، این مس آلیاژی در ساخت الکترود های جوشکاری تحت فشار، که سطح جوشکاری نسبتا بزرگی دارد، بسیار مناسب می باشد. این کلاس با نام آلیاژ های پیر سختی مس نیز شناخته می شوند و علت این نامگذاری، سختی و مقاومت بالا آن ها نسبت به فشار، عنوان شده است.

مس آلیاژی در ساخت الکترود جوشکاری جرقه ای

کلاس ۵، آخرین گروه مس آلیاژی در ساخت الکترود ها می باشد. در این کلاس، آلیاژ آلومینیوم و برنز، به عنوان عنصری انتخاب شده است که خواص مس را تغییر می دهد. در این ترکیب ۱۲ درصد از آلیاژ آلومینیوم برنز و ۸۸ درصد فلز مس، به کار رفته است. این کلاس از آلیاژ ها به دلیل استحکام و مقاومت بسیار بالایی که دارند، می توانند در برابر ساییدگی و جرقه های ایجاد شده به صورت ناپیوسته مقاومت کافی از خود نشان دهند. از این رو، از این مس آلیاژی در ساخت الکترود های جوشکاری جرقه ای به وسیله دستگاه های مخصوص جوشکاری لب به لب استفاده می شود. این آلیاژ، از آلیاژ های کاربردی در تولیدات انبوه جوشکاری کارخانه ها می باشد.

قیمت الکترود های مسی

از آنجایی که الکترود ها عضو جدا نشدنی فرایند های جوشکاری به حساب می آیند، باید در انتخاب الکترود های مناسب برای هر فرایند دقت کافی داشت. لازم به ذکر است که الکترود ها در بازار به صورت عمده و تکی به فروش می رسند. قیمت الکترود هایی که جنس سیم مفتول آن ها از آلیاژ های مختلف مس است، می تواند نسبت به نوع آلیاژ متغیر باشد. همچنین قطر و اندازه الکترود ها نیز در تعیین قیمت آن ها اثر گذار هستند. به دلیل نوسانات ارزی در کشور، قیمت دقیق و مشخصی برای الکترود های مسی وجود ندارد و هر شرکت تولید کننده با توجه به معیار های خود، الکترود ها را قیمت گذاری کرده است. از این رو جهت دریافتن قیمت دقیق الکترود های مسی با آلیاژ مورد نظرتان، باید با شرکت های تولید کننده و یا عرضه کننده مستقیم، در ارتباط باشید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

1 دیدگاه برای “مس آلیاژی و مواد مختلف مورد استفاده در ساخت الکترودهای مختلف

  1. کاوه گفته:

    درود… ممنون میشم در مورد درخشندگی الکترود مسی که کدام کلاس درخشش بیشتری دارد درواقع جهت ساخت زیور آلات درخشش بالا دارد… جهت خرید و ساخت چه متریال پیشنهاد میکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *