پخ زدن در جوشکاری چیست

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

پخ زدن در جوشکاری قطعه فلزی را برای عملیات جوش آماده می کند و نام دیگر آن کونیک کردن لبه ها می باشد. طرح پخ در جوشکاری باید به درستی انتخاب شود زیرا در کیفیت اتصال نقش به سزایی دارد . در این مقاله نیز به بررسی اطلاعاتی درباره پخ زدن در جوشکاری خواهیم پرداخت تا آگاهی کافی در این زمینه را داشته باشید و با انواع آن آشنا شوید.

پخ زدن در جوشکاری 

پخ زدن در فرآیند جوشکاری را با استفاده از دستگاه های پخ زن انجام می دهند که در انواع مختلفی می باشد. پخ زنی ممکن است همراه با برشکاری باشد و یا اینکه بعد از انجام عملیات جوشکاری آن را به کار برد. به طور کلی در جوشکاری ما به دنبال این موضوع هستیم که دو یا چند قطعه بدون هیچ مشکلی به هم متصل شوند که برای این منظور اجزای مورد نظر را باید برای این هدف آماده کنیم. پخ زدن در جوشکاری در ورقه های نازک ضرورتی ندارد اما اگر ضخامت ورقه ها متوسط باشد، پخ زدن در فرآیند جوشکاری به صورت یک طرفه انجام می گیرد. اگر ورقه های مورد نظر ضخیم باشند، پخ زدن در جوشکاری باید دوطرفه باشد. دقت در هر یک از این موارد سبب می شود نتیجه جوشکاری کیفیت لازم را داشته باشد و خللی در کار رخ ندهد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

عوامل موثر در پخ زدن در جوشکاری 

پخ های بزرگ ممکن است برای اینکه اتصال کاملی برای آنها صورت بگیرد ، نیاز به ده پاس جوش داشته باشند. اینکه پخ زدن در جوشکاری از چه نوعی باشد و با توجه به ضخامت ورقه ها زاویه و شعاعی که انحنا تحتانی لبه ها دارند چگونه باشد، با توجه به مواردی چون وزن فلز جوش،  حساسیت در برابر ترک برداشتن ، هزینه پخ زدن در جوشکاری، ضخامت ورق ، نوع الکترود، مهارت جوشکار و طرح اسکلت خواهد بود. پخ زدن در جوشکاری ممکن است موجب تماس مواد خام با آلاینده ها شود از این رو باید برای اینکه این فلزات پایه را از آلاینده ها پاکسازی کنیم، مرحله ای را در نظر بگیریم . به طور مثال پخ v یا جناغی، فلز جوش بیشتری نسبت به پخ  U یا لاله ای نیاز خواهد داشت. حساسیت پخ v در برابر  ایجاد ترک از پخ U بیشتر است. در صورتی که شرایط یکسان باشد، میزان پیچیدگی پخ زدن دو طرفه نسبت به پخ زدن یک طرفه بعد از جوشکاری در قطعه کمتر خواهد بود. عوامل مختلفی در پخ زدن تاثیر دارند که در هنگام کار باید همه نکات لازم را در نظر گرفت.

روش های پخ زدن در جوشکاری 

پخ زدن در فرآیند جوشکاری با روش های مختلفی صورت خواهد گرفت. این روش ها شامل سنگ، قوس، تراش و شعله می باشند که هر یک هزینه هایی را می طلبد. زمانیکه قرار است برآورد کلی از هزینه جوش داشته باشیم، اینکه کدام روش را برای پخ زدن در جوشکاری استفاده می کنید ، باید مد نظر قرار دهید. در صورت نیاز به راهنمایی در زمینه پخ زدن در فرآیند جوشکاری و خرید قطعات و دستگاه های جوش اصل و با کیفیت با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما مشاوره های لازم را انجام دهند و پشتیبانی های لازم را ارائه دهند.

نکات لازم در مونتاژ و سوار کردن اجزا

در مونتاژ و سوار کردن اجزا باید به قرار گیری صحیح اجزا در کنار هم توجه داشت  یعنی به کنترل فاصله ای پرداخت که لبه های کنار هم یا روی هم دارند و در حین کار دقت کرد که ثابت باشند. در این مرحله باید توجه داشت که به دنبال حرارت ناشی از جوشکاری، انبساط اجزا را در نظر بگیریم. نکته دوم موقعیت و محلی مناسب برای جوش خواهد بود. وقتی می گوییم محل جوش مناسب باشد ، یعنی رسوب فلز جوش  در محلی باشد که تنش ها متمرکز می شوند .

پخ زدن قطعات حجیم

پخ زدن در فرآیند جوشکاری برای قطعات ضخیم که به صورت حجیم در لبه ها صورت می گیرد، باید از نوع دو طرفه باشد  و در دو طرف ردیف های جوش به شکل یکی در میان انجام شود. پخ زدن در جوشکاری در این مدل را باید طوری تصحیح کرد که حجم کمی از فلز جوش نیاز باشد که برای این منظور می توان زاویه پخ کوچکتری استفاده کرد و یا طرح لبه را تغییر داد. هم چنین باید به محاسبه پیچیدگی عرضی پرداخت  و زمانی که قرار است لبه ها استقرار اولیه داشته باشند، آن را پیش بینی کرد.

عملیات پخ زنی

 در ابتدا باید به زاویه دار کردن لبه ها و یا قطعات ، با استفاده از دستگاه های پخ زنی پرداخت . لبه قطعات و لوله ها در این عملیات زاویه ای پیدا می کنند که نام این زاویه کونیک خواهد بود. این زاویه کردن و پخ زدن در جوشکاری به صورت یک یا دو طرفه خواهد بود. کیفیت جوش تحت تاثیر پخ زدن در فرآیند جوشکاری خواهد بود و به جوش حاصل از این عملیات، جوش شیاری می گویند. در واقع جوش شیاری بین زاویه دو قطعه و شیار خواهد بود.  زاویه کونیک روی قطعات را به صورت یک یا دو طرفه روی قطعات می توان پیاده کرد . جوش شیاری را در زمان قرارگیری دو قطعه کنار هم ، به صورت یک یا دو طرفه روی قطعه و درون شیار می توان انجام داد . جوش شیاری را به صورت نفوذ کامل یا ناقص می توان پیاده کرد. در نفوذ کامل،  پوشیده شدن ضخامت اتصال به طور کامل خواهد بود اما در نوع نفوذ ناقص، نفوذ جوش شیاری را در سراسر شیار متصل کننده دو قطعه نخواهیم داشت .

عملیات پخ زنی در زوایای مختلف

پخ زدن در فرآیند جوشکاری روی لبه قطعات با زوایای مختلفی قابل انجام است که به صورت هندسی شده خواهد بود. در شیاری که بین دو لبه ایجاد می شود، انواع جوش های شیاری را خواهیم داشت که شامل نیم جناغی، جناغی V شکل،  نیم جناغی لبه گرد، لاله ای U شکل،  لبه اریب، نیم لاله ای J شکل و جناغی لبه گرد خواهد بود. با توجه به اینکه کاربرد جوش چیست و اینکه جوش شیاری از چه نوعی می باشد، زاویه مناسب برای پخ زدن در جوشکاری انتخاب خواهد شد. هم چنین مقاومتی که بعد از جوشکاری مورد نیاز خواهد بود، برای زاویه مناسب در نظر گرفته می شود. بهترین زاویه کونیک جوش و اینکه جوش شیاری از چه نوعی باشد با دانش فنی و هم چنین تجربه کاری امکان پذیر است. اینکه پخ زدن در جوشکاری چه زاویه ای داشته باشد، تحت تاثیر ضخامت قطعات نیز خواهد بود، به طور مثال اگر ضخامت قطعات حداکثر ده میلی متر باشد، جوش از نوع لب به لب جناغی کاربرد دارد.

پخ زدن در انواع اتصالات

پخ زدن در اتصالات T شکل: در این نوع اتصال ورقه به طور عمودی روی ورقه ای دیگر قرار می گیرد و جوش خوردن دو پاشنه رخ می دهد. با توجه به اینکه چه روش جوشکاری استفاده می شود و ورق چه ضخامتی دارد، قطعه ها یا از هر دو‌طرف و یا از یک طرف پخ خورده می شوند و یا اینکه ممکن است قطعه بدون پخ زدن باشد.

پخ زدن در اتصال لب به لب : اگر ضخامت قطعه بالاتر از حد لازم برای نفوذ جوش باشد، پخ زدن به شکل v خواهد بود  و در صورتی که ضخامت های بالاتر داشته باشیم پخ دو طرفه به شکل U و V زده خواهند شد. گاهی با توجه به ضخامت، چند پاس جوشکاری لازم می باشد.

اتصال نبشی: در این نوع اتصال قرارگیری دو قطعه با زاویه کنار هم می باشد که به صورت پخ زده و یا ساده می توانند باشند.

پخ زنی در استاپل

مسدود کردن خط لوله به شکل موقت که به آن استاپل می گویند، یک عملیات از نوع تعمیری است که در آن از پخ زدن استفاده می شود و هدف، خط لوله هایی هستند که به دلایل مختلف دچار نشتی یا خوردگی شده اند و یا دچار آسیب گردیده اند. برای انجام این عملیات، سیالی که درون لوله آسیب دیده است را به لوله ای فرعی به طور موقت وارد می کنند که نام این لوله فرعی پس نام دارد. بعد از این مرحله به ایزوله کردن موضعی که آسیب دیده است، می پردازند و برای این کار از پلاگ های مسدود کننده و شیرهای تخلیه استفاده می کنند.  سپس به جداسازی قسمتی از لوله که آسیب دیده و فاقد سیال است ، خواهند پرداخت و آن را از خط لوله جدا می کنند. سپس با کمک گرفتن از جوشکاری و یا جوش شیاری لوله جدید را جایگزین لوله آسیب دیده می کنند. برای این منظور از پخ زدن در فرآیند جوشکاری استفاده می شود و بعد از این مرحله ، به پیوند زدن لوله با استفاده از جوش شیاری به خط لوله خواهند پرداخت. اهمیت کیفیت جوش بسیار زیاد است بعد از اینکه لوله جدید جایگزین شد و بعد از خارج شدن پلاگ های مسدود کننده، شاهد جریان دوباره در خط لوله اصلی خواهیم بود. بای پس را نیز از محل خود خارج کرده و به کور کردن برش های آن در خط لوله خواهند پرداخت. همه این مراحل نیازمند این است که به پخ زنی و مراحل آن تسلط داشت و از دانش کافی در این زمینه برخوردار بود.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *