سختی کار جوشکاری آرگون

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

با توجه به اهمیت جوشکاری آرگون که یکی از مهم ترین فرآیند ها در جوشکاری ذوبی می باشد، در این مقاله تصمیم داریم اطلاعاتی را پیرامون این موضوع در اختیارتان قرار دهیم و با شرح نحوه جوشکاری آرگون و مزایا و معایب و سختی های آن، اطلاعات کامل و جامعی در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

تاریخچه جوشکاری گاز آرگون

امروزه افراد بسیاری هستند که علاقه زیادی به آموزش و یا یادگیری جوشکاری آرگون نشان داده اند. زیرا این نوع جوشکاری، فرآیند مهمی در جوشکاری ذوبی به شمار می آید و در صنعت نیز بسیار مورد استفاده قرار گرفته است و با کمک قوس الکتریکی نیز می توان این نوع جوشکاری را به انجام رساند. جوشکاری های مس و آلومینیوم نیز همانند آرگون از جمله پر کاربردترین انواع جوشکاری ها می باشند. جوشکاری آرگون از جمله سریع ترین و کوتاه ترین انواع جوشکاری می‌ باشد که آموزش و یادگیری آن بسیار راحت است و مورد کاربرد بسیاری نیز قرار گرفته است. البته درآمد انجام این نوع جوشکاری بسیار بالا است و آموزش آن نیز در آموزشگاه های فنی حرفه ای زیادی انجام می شود.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

تاریخچه جوشکاری آرگون

جوشکاری تیگ یک نوع جوشکاری قوس تنگستن می باشد که تحت پوشش انواع گاز محافظ مانند آرگون صورت می‌ گیرد. یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین روش های این نوع جوشکاری، در صنایعی مانند صنایع دریایی و صنایع هوایی و پتروشیمی و نیروگاه های برق می باشد. در ایران نیز بیشتر با نام جوش آرگون شناخته شده است. دلیل نام گذاری آن نیز مشخص است. زیرا به دلیل استفاده گاز محافظ آرگون در این نوع جوشکاری بیشتر با این نام شناخته شده است.

این نوع جوش برای جوشکاری انواع فلزات که بسیار سخت می باشند و یا جوشکاری انواع فلزات غیر سخت مانند آهن و یا حتی فلزات غیر آهنی در انواع ضخامت ها استفاده می شود و به خاطر استفاده بسیار متنوع از این نوع فلز در این نوع جوشکاری انواع سازه ها و انواع جوشکاری ها از این نوع جوش استفاده می شود.

اما در دهه ۱۹۳۰ انجام این نوع جوشکاری با مشکلات بسیاری مواجه شد و نوع دیگری از جوشکاری وارد این عرصه شد که گاز خنثی و یا الکترود تنگستن نامیده می‌ شد. این روش با وجود آنکه از سرعت کمی برخوردار بوده اما در دهه بعد یعنی در دهه ۱۹۴۰ با سرعت زیادی توسعه و پیشرفت پیدا کرد. آرگون نام یونانی است که به معنی تنبل می باشد. گاز آرگون نوعی گاز بی رنگ و بی بو می باشد که زمانی که تحت تاثیر ولتاژ بالا با رنگ بسیار آبی روشن قرار بگیرد، تغییرات بسیاری را پیدا خواهد نمود. این گاز توسط یک شیمیدان اسکاتلندی شناخته شده و کشف شده و از آن ترکیبات بسیار کاربردی ساخته می شود.

آرگون در طبیعت

عنصر آرگون را می توان با مقدار بسیار کمی در اتمسفر پیدا نمود و به صورت عادی نمی توان آن را در آزمایشگاه ها تولید نمود. گاز آرگون از طریق تقطیر جزء به جزء هوای مایع به دست می آید و در حدود ۱ درصد در اتمسفر نیز می‌ توان گاز آرگون را پیدا نمود. این گاز قابلیت حل شدن در آب نیز دارد و می توان آن را هم به حالت مایع و هم به حالت گاز پیدا نمود. این نوع گاز بی اثر می باشد و تا کنون ترکیب شیمیایی خاصی از آن در طبیعت پیدا نشده است و مانند گاز های رادون و کریپتون، بی اثر شناخته شده است.

موارد استفاده جوش آرگون چیست؟

در این قسمت موارد استفاده و کاربرد جوشکاری آرگون را برایتان شرح خواهیم داد. این نوع جوشکاری در اتصال تمام لوله هایی که تحت فشار می باشند بسیار مورد توجه قرار گرفته است، زیرا صفحات بسیار ظریف و نازک در این شیوه جوشکاری برای جوش دادن بسیار مناسب می باشد و توانسته کاربردی واقع شود. متخصص جوشکار می تواند از حرفه خود برای انجام این نوع جوشکاری بهره ببرد. جوشکاری های آلومینیوم و مس نیز همانند آرگون کاربرد بسیار گسترده دارند و در صنایعی مانند هوایی و دریایی و پتروشیمی و نظامی از جوشکاری آرگون می توان نهایت استفاده را برد. همانطور که می بینید این نوع جوشکاری با وجود تمام معایبی که دارد اما تا کنون کاربرد بسیار گسترده ای داشته است.

مزایا استفاده و سختی کار جوش آرگون

در این قسمت مزایا استفاده از جوشکاری آرگون را خدمتتان توضیح خواهیم داد. به خاطر آن که جهت تزریق فلز پر کننده در قوس صورت می‌ گیرد، اغتشاشاتی در جریان قوس به وجود نمی آید و این باعث شده که کیفیت جوشکاری آرگون بالا باشد. برای این نوع جوشکاری به کمترین پاکسازی نیاز پیدا خواهیم کرد و جوشکاری رسوبی نیز با کیفیت بالایی صورت می گیرد.

این نوع جوشکاری توانایی بالایی در اتصال انواع فلزات در ضخامت های متنوع دارد و می توان با آن جوشکاری را در تمامی وضعیت ها انجام داد. به خاطر ظرافت بالای این نوع جوشکاری، می توان از آن در کارهای ظریف و زینتی نیز استفاده نمود. البته مزیت اصلی این جوشکاری این است که در کنترل الکترونیکی سریع و یا جوشکاری سنتی استفاده می‌ شود و در جوشکاری انواع فلزات نرم مانند آلومینیوم بسیار کاربردی می باشد.

معایب و سختی جوش آرگون

به دلیل عدم وجود سرباره و یا جرقه و دود و یا بدون در پی داشتن حوضچه مذاب، جوشکاری آرگون به شدت مورد توجه قرار گرفته است. اما با توجه به ان که افراد زیادی پیرامون سختی جوشکاری آرگون اعتراضات زیادی داشته اند، در ادامه تمام عوارض و معایب و سختی کار با جوشکاری آرگون را نام خواهیم برد و اطلاعات کاملی پیرامون آن برایتان شرح خواهیم نمود. پس در ادامه با ما همراه باشید تا هر کدام از این موارد را به اختصار توضیح دهیم.

اثرات طولانی مدت جوشکاری آرگون

اثرات طولانی‌ مدت جوشکاری آرگون مربوط به مشکلات مجاری ادراری و حنجره و ریه می باشد. به خصوص زمانی که در ارتباط با فلزاتی مانند نیکل و برلیوم و یا کادمیوم و آرسنیک قرار می‌ گیریم، دود جوشکاری سرشار از مواد بسیار خطرناک خواهد بود. مشکلاتی مانند مشکلات تنفسی که به صورت التهاب ریه و برونشیت و کاهش حجم ریه ها خود را نشان می دهد، از دیگر عوارض طولانی مدت جوشکاری آرگون خواهد بود. البته صدمات کلیوی نیز، از دیگر عوارض طولانی مدت این نوع جوشکاری می باشد که آمار بسیار بالایی نیز داشته است.

عوارض ناشی از گرما در جوشکاری آرگون

سختی کار جوشکاری آرگون به خاطر دلایل بسیار زیادی می باشد که یکی از آن گرمای بسیار زیاد، حین جوشکاری می باشد. جرقه ها و فلزات مذابی که در حین جوشکاری شما با آن در تماس هستید نیز می تواند ضایعات چشمی زیادی را ایجاد نمایند و در تماس بودن با قطعات مذاب فلزی و الکترود داغ نیز ممکن است خطراتی را در پی داشته باشند. به علاوه در تماس بودن با گرمای زیاد و احساس خستگی در حین جوشکاری از جمله سخت ترین شرایط جوشکاری می باشد. جوشکار ها باید از عوارض و سختی جوشکاری آرگون مطلع باشند و بدانند که در تماس بودن با این نوع جوشکاری کاهش اشتها و سرگیجه و خستگی و تهوع و تحریک پذیری و دردهای شکمی را در پی خواهد داشت.

شرایط سخت جوشکاری آرگون و اثرات آن بر انسان

نور جوشکاری آرگون بسیار شدید می باشد و صدمات بسیار زیادی به شبکه چشم و همین طور قرنیه وارد می کند. نور شدید جوشکاری باعث صدمه به شبکیه چشم و اشعه مادون قرمز باعث صدمه به قرنیه و ایجاد آب مروارید می شود. حتی اشعه ماورای بنفش در کسری از ثانیه می‌تواند برق زدگی دو چشم را در پی داشته باشد و خارش و سوزش چشم ها و یا سرد را نیز در پی داشته باشد. حتی اگر از وسایل حفاظتی و یا جلوگیری از آسیب جوشکاری استفاده نمایید نیز به مرور زمان آسیب های دائمی چشم‌ های‌تان را مشاهده خواهید نمود. حتی آمار نشان می دهد که افرادی که در ارتباط با جوشکاری آرگون می‌باشند به بیماری هایی مانند سرطان پوست نیز دچار می شوند.

صدای جوشکاری باعث می‌ شود افراد دچار مشکلات جدی شوند و استرس و فشارهای عصبی زیادی را تجربه کنند. زیرا این صدا باعث کاهش شنوایی می‌ شود و در پی آن بر روی فشار خون یا بیماری‌ هایی مانند بیماری‌ های قلبی تاثیرگذار می‌ باشد. مشکل بعدی این است که افرادی که با جوشکاری آرگون در تماس می باشند خستگی و عصبی شدن های زیادی را تجربه می‌کنند و بسیار تحریک پذیر و حساس می شوند. آنها حتی ناراحتی هایی مانند ناراحتی های استخوانی و عضلانی را تجربه می‌ کنند و در سر و صداهای زیاد، ناراحتی های بسیاری را تجربه می‌ کنند. آنها مشکلات عضلانی و مفاصل رباتی نیز پیدا می‌کنند و دست و پایشان دچار لرزش زیادی می‌ شود.

برای این افراد بلند کردن درست و صحیح اجسام و یا تغییر دادن حالات بدنی شان هر چند ساعت یک بار بسیار اهمیت دارد. آن‌ ها باید کار مورد نظر را در ارتفاع مناسب برقرار بدهند و وسایل را در محل مناسب و در دسترسی بگذارند. حتی آنها باید پاها و دست های خود را مدام نرمش بدهند و از ورزش های مخصوص استفاده کنند. در این مقاله تمام نکات مهم و لازم را جهت داشتن جوشکاری آرگون بدون خطرات و عوارض زیاد شرح دادیم و امیدواریم که این اطلاعات مورد پسندتان قرار گرفته باشد.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *