معرفی کامل سیم و کابل برق از “الف تا ی”

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

آیا می دانستید که یکی از مهمترین اجزای کامپیوتر ها در تمامی وسایل الکترونیکی آن کابل های موجود هستند که می توانند کنترل کامپیوتر را در دست بگیرند، تصور داشته باشید اگر سیم و کابل برق از الف تا ی وجود نداشته باشند به هیچ عنوان دستگاه کامپیوتر و وسایل الکترونیکی توانایی روشن شدن را ندارند، تکنولوژی در تلاش است تا دستگاه ها را به صورتی طراحی کند که برای روشن شدن نیازی به کابل ها نداشته باشند اما متاسفانه در حال حاضر دستگاه های الکترونیکی بدون استفاده از سیم و کابل برق توانایی خودکار ندارند.

سیم چیست ؟

سیم را می توان ساخته شده از فلز مس تلقی کرد که عامل اصلی انتقال جریان الکتریکی در مکان های مختلف می باشد، هر سیم برای یک ولتاژ خاص طراحی شده است، در صورتی که ولتاژ یک سیم از حد متوسط سیم بالاتر باشد، آن ولتاز موثر نخواهد بود.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

کابل چیست ؟

زمانی که چند سیم در کنار یکدیگر بسته می شوند یا بهم بافته می شوند کابل ساخته می شود، نام دیگر کابل ها را می توان شاه سیم تلقی کرد، کابل ها کاربرد بسیار زیادی شکل گیری مجموعه های برق در تمامی جهان، مکانیک و.. دارند، محافظ کابل ها به صورت گسترده فیبر ها یا پلی وینیل کلراید ها هستند، این دو نمونه می توانند بهترین پلاستیک عایق برای جلوگیری از رسانا بودن برق در ساختمان ها باشند.

از ویژگی های خاص این موارد علاوه بر عایق بودن آنها می توان به انعطاف پذیری بالای آنها و توانایی تولید انبوه از آنها اشاره کرد، البته قابل ذکر است که در ساخت برخی از کابل ها از پلی اتیلن نیز استفاده می شود، این ماده آتشگیر است و تنها می توان در مکان های اختصاصی از آنها استفاده کرد.

در کابل ها هادی به صورت گسترده از مس ساخته شده است اما در برخی از موارد نیز آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد که برای کابل کشی های هوایی کاربرد داشته و به همراه یک سیم فولاد کاربرد دارد.

آیا سیم برق همان کابل برق است ؟

اگر توجه کرده باشید بسیاری از افراد تصور دارند که کابل ها همان سیم ها هستند و تفاوتی برای آنها قائل نیستند، در صورتی که سیم را می توان چند رشته فلز تشکیل شده از مس خالص در یک پلاستیک تلقی کرد در حالی که کابل ها سیم هایی هستند که در یک لاستیک بزرگ قرار دارند، برای مثال اگر به کابل های برق توجه داشته باشید متوجه خواهید شد که کابل های برق تشکیل شده از سیم فاز و نول هستند.

اما در یک استراتژی بهتر می توانیم یک رابطه خاص بین سیم و کابل مشخص کنیم، سیم بخشی از یک کابل است و اگر سیم وجود نداشته باشد کابل نیز وجود ندارد، خوب با توجه به این استراتژی کابل در واقع همان سیم است که در پوششی متفاوت قرار گرفته است.

انواع مدل های سیم :

سیم ها دارای دو مدل متفاوت از یکدیگر هستند، اولین مدل را می توان سیم های مفتولی معرفی کرد که با کاربرد بالایی از آنها روبرو هستیم و دومین مدل را می توان سیم های چند رشته ای تلقی کرد این دو مدل با هم تفاوت های گسترده ای دارند که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

تفاوت های سیم مفتولی و چند رشته ای :

۱ ــ سیم های مفتولی دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی می باشند در صورتی که سیم های چند رشته ای از این انعطاف پذیری بهره مند نیستند و ضخیم تر از سیم های مفتولی تلقی می شوند.

۲ ــ سیم های مفتولی کاربردهای لحیم کاری و دستکاری فراوان دارند و می توان از آنها به دلیل انعطاف پذیری بالا در مدار های مختلف استفاده کرد در صورتی که سیم های چند رشته این توانایی را ندارند.

۳ ــ سیم های چند رشته ای نسبت به سیم های مفتولی دارای مقاومت بالاتری هستند و برای مواقعی استفاده می شوند که وسیله ممکن است در مرور زمان طولانی مورد استفاده قرار بگیرد و از مشکلاتی همچون شستگی، ترک های ریز در سطح، تغییرات آب و هوایی، تغییر ساختار روبرو شود.

۴ ــ با توجه به تحقیقات متفاوتی که انجام شده است هزینه ای که برای ساخت سیم های چند رشته ای در نظر گرفته می شود از سیم های مفتولی بیشتر می باشد.

۵ ــ مقاومت الکتریکی در سیم های چند رشته ای از سیم های مفتولی بسیار بالاتر است زیرا دارای شکاف های متعدد در بین سیم ها در کنار همدیگر است که می توانند در هدایت جریان برق موثر واقع شوند.

سیم و کابل برق از الف تا ی :

آیا می دانستید که کابل های برق دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آنها با یک نام در سیم و کابل برق در الف تا ی شناسایی می شوند؟

هر کدام از سیم و کابل برق از الف تا ی نمایش دهنده استفاده از نمونه خاص در سیم و کابل هستند، در این قسمت نمونه هایی از سیم و کابل برق برای شما نمایش داده شده است.

انواع سیم و کابل برق از الف تا ی :

N : این حرف نمایش دهنده ساخته شدن سیم ها از جنس مس می باشد.

NA : این نماد نمایش دهنده ساخت سیم ها و کابل ها از جنس هادی آلومینیوم می باشد.

H : این نماد در ساخت سیم نمایش دهنده استفاده از ورق متالیزه است.

Y : زمانی که سیم ها عایق پرتو دور می باشند از این نماد بر روی سیم ها استفاده می شود.

T : زمانی که سیم های ساخته شده از تحمل بالا برای کابل کشی هوایی برخوردار باشند از این نماد در ساخت سیم استفاده می شود.

R : هادی دایره ای شکل در ساخت سیم و کابل با این نماد نمایش داده می شود.

Y : این نماد به صورت تکرار بیان شده که نمایش دهنده روکش کمربندی در ساخت سیم برای پرتو دور است.

R : این نماد نمایش دهنده حفاظت بالای فولاد و نوار کشی کامل فولاد در کابل می باشد.

E : زمانی که در ساخت سیم و کابل از هادی یک سیم و دایره ای شکل استفاده می شود این نماد را برای نمایش استفاده می کنیم.

M : استفاده از هادی های چند رشته ای ساخت کابل ها با نماد M  نمایش داده می شود.

S : نماد S برای استفاده از هادی مثلث شکل در ساخت سیم و کابل نمایش داده می شود.

به صورت کلی سیم و کابل برق هر کدام همانطور که متوجه شدید نمایش دهنده یک مدل خاص از سیم و کابل هستند برخی سیم و کابل برق از الف تا ی تنها از یک جنس خاص ساخته شده اند و برخی دیگر سیم و کابل برق از الف تا ی دارای ترکیب سیم ها با یکدیگر هستند.

نکته قابل در این می باشد که هر کدام از سیم و کابل برق  دارای یک کاربرد متفاوت از سیم و کابل برق از الف تا ی دیگر هستند، برای مثال شما هیچ وقت نمی توانید از سیم های S برای کاربرد سیم های R استفاده کنید، زیرا هر کدام از سیم و کابل برق دارای ویژگی های خاص و کاربردهای خاص می باشند، در صورتی که به صورت جابجا از سیم و کابل برق استفاده کنیم ممکن است با آثار زیان باری روبرو شویم.

کاربرد سیم و کابل برق از الف تا ی:

همانطور که اطلاع دارید سیم و کابل برق از الف تا ی امروزه در صنعت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند جابجا کننده انرژی و جریان های کوچک تا بزرگ باشند، سیم و کابل برق از الف تا ی توزیع کننده بخش بسیار بزرگی از انرژی الکتریکی در تمامی جهان می باشند، برخی از سیم و کابل برق از الف تا ی دارای فشار بسیار ضعیف می باشند و برخی دیگر از این کابل ها دارای فشار قوی برای تاسیسات الکتریکی می باشند.

اجزای کابل های برق :

کابل های برق دارای شکل های بسیار متفاوتی هستند که توانایی ایجاد کاربردهای مختلف را دارند هنگامی که شما به کابل های دکل های مخابراتی و کابل های صنعت برق توجه کنید، متوجه خواهید شد که در این کابل ها فشار بسیار قوی وجود دارد و می تواند در دو قسمت هادی و عایق تناسب خود را حفظ کند.

تفاوت کابل ها و کاربرد های آنها را می توان در شکا آنها، تعداد آنها، سطح مقطع آنها و دو قسمت اصلی یعنی هادی و عایق دانست، تمامی سیم و کابل برق از الف تا ی با توجه به این ویژگی ها تقسیم بندی می شوند.

هادی کابل برق :

هر سیم و کابل برق از الف تا ی دارای یک هادی است که قسمت اصلی سیم و کابل برق از الف تا ی شناسایی می شود، هادی را می توان انتقال دهنده و هدایت کننده جریان الکتریکی دانست، اگر به نماد های سیم و کابل برق از الف تا ی توجه کنید متوجه خواهید شد که درصد بالایی از هادی های موجود از مس یا آلومینیوم ساخته شده اند و در دسته های چند رشته ای، مفتولی، تک رشته ای، گرد یا مثلثی قرار می گیرند.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *